'Zonder Haasses zwarte schrift had ik een andere biografie geschreven' k ben helemaal vereerd. Kranten, radio en televisie komen mij interviewen. Hella Haasse is gewoon heel beroemd. Ik heb als journalist vaak over haar geschreven, ook haar necrologie, maar toch bleef ze een raadsel. Naar de buitenwereld presen teerde Haasse zich altijd rustig, vriendelijk en evenwichtig. Als de grote wijze moeder van de literatuur. Maar de personages in haar romans zijn vaak getroe bleerd, ze worstelen, zitten vol tegenstellingen. Ik dacht: geldt dat ook voor jouw leven? Ik ben in haar archief gedoken en vond kindertekeningen, foto's, agenda's, brieven en dagboeken. Ik interviewde ook haar twee dochters, andere naaste familie en vrienden. In haar jeugddagboeken schreef ze over jongens, en over het leven op een eliteschool in Batavia. Zo kwam ik dicht bij haar. Een leuk en mooi meisje dat in welgestelde kringen in Nederlands- Indië opgroeide, in grote huizen met tuinen en palmbomen en perso neel. Op het oog een rimpel loos leven. Dan al is ze gang maker op school, met toneelstukjes schrijven en organiseren. Ze heeft ook dan al het gevoel de gang maker te moeten zijn om erbij te horen. Dat houdt ze haar hele leven, het gevoel dat ze er buiten staat. Dat is misschien gekomen door de eerste niet-rimpel- loze periode in haar leven. Toen ze zeven was kreeg haar moeder tuberculose, zij ging kuren in Davos en Hella's vader kon niet voor de kinderen zorgen. Kleine Hella werd naar Nederland gestuurd, naar een akelig kinder tehuis. Vies eten, akelige 'tantes' en kinderen die haar pestten omdat ze anders praatte en er Hella Haasse leek altijd rustig en evenwichtig, haar romanpersonages zijn opvallend vaak getroebleerd. ALEID TRUIJENS (66) wilde weten: hoe zit dat, en schreef haar biografie. anders uitzag in haar tropenjurkjes. Ze heeft altijd gezegd dat in die periode haar schrijverschap is ontstaan. Op haar twintigste is ze opnieuw van alles en iedereen verlaten als ze naar Amsterdam komt om te studeren. De oorlog breekt uit en haar ouders zitten in een Japans gevangenkamp, ze kan geen contact met ze krijgen. Weer heeft ze het gevoel van diepe eenzaamheid, al is er wel een vriendje, een jeugd liefde uit Batavia. Het schrijven houdt haar op de been, precies zoals in haar kindertijd. Zonder Haasses zwarte schrift had ik een andere biografie geschreven. Het is een kasboek met dunne blaadjes, vol harten kreten. Ze greep naar dat schrift als ze zich niet goed voelde. Ze liet zich daarin wanhopig uit over haar huwelijk, dat van meet af aan stroef verliep. Ze voelde zich onbevredigd en ongezien, ze miste intiem contact. In dat schrift komt de discrepan tie tussen de Haasse die ze voor de buitenwereld was en de Hella die een innerlijke strijd voerde, sterk naar voren. Dat ze niet bij de grote drie van de literatuur genoemd werd, bij Hermans, Reve en Mulisch, daar was ze ook alleen binnenshuis ontevreden over. Pas later zei ze dat ze inderdaad niet dezelfde kansen had gekregen in de literatuur als mannen.' MEZZA39 MIJN BOEK AltidTruij Lwxindevgrbeeldim HELLA S. HAASSE 1918-2017 Leven in de verbeelding, Hella Haasse 1918-2011 verschijnt bij uitgeverij Querido 34,99

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 119