'Dit familieverhaal leest als
een avonturenroman'
'Wat een lieve, sympathieke
hoofdpersoon'
'Veel speur-en
puzzelwerk: heerlijk'
Ernst August Kaerger (1879-1955)
zou bakker worden in een slaperige
stad in Pruisen. Het liep anders: in
een periode vol omwentelingen in
het Duitsland van begin twintigste
eeuw werd hij onder meer marine
arts in Namibië, opereerde hij
honderden mannnen tijdens de
Eerste Wereldoorlog op de slag
velden in Vlaanderen, kruisten zijn
wegen met die van keizer Wilhelm II
en Hitler en redde hij zijn eigen
zoons van de verschrikkingen aan
het Oostfront tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op basis
van dagboeken, archiefmateriaal en brieven reconstru
eerde Elco Lenstra het meer dan fascinerende leven van
zijn overgrootvader.
Anthoni Fierloos: 'Deze familiegeschiedenis leest als
een avonturenroman. En dankzij de foto's met persoon
lijke bijschriften gaan Kaerger en zijn familie echt leven.'
Olaf Tigchelaar: 'Eerst dacht ik: wat interesseert het
leven van een willekeurige Duitser me nu? Maar het boeit
door de geschiedenis waartegen het verhaal zich afspeelt.'
Erna Staal: 'Bovendien geeft het een zeldzaam inkijkje in
het Duitse kolonialisme.'
Debbie van der Zande: 'Lenstra laat zien hoe het leven
aan elkaar kan hangen van toevalligheden. Ik kijk uit naar
zijn volgende boek.'
Molly is een wat zonderlinge en
onopvallende jonge vrouw. Ze is
geknipt voor haar werk als kamer
meisje in het Regency Grand Hotel.
Toch komt ze ongewild in de spot
lights te staan als ze Mr. Black, een
beruchte en steenrijke gast, dood
aantreft in zijn bed. Opeens wordt
ze hoofdverdachte in een moord
zaak.
Debbie van der Zande: 'Het wordt
niet expliciet benoemd - mensen
noemen Molly een oude ziel en 'anders dan anders' -
maar de hoofdpersoon heeft autisme. Ze wordt misbruikt
door mensen die het leven beter begrijpen dan zij en
hoewel je als lezer door haar ogen kijkt, wordt dat snel
duidelijk. Het kamermeisje is bovenal een lief boek.'
Erna Staal: 'Molly is een van de meest sympathieke,
ontwapenende personages die ik ooit ben tegengekomen
in een detectiveverhaal.'
Olaf Tigchelaar: 'Daardoor wil je als lezer steeds roepen:
open je ogen, kijk nou wat ze proberen. Gelukkig krijgt
het verhaal een onverwachte wending. Dit is het perfecte
feelgoodboek.'
Anthoni Fierloos: 'Waarna je denkt: zie je, alles komt
altijd weer goed. Geen genre dat ik als eerste uit de kast
zou pakken - Prose schurkt aan tegen Agatha Christie -
maar ik heb er onverwacht van genoten.'
Londen, 1979.
William Warwick, zoon
van een invloedrijke
advocaat, heeft van
jongs af aan een droom:
rechercheur worden
bij Scotland Yard.
Als hij zijn eerste diensten draait in de straten
van Londen, kan hij niet trotser zijn. Hij wordt
overgeplaatst naar de afdeling kunst- en antiek-
criminaliteit, waar hij in de ban raakt van een
van de grootste vervalsers ooit. Tijdens zijn
onderzoek naar de diefstal van een Rembrandt
ontmoet hij museumgids Beth. Een geheim
werpt schaduwen op de prille liefde.
Debbie van der Zande: 'Wat is dit goed. Archer
is 81 jaar en een oldschool detectiveschrijver.
Zijn boek bevat veel speur- en puzzelwerk en
leest heerlijk. Hoewel er verschillende verhaal
lijnen door elkaar lopen, leest het soepel weg.
Wie niet waagt is het eerste deel van een serie
rond het sympathieke, wat naïeve personage
William Warwick - die in eerdere boeken van
de schrijver al eens een bijrol speelde.'
Olaf Tigchelaar: 'De sfeer is heerlijk nostalgisch.
Natte straten, grauwe huizen; het Engeland van
de upper class waarin de klassenverschillen
overduidelijk zijn.'
Erna Staal: 'Ik zou het eerder oubollig noemen.
Hier is duidelijk een oude witte man aan het
woord, met traditionele opvattingen. Maar het
boek heeft een trefzeker en verrassend slot,
met een grote knipoog.'
Anthoni Fierloos: 'Hoewel hij al decennia in
de boekhandels ligt, verdient Jeffrey Archer
het nu eens écht door te breken in Nederland.'
MEZZA 37
GESCHIEDENIS
ELCO LENSTRA - WIJ WILLEN HIER GEEN AVONTURIERS
ROMAN/DETECTIVE
NITA PROSE - HET KAMERMEISJE
DETECTIVE
JEFFREY ARCHER - WIE NIET WAAGT