carrière kwam moeizaam van de
grond. Tót hij in 1894 het affiche
Gismonda maakt, een beeltenis
van een sierlijke vrouw, omringd
door bloemen en elegante lijnen,
ontworpen voor de toenmalige
superster van het theater: Sarah
Bernhardt.
De rest is geschiedenis. Mucha
wordt overladen met opdrachten
om affiches, verpakkingen, boek
omslagen en juwelen te ontwerpen.
Zijn posters hangen overal, en
maken van Parijs een openlucht
museum. Met zijn mozaïek- en bloemen-
patronen en meanderende lijnen staat hij
aan de basis van kunststroming art nouveau
(in Duitsland Jugendstil en in Nederland
spottend Slaoliestijl). Veel van zijn ontwerpen
zien we terug in de flowerpowertijd, onder
meer op concertposters van Pink Floyd en
de Rolling Stones.
In Kunstmuseum Den Haag is tot en met
2 juli een grote tentoonstelling met Mucha's
werk te zien. Ook wordt het bruisende Parijs
van eind negentiende eeuw er tot leven
gewekt.
IMPRIMERIES LEMERCIEfl PARI
Gismonda, 1894,
affiche met Sarah Bernhardt
Rêverie, 1897, kleurenlithografie
Meer informatie op kunstmuseum.nl