carrière kwam moeizaam van de grond. Tót hij in 1894 het affiche Gismonda maakt, een beeltenis van een sierlijke vrouw, omringd door bloemen en elegante lijnen, ontworpen voor de toenmalige superster van het theater: Sarah Bernhardt. De rest is geschiedenis. Mucha wordt overladen met opdrachten om affiches, verpakkingen, boek omslagen en juwelen te ontwerpen. Zijn posters hangen overal, en maken van Parijs een openlucht museum. Met zijn mozaïek- en bloemen- patronen en meanderende lijnen staat hij aan de basis van kunststroming art nouveau (in Duitsland Jugendstil en in Nederland spottend Slaoliestijl). Veel van zijn ontwerpen zien we terug in de flowerpowertijd, onder meer op concertposters van Pink Floyd en de Rolling Stones. In Kunstmuseum Den Haag is tot en met 2 juli een grote tentoonstelling met Mucha's werk te zien. Ook wordt het bruisende Parijs van eind negentiende eeuw er tot leven gewekt. IMPRIMERIES LEMERCIEfl PARI Gismonda, 1894, affiche met Sarah Bernhardt Rêverie, 1897, kleurenlithografie Meer informatie op kunstmuseum.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 115