13 c 'Ik had in Basel succes met mijn werk maar ik hield niet van de kunstwereld' Jarenlang schilderde Vivian Suter in afzondering op een oude koffieplantage in Guatemala. Tot de kunstwereld haar tien jaar geleden herontdekte. Nu exposeert ze in de Vleeshal. Vivian Suter (1949, Buenos Aires) kreeg kunst met de paplepel ingegoten, maar de kunstwereld was niets voor haar. Sinds 1981 woont en werkt ze op een oude koffieplantage in Panajachel, Guatemala. Ze maakte er een tropisch paradijs van, vol bomen, planten en bloemen. In 2011 werd ze herontdekt en wereldwijd bekend. In de Vleeshal word je opgenomen in haar wereld. Suter hangt haar werk niet netjes op, maar presenteert haar kleurige schilderijen als een driedi mensionale collage. ,,Ik was twaalf toen mijn ouders van Buenos Aires naar Zwitserland ver huisden. Mijn moeder, Elizabeth Wild, was een bekende kunstenares, en ik heb van jongs af aan het kunste naarschap meegekregen. Op mijn ne gentiende had ik mijn eerste exposi tie. In 1981 werd ik geselecteerd voor een groepsexpositie in de Kunsthalle Basel. Ik maakte toen schilderijen die niet rechthoekig waren, maar allerlei vormen hadden. Daarbinnen schil derde ik expressief. Ik had er succes mee, maar hield niet van de kunst wereld, de drukte van openingen, het voeren van gesprekken over je werk. En ik voelde me in Zwitserland niet thuis. In 1982 ben ik naar de Ver enigde Staten gegaan en kwam ik in Los Angeles terecht. Ik besloot van daaruit naar de Mayaruïnes in Mexico te gaan. Ik voelde me daartoe aangetrokken, ik wilde ze zien en aanraken. Daarna bezocht ik Guate mala en vond daar de magische plek waar ik nu al veertig jaar woon. Ik voel daar heel sterk de kracht van de natuur. De plek ligt niet ver van een stadje en heeft uitzicht op een prach tig meer. Ik heb er mijn man gevon den en mijn zoon is er ter wereld ge komen. Op den duur vertrok mijn man en is mijn moeder bij me komen wonen. Ik schilderde, dag in dag uit, maar exposeerde niet. We leef den van wat mijn moeder verkocht." ,,Ik had altijd de innerlijke kracht om door te gaan, maar heb bijna 30 jaar daar in de eenzaamheid van de na tuur gewerkt. Het duurde tot 2011 voor mijn werk werd opgepikt. Cura tor Adam Szymczyk van de Kunst- halle Basel wilde een tentoonstelling Ik schilderde, dag in dag uit, maar ik exposeerde niet maken met kunstenaars die er in 1981 hadden geëxposeerd. Toen heeft hij mij opgezocht in Panajachel en heb ik mijn werk opnieuw in Basel kun nen tonen. Mijn nieuwe schilderijen waren heel anders en werden goed ontvangen. Ik kon exposeren op de Documenta in 2014 en heb nu ten toonstellingen overal ter wereld." ,,Mijn werk wordt gevormd door de combinatie van het gevoel vrij te zijn, te schilderen en de plek waar ik leef te ervaren. De plek was er, maar ik heb er van alles geplant en er een huis en atelier gebouwd. Ik kan daar mezelf zijn, deel zijn van de natuur, en door het schilderen mijn relatie daarmee intensiveren. Dat doe ik door het observeren van wat ik om me heen zie, maar ook door te luiste ren naar mijn gevoel. Ik kies de ene keer iets van vegetatie, bladeren en delen van bomen, de andere keer zijn mijn honden het startpunt van een schilderij. Ik kan ook geïnspireerd zijn door het licht. Soms is het raam waar ik de stukken linnen opspan de start van een werk. Ik kies voor af wisseling en wil mezelf steeds op nieuw verrassen. Ik creëer zo mijn ei gen universum waarin ik mijn liefde en verwondering uit en ook mijn verbondenheid met de natuur. In dat opzicht zou je mijn werk ecologisch kunnen noemen." ,,Ik schilder altijd buiten op ongepre- pareerd linnen, dat ik span op houten ramen. Als het schilderij klaar is, haal ik het er weer af. Mijn verf maak ik meestal van water, pigment en vis- lijm. Maar ik gebruik ook gewone muurverf. Ik werk intuïtief en laat me leiden door de omstandigheden. Soms zijn mijn kwasten uitgedroogd en kijk ik wat ik er toch mee kan Het kan zijn dat het gaat regenen en dat de verf uitloopt. Dat laat ik allemaal gebeuren doen bijvoorbeeld. Het kan ook zijn dat het gaat regenen en dat de verf uitloopt. Dat laat ik allemaal gebeu ren." ,,Op een gegeven moment is een schilderij af. Of wordt het donker en moet ik stoppen." ,,Ik werk op groot formaat, dat geeft me de kans om me ook fysiek te ver houden tot het werk. Als ik schilder ga ik daar in op en ben tegelijkertijd deel van de natuur en de omgeving. Ik maak die ervaring zichtbaar in mijn werk. Daarbij spelen de om standigheden een rol, maar ook hoe ik me voel, mijn stemming." ,,Het is niet zo, dat ik denk 'die wer ken heb ik toen en toen gemaakt, dus laten we ze chronologisch ophangen'. Met Roos Gortzak van de Vleeshal kijk ik naar een manier om ze zo te presenteren dat ze verrassen en sa men een omgeving vormen die je kunt ervaren, zoals ik de omgeving waar ik werk ook ervaar. Het gaat mij niet om het begrijpen van de dingen, het gaat me om het openstaan voor het ervaren ervan. Zoals het le ven is. Dat kan vele vormen aanne men en je weet niet van tevoren hoe het loopt. De keuzes die je maakt worden mede bepaald door eerdere keuzes. Alles heeft met elkaar te ma ken. Ik hou ervan om het leven open tegemoet te treden. Zo maak ik ook mijn tentoonstellingen. En zo kun je ze ook als bezoeker beleven. Als een ervaring, een omgeving waarin je zelf een weg kunt zoeken. Voor mij het is ook belangrijk om hier in Middel burg te zijn en samen te werken aan het presenteren van mijn schilde rijen. Zoals ik tijdens het werk open sta voor wat zich aandient, sta ik ook open voor hoe de tentoonstelling er uit gaat zien." De tentoonstelling 'Worm in a Water Glass' van Vivian Suter is tot en met 24 april te zien in de Vleeshal, Markt 1, Middelburg, wo. t/m vr. 13.00 -17.00 uur, za. en zo. 11.00 -17.00 uur. GO VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022 Na veertig jaar afwezigheid expositie van Vivian Suter Nico Out Middelburg U had al jong succes als kunstenaar, maar hebt al vrij snel de eenzaam heid opgezocht. Hoe kwam dat? Pas op latere leeftijd heeft de kunst wereld u weer gevonden... i -- 1 G-r - r III Vivian Suter voor haar schilderijen in de Vleeshal in Middel burg. foto dirk-jan gjeltema Hoe zou u uw werk karakteriseren? Hoe werkt u? Hoe belangrijk is het formaat van uw schilderijen voor u? De manier waarop u uw werk pre senteert wijkt af van wat gebruike lijk is. Waarom kiest u voor deze aanpak?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 41