North Sea Port pompt 40 miljoen euro in nieuwe kade
c PFAS dreigt straks de Hedwigepolder in te stromen
10
Over een dreigende
vervuiling van de
Hedwigepolder met
PFAS spreekt de
provincie
geruststellende
woorden. Wat vinden
deskundigen? ,,Ik snap
dat het voelt als een
trucje.''
Nu is de Hedwigepolder nog land.
Daarvoor geldt de Wet Bodembe
scherming, die zegt dat je een ge
bied niet vuiler mag maken door er
verontreinigde grond op te gooien.
In de Hedwigepolder zit een beetje
PFAS, maar minder dan in het wa
ter van de Westerschelde. Als de
dijken worden doorgestoken,
stroomt er dus vuiler water over het
land. Alleen, dat heet dan een wa
terbodem, en daarvoor geldt de
Waterwet. En de hoeveelheid PFAS
in de zwevende deeltjes die zich af
zetten op de bodem, valt binnen de
normen van die wet.
Zoals de toenmalige minister
Barbara Visser in oktober aan de
Tweede Kamer schreef, redeneert
het dagelijks provinciebestuur nu
in een brief aan Provinciale Staten.
PFAS is geen reden om de ontpol-
dering tegen te houden.
,,Ik snap dat het voelt als een
trucje", zegt milieuchemicus Mi-
chiel Jonker van de Universiteit
Utrecht. Zijn rapport over PFAS in
de Westerschelde bracht ruim een
half jaar geleden de bal aan het rol
len. Sindsdien is het milieukwestie
nummer één in Zeeland.
Rijk en provincie baseren zich op
onderzoek van Deltares. ,,Dat is een
instituut waar ik vertrouwen in
heb", verklaart Jonker. ,,Ik kan hun
lijn wel volgen. Als je de dijken
doorsteekt, komt de Westerschelde
naar binnen en wordt het eigenlijk
een waterbodem. Dat is natuurlijk
puur bureaucratie, maar zo werkt
het nu eenmaal voor de wet."
Jacob de Boer, professor milieu
chemie en toxicologie aan de Vrije
Universiteit, onderschrijft dat. ,,Het
is zo dat als een bodem onder open
water komt te staan de normering
voor waterbodem geldt. Dat staat
mijns inziens correct in de brief. De
Waterwet geldt hier dan. Er komt
wel meer PFAS in de nieuwe water
bodem dan er in de oude grond
zat."
Beetje gek wel
Een beetje gek wel, erkent Jonker.
,,Dat ik alle stappen volg, wil niet
zeggen dat ik het ondersteun. Het is
wel hoe het werkt in Nederland. Als
je het voorzorgsprincipe zou hante
ren, kun je zeggen: 'Nee, het wordt
vuiler. Dat moet je niet doen'. Daar
valt iets voor te zeggen." Maar even
goed voor de redenering van de
provincie, vindt hij, dat er een
nieuw stuk natuurgebied bij komt,
dat minder vuil is dan bijvoorbeeld
het Land van Saeftinghe, waar PFAS
Er komt wel meer
PFAS in de nieuwe
waterbodem dan er in
de oude grond zat
zich al veel langer heeft kunnen op
hopen. ,,Als je meer natuur wil en je
krijgt natuur van een vergelijkbare
of betere kwaliteit, wat is daar op
tegen?" Jonker ziet geen risico's
voor de mens. ,,Je moet geen vis uit
de Westerschelde eten en straks
dus ook niet uit de Hedwigepolder,
maar dat advies ligt er al."
Kritischer is hij over de passage
waarin de provincie schrijft dat er
alles aan wordt gedaan om lozingen
in de Schelde te verminderen en dat
de trend al dalend is. ,,Dat is een bé-
tje politieke blabla. Ik moet dat nog
zien. En bovendien, die stoffen ko
men overal vandaan." Ook De Boer
denkt dat het terugdringen 'heel
langzaam gaat en dat er tientallen
jaren mee zijn gemoeid'. Volgens
hem zijn niet alleen PFAS-verbin-
dingen een probleem, maar bij
voorbeeld ook broom en fosfor uit
brandvertragers. ,,Verder moet
Rijkswaterstaat veel uitgebreider
kijken naar metalen en andere ver
ontreinigende stoffen."
Inmiddels overweegt het Am
sterdamse advocatenkantoor Ou-
dijk namens Gery de Cloedt, de
oud-eigenaar van de Hedwigepol-
der, een voorlopige voorziening aan
te vragen bij de Raad van State. Dat
is feitelijk een kort geding dat bin
nen enkele weken kan worden ge
houden. ,,Anders staan we voor een
fait accompli", aldus Hans Mieras,
juridisch adviseur van De Cloedt.
,,Dan valt er niks meer terug te
draaien."
VLISSINGEN
Havenbedrijf North Sea Port steekt
40 miljoen euro in de bouw van de
nieuwe kade. De huidige kade bij
het snelgroeiende Bulk Terminal
Zeeland wordt gesloopt. De bouw
wordt uitgevoerd door een combi
natie van de Werkendamse water
bouwers Hakkers en De Klerk.
BTZ be schikt hierdoor vanafeind
2024 over 440 meter kade. Nu is dat
250 meter. Daarmee krijgt BTZ
meer ruimte voor de overslag van
droge bulkgoederen, zoals houtpel-
lets, gips, grondstoffen voor de
staalindustrie, biologische land
bouwproducten en stortstenen
voor de versteviging van windtur
bines op zee. Voor het terminalbe-
drijf is de uitbreiding van de kade
een belangrijke stap naar verdere
groei. Het kan na 2024 twee sche
pen tegelijk afhandelen. Nu biedt
de kade slechts ruimte voor één
schip.
Het terminalbedrijf schafte vorig
jaar de grootste hydraulische over
slagmachine ter wereld aan. Met de
knalgroene zwaargewicht die het
zelfde 'Hulk in Bulk' noemt, kan de
terminal snel twee schepen tegelijk
laden en lossen. Het op- en over
slagbedrijf zal zijn terrein ook uit
breiden met 10 hectare.
Scheepswerf
In totaal wordt de kade aan de
Quarleshaven straks 1200 meter
lang, een bestaand stuk kade mee
gerekend. Daarvan profiteert ook
Scheepswerf Reimerswaal, die er
40 meter kade bij krijgt. Daardoor
kunnen er straks over een lengte
van 425 meter schepen afmeren.
De resterende ruim 300 meter
kade is beschikbaar voor een
nieuwe vestiging. Tussen de werf
en de bulkterminal blijft voldoende
C Overslagbedrijf
Bulk Terminal
Zeeland krijgt op de
nieuwe kade na2024
de ruimte om twee
schepen tegelijk af te
handelen
ruimte voor de vestiging van een fa
briek voor chemische recycling van
plastic. Twee bedrijven bundelen
daarvoor de krachten: Neste en Ra-
vago. De fabriek moet jaarlijks 55
miljoen kilogram plastic verwer
ken. Dat is wat 1,7 miljoen burgers
jaarlijks aan plastic weg-
gooien. Neste en Ravago willen snel
groeien en gebruiken daarvoor
techniek van het Amerikaanse be
drijf Alterra. In 2030 willen ze 200
miljoen kilo gemengd plastic recy
clen. De fabriek in Vlissingen moet
het startpunt worden voor wereld
wijde verkoop van chemisch gere
cyclede plastics.
North Sea Port meldt dat de
nieuwe kade geschikt is om allerlei
types zeeschepen aan af te meren,
van binnenvaartschepen tot bulk-
schepen, fruitschepen en tankers
met een diepgang tot 12,5 meter. De
kade wordt versterkt aangelegd en
geschikt gemaakt voor een belas
ting van 5 ton per vierkante meter.
- Frank Balkenende
VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022 GO
'Ik snap dat 't voelt als 'n truc'
Graafmachines aan het werk in de Hedwige-Prosperpolder. foto kelly thans
Ernst Jan Rozendaal
Middelburg
- Jacob de Boer, VU
Aan de Quarleshaven in Vlissin-
gen komt een 800 meter lange
nieuwe kade. In maart begint de
bouw ervan. De kade stelt over
slagbedrijf Bulk Terminal Zee
land (BTZ) in staat uit te breiden
en scheepswerf Reimerswaal
krijgt ermee een langere kade
tot zijn beschikking.