North Sea Port pompt 40 miljoen euro in nieuwe kade c PFAS dreigt straks de Hedwigepolder in te stromen 10 Over een dreigende vervuiling van de Hedwigepolder met PFAS spreekt de provincie geruststellende woorden. Wat vinden deskundigen? ,,Ik snap dat het voelt als een trucje.'' Nu is de Hedwigepolder nog land. Daarvoor geldt de Wet Bodembe scherming, die zegt dat je een ge bied niet vuiler mag maken door er verontreinigde grond op te gooien. In de Hedwigepolder zit een beetje PFAS, maar minder dan in het wa ter van de Westerschelde. Als de dijken worden doorgestoken, stroomt er dus vuiler water over het land. Alleen, dat heet dan een wa terbodem, en daarvoor geldt de Waterwet. En de hoeveelheid PFAS in de zwevende deeltjes die zich af zetten op de bodem, valt binnen de normen van die wet. Zoals de toenmalige minister Barbara Visser in oktober aan de Tweede Kamer schreef, redeneert het dagelijks provinciebestuur nu in een brief aan Provinciale Staten. PFAS is geen reden om de ontpol- dering tegen te houden. ,,Ik snap dat het voelt als een trucje", zegt milieuchemicus Mi- chiel Jonker van de Universiteit Utrecht. Zijn rapport over PFAS in de Westerschelde bracht ruim een half jaar geleden de bal aan het rol len. Sindsdien is het milieukwestie nummer één in Zeeland. Rijk en provincie baseren zich op onderzoek van Deltares. ,,Dat is een instituut waar ik vertrouwen in heb", verklaart Jonker. ,,Ik kan hun lijn wel volgen. Als je de dijken doorsteekt, komt de Westerschelde naar binnen en wordt het eigenlijk een waterbodem. Dat is natuurlijk puur bureaucratie, maar zo werkt het nu eenmaal voor de wet." Jacob de Boer, professor milieu chemie en toxicologie aan de Vrije Universiteit, onderschrijft dat. ,,Het is zo dat als een bodem onder open water komt te staan de normering voor waterbodem geldt. Dat staat mijns inziens correct in de brief. De Waterwet geldt hier dan. Er komt wel meer PFAS in de nieuwe water bodem dan er in de oude grond zat." Beetje gek wel Een beetje gek wel, erkent Jonker. ,,Dat ik alle stappen volg, wil niet zeggen dat ik het ondersteun. Het is wel hoe het werkt in Nederland. Als je het voorzorgsprincipe zou hante ren, kun je zeggen: 'Nee, het wordt vuiler. Dat moet je niet doen'. Daar valt iets voor te zeggen." Maar even goed voor de redenering van de provincie, vindt hij, dat er een nieuw stuk natuurgebied bij komt, dat minder vuil is dan bijvoorbeeld het Land van Saeftinghe, waar PFAS Er komt wel meer PFAS in de nieuwe waterbodem dan er in de oude grond zat zich al veel langer heeft kunnen op hopen. ,,Als je meer natuur wil en je krijgt natuur van een vergelijkbare of betere kwaliteit, wat is daar op tegen?" Jonker ziet geen risico's voor de mens. ,,Je moet geen vis uit de Westerschelde eten en straks dus ook niet uit de Hedwigepolder, maar dat advies ligt er al." Kritischer is hij over de passage waarin de provincie schrijft dat er alles aan wordt gedaan om lozingen in de Schelde te verminderen en dat de trend al dalend is. ,,Dat is een bé- tje politieke blabla. Ik moet dat nog zien. En bovendien, die stoffen ko men overal vandaan." Ook De Boer denkt dat het terugdringen 'heel langzaam gaat en dat er tientallen jaren mee zijn gemoeid'. Volgens hem zijn niet alleen PFAS-verbin- dingen een probleem, maar bij voorbeeld ook broom en fosfor uit brandvertragers. ,,Verder moet Rijkswaterstaat veel uitgebreider kijken naar metalen en andere ver ontreinigende stoffen." Inmiddels overweegt het Am sterdamse advocatenkantoor Ou- dijk namens Gery de Cloedt, de oud-eigenaar van de Hedwigepol- der, een voorlopige voorziening aan te vragen bij de Raad van State. Dat is feitelijk een kort geding dat bin nen enkele weken kan worden ge houden. ,,Anders staan we voor een fait accompli", aldus Hans Mieras, juridisch adviseur van De Cloedt. ,,Dan valt er niks meer terug te draaien." VLISSINGEN Havenbedrijf North Sea Port steekt 40 miljoen euro in de bouw van de nieuwe kade. De huidige kade bij het snelgroeiende Bulk Terminal Zeeland wordt gesloopt. De bouw wordt uitgevoerd door een combi natie van de Werkendamse water bouwers Hakkers en De Klerk. BTZ be schikt hierdoor vanafeind 2024 over 440 meter kade. Nu is dat 250 meter. Daarmee krijgt BTZ meer ruimte voor de overslag van droge bulkgoederen, zoals houtpel- lets, gips, grondstoffen voor de staalindustrie, biologische land bouwproducten en stortstenen voor de versteviging van windtur bines op zee. Voor het terminalbe- drijf is de uitbreiding van de kade een belangrijke stap naar verdere groei. Het kan na 2024 twee sche pen tegelijk afhandelen. Nu biedt de kade slechts ruimte voor één schip. Het terminalbedrijf schafte vorig jaar de grootste hydraulische over slagmachine ter wereld aan. Met de knalgroene zwaargewicht die het zelfde 'Hulk in Bulk' noemt, kan de terminal snel twee schepen tegelijk laden en lossen. Het op- en over slagbedrijf zal zijn terrein ook uit breiden met 10 hectare. Scheepswerf In totaal wordt de kade aan de Quarleshaven straks 1200 meter lang, een bestaand stuk kade mee gerekend. Daarvan profiteert ook Scheepswerf Reimerswaal, die er 40 meter kade bij krijgt. Daardoor kunnen er straks over een lengte van 425 meter schepen afmeren. De resterende ruim 300 meter kade is beschikbaar voor een nieuwe vestiging. Tussen de werf en de bulkterminal blijft voldoende C Overslagbedrijf Bulk Terminal Zeeland krijgt op de nieuwe kade na2024 de ruimte om twee schepen tegelijk af te handelen ruimte voor de vestiging van een fa briek voor chemische recycling van plastic. Twee bedrijven bundelen daarvoor de krachten: Neste en Ra- vago. De fabriek moet jaarlijks 55 miljoen kilogram plastic verwer ken. Dat is wat 1,7 miljoen burgers jaarlijks aan plastic weg- gooien. Neste en Ravago willen snel groeien en gebruiken daarvoor techniek van het Amerikaanse be drijf Alterra. In 2030 willen ze 200 miljoen kilo gemengd plastic recy clen. De fabriek in Vlissingen moet het startpunt worden voor wereld wijde verkoop van chemisch gere cyclede plastics. North Sea Port meldt dat de nieuwe kade geschikt is om allerlei types zeeschepen aan af te meren, van binnenvaartschepen tot bulk- schepen, fruitschepen en tankers met een diepgang tot 12,5 meter. De kade wordt versterkt aangelegd en geschikt gemaakt voor een belas ting van 5 ton per vierkante meter. - Frank Balkenende VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022 GO 'Ik snap dat 't voelt als 'n truc' Graafmachines aan het werk in de Hedwige-Prosperpolder. foto kelly thans Ernst Jan Rozendaal Middelburg - Jacob de Boer, VU Aan de Quarleshaven in Vlissin- gen komt een 800 meter lange nieuwe kade. In maart begint de bouw ervan. De kade stelt over slagbedrijf Bulk Terminal Zee land (BTZ) in staat uit te breiden en scheepswerf Reimerswaal krijgt ermee een langere kade tot zijn beschikking.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 38