u Platte oesters gedijen goed in windpark Borssele 3 en 4 5 VERKOPER VAN PORSCHES IN FLORIDA je carrière kun je verder komen. Die ambitie voel ik niet altijd in Neder land." Engels met accent Niets belet hem de oceaan over te springen. ,,Ik was single en de Ver enigde Staten staat open voor buitenlandse werknemers. Dus vertrok ik naar Florida, waar ik een baan vond bij een Audi-dealer in Fort Lauderdale. Ik had bij Poppe en Audi Amsterdam al veel ervaring met het merk opgedaan. Ik spreek goed Engels, maar mijn accent is Europees. Onze klanten zijn we reldburgers en herkennen dat ac cent meteen. Je komt er dikwijls makkelijker door in gesprek." Na twee jaar stapt hij over. Eerst naar Porsche in Fort Lauderdale en later naar West Palm Beach. Voor een autoverkoper is Porsche de top van de Olympus. Wat maakt De Pooter nu zo'n succesvolle verko per? ,,Ik ben een makkelijke prater. Ik denk dat ik ook vertrouwen én passie voor het merk uitstraal. Mijn werk bestaat uit verbale en non-verbale communicatie. Als je dat niet kunt, zit je in de verkeerde branche. Een andere belangrijke ei genschap is dat je goed moet kun- nen luisteren en de wensen van de klant kan vertalen naar de voor hem ideale auto. Ik maak het mee dat ie mand zijn zinnen op een Panamera heeft gezet, maar vertrekt met een elektrisch aangedreven Taycan." Gezin In het land van onbegrensde moge lijkheden ontmoet De Pooter zijn vrouw Maria, die werkt als financi- eel manager bij Autonation, een groep met honderden dealerschap pen in de Verenigde Staten. Ze heb ben inmiddels twee kinderen: Ni colas (3) en Celine (11 maanden). Is dat lastig, twee drukke banen com bineren met de zorg voor een jong gezin? „Gelukkig is de kinderop vang hier goed geregeld. Ik breng ze 's morgens naar de opvang en Maria pikt ze weer op." Een mooi huis, vlak bij het strand. Een Mercedes C63 AMG en een Por sche Macan voor de deur. Geen 911, maar dat komt wellicht nog een keer. Wuivende palmen en bijna al tijd zon. Het lijkt een paradijs. ,,Dat is het ook, maar ons leven is zeker geen glitter en glamour. Ik werk veel, en altijd op zaterdag. Ook staat mijn telefoon altijd aan, want ik wil geen klant missen. Het verdienmo- del is namelijk gebaseerd op com missie. Verkoop ik niks dan verdien ik ook weinig. Als het een week aan de stille kant is, voel je die druk wel." Eigen YouTube-kanaal De Pooter vindt nieuwe klanten mede dankzij zijn YouTube-kanaal dat hij onder zijn eigen naam voert. ,,Dat is mijn manier om mijn passie met de wereld te delen. Het zijn simpele informatieve video's waar ik in een paar minuten iets over een model of een nieuw kleurenpalet vertel. Het wordt gewaardeerd. Vo rig jaar had ik 2,8 miljoen views. Ik merk dat het tot extra autoverkopen leidt. Er zit potentie in. Het kan het grootste YouTube-kanaal worden voor de verkoop van Porsches. Mis schien dat ik daardoor op termijn een eigen dealerschap kan runnen. Dat is wel mijn ambitie." Is De Pooter inmiddels verameri kaniseerd? ,,Nee hoor. Ik ben een trotse Nederlander. Ik kom er graag op bezoek, alleen door corona de laatste twee jaar minder vaak. Ik mis ook het Nederlandse eten. In Amerika heb je megaluxe restau rants of fastfood. Er zit weinig tus senin. Ik snak soms naar naar asper ges en Zeeuwse garnalen, om maar te zwijgen van een pannetje mosse len." Platte oesters die aan de voet van windmolens in windpark Borssele 3 en 4 zijn uitgezet, voelen zich kiplekker. Er is nauwelijks sterfte en de schelpdieren groeien goed. ,,De voorlopige resultaten zijn be moedigend", zegt Luke Machen, operationeel directeur van Blauw- wind, de exploitant van het wind- park voor de Zeeuwse kust. Blauwwind is een consortium dat bestaat uit Partners Group, Shell, DGE, Eneco Group en Van Oord. In samenwerking met De Rijke Noordzee liet Blauwwind ander half jaar terug 2400 platte oesters uitzetten aan de voet van 77 turbi nes. Het onderzoek loopt in totaal acht jaar en moet duidelijk maken of er in het windpark oesterban- ken kunnen ontstaan. Erwin Coo- len, programmadirecteur De Rijke Noordzee zei destijds: ,,Windpar- ken krijgen zo een dubbele func tie: energie leveren én natuurver- sterking. Het zou fantastisch zijn als in de toekomst op de voet van iedere windturbine een oester- bank groeit." Biodiversiteit Machen heeft de indruk dat het de goede kant opgaat. ,,Het gros van de schelpdieren weet zich te hand haven. De sterfte is laag en de oes- ters groeien als kool. Daarnaast ja gen ze ook de biodiversiteit aan. Het aantal dieren en planten rondom de oestertafels neemt fors toe. Met dit voorlopige resultaat zijn we erg blij." Maatregelen om na de bouw van de windparken de biodiversiteit aan te jagen, zijn een voorwaarde in de vergunning. Samen met Rijkswaterstaat laat Blauwwind ook onderzoeken in hoeverre het windpark het leven van zeezoog dieren beïnvloedt. Machen: „Rijkswaterstaat heeft akoestische meetapparatuur in ons windpark geïnstalleerd om zo de aanwezig heid van bruinvissen in een opera tioneel windpark te beoordelen." Tijdens de bouw van het wind- park is soortgelijk onderzoek ge daan, vooral om na te gaan of en in welke mate heiwerk bruinvissen heeft verstoord. Bruinvissen heb ben er last van omdat ze het geluid over een afstand van tientallen ki lometers oppikken. Een dubbele functie: energie leveren én natuurversterking Ook in de andere helft van windpark Borssele, van ontwikke laar 0rsted, wordt aan natuurher- stel gewerkt. Met vier kunstmatige riffen voor kabeljauw en andere maatregelen komt het waterleven terug. 0rsted heeft ook veel hard substraat neergelegd waar al oes ters en mosselen op groeien. De riffen trekken niet alleen kabel jauw aan, maar ook kreeften. Vis sen vinden tussen de rotsblokken rond windmolenfunderingen eveneens een schuilplaats. De ko mende twee jaar wordt gevolgd hoe de kabeljauw- en kreeften stand zich ontwikkelt. GO VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022 verkoop, verdien ik niks' VLISSINGEN - Erwin Coolen, programma directeur De Rijke Noordzee - Frank Balkenende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 33