binnen een jaar of tien'
Comfort en stijl
boven ruimte
7,6
19
Test
onze testauto afgegeven om interac
tie te krijgen met andere weggebrui
kers. Ik ben bewust heel vaag over de
werking omdat we de exacte oplos
sing niet hebben. We weten dat we
met die lichtsignalen de intenties
van de auto kunnen laten zien, maar
welke waarschuwing gebruik je? Het
is lastig om een lichtsignaal te vinden
dat iedereen op dezelfde manier in
terpreteert."
Van der Sande: ,,De universiteit hoeft
geen rekening te houden met een
winstoogmerk. Wij kunnen tijdens
ons project een pad inslaan waarvan
de conclusie is: dit werkt niet. Daar
kunnen we weer van leren. Autofa
brikanten zullen daarentegen altijd
nastreven iets te ontwerpen dat zeker
te gebruiken is. Ze hebben ook meer
slagkracht dan wij: duizenden men
sen in dienst die zich alleen focussen
op autonoom rijden en neurale net
werken trainen.''
Van der Sande: ,,Het gaat om een le
vel 3-systeem. Level 0 betekent dat de
bestuurder zelf rijdt en level 5 dat de
auto alles doet. Nummer drie is juist
een heel gevaarlijk systeem, omdat
de auto alles kan maar je tegelijker
tijd als bestuurder in de gaten moet
houden of het voertuig het goed doet
- en moet ingrijpen als dat niet zo is.''
Nijmeijer: „Mensen hebben al gauw
een reactietijd van een seconde. Dus
met dit systeem moet je met je han
den boven het stuur hangen en met
je voet boven het rempedaal. Het is
een prachtig non-voorbeeld, want dit
betekent feitelijk niet veel.''
Van der Sande: „Coöperatief rijden
doen we binnen een jaar of tien.
Daarbij rijden voertuigen als vracht
wagens op een speciale baan en com
municeren ze onderling via wifi,
waardoor ze allemaal even hard gaan
en extreem dicht op elkaar kunnen
rijden.''
Nijmeijer: ,,De chauffeur moet nog
wel sturen maar gebruikt in de
platoon (het 'peloton', red.) het gas
pedaal niet. Rijden met een con-
'Met lichtsignalen kun
je de intenties van een
auto laten zien. Maar
welke gebruik je?'
stante snelheid op een aparte baan
bespaart brandstof én tijd, want in de
platoon hebben vrachtwagens geen
last van andere weggebruikers. Ook
de dual mode, waarmee je met één
knop in je voertuig schakelt tussen
autonoom rijden op bijvoorbeeld de
parkeerplaats van Schiphol versus co-
operatief op de snelweg, gaan we
over tien jaar zien.''
Nijmeijer: ,,Een goede collega van mij
denkt dat die er over pakweg dertig
jaar is en ik vermoed dat hij er niet
ver vanaf zit. Er is lange tijd een
enorm overspannen verwachting van
autonome voertuigen geweest. Nu is
de stemming genuanceerder.
Het is heel uitdagend om te on
derzoeken en sommige zelfrijdende
eigenschappen dragen bij aan een
veiliger verkeer, maar een auto die
helemaal en overal autonoom rijdt?
Dat gaat 'm voorlopig niet worden,
vrees ik.''
Comfort, eigenzinnig
design en een chique
uitstraling: de nieuwe
DS 4 laat alle mooie
tradities van de Franse
auto-industrie terugke
ren. Als plug-inhybride
is hij technisch hele
maal van deze tijd.
Stellantis, het moederbe
drijfvan vele Franse au
tomerken, doet er alles
aan om Peugeot, Citroën
en DS niet te veel op el
kaar te laten lijken. Hoe
wel bij deze auto's on
derhuids zo veel moge
lijk naar efficiëntie wordt
gestreefd, is de nieuwe
DS 4 geen kopie van de
Citroën C4. Integendeel,
hij staat op een heel an
der, groter platform en is
duidelijk een auto van
een hoger niveau. Dat
moet ook wel, want de
DS-modellen staan voor
aanzienlijk hogere prij
zen in de showrooms
dan hun familieleden
van Citroën.
De nieuwe DS 4 is ook
als plug-inhybride ver
krijgbaar: de e-Tense. Dat
blijkt een auto met veel
karakter. Het begint al bij
de sierlijke en geraffi
neerde vormgeving: hier
is door de ontwerpers
nadrukkelijk naar emotie
gezocht. Dit is een bijou
terie op wielen: een lust
voor het oog. Hoewel
sommigen het als kitsch
zullen ervaren.
Achterin is er maar net
voldoende zitruimte en
de bagageruimte is met
390 liter al helemaal aan
de krappe kant. Die is
ook kleiner dan bij de
DS 4 zonder stekker.
Het infotainment zou
wat sneller en intuïtiever
moeten werken. Dat je
cijfers en letters eventu
eel met het touchpad op
de middenconsole kunt
'schrijven', verandert
daar weinig aan. Onhan
dig is ook de beschilde
ring van de functietoet
sen onder het centrale
beeldscherm: nauwelijks
contrast, zodat je soms
slecht ziet waarvoor ze
bedoeld zijn.
De 12,2 kWh batterij
bezorgt deze DS zo'n 50
volledig elektrische kilo
meters per laadbeurt. De
auto trekt lekker vlot op
(0-100 km/u in 7,7 sec.)
en blijkt ook overwegend
bijzonder stil. Dit draagt
bij aan het comfort, dat
ook dankzij het prima
onderstel dik in orde is.
En dankzij diezelfde
wielophanging én de
fijne besturing ligt deze
DS stevig op de weg.
Hello Anna
GO VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022
Er wordt al veel onderzoek gedaan
naar zelfrijdende auto's. Waarmee
onderscheidt i-Cave zich?
De Europese economische com
missie van de Verenigde Naties
geeft Mercedes als eerste merk
toestemming om 'level 3' auto
noom te rijden als lokale wetgeving
dat ook toestaat. Dat kan nu op en
kele trajecten op de Duitse snel
weg met een maximum van 60 ki
lometer per uur, oftewel in de file.
Wat betekent dit?
Volledig zelfrijdende auto's
komen er volgens jullie voor
spelling voorlopig niet. Welke
vernieuwing is wel dichtbij?
- TOM VAN DER SANDE
En de volledig zelfrijdende auto,
blijft dat voor altijd een idee?
DS4 e-Tense (225 pk/165 kW), vanaf €42.150
De DS4 is stijlvol tot in detail. De krapte achterin
moet je dan voor lief nemen. fotos bart hoogveld
J— Stijlvolle vormge
ving. Zeer comforta
bel. Aangenaam stil. Zui
nige plug-inhybride.
Krap op de achter
bank. Te kleine ba
gageruimte. Ergonomie
kan beter. Pittige prijs.
Deze DS onderscheidt
zich duidelijk van alles
wat er al te koop is in
deze klasse. In de ergo
nomie valt nog wel wat te
verbeteren en dit is ook
geen ruimtewonder. Maar
het comfort en wegge
drag zijn prima.
- Niek Schenk
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities