binnen een jaar of tien' Comfort en stijl boven ruimte 7,6 19 Test onze testauto afgegeven om interac tie te krijgen met andere weggebrui kers. Ik ben bewust heel vaag over de werking omdat we de exacte oplos sing niet hebben. We weten dat we met die lichtsignalen de intenties van de auto kunnen laten zien, maar welke waarschuwing gebruik je? Het is lastig om een lichtsignaal te vinden dat iedereen op dezelfde manier in terpreteert." Van der Sande: ,,De universiteit hoeft geen rekening te houden met een winstoogmerk. Wij kunnen tijdens ons project een pad inslaan waarvan de conclusie is: dit werkt niet. Daar kunnen we weer van leren. Autofa brikanten zullen daarentegen altijd nastreven iets te ontwerpen dat zeker te gebruiken is. Ze hebben ook meer slagkracht dan wij: duizenden men sen in dienst die zich alleen focussen op autonoom rijden en neurale net werken trainen.'' Van der Sande: ,,Het gaat om een le vel 3-systeem. Level 0 betekent dat de bestuurder zelf rijdt en level 5 dat de auto alles doet. Nummer drie is juist een heel gevaarlijk systeem, omdat de auto alles kan maar je tegelijker tijd als bestuurder in de gaten moet houden of het voertuig het goed doet - en moet ingrijpen als dat niet zo is.'' Nijmeijer: „Mensen hebben al gauw een reactietijd van een seconde. Dus met dit systeem moet je met je han den boven het stuur hangen en met je voet boven het rempedaal. Het is een prachtig non-voorbeeld, want dit betekent feitelijk niet veel.'' Van der Sande: „Coöperatief rijden doen we binnen een jaar of tien. Daarbij rijden voertuigen als vracht wagens op een speciale baan en com municeren ze onderling via wifi, waardoor ze allemaal even hard gaan en extreem dicht op elkaar kunnen rijden.'' Nijmeijer: ,,De chauffeur moet nog wel sturen maar gebruikt in de platoon (het 'peloton', red.) het gas pedaal niet. Rijden met een con- 'Met lichtsignalen kun je de intenties van een auto laten zien. Maar welke gebruik je?' stante snelheid op een aparte baan bespaart brandstof én tijd, want in de platoon hebben vrachtwagens geen last van andere weggebruikers. Ook de dual mode, waarmee je met één knop in je voertuig schakelt tussen autonoom rijden op bijvoorbeeld de parkeerplaats van Schiphol versus co- operatief op de snelweg, gaan we over tien jaar zien.'' Nijmeijer: ,,Een goede collega van mij denkt dat die er over pakweg dertig jaar is en ik vermoed dat hij er niet ver vanaf zit. Er is lange tijd een enorm overspannen verwachting van autonome voertuigen geweest. Nu is de stemming genuanceerder. Het is heel uitdagend om te on derzoeken en sommige zelfrijdende eigenschappen dragen bij aan een veiliger verkeer, maar een auto die helemaal en overal autonoom rijdt? Dat gaat 'm voorlopig niet worden, vrees ik.'' Comfort, eigenzinnig design en een chique uitstraling: de nieuwe DS 4 laat alle mooie tradities van de Franse auto-industrie terugke ren. Als plug-inhybride is hij technisch hele maal van deze tijd. Stellantis, het moederbe drijfvan vele Franse au tomerken, doet er alles aan om Peugeot, Citroën en DS niet te veel op el kaar te laten lijken. Hoe wel bij deze auto's on derhuids zo veel moge lijk naar efficiëntie wordt gestreefd, is de nieuwe DS 4 geen kopie van de Citroën C4. Integendeel, hij staat op een heel an der, groter platform en is duidelijk een auto van een hoger niveau. Dat moet ook wel, want de DS-modellen staan voor aanzienlijk hogere prij zen in de showrooms dan hun familieleden van Citroën. De nieuwe DS 4 is ook als plug-inhybride ver krijgbaar: de e-Tense. Dat blijkt een auto met veel karakter. Het begint al bij de sierlijke en geraffi neerde vormgeving: hier is door de ontwerpers nadrukkelijk naar emotie gezocht. Dit is een bijou terie op wielen: een lust voor het oog. Hoewel sommigen het als kitsch zullen ervaren. Achterin is er maar net voldoende zitruimte en de bagageruimte is met 390 liter al helemaal aan de krappe kant. Die is ook kleiner dan bij de DS 4 zonder stekker. Het infotainment zou wat sneller en intuïtiever moeten werken. Dat je cijfers en letters eventu eel met het touchpad op de middenconsole kunt 'schrijven', verandert daar weinig aan. Onhan dig is ook de beschilde ring van de functietoet sen onder het centrale beeldscherm: nauwelijks contrast, zodat je soms slecht ziet waarvoor ze bedoeld zijn. De 12,2 kWh batterij bezorgt deze DS zo'n 50 volledig elektrische kilo meters per laadbeurt. De auto trekt lekker vlot op (0-100 km/u in 7,7 sec.) en blijkt ook overwegend bijzonder stil. Dit draagt bij aan het comfort, dat ook dankzij het prima onderstel dik in orde is. En dankzij diezelfde wielophanging én de fijne besturing ligt deze DS stevig op de weg. Hello Anna GO VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022 Er wordt al veel onderzoek gedaan naar zelfrijdende auto's. Waarmee onderscheidt i-Cave zich? De Europese economische com missie van de Verenigde Naties geeft Mercedes als eerste merk toestemming om 'level 3' auto noom te rijden als lokale wetgeving dat ook toestaat. Dat kan nu op en kele trajecten op de Duitse snel weg met een maximum van 60 ki lometer per uur, oftewel in de file. Wat betekent dit? Volledig zelfrijdende auto's komen er volgens jullie voor spelling voorlopig niet. Welke vernieuwing is wel dichtbij? - TOM VAN DER SANDE En de volledig zelfrijdende auto, blijft dat voor altijd een idee? DS4 e-Tense (225 pk/165 kW), vanaf €42.150 De DS4 is stijlvol tot in detail. De krapte achterin moet je dan voor lief nemen. fotos bart hoogveld J— Stijlvolle vormge ving. Zeer comforta bel. Aangenaam stil. Zui nige plug-inhybride. Krap op de achter bank. Te kleine ba gageruimte. Ergonomie kan beter. Pittige prijs. Deze DS onderscheidt zich duidelijk van alles wat er al te koop is in deze klasse. In de ergo nomie valt nog wel wat te verbeteren en dit is ook geen ruimtewonder. Maar het comfort en wegge drag zijn prima. - Niek Schenk HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19