AUTO
'Coöperatief rijden in een 'peloton' doen we
Dat Mercedes nu auto's enigermate zelf
standig mag laten rijden als lokale wetge
ving dat toestaat, betekent niet dat we bin
nenkort een dutje achter het stuur kunnen
doen. Dat moment is nog ver weg, conclu
deren wetenschappers van TU Eindhoven.
18
VRAAG ANTWOORD
Hoe kom ik achter
de code van
mijn autoradio?
Geldt inhaalverbod
vrachtwagens ook
voor aanhangers?
Waarom geeft de
snelheidsmeter zo'n
hoge snelheid aan?
enk Nijmeijer en Tom van
der Sande onderzochten
jarenlang in samenwer
king met andere weten
schappers binnen het pro
ject i-Cave (Integrated Cooperative
and Automated Vehicle) of een auto
in 'dual mode' zou kunnen rijden:
autonoom (zelfstandig op een eigen
baan zonder andere weggebruikers)
of coöperatief (communicerend met
andere voertuigen op de snelweg).
Het antwoord daarop is ja. Toch bete
kent hun conclusie niet dat automo
bilisten in de nabije toekomst op vier
wielen naar hun favoriete tv-serie
kunnen gaan zitten kijken.
Waarom eigenlijk niet? „Auto
noom rijden op een eigen baan, zon
der dat je last hebt van onverwachte
bewegingen van andere weggebrui
kers, en met een snelheidsrestrictie
van 30 kilometer per uur, dat is wel te
realiseren'', zegt Nijmeijer. ,,Maar ja,
kijk naar die prachtige filmpjes van
de binnenstad van Amsterdam en je
weet: een zelfrijdende auto komt
daar in de problemen. Verkeersregels
worden er nauwelijks gevolgd, dus
moet een voertuig op allerlei onver
wachte situaties kunnen anticiperen.
Zover zijn we nog niet.''
Nijmeijer: ,,Dat kunnen ze, maar be
halve registreren moeten ze obstakels
ook herkennen en inschatten op ge
vaar. Daarvoor heb je een real-time
'Zie de binnenstad van
Amsterdam en je weet:
een zelfrijdende auto
komt er in de problemen'
computer nodig met neurale netwer
ken, die leren als jouw hersenen. Zo
kan het voertuig onderscheid maken
tussen een mens op een zebrapad en
een lantaarnpaal langs de weg.
Google reed met hun auto door de
Verenigde Staten met een aantal
techneuten aan boord voor het geval
dat. Zonder ingreep was een ongeval
ontstaan. Je wilt niet weten hoe vaak
ze moesten ingrijpen.''
Van der Sande: ,,Ja, als autofabrikan
ten de informatie uit hun zelfrij-
dende auto's onderling uit zouden
wisselen dan zouden die een stuk be
trouwbaarder worden.''
Nijmeijer: ,,Dat gebeurt alleen niet.
Vergelijk het met merken als Merce
des en Honda in de Formule 1. Kennis
wordt niet gedeeld, terwijl ze er alle
bei beter van worden. Ten tweede
zijn autofabrikanten op dit punt
minder toonaangevend. Dat zijn de
software-, sensor- en cameraleveran
ciers die informatie doorgeven aan
het besturingssysteem.''
Nijmeijer: ,,Ja. Hoe beleeft een inzit
tende een zelfrijdend voertuig als het
ooit zover is? Gaat die rustig zijn of
haar krantje lezen of blijft diegene
alert? Hetzelfde geldt voor andere
weggebruikers, een voetganger bij
voorbeeld. Wat doe jij nu als je een ze
brapad oversteekt? Kijk je de bestuur
der van een naderende auto aan en
loop je pas als hij of zij je ziet? Waar
kijk je dan naar wanneer er niemand
te zien is? Dat zijn 'problemen' waar
je bij een autonome auto mee zit.''
Van der Sande: ,,We hebben verschil
lende soorten lichtsignalen vanuit
VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Het display van de autoradio
in mijn Ford Focus (2011) ver
toont plotseling de melding
'Code'. Hij heeft al die tijd
goed gefunctioneerd en nu
dit. Hoe weet ik welke code ik
moet invoeren?
-Henk Rensink
Het gaat hier om een code die
moet voorkomen dat de radio
door dieven wordt gebruikt.
Zonder code werkt de radio
niet meer. De code komt
meestal tevoorschijn als het
apparaat even zonder stroom
is geweest, bijvoorbeeld door
diefstal, een (tijdelijke) stroom
storing of het loskoppelen van
de accu. De code wordt bij
aanschaf van de auto verstrekt,
vaak op een apart kaartje of
sticker, maar ik kan mij goed
voorstellen dat u die na al die
jaren niet (meer) kunt vinden.
Met het typenummer en serie
nummer van de radio kan een
Ford-dealer de code waar
schijnlijk nog wel achterhalen.
Er zijn op internet ook bedrij
ven die zeggen dit te kunnen
doen, na betaling van een klein
bedrag. Ik zag bijvoorbeeld een
bedrijf dat er 6,95 euro voor
vraagt en belooft de code bin
nen 24 uur te leveren.
Op veel snelwegen melden
borden dat vrachtwagens
rechts moeten rijden. Mogen
of moeten automobilisten
met caravan of aanhanger
daar ook rijden?
-Dennis Koer
Nee, bestuurders van perso
nenauto's hoeven zich niet aan
het inhaalverbod voor vracht
auto's te houden. Dat is nu een
maal een ander type voertuig.
Mocht het verbod ook voor
personenauto's met aanhanger
gelden, dan moet dat met een
apart bord of een extra tekst
aangegeven staan.
Waarom installeren autofabri
kanten snelheidsmeters in
auto's met snelheden die
nooit bereikt mogen worden?
Die in onze auto geeft als top
snelheid 260 km/u aan.
-W. M. De Jongh
Fabrikanten maken auto's die in
principe overal ter wereld moe
ten kunnen rijden. Zij houden
daarbij geen rekening met de
snelheidslimiet van een afzon
derlijk land. Op sommige tra
jecten van de Duitse Autobahn
bijvoorbeeld, geldt nog altijd
geen snelheidslimiet. Boven
dien zijn er met name kopers
van sportieve auto's die hun
voertuig soms meenemen voor
een rondje op het circuit, waar
geen maximumsnelheid geldt.
Toegegeven, dit is ook een
marketinginstrument voor au
tofabrikanten. Het type motor
met cilinderinhoud wordt te
genwoordig nauwelijks nog
achterop auto's gezet. In plaats
daarvan maakt zo'n snelheids
meter nog enigszins het pres
tatievermogen van de auto
zichtbaar.
Zelfrijdende
auto heeft
nog lange
weg te gaan
ANOUK MENTINK
Camera's en sensoren kunnen
die onverwachte bewegingen
toch wel registreren?
- HENK NIJMEIJER
Zou de zelfrijdende auto slimmer
worden als die met andere
voertuigen informatie deelt?
Zijn er meer uitdagingen?
Hebben jullie daar iets op
gevonden?
Conceptmodel
van een zelfrijdende
shuttle van Bosch.
De verwachtingen
over auto's die geheel
zelfstandig rijden
zijn inmiddels wel
getemperd.