AUTO 'Coöperatief rijden in een 'peloton' doen we Dat Mercedes nu auto's enigermate zelf standig mag laten rijden als lokale wetge ving dat toestaat, betekent niet dat we bin nenkort een dutje achter het stuur kunnen doen. Dat moment is nog ver weg, conclu deren wetenschappers van TU Eindhoven. 18 VRAAG ANTWOORD Hoe kom ik achter de code van mijn autoradio? Geldt inhaalverbod vrachtwagens ook voor aanhangers? Waarom geeft de snelheidsmeter zo'n hoge snelheid aan? enk Nijmeijer en Tom van der Sande onderzochten jarenlang in samenwer king met andere weten schappers binnen het pro ject i-Cave (Integrated Cooperative and Automated Vehicle) of een auto in 'dual mode' zou kunnen rijden: autonoom (zelfstandig op een eigen baan zonder andere weggebruikers) of coöperatief (communicerend met andere voertuigen op de snelweg). Het antwoord daarop is ja. Toch bete kent hun conclusie niet dat automo bilisten in de nabije toekomst op vier wielen naar hun favoriete tv-serie kunnen gaan zitten kijken. Waarom eigenlijk niet? „Auto noom rijden op een eigen baan, zon der dat je last hebt van onverwachte bewegingen van andere weggebrui kers, en met een snelheidsrestrictie van 30 kilometer per uur, dat is wel te realiseren'', zegt Nijmeijer. ,,Maar ja, kijk naar die prachtige filmpjes van de binnenstad van Amsterdam en je weet: een zelfrijdende auto komt daar in de problemen. Verkeersregels worden er nauwelijks gevolgd, dus moet een voertuig op allerlei onver wachte situaties kunnen anticiperen. Zover zijn we nog niet.'' Nijmeijer: ,,Dat kunnen ze, maar be halve registreren moeten ze obstakels ook herkennen en inschatten op ge vaar. Daarvoor heb je een real-time 'Zie de binnenstad van Amsterdam en je weet: een zelfrijdende auto komt er in de problemen' computer nodig met neurale netwer ken, die leren als jouw hersenen. Zo kan het voertuig onderscheid maken tussen een mens op een zebrapad en een lantaarnpaal langs de weg. Google reed met hun auto door de Verenigde Staten met een aantal techneuten aan boord voor het geval dat. Zonder ingreep was een ongeval ontstaan. Je wilt niet weten hoe vaak ze moesten ingrijpen.'' Van der Sande: ,,Ja, als autofabrikan ten de informatie uit hun zelfrij- dende auto's onderling uit zouden wisselen dan zouden die een stuk be trouwbaarder worden.'' Nijmeijer: ,,Dat gebeurt alleen niet. Vergelijk het met merken als Merce des en Honda in de Formule 1. Kennis wordt niet gedeeld, terwijl ze er alle bei beter van worden. Ten tweede zijn autofabrikanten op dit punt minder toonaangevend. Dat zijn de software-, sensor- en cameraleveran ciers die informatie doorgeven aan het besturingssysteem.'' Nijmeijer: ,,Ja. Hoe beleeft een inzit tende een zelfrijdend voertuig als het ooit zover is? Gaat die rustig zijn of haar krantje lezen of blijft diegene alert? Hetzelfde geldt voor andere weggebruikers, een voetganger bij voorbeeld. Wat doe jij nu als je een ze brapad oversteekt? Kijk je de bestuur der van een naderende auto aan en loop je pas als hij of zij je ziet? Waar kijk je dan naar wanneer er niemand te zien is? Dat zijn 'problemen' waar je bij een autonome auto mee zit.'' Van der Sande: ,,We hebben verschil lende soorten lichtsignalen vanuit VRIJDAG 4 FEBRUARI 2022 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Het display van de autoradio in mijn Ford Focus (2011) ver toont plotseling de melding 'Code'. Hij heeft al die tijd goed gefunctioneerd en nu dit. Hoe weet ik welke code ik moet invoeren? -Henk Rensink Het gaat hier om een code die moet voorkomen dat de radio door dieven wordt gebruikt. Zonder code werkt de radio niet meer. De code komt meestal tevoorschijn als het apparaat even zonder stroom is geweest, bijvoorbeeld door diefstal, een (tijdelijke) stroom storing of het loskoppelen van de accu. De code wordt bij aanschaf van de auto verstrekt, vaak op een apart kaartje of sticker, maar ik kan mij goed voorstellen dat u die na al die jaren niet (meer) kunt vinden. Met het typenummer en serie nummer van de radio kan een Ford-dealer de code waar schijnlijk nog wel achterhalen. Er zijn op internet ook bedrij ven die zeggen dit te kunnen doen, na betaling van een klein bedrag. Ik zag bijvoorbeeld een bedrijf dat er 6,95 euro voor vraagt en belooft de code bin nen 24 uur te leveren. Op veel snelwegen melden borden dat vrachtwagens rechts moeten rijden. Mogen of moeten automobilisten met caravan of aanhanger daar ook rijden? -Dennis Koer Nee, bestuurders van perso nenauto's hoeven zich niet aan het inhaalverbod voor vracht auto's te houden. Dat is nu een maal een ander type voertuig. Mocht het verbod ook voor personenauto's met aanhanger gelden, dan moet dat met een apart bord of een extra tekst aangegeven staan. Waarom installeren autofabri kanten snelheidsmeters in auto's met snelheden die nooit bereikt mogen worden? Die in onze auto geeft als top snelheid 260 km/u aan. -W. M. De Jongh Fabrikanten maken auto's die in principe overal ter wereld moe ten kunnen rijden. Zij houden daarbij geen rekening met de snelheidslimiet van een afzon derlijk land. Op sommige tra jecten van de Duitse Autobahn bijvoorbeeld, geldt nog altijd geen snelheidslimiet. Boven dien zijn er met name kopers van sportieve auto's die hun voertuig soms meenemen voor een rondje op het circuit, waar geen maximumsnelheid geldt. Toegegeven, dit is ook een marketinginstrument voor au tofabrikanten. Het type motor met cilinderinhoud wordt te genwoordig nauwelijks nog achterop auto's gezet. In plaats daarvan maakt zo'n snelheids meter nog enigszins het pres tatievermogen van de auto zichtbaar. Zelfrijdende auto heeft nog lange weg te gaan ANOUK MENTINK Camera's en sensoren kunnen die onverwachte bewegingen toch wel registreren? - HENK NIJMEIJER Zou de zelfrijdende auto slimmer worden als die met andere voertuigen informatie deelt? Zijn er meer uitdagingen? Hebben jullie daar iets op gevonden? Conceptmodel van een zelfrijdende shuttle van Bosch. De verwachtingen over auto's die geheel zelfstandig rijden zijn inmiddels wel getemperd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 18