Klantvriendelijk? Het is niets anders
dan stalken wat veel bedrijven doen
ProRail zet vol in op
duurzame energie
langs het spoor
Je huis isoleren?
Krijg nu 30% subsidie!
6
SPECIAL
IEDEREEN DOET MME
Isolatie
Het is alsof iedereen in
Brabant zich druk maakt
over de vraag of we over
een maand dronken de polonaise
kunnen lopen, maar niets is
minder waar. Voorlopig ken ik
alleen mensen die aan de quaran
tainepolonaise doen. Wij in elk
geval wel. En aangezien de koel
kast, vriezer én voorraadkast in
middels leeg waren, liet ik voor de
eerste keer de Jumbo voorrijden
met troostvoer en wijn.
En ja hoor, drie uur later: mailtje
van de Jumbo. 'Hallo Linda, jouw
ervaring is belangrijk voor ons.
We willen namelijk zeker weten
dat jij tevreden bent over online
boodschappen doen bij Jumbo.
Help jij ons Jumbo elke dag beter
te maken? We zijn benieuwd
naar je mening. Duurt maar
drie minuten.'
Nou waag ik te betwijfelen of
topman Frits van Eerd met z'n
omzet van bijna 10 miljard euro in
2021 het ook maar ene sikkepit
boeit wat Linda uit Vlijmen vindt,
dus ik klikte de mail weg. Nog
geen uur later ging de telefoon. De
garage. Hoe het met mij was? Goh,
hoe weten zij nou... dacht ik nog
even. Maar ze doelden natuurlijk
niet op Het Virus.
Nee, een volwassen man ver
telde mij bloedserieus dat hij graag
wilde weten hoe ik terugkeek op
de apk van mijn Ci'tje. Dus ik in
Waar is de tijd dat
je als klant zélf aan
de bel trok als je iets
te melden had?
mijn geheugen graven hoe het
voelde om 481,23 euro af te tikken
voor zoiets noodzakelijks als een
ding op vier wielen, toen hij zei:
,,Wij checken tegenwoordig altijd
even hoe de service is bevallen.''
O nee, hij ook al! Een greep uit
mijn mailbox die dag: of ik het
dekbedovertrek dat ik had gekocht
ook aan anderen zou aanraden?
Hoe ik de website beoordeel
waarop ik een vakantie voor mei
had geboekt? En een berichtje van
de apotheek die wilde weten hoe
ik de dienstverlening had ervaren.
Dat zal ik vertellen, want dat zul
len ze juist bij de apotheek vast
snappen. Al dat gevraag, al dat
nabellen: het is een hardnekkige
kwaal. Waar is die goeie ouwe tijd
gebleven dat je als klant zélf aan de
bel trok als je iets te melden had?
Het lijkt aardig, maar het is niets
anders dan ongegeneerd stalken.
Bedrijven denken dat ze beleefd
zijn, maar het is verspilling van
ieders tijd en moeite. Klanton
vriendelijkheid met een hoofd
letter K. Maar als u wilt laten
weten of u deze column aan ande
ren zou aanbevelen, dan kan dat
natuurlijk altijd.
Een groot deel van de trein
stations komt komende jaren
vol te liggen met zonnepane
len, wil spoorbeheerder Pro
Rail. Langs het spoor moeten
bovendien zonneparken en
windmolens verrijzen.
David Bremmer
Utrecht
De zonnepanelen zijn onderdeel
van de plannen van ProRail om in
2030 aanzienlijk energiezuiniger
te zijn. De railbeheerder wil dan
evenveel elektriciteit opwekken
als hij zelf verbruikt. ,,Een groot
deel van de vierhonderd stations
is in principe geschikt voor zon
nepanelen", zegt Jorien Maltha,
programmamanager duurzaam
heid bij ProRail. ,,Hetzelfde geldt
voor vijftig fietsstallingen."
Veertien treinstations zijn afge
lopen jaren al van zonnepanelen
voorzien, waaronder Utrecht
Centraal, Rotterdam Centraal en
Eindhoven Centraal. De komende
tien tot vijftien jaar volgen andere
stations. Maltha verwacht dat er
zeker zeventig geschikt zijn voor
zonnepanelen.
ProRail wil circa 150.000 vier
kante meter aan zonnepanelen re-
aliseren op stationsdaken. Dat is
evenveel als ruim twintig voetbal
velden. De opgewekte stroom
wordt gebruikt voor roltrappen,
liften en digitale borden. ,,We on
derzoeken ook of we de stroom
kunnen opslaan in batterijen."
De operatie vergt een investe
ring van 23,5 miljoen, een bedrag
dat door het ministerie van Infra
structuur Waterstaat is voorge
schoten. „Doordat we straks min
der energie hoeven in te kopen,
verdienen de zonnepanelen die
investering terug", stelt Maltha.
ProRail onderzoekt verder of
het zonnepanelen op geluids
schermen kan plaatsen. De spoor-
beheerder bezit 550 kilometer van
deze schermen. In Dronten wordt
een proef gedaan om te kijken of
dit plan haalbaar is.
De railbeheerder bezit verder
grond naast het spoor waar zon-
neparken of windmolens gereali
seerd zouden kunnen worden.
Twaalfpercelen zijn geschikt voor
een zonnepark, denkt de beheer
der. Alle zonneprojecten samen
kunnen volgens ProRail evenveel
elektriciteit genereren als 37.000
huishoudens in een jaar gebrui
ken. ProRail kijkt ook naar ener
giebesparing.
Stel je woont in een hoekwoning en je laat je
muren en vloer isoleren, dan krijg je 1.300 euro
subsidie. Je betaalt zelf 2.600 euro, terwijl je
per jaar al gauw 800 euro bespaart.
Ga naarwww.verbeterjehuis.nl en
bereken jouw subsidie.
WOENSDAG 2 FEBRUARI 2022 GO
BBB BBB
B
Let op: de genoemde bedragen kunnen in de praktijk anders zijn, afhankelijk van je huis,
je stookgedrag en de gasprijs.