Klantvriendelijk? Het is niets anders dan stalken wat veel bedrijven doen ProRail zet vol in op duurzame energie langs het spoor Je huis isoleren? Krijg nu 30% subsidie! 6 SPECIAL IEDEREEN DOET MME Isolatie Het is alsof iedereen in Brabant zich druk maakt over de vraag of we over een maand dronken de polonaise kunnen lopen, maar niets is minder waar. Voorlopig ken ik alleen mensen die aan de quaran tainepolonaise doen. Wij in elk geval wel. En aangezien de koel kast, vriezer én voorraadkast in middels leeg waren, liet ik voor de eerste keer de Jumbo voorrijden met troostvoer en wijn. En ja hoor, drie uur later: mailtje van de Jumbo. 'Hallo Linda, jouw ervaring is belangrijk voor ons. We willen namelijk zeker weten dat jij tevreden bent over online boodschappen doen bij Jumbo. Help jij ons Jumbo elke dag beter te maken? We zijn benieuwd naar je mening. Duurt maar drie minuten.' Nou waag ik te betwijfelen of topman Frits van Eerd met z'n omzet van bijna 10 miljard euro in 2021 het ook maar ene sikkepit boeit wat Linda uit Vlijmen vindt, dus ik klikte de mail weg. Nog geen uur later ging de telefoon. De garage. Hoe het met mij was? Goh, hoe weten zij nou... dacht ik nog even. Maar ze doelden natuurlijk niet op Het Virus. Nee, een volwassen man ver telde mij bloedserieus dat hij graag wilde weten hoe ik terugkeek op de apk van mijn Ci'tje. Dus ik in Waar is de tijd dat je als klant zélf aan de bel trok als je iets te melden had? mijn geheugen graven hoe het voelde om 481,23 euro af te tikken voor zoiets noodzakelijks als een ding op vier wielen, toen hij zei: ,,Wij checken tegenwoordig altijd even hoe de service is bevallen.'' O nee, hij ook al! Een greep uit mijn mailbox die dag: of ik het dekbedovertrek dat ik had gekocht ook aan anderen zou aanraden? Hoe ik de website beoordeel waarop ik een vakantie voor mei had geboekt? En een berichtje van de apotheek die wilde weten hoe ik de dienstverlening had ervaren. Dat zal ik vertellen, want dat zul len ze juist bij de apotheek vast snappen. Al dat gevraag, al dat nabellen: het is een hardnekkige kwaal. Waar is die goeie ouwe tijd gebleven dat je als klant zélf aan de bel trok als je iets te melden had? Het lijkt aardig, maar het is niets anders dan ongegeneerd stalken. Bedrijven denken dat ze beleefd zijn, maar het is verspilling van ieders tijd en moeite. Klanton vriendelijkheid met een hoofd letter K. Maar als u wilt laten weten of u deze column aan ande ren zou aanbevelen, dan kan dat natuurlijk altijd. Een groot deel van de trein stations komt komende jaren vol te liggen met zonnepane len, wil spoorbeheerder Pro Rail. Langs het spoor moeten bovendien zonneparken en windmolens verrijzen. David Bremmer Utrecht De zonnepanelen zijn onderdeel van de plannen van ProRail om in 2030 aanzienlijk energiezuiniger te zijn. De railbeheerder wil dan evenveel elektriciteit opwekken als hij zelf verbruikt. ,,Een groot deel van de vierhonderd stations is in principe geschikt voor zon nepanelen", zegt Jorien Maltha, programmamanager duurzaam heid bij ProRail. ,,Hetzelfde geldt voor vijftig fietsstallingen." Veertien treinstations zijn afge lopen jaren al van zonnepanelen voorzien, waaronder Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Eindhoven Centraal. De komende tien tot vijftien jaar volgen andere stations. Maltha verwacht dat er zeker zeventig geschikt zijn voor zonnepanelen. ProRail wil circa 150.000 vier kante meter aan zonnepanelen re- aliseren op stationsdaken. Dat is evenveel als ruim twintig voetbal velden. De opgewekte stroom wordt gebruikt voor roltrappen, liften en digitale borden. ,,We on derzoeken ook of we de stroom kunnen opslaan in batterijen." De operatie vergt een investe ring van 23,5 miljoen, een bedrag dat door het ministerie van Infra structuur Waterstaat is voorge schoten. „Doordat we straks min der energie hoeven in te kopen, verdienen de zonnepanelen die investering terug", stelt Maltha. ProRail onderzoekt verder of het zonnepanelen op geluids schermen kan plaatsen. De spoor- beheerder bezit 550 kilometer van deze schermen. In Dronten wordt een proef gedaan om te kijken of dit plan haalbaar is. De railbeheerder bezit verder grond naast het spoor waar zon- neparken of windmolens gereali seerd zouden kunnen worden. Twaalfpercelen zijn geschikt voor een zonnepark, denkt de beheer der. Alle zonneprojecten samen kunnen volgens ProRail evenveel elektriciteit genereren als 37.000 huishoudens in een jaar gebrui ken. ProRail kijkt ook naar ener giebesparing. Stel je woont in een hoekwoning en je laat je muren en vloer isoleren, dan krijg je 1.300 euro subsidie. Je betaalt zelf 2.600 euro, terwijl je per jaar al gauw 800 euro bespaart. Ga naarwww.verbeterjehuis.nl en bereken jouw subsidie. WOENSDAG 2 FEBRUARI 2022 GO BBB BBB B Let op: de genoemde bedragen kunnen in de praktijk anders zijn, afhankelijk van je huis, je stookgedrag en de gasprijs.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 6