Zeeuwse KNRM schoot vorig jaar 279 keer te hulp op het water
5
trite, ook een toeleverancier, wil
Bolleman niet prijsgeven. Wel dat
Vitrite zijn producten onder meer
aan China zal leveren. Want daar
kunnen ze niet wat Vitrite wel kan,
onderstreept hij. „Wij zijn uniek in
onze materiaaltoepassingen. Ande
ren gebruiken metaallegeringen,
ons product bestaat uit aluminium.
Dat is op een speciale manier be-
handeld zodat de led-lamp zijn
warmte makkelijk kwijt kan. Wat
mensen vergeten is dat ook
led-lampen warm worden. Daar
naast zorgen onze heatsinks voor
een betere lichtstraling op de weg.
En wij gebruiken bijvoorbeeld ook
geen lijm om de diode vast te zet
ten, want dat laat een keer los. Wij
verzinnen daar een vormgegoten
oplossing van metaal voor."
De kunst is om een constante
hoge industriële standaardkwali
teit te maken. Dat kan Vitrite dank
zij met camera's uitgeruste robots
en machines die meervoudige han
delingen verrichten en tegelijker
tijd de kwaliteit controleren. En
niet te vergeten: goed machine-on
derhoud. De machines voor de
nieuwe led-order worden trouwens
volledig in eigen huis ontwikkeld
en grotendeels gebouwd. Zoiets is
namelijk nergens te koop. Fabrieks-
manager Klijn is er trots op: ,,In
deze branche draait het om micro
meters, want elke afwijking kan lei
den tot een verkeerde lichtbundel.
Wij kunnen grootschalig heel
nauwkeurige lampvoeten maken.
Daarmee lopen we wereldwijd
voor op de concurrentie." Bolle-
man gaat nog een stap verder: ,,Ik
denk dat we al mondiaal marktlei
der zijn." Tientallen miljoenen
heatsinks die elk een unieke QR-
code meekrijgen, lopen er eind dit
jaar in Middelburg van de band.
Dat is andere koek dan de 2 miljoen
stuks voor halogeen en xenon die
Vitrite nu maakt. Wat betekent dat
voor het aantal banen? „Voorlopig
nog niks", zegt Bolleman. Banen
groei komt er pas als Vitrite ook in
andere takken van sport succes
boekt, schetst de algemeen direc
teur de toekomst.
Windparken op zee
Zo ontwikkelt het bedrijf samen
met een Zeeuwse start-up led-ver
lichting voor windparken op zee,
die wellicht ook kan worden toege
past op vliegvelden. Mogelijk komt
de start-up in het Open Manufac
turing Campus (OMC). Het bol
werk voor de Zeeuwse maakindus
trie, in een leegstaand deel van Vi-
trite, moet dit jaar gaan bruisen.
Andere bedrijven kunnen er pro
ducten maken met hulp van de er
varen medewerkers van Vitrite. En
Vitrite zelf kan er toeleverancier
van worden. Bolleman: ,,Ons be
drijf zal zich meer en meer als
co-developer ontwikkelen. We
gaan ook meer machines voor der
den bouwen. We hebben daarvoor
de kennis in huis."
Clips voor gordijnen
Vitrite schaakt niet meer uitslui
tend op één bord. Het produceert
inmiddels miljoenen clips voor be
weegbare gordijnen in glastuin-
bouwkassen. Ook wordt geld ver
diend met de productie van kunst
stof klemringen voor pijpleidin
gen. Bolleman: ,,En voor de bouw
maken we biologische afbreekbare
hulpstukken. Voor Hemcell uit
Heinkenszand maken we al een
volledig koud composteerbare
golftee. We hebben dat materiaal in
de natuur getest. Het breekt volle
dig af. Het goede nieuws is dat alle
wormen op dat stukj e grond nog in
leven zijn."
Daarmee is het voor de KNRM een
iets minder druk jaar dan in 2020,
toen de KNRM 293 reddingsacties
uitvoerde. De KNRM denkt dat het
iets lagere aantal reddingsacties
komt door het slechte zomerweer
en de opheffing van reisrestricties
voor minder recreatie en drukte op
en bij het water.
Veere was vorig jaar het drukste
Zeeuwse station en rukte 71 keer
uit, tegenover 78 keer in 2020. Op-
vallend was het grote aantal acties
(35) voor hulpverlening aan zeil- en
motorjachten. Geringe kennis bij
watersporters over de markering
van de vaargeulen op het Veerse
Meer verklaart een groot deel van
de oorzaken voor deze acties. Min
der acties dan vorig jaar werden ge
noteerd voor de KNRM-stations
Hansweert, Neeltje Jans en West-
kapelle.
Wel waren er bij Neeltj e Jans veel
hulpvragen (33 van de 69 acties in
totaal) van kajuitzeilboten, motor
en sportvissersboten. De sterke
stroming bij de Oosterscheldeke-
ring is en blijft een omstandigheid
die watersporters snel in proble
men kan brengen. Bij station West-
C Een van de meest
in het oog springende
acties was het in
veiligheid brengen
van 21 zeescouts
kapelle waren het vooral strandbe-
zoekers die in nood kwamen (bij
dit station 20 van de in totaal 31
Zeeuwse acties met hulpverlening
aan deze groep).
Bij Breskens en Cadzand was het
aantal acties groter dan in 2020. Bij
Breskens 52 (tegenover 48 in 2020),
met vooral veel hulpvragen van
zeil- en motorjachten, sportvis-
sersboten (30) en bij Cadzand 31
(tegenover 25 in 2020).
Een van de meest in het oog
springende acties was de inzet van
KNRM-reddingboten van Hans-
weert en Neeltje Jans, samen met
een politievaartuig en een ber
gingsvaartuig, bij het in veiligheid
brengen van 21 Belgische zeescouts
op 26 juli, tijdens een hevige storm
op de Oosterschelde.
Een opvallende grootschalige ac
tie was de inzet in de nacht van
zondag 3 op maandag 4 juli 2021.
Toen zijn reddingboten van de KN
RM-stations Breskens, Cadzand en
Westkapelle, samen met vaartui
gen van de politie, loodswezen en
een helikopter uitgerukt voor een
zwemmer die vermist was opgege
ven. Tijdens een grootschalige zoe
kactie is de zwemmer helaas niet
gevonden, maar deze werd later wel
levenloos op het strand aangetrof
fen.
De KNRM in Zeeland telt 175 vrij
willigers. Door de coronamaatrege
len hadden ze te maken met andere
werkomstandigheden dan ze ge
wend zijn. Oefenavonden konden
niet altijd doorgaan en er werd in
sommige periodes gevaren met een
minimum aan bemanningsleden
en in vaste 'bubbels'. Ondanks de
beperkingen zijn alle reddingstati
ons volledig inzetbaar gebleven.
GO VRIJDAG 28 JANUARI 2022
elektrische auto in
VLISSINGEN
De zes Zeeuwse reddingstati
ons van de Koninklijke Neder
landse Redding Maatschappij
(KNRM) hebben vorig jaar 279
reddingsacties uitgevoerd. In
Veere hadden ze het het drukst.
- Jeffrey Kutterink