Zeeuwse KNRM schoot vorig jaar 279 keer te hulp op het water 5 trite, ook een toeleverancier, wil Bolleman niet prijsgeven. Wel dat Vitrite zijn producten onder meer aan China zal leveren. Want daar kunnen ze niet wat Vitrite wel kan, onderstreept hij. „Wij zijn uniek in onze materiaaltoepassingen. Ande ren gebruiken metaallegeringen, ons product bestaat uit aluminium. Dat is op een speciale manier be- handeld zodat de led-lamp zijn warmte makkelijk kwijt kan. Wat mensen vergeten is dat ook led-lampen warm worden. Daar naast zorgen onze heatsinks voor een betere lichtstraling op de weg. En wij gebruiken bijvoorbeeld ook geen lijm om de diode vast te zet ten, want dat laat een keer los. Wij verzinnen daar een vormgegoten oplossing van metaal voor." De kunst is om een constante hoge industriële standaardkwali teit te maken. Dat kan Vitrite dank zij met camera's uitgeruste robots en machines die meervoudige han delingen verrichten en tegelijker tijd de kwaliteit controleren. En niet te vergeten: goed machine-on derhoud. De machines voor de nieuwe led-order worden trouwens volledig in eigen huis ontwikkeld en grotendeels gebouwd. Zoiets is namelijk nergens te koop. Fabrieks- manager Klijn is er trots op: ,,In deze branche draait het om micro meters, want elke afwijking kan lei den tot een verkeerde lichtbundel. Wij kunnen grootschalig heel nauwkeurige lampvoeten maken. Daarmee lopen we wereldwijd voor op de concurrentie." Bolle- man gaat nog een stap verder: ,,Ik denk dat we al mondiaal marktlei der zijn." Tientallen miljoenen heatsinks die elk een unieke QR- code meekrijgen, lopen er eind dit jaar in Middelburg van de band. Dat is andere koek dan de 2 miljoen stuks voor halogeen en xenon die Vitrite nu maakt. Wat betekent dat voor het aantal banen? „Voorlopig nog niks", zegt Bolleman. Banen groei komt er pas als Vitrite ook in andere takken van sport succes boekt, schetst de algemeen direc teur de toekomst. Windparken op zee Zo ontwikkelt het bedrijf samen met een Zeeuwse start-up led-ver lichting voor windparken op zee, die wellicht ook kan worden toege past op vliegvelden. Mogelijk komt de start-up in het Open Manufac turing Campus (OMC). Het bol werk voor de Zeeuwse maakindus trie, in een leegstaand deel van Vi- trite, moet dit jaar gaan bruisen. Andere bedrijven kunnen er pro ducten maken met hulp van de er varen medewerkers van Vitrite. En Vitrite zelf kan er toeleverancier van worden. Bolleman: ,,Ons be drijf zal zich meer en meer als co-developer ontwikkelen. We gaan ook meer machines voor der den bouwen. We hebben daarvoor de kennis in huis." Clips voor gordijnen Vitrite schaakt niet meer uitslui tend op één bord. Het produceert inmiddels miljoenen clips voor be weegbare gordijnen in glastuin- bouwkassen. Ook wordt geld ver diend met de productie van kunst stof klemringen voor pijpleidin gen. Bolleman: ,,En voor de bouw maken we biologische afbreekbare hulpstukken. Voor Hemcell uit Heinkenszand maken we al een volledig koud composteerbare golftee. We hebben dat materiaal in de natuur getest. Het breekt volle dig af. Het goede nieuws is dat alle wormen op dat stukj e grond nog in leven zijn." Daarmee is het voor de KNRM een iets minder druk jaar dan in 2020, toen de KNRM 293 reddingsacties uitvoerde. De KNRM denkt dat het iets lagere aantal reddingsacties komt door het slechte zomerweer en de opheffing van reisrestricties voor minder recreatie en drukte op en bij het water. Veere was vorig jaar het drukste Zeeuwse station en rukte 71 keer uit, tegenover 78 keer in 2020. Op- vallend was het grote aantal acties (35) voor hulpverlening aan zeil- en motorjachten. Geringe kennis bij watersporters over de markering van de vaargeulen op het Veerse Meer verklaart een groot deel van de oorzaken voor deze acties. Min der acties dan vorig jaar werden ge noteerd voor de KNRM-stations Hansweert, Neeltje Jans en West- kapelle. Wel waren er bij Neeltj e Jans veel hulpvragen (33 van de 69 acties in totaal) van kajuitzeilboten, motor en sportvissersboten. De sterke stroming bij de Oosterscheldeke- ring is en blijft een omstandigheid die watersporters snel in proble men kan brengen. Bij station West- C Een van de meest in het oog springende acties was het in veiligheid brengen van 21 zeescouts kapelle waren het vooral strandbe- zoekers die in nood kwamen (bij dit station 20 van de in totaal 31 Zeeuwse acties met hulpverlening aan deze groep). Bij Breskens en Cadzand was het aantal acties groter dan in 2020. Bij Breskens 52 (tegenover 48 in 2020), met vooral veel hulpvragen van zeil- en motorjachten, sportvis- sersboten (30) en bij Cadzand 31 (tegenover 25 in 2020). Een van de meest in het oog springende acties was de inzet van KNRM-reddingboten van Hans- weert en Neeltje Jans, samen met een politievaartuig en een ber gingsvaartuig, bij het in veiligheid brengen van 21 Belgische zeescouts op 26 juli, tijdens een hevige storm op de Oosterschelde. Een opvallende grootschalige ac tie was de inzet in de nacht van zondag 3 op maandag 4 juli 2021. Toen zijn reddingboten van de KN RM-stations Breskens, Cadzand en Westkapelle, samen met vaartui gen van de politie, loodswezen en een helikopter uitgerukt voor een zwemmer die vermist was opgege ven. Tijdens een grootschalige zoe kactie is de zwemmer helaas niet gevonden, maar deze werd later wel levenloos op het strand aangetrof fen. De KNRM in Zeeland telt 175 vrij willigers. Door de coronamaatrege len hadden ze te maken met andere werkomstandigheden dan ze ge wend zijn. Oefenavonden konden niet altijd doorgaan en er werd in sommige periodes gevaren met een minimum aan bemanningsleden en in vaste 'bubbels'. Ondanks de beperkingen zijn alle reddingstati ons volledig inzetbaar gebleven. GO VRIJDAG 28 JANUARI 2022 elektrische auto in VLISSINGEN De zes Zeeuwse reddingstati ons van de Koninklijke Neder landse Redding Maatschappij (KNRM) hebben vorig jaar 279 reddingsacties uitgevoerd. In Veere hadden ze het het drukst. - Jeffrey Kutterink

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 33