z'n sportieve glans terug Krap achterin, maar wel lekker zuinig 8,1 19 Test laatste decennia enigszins vervreemd van het origineel en dus werd het hoog tijd om zijn oude glorie te doen herleven.'' De opvallendste verandering bij het nieuwe model is de terugkeer naar een canvas dak in plaats van de opvouwbare, metalen hardtop. Dat leidt niet alleen tot betere proporties, maar ook tot een meer traditionele stijl en een behoorlijke gewichtsbe sparing. Ook uniek: de SL is vanaf nu een 2+2, wat de bruikbaarheid enorm ten goede komt. De stoelen achterin zijn handig om even snel iemand op het station af te zetten, maar - net als bij de Porsche 911 - voor het overige vooral geschikt als extra opberg ruimte. Het interieur heeft verder veel weg van de nieuwe S-Klasse met zijn prachtige verticaal geplaatste MBUX-infotainmentsysteem. Airscarf: als een warme sjaal in je nek Je zit als bestuurder en bijrijder bijna in het midden van de auto. Dat draagt in belangrijke mate bij aan de openluchtervaring doordat je niet half onder de voorruit zit en het komt ook de inzetbaarheid van de auto ten goede. Want rijden met geopend dak is een aangename ervaring in de nieuwe SL, zelfs wanneer het een beetje regent. De druppels waaien bij snelheden van meer dan 40 km/u over de aalgladde carrosserie en door middel van stoelverwarming en kachel houd je de kou prima buiten. En anders zit er in de hoofdsteunen van de uitstekende sportstoelen van de SL nog een zogeheten Airscarf, die standaard warme lucht rond blaast om je hoofd en nek te verwarmen. Het cabriodak van de SL is 21 kilo lichter dan het stalen klapdak van het vorige model en laat zich bij een snel heid tot 60 km/u in 15 seconden ope nen of sluiten. Maar een echte 'Sport Leicht' is het nieuwe model met zijn gewicht van zo'n 1950 kg nog altijd niet. Dat komt deels door zijn ge groeide buitenmaten: een noodzake lijke toename gezien de nieuwe 2+2-configuratie. Met zijn lengte van 4,71 meter is de nieuwe SL 13 centi meter langer dan de vorige SL en ook vier centimeter breder. In de koffer bak kun je tot 213 liter kwijt met ge sloten dak en 240 liter met het dak open. Niet echt riant, maar gelukkig heb je voor de golftas nu een achter bank tot je beschikking. Scherpere wegligging De nieuwe SL is ontegenzeggelijk sportiever geworden. Waar de laatste SL-modellen toch wat gezapig aan voelden met hun neiging om in de bochten wat over te hellen, ligt de nieuwe generatie steviger en scher per op de weg. Dat komt bijvoorbeeld door actieve kleppen in de grille en een achter spoiler die vanaf een snelheid van 80 km/u uit de achterzijde omhoog komt en vervolgens - afhankelijk van de snelheid - een van de vijf voorge- schreven standen inneemt. De SL heeft gelukkig niet de soms wat vermoeiende neiging van z'n sportieve broertje de AMG GT om onophoudelijk hobbels, bobbels en dwarsrichels ongefilterd door te ge ven aan zijn inzittenden. Zelfs bij het indrukken van de Sport- en Sport+ knop blijft het onderstel moeiteloos korte oneffenheden absorberen. Topsnelheid De draaicirkel is buitengewoon klein: dankzij de nieuwe vierwielbesturing is deze grote cabriolet net zo wend baar als een compacte hatchback. In de sportstand neemt het motorgeluid toe en dan zijn regelmatig harde knallen te horen bij het loslaten van het gaspedaal. Toch is de SL minder luidruchtig dan sommige meer op sportiviteit geënte AMG-modellen. In de door ons gereden SL 63 AMG vinden we de 4,0 liter V8-motor met 585 pk. De SL is ook leverbaar als 55 AMG, die 476 pk uit de V8 peurt. De sprinttijd van 0-100 km/u bedraagt respectievelijk 3,6 en 3,9 seconden en de topsnelheden liggen op 315 en 295 km/u. Ondanks deze fantastische presta ties daagt de auto je toch niet echt uit om hard te rijden. Hij kan het wel, maar liever rijd je deze AMG lekker op zijn koppel (de trekkracht van de motor), terwijl je lome klappen uit het vooronder hoort komen. Wie op zoek is naar nog meer ver mogen kan binnenkort terecht bij de E Performance hybride. Deze aan- drijflijn zal meer dan 800 pk bieden en een trekkracht van 1000 Newton- meter. De nieuwe SL staat in mei in de Nederlandse showrooms. De prij zen zijn nog niet bekendgemaakt. Toyota is laat. Renault heeft al vele jaren gele den van zijn Clio een SUV gemaakt: de popu laire Captur. En ook Peu geot maakte van zijn 208 een hoger op zijn wielen staande 2008. Hoe dan ook, de nieuwe Toyota Yaris Cross is een fris, maar ook stoer ogende auto geworden, zoals het een echte SUV betaamt. Zodra je instapt, ervaar je hoe volwassen deze auto eigenlijk is. Het in terieur blijkt degelijk ge bouwd, fraai afgewerkt en gebruiksvriendelijk ingericht. Toch valt me teen een zwaarwegend minpunt op: de been ruimte op de achterbank is krap. Hier komen flink uit de kluiten geschoten tieners al gauw in de pro blemen. Hoewel deze Cross op dezelfde technische basis staat als de gewone Yaris, is hij 24 centimeter lan ger en twee centimeter breder. Maar de wielbasis is gelijk gebleven en dat verklaart de beperkte zit ruimte achterin. De ba gageruimte profiteert evenwel van de aanzien lijk langere carrosserie: die is met 397 liter groter dan bij menig concur rent. De veiligheidsuitrus ting is helemaal op orde en het head-up display werkt voortreffelijk. De 1,5 liter driecilinder benzinemotor en elek tromotor leiden tot een zuinig verbruik van in de praktijk al gauw zo'n 1 op 20. Maar het is jammer dat de benzinemotor te gauw rumoerig wordt. Dat gebeurt vooral als je wat extra trekkracht vraagt en dat is al gauw, want deze Toyota zou best wat pittiger en dus ook sneller mogen rijden. Voor caravanliefhebbers stelt deze hybride teleur: hij mag slechts een ge remde aanhanger van maximaal 750 kg trekken. De Yaris Cross stuurt fijn. Het onderstel blijkt soepel en garandeert het nodige veercomfort. Te gelijkertijd is de weglig- ging voorbeeldig, want stevig te noemen en ook heeft deze SUV nauwe lijks last van overhellen. Tot slot mag weleens vermeld worden dat Toyota tegenwoordig vijf jaar garantie geeft: hulde! GO VRIJDAG 28 JANUARI 2022 Zelfs met een beetje regen is het aangenaam toeven in de cabriolet, met dank aan de aalgladde carrosserie waar de druppels langsglijden, de stoelverwarming en Airscarf. foto mercedes Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid (85 kW/116 pk), vanaf €26.750 De Cross is langer en iets breder dan de gewone Yaris, maar achterin blijft het krap. fotos jan kok De Yaris, een van de meest verkochte mo dellen van Toyota, is nu ook als SUV verkrijg baar. Traditiegetrouw is hij er ook als hybride zonder stekker. Voorbeeldig wegge drag. Lekker zuinig. Flinke kofferbak. Vijf jaar garantie. Te rumoerige motor. Krappe beenruimte achterin. Zwakke caravan trekker. Meer zitruimte achterin had van de Yaris Cross een volwaardige gezins auto gemaakt. Maar zijn royale bagageruimte en voorbeeldige weggedrag maken veel goed. Prettig zuinig is deze hybride ook, jammer alleen van het motorgeluid. - Niek Schenk HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19