z'n sportieve glans terug
Krap achterin, maar
wel lekker zuinig
8,1
19
Test
laatste decennia enigszins vervreemd
van het origineel en dus werd het
hoog tijd om zijn oude glorie te doen
herleven.''
De opvallendste verandering bij
het nieuwe model is de terugkeer
naar een canvas dak in plaats van de
opvouwbare, metalen hardtop. Dat
leidt niet alleen tot betere proporties,
maar ook tot een meer traditionele
stijl en een behoorlijke gewichtsbe
sparing.
Ook uniek: de SL is vanaf nu een
2+2, wat de bruikbaarheid enorm ten
goede komt. De stoelen achterin zijn
handig om even snel iemand op het
station af te zetten, maar - net als bij
de Porsche 911 - voor het overige
vooral geschikt als extra opberg
ruimte. Het interieur heeft verder
veel weg van de nieuwe S-Klasse met
zijn prachtige verticaal geplaatste
MBUX-infotainmentsysteem.
Airscarf: als een warme
sjaal in je nek
Je zit als bestuurder en bijrijder
bijna in het midden van de auto. Dat
draagt in belangrijke mate bij aan de
openluchtervaring doordat je niet
half onder de voorruit zit en het
komt ook de inzetbaarheid van de
auto ten goede.
Want rijden met geopend dak is
een aangename ervaring in de
nieuwe SL, zelfs wanneer het een
beetje regent. De druppels waaien bij
snelheden van meer dan 40 km/u
over de aalgladde carrosserie en door
middel van stoelverwarming en
kachel houd je de kou prima buiten.
En anders zit er in de hoofdsteunen
van de uitstekende sportstoelen van
de SL nog een zogeheten Airscarf, die
standaard warme lucht rond blaast
om je hoofd en nek te verwarmen.
Het cabriodak van de SL is 21 kilo
lichter dan het stalen klapdak van het
vorige model en laat zich bij een snel
heid tot 60 km/u in 15 seconden ope
nen of sluiten. Maar een echte 'Sport
Leicht' is het nieuwe model met zijn
gewicht van zo'n 1950 kg nog altijd
niet. Dat komt deels door zijn ge
groeide buitenmaten: een noodzake
lijke toename gezien de nieuwe
2+2-configuratie. Met zijn lengte van
4,71 meter is de nieuwe SL 13 centi
meter langer dan de vorige SL en ook
vier centimeter breder. In de koffer
bak kun je tot 213 liter kwijt met ge
sloten dak en 240 liter met het dak
open. Niet echt riant, maar gelukkig
heb je voor de golftas nu een achter
bank tot je beschikking.
Scherpere wegligging
De nieuwe SL is ontegenzeggelijk
sportiever geworden. Waar de laatste
SL-modellen toch wat gezapig aan
voelden met hun neiging om in de
bochten wat over te hellen, ligt de
nieuwe generatie steviger en scher
per op de weg.
Dat komt bijvoorbeeld door actieve
kleppen in de grille en een achter
spoiler die vanaf een snelheid van 80
km/u uit de achterzijde omhoog
komt en vervolgens - afhankelijk van
de snelheid - een van de vijf voorge-
schreven standen inneemt.
De SL heeft gelukkig niet de soms
wat vermoeiende neiging van z'n
sportieve broertje de AMG GT om
onophoudelijk hobbels, bobbels en
dwarsrichels ongefilterd door te ge
ven aan zijn inzittenden. Zelfs bij het
indrukken van de Sport- en Sport+
knop blijft het onderstel moeiteloos
korte oneffenheden absorberen.
Topsnelheid
De draaicirkel is buitengewoon klein:
dankzij de nieuwe vierwielbesturing
is deze grote cabriolet net zo wend
baar als een compacte hatchback. In
de sportstand neemt het motorgeluid
toe en dan zijn regelmatig harde
knallen te horen bij het loslaten van
het gaspedaal. Toch is de SL minder
luidruchtig dan sommige meer op
sportiviteit geënte AMG-modellen.
In de door ons gereden SL 63 AMG
vinden we de 4,0 liter V8-motor met
585 pk. De SL is ook leverbaar als 55
AMG, die 476 pk uit de V8 peurt. De
sprinttijd van 0-100 km/u bedraagt
respectievelijk 3,6 en 3,9 seconden en
de topsnelheden liggen op 315 en 295
km/u.
Ondanks deze fantastische presta
ties daagt de auto je toch niet echt uit
om hard te rijden. Hij kan het wel,
maar liever rijd je deze AMG lekker
op zijn koppel (de trekkracht van de
motor), terwijl je lome klappen uit
het vooronder hoort komen.
Wie op zoek is naar nog meer ver
mogen kan binnenkort terecht bij de
E Performance hybride. Deze aan-
drijflijn zal meer dan 800 pk bieden
en een trekkracht van 1000 Newton-
meter. De nieuwe SL staat in mei in
de Nederlandse showrooms. De prij
zen zijn nog niet bekendgemaakt.
Toyota is laat. Renault
heeft al vele jaren gele
den van zijn Clio een
SUV gemaakt: de popu
laire Captur. En ook Peu
geot maakte van zijn 208
een hoger op zijn wielen
staande 2008. Hoe dan
ook, de nieuwe Toyota
Yaris Cross is een fris,
maar ook stoer ogende
auto geworden, zoals het
een echte SUV betaamt.
Zodra je instapt, ervaar
je hoe volwassen deze
auto eigenlijk is. Het in
terieur blijkt degelijk ge
bouwd, fraai afgewerkt
en gebruiksvriendelijk
ingericht. Toch valt me
teen een zwaarwegend
minpunt op: de been
ruimte op de achterbank
is krap. Hier komen flink
uit de kluiten geschoten
tieners al gauw in de pro
blemen.
Hoewel deze Cross op
dezelfde technische basis
staat als de gewone Yaris,
is hij 24 centimeter lan
ger en twee centimeter
breder. Maar de wielbasis
is gelijk gebleven en dat
verklaart de beperkte zit
ruimte achterin. De ba
gageruimte profiteert
evenwel van de aanzien
lijk langere carrosserie:
die is met 397 liter groter
dan bij menig concur
rent.
De veiligheidsuitrus
ting is helemaal op orde
en het head-up display
werkt voortreffelijk.
De 1,5 liter driecilinder
benzinemotor en elek
tromotor leiden tot een
zuinig verbruik van in de
praktijk al gauw zo'n 1 op
20. Maar het is jammer
dat de benzinemotor te
gauw rumoerig wordt.
Dat gebeurt vooral als je
wat extra trekkracht
vraagt en dat is al gauw,
want deze Toyota zou
best wat pittiger en dus
ook sneller mogen rijden.
Voor caravanliefhebbers
stelt deze hybride teleur:
hij mag slechts een ge
remde aanhanger van
maximaal 750 kg trekken.
De Yaris Cross stuurt
fijn. Het onderstel blijkt
soepel en garandeert het
nodige veercomfort. Te
gelijkertijd is de weglig-
ging voorbeeldig, want
stevig te noemen en ook
heeft deze SUV nauwe
lijks last van overhellen.
Tot slot mag weleens
vermeld worden dat
Toyota tegenwoordig vijf
jaar garantie geeft: hulde!
GO VRIJDAG 28 JANUARI 2022
Zelfs met een beetje regen is het aangenaam toeven in de cabriolet,
met dank aan de aalgladde carrosserie waar de druppels langsglijden,
de stoelverwarming en Airscarf. foto mercedes
Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid (85 kW/116 pk),
vanaf €26.750
De Cross is langer en iets breder dan de gewone
Yaris, maar achterin blijft het krap. fotos jan kok
De Yaris, een van de
meest verkochte mo
dellen van Toyota, is nu
ook als SUV verkrijg
baar. Traditiegetrouw is
hij er ook als hybride
zonder stekker.
Voorbeeldig wegge
drag. Lekker zuinig.
Flinke kofferbak. Vijf jaar
garantie.
Te rumoerige motor.
Krappe beenruimte
achterin. Zwakke caravan
trekker.
Meer zitruimte achterin
had van de Yaris Cross
een volwaardige gezins
auto gemaakt. Maar zijn
royale bagageruimte en
voorbeeldige weggedrag
maken veel goed. Prettig
zuinig is deze hybride
ook, jammer alleen van
het motorgeluid.
- Niek Schenk
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities