Zorgverzekering via
Obamacare populair
enieten in Twente
Luxe
13
(Z)M arrea
'RIJDEND DOOSJE' MOET WEL NA 75 KILOMETER ALWEER WORDEN OPGELADEN
Een elektrische auto voor minder dan 10.000 euro. Opel
introduceert dit voorjaar de Rocks-e in Nederland. Het autootje is
eigenlijk alleen voor stadsritten geschikt, maar volgt duidelijk een
trend: elektrische auto's worden steeds goedkoper.
de Rocks-e vergelijkbaar met open-
baarvervoertarieven. „Dankzij de
beste laadinfrastructuur van Europa
en de vele stedelijke gebieden biedt
Nederland een perfect klimaat om
van de Opel Rocks-e een succes te
maken", aldus een woordvoerder.
Opel wil met de
nieuwe Rocks-e in
spelen op de vraag
naar kleine, elektri
sche stadsauto's.
Buiten de stad heeft
deze auto niks te zoeken. De slechts
8 pk sterke Rocks-e komt eenmaal
opgeladen niet meer dan 75 kilometer
ver, heeft een topsnelheid van slechts
45 km/u en mag vanwege zijn beper
kingen zelfs worden gereden door
16-jarigen zonder rijbewijs. Hij is
strikt tweepersoons en zijn bagage
ruimte van 63 liter (bij de voeten
ruimte aan de passagierszijde) vol
staat niet eens om er de wekelijkse
boodschappen mee te doen.
Niettemin is de Rocks-e een blik
vanger. Op het eerste gezicht lijkt het
'rijdende doosje' geen voor- of ach
terkant hebben. En de halverwege
open te klappen zijraampjes doen
denken aan de legendarische Lelijke
Eend (2CV) van Citroën.
Ook voor Opel zelf is de hippe
mini-stadsauto een opmerkelijk ini
tiatief. Decennialang was Opel vooral
het merk van heel gewone gezins
auto's, zoals de Kadett en Astra. Het
merk was met dit imago regelmatig
mikpunt van spot. Zo lieten Koot
Bie eind vorige eeuw op tv het super-
burgerlijke gezin Cor, Ab en Cock
van der Laak in een Kadett rijden.
Toch was Opel ruim 35 jaar lang het
meest verkochte automerk in Neder
land. Nu wil Opel zich blijkbaar ook
profileren als innovatief en progres
sief. Zo durft het de Rocks-e te betite
len als 'compacte en duurzame vier
wieler die een brug slaat tussen scoo
ter en auto'. En onderstreept zo dat
door de opkomst van elektrische au
to's de grens tussen 'auto' en 'brom-
mobiel' aardig aan het vervagen is.
De 2,41 meter lange Opel Rocks-e is
Stadsauto
Dat Opel er blijkbaar naar streeft om
met dit soort auto's een prijzenslag
te ontketenen, is om nog een andere
reden een goed idee. Immers: door
steeds strenger wordende wetgeving
op het gebied van veiligheid en uit
stoot, lukt het autofabrikanten niet
meer een volwaardige auto met een
prijs van rond de 10.000 euro te pro
duceren. Veel merken hebben hun
stadsauto's geëlimineerd, of gaan dat
doen. Omdat ze er te veel in moeten
investeren en te weinig aan verdie
nen. Het gat dat hierdoor ontstaat
zou weleens opgevuld kunnen wor
den door modellen als deze Opel.
De Rocks-e heeft een piepklein
accupakket van 5,5 kWh en het volle
dig opladen duurt ongeveer 3,5 uur
met behulp van een gewoon huis
houdelijk stopcontact.
Nederland is na Duitsland het
tweede land waar de Opel Rocks-e
op de markt komt. De definitieve
prijs en de exacte datum van het
showroomdebuut worden in een la
ter stadium bekendgemaakt. Maar
Opel benadrukt wel alvast dat prijs
toch echt onder de 10.000 euro zal
blijven.
nagenoeg identiek aan de Citroën
Ami. Moederbedrijf Stellantis (o.a.
Opel, Citroën, Peugeot, Fiat) durft
het tot nu toe niet aan de Citroën in
Nederland te introduceren, maar ziet
blijkbaar voor de Opel wél kansen.
Het segment van dit soort auto's is
in Nederland tot nu toe weinig suc
cesvol gebleken. Renault probeerde
het al eens met de elektrische Twizzy
(vanaf zo'n 12.000 euro) en ook de
Canta Premium Electric en de in
Amsterdam populaire Biró (vanaf
15.000 euro) bleken geen hardlopers.
Zij hebben net als de Rocks-e nogal
wat praktische beperkingen.
Dalende prijzen
Andere compacte elektrische model
len waarmee je wél de snelweg op
mag, zoals de Smart EQen de Fiat
500E, kosten nog altijd meer dan
20.000 euro. Alhoewel dat al veel
goedkoper is dan de elektrische au
to's van nog maar enkele jaren gele
den. Elk jaar weer dalen de prijzen
van batterijpakketten voor elektri
sche auto's en het resultaat daarvan is
steeds duidelijker terug te zien in de
prijzen van nieuwe modellen.
Zo is de elektrische Dacia Spring
(vanaf 18.500 euro) een ware prijsbre
ker. Alleen bleek die in de botsproe-
ven van Euro-NCAP niet veilig ge
noeg en werd hij onlangs ook
slecht beoordeeld in de autotest
van deze krant.
Ondanks de handicaps van
de Rocks-e is Opel hoopvol.
Niet alleen omdat de prijs
onder de 10.000 euro ligt,
in Duitsland is hij zelfs al
vanaf 7995 euro te koop,
maar ook omdat bin
nensteden steeds ver
der op slot lijken te
gaan voor auto's met
een verbrandingsmo
tor. Volgens Opel zijn
de gebruikskosten van
Dat zijn er volgens de Ameri
kaanse krant 2 miljoen meer dan
het vorige record.
Het aantal kan nog oplopen. De
zorgverzekeringen worden online
op zogeheten marktplaatsen aan
geboden, waar mensen polissen
kunnen vergelijken en ook een
verzekering kunnen afsluiten. Dat
kon tot halverwege januari via de
marktplaats van de federale rege
ring. De deadline voor dit jaar is
nog niet verstreken bij markt
plaatsen van staten en districten.
President Joe Biden laat weten
trots te zijn op 'de hoogste cijfers
ooit'. Die zijn volgens hem het re
sultaat van maatregelen die hij vo
rig jaar nam om de kosten te verla
gen en de toegang tot de zorg te
verbeteren. Zijn voorganger Do
nald Trump wilde van Obamacare
af en had het stelsel uitgekleed.
Obamacare is vernoemd naar
oud-president Barack Obama.
Boek nu op marrea.nl of bet 0571-277744
€235,-
GO VRIJDAG 28 JANUARI 2022
Gaat e-Opel stad veroveren?
DE EVOLUTIE VAN DE OPEL
Erik Kouwenhoven
Amsterdam
De Rocks-e sluit aan in een
lange rij Opels.
FOTO'S OPEL, GETTY IMAGES, GM, GPD, HC
u
Het opladen van
de accu van de
Rocks-e duurt met
behulp van een ge
woon huishoude
lijk stopcontact
zo'n 3,5 uur.
WASHINGTON
Een recordaantal van zo'n 14,5
miljoen Amerikanen heeft
sinds november een zorgverze
kering afgesloten door de Af
fordable Care Act (Wet betaal
bare zorg), ook wel bekend als
Obamacare, meldt The
Washington Post.
vanaf
hotelarrangementen
Arrangement:
2,3 of 4 x overnachting inclusief ontbijt
2,3 of 4 x 3-gangen diner
Fiets- en wandelroutes
Gebruik van WiFi en gratis parkeren
Toeslag bij aankomst op vrijdag of zaterdag: 10,- p.p.
Korting bij aankomst op zondag: 10,- p.p. (niet op 17 opril en 5 juni)
Toeslag op feestdagen: 10,- p.p.
Upgrade Comfort kamer: 20,- p.k.p.n. Bostuin Kamer: 30,- p.k.p.n.
Prijzen p.p. o.b.v. 2 pers. per kamer. Toeslag alleengebruik: 45,- p.n.,
toer.belasting 2,50 p.p.p.n. Reserveringskosten: 14,95 per boeking.
Geldig t/m december 2022, m.u.v. feestdagen en april.
4-daags
€159,-
€179,-
5-daags
€210,-
Prijs p.p.:
t/m mei en oktober t/m december
juni t/m september
3-daags
109,-
€124,-
Hlghlights:
Twentse Wallen Route lopen
Zes-kastelenroute fietsen
Solex rijden in de Hof van Twente
Bezoek de pittoreske plaatsen
Ootmarsum, Lachem en Delden
Gelegen op de top van de Herikerberg in Markelo, nabij Nationaal Park
Sallandse Fleuvelrug, vind je het prachtige Landhuishotel Flerikerberg (4*).
Omgeven door bossen kun je samen genieten van rust en ruimte. Na
een heerlijke dag in de buitenlucht is het tijd om aan tafel te gaan en je
culinair te laten verrassen met een voortreffelijk diner! In alle rust geniet je
hier van een geweldig verblijf. Wees er snel bij, dit zeer geliefde hotel zit
snel vol! Informeer ook naar de Comfort en Bostuin kamer!