'Het is niet uw
schuld dat het
zo is gelopen'
Afstandsmoeder in ongelijk
15
Otolift, dé meest
gekochte traplift
to open door
USE FAR HAND
van Nederland
Ontvang onze
gratis brochure
0$fiE
Trudy Scheele-Gertsen (76)
uit Epe moest in 1968 onder
dwang haar zoontje afstaan
als ongehuwde moeder. Ze
klaagde gisteren de staat aan,
maar de rechter wees de
vordering af.
De uitspraak van de rechter was
gisterochtend via de livestream te
volgen. In de zaal zaten Trudy
Scheele-Gertsen, haar advocaat
Lisa Marie Komp en vele anderen.
De rechter schetste de omstandig
heden waarin Scheele-Gertsen in
1968 als ongehuwde moeder bij de
Paula Stichting beviel van haar
zoontje. Dat zij, maar ook veel an
dere ongehuwde moeders, niet
waren geïnformeerd over de mo
gelijkheid zelfhun kind op te voe
den. Dertienduizend tot veertien
duizend moeders, die toen wer
den gezien als 'gevallen vrouwen',
overkwamen tussen 1956 en 1984
hetzelfde.
Scheele-Gertsen hield de recht
bank voor dat de Raad voor de
Kinderbescherming een 'cruciale
rol speelde in het dwingen van
vrouwen om hun kind af te staan
ter adoptie'. De ongehuwde moe
ders zouden volgens de Kinderbe
scherming 'niet zelf voor hun
kind kunnen zorgen' zonder huis
of baan.
Erkenning
De voorzitter van de rechtbank
benadrukte hoe belangrijk erken
ning voor Scheele-Gertsen zou
zijn, maar zei er ook bij dat de
rechtbank moest toetsen of er ju
ridisch iets onrechtmatigs was ge
daan door de Raad voor de Kin
derbescherming. Maar omdat de
staat zich beriep op verjaring, wat
feitelijk juist is, kon de rechtbank
niet anders dan de vordering af
wijzen. Er kon ook geen oordeel
worden gegeven over het feit dat
de Raad voor de Kinderbescher
ming juridisch 'verwijtbaar' zou
hebben gehandeld.
De rechtbank moest een en an-
der toetsen aan de hand van de
toen gangbare maatschappelijke
opvattingen over kinderen en
adoptie. ,,Er is geen sprake ge
weest van formele dwang, maar er
is wel sprake geweest van infor
mele dwang vanuit huisartsen,
ouders of de maatschappij, waar
door de moeders niet een eigen af
weging hebben kunnen maken
om zelf voor hun kind te zorgen",
luidde de conclusie.
De rechtbank zag daarin geen
rol van de Raad voor de Kinderbe
scherming, maar wel voor de par
ticuliere instellingen als de Paula
Stichting en initiatieven om de
moeders heen.
Geen twijfel
Niemand twijfelde aan de verha
len en herinneringen van Schee-
le-Gertsen, zei de rechtbank, maar
deze kon vijftig jaar na dato niet
oordelen wie er gelijk heeft. ,,Dus
of de Raad voor de Kinderbe
scherming bewust onjuistheden
in het dossier van Scheele-Gert-
sen heeft gezet, komt voor reke
ning van Scheele-Gertsen."
Vervolgens richtte de voorzitter
het woord direct tot Scheele-Gert
sen. ,,Het komt dus neer op een af
wijzing van alle vorderingen. Als
u zich daar opnieuw door in de
kou gezet voelt, komt dat doordat
dit een juridische afweging is die
de rechtbank moet maken. We
kunnen de tijd niet terugdraaien.
Het is niet uw schuld dat dit zo ge
lopen is. Uw stem is nooit gehoord
geweest, maar het is van groot be
lang dat die wel maatschappelijk
gehoord wordt."
Advocaat Lisa Marie Komp rea
geerde uiterst teleurgesteld na de
uitspraak namens Scheele-Gert-
sen. Ook bij de andere moeders
was er veel emotie. Dit laat vol
gens Komp goed zien hoe slecht
dit besluit voor het rechtsgevoel
van de moeders is. ,,Maar vijf mi
nuten na de uitspraak zei Trudy al
dat ze vechtlust in zich voelde op
komen. Zij is zo'n enorm sterke
vrouw. Haar kind is afgenomen,
dan voel je wat voor kracht er in je
los komt." Of Scheele-Gertsen in
hoger beroep gaat, is niet bekend.
Britse automobilisten moeten
voortaan met de 'Nederlandse
greep' een autoportier openen.
Volgens de BBC wordt deze
verplichting zaterdag op
genomen in de verkeerswet.
De meeste Nederlandse automo
bilisten zullen niet begrijpen wat
er met de Nederlandse 'truc'
wordt bedoeld, maar in het bui
tenland is hij alom bekend. Voor
de invoering van 'de Nederlandse
greep' (Dutch Reach) is in het
Verenigd Koninkrijk zelfs jaren
campagne gevoerd. Het gaat erom
dat uitstappende automobilisten
bij het openen van het portier de
hand gebruiken die het verst van
de ontgrendelingshendel
verwijderd is.
In auto's in Nederland (waar
rechts wordt gereden) is dat de
rechterhand van de bestuurder en
de linkerhand van de bijrijder. Op
deze manier dwing je jezelf om
over je schouder te kijken bij het
openen van de deur. Zo krijg je
automatisch beter zicht op
aanstormende fietsers of andere
weggebruikers. Wie straks op een
andere manier zijn autodeur opent
in Groot-Brittannie, riskeert een
boete van 1000 pond (circa 1200
euro).
In het buitenland is men ervan
overtuigd dat dit een in Nederland
verzonnen, uiterst handige truc is,
om te voorkomen dat je met het
openzwaaiende portier een
fietser raakt bij het uitstappen.
Nederland heeft de eer hoogst
waarschijnlijk te danken aan het
imago van fietsland, maar wat
precies de oorsprong is van de
'Nederlandse uitvinding' valt
lastig te achterhalen.
Activist
Dat de Britten de regel nu invoe
ren, wordt toejuicht door activist
Jeff Boulton. Hij verloor in 2016
zijn zoon bij een verkeersongeval.
,,Zoals de meeste mensen wisten
we niets over de Nederlandse
greep tot Sam om het leven
kwam", verklaart hij tegenover de
BBC. ,,Als we de regels 55 jaar
geleden hadden aangepast toen de
Nederlanders dit bedachten, zou
Sam nu nog leven."
Ook fietsersbond Cycling UK is
blij met de aanpassing van het ver
keersreglement. Deze organisatie
zegt dat Britten weliswaar niet
zijn gewend aan de Nederlandse
greep, maar dat de methode mak
kelijk te leren is en levens kan red
den. Jaarlijks raken in Groot-Brit-
tannië honderden fietsers gewond
doordat ze tegen de geopende deur
rijden van uitstappende automo
bilisten. Met deze simpele truc kan
dat aantal drastisch dalen.
Bel gratis naar 0800 - 444 770 6 of ga naar Otolift.nl/brochure
5 jaar
O**» enkel*
rad Wretit
<z
Uw trapleuning blijft
Brede kant trap blijft vrij
Niet goed geld terug
v Ook huur tweedehands
Slechts 48 uur levertijd
GO DONDERDAG 27 JANUARI 2022
Trudy Scheele-Gertsen ving bot bij rechtbank. foto jeroen jazet
Phaedra Werkhoven
Den Haag
'Nederlandse truc' voor
Britten die uitstappen
Niek Schenk
Rotterdam
f
1 dutchreach.org
Automobilisten moeten bij het
openen van het portier de hand
gebruiken die het verst van de
ontgrendelingshendel verwij
derd is. FOTO DUTCHREACH.ORG
Gratis
garantie
Open de camera of Google Lens op
uw telefoon en scan de QR-code.
KONINKLIJKE
TRAPLIFTEN