'Het is niet uw schuld dat het zo is gelopen' Afstandsmoeder in ongelijk 15 Otolift, dé meest gekochte traplift to open door USE FAR HAND van Nederland Ontvang onze gratis brochure 0$fiE Trudy Scheele-Gertsen (76) uit Epe moest in 1968 onder dwang haar zoontje afstaan als ongehuwde moeder. Ze klaagde gisteren de staat aan, maar de rechter wees de vordering af. De uitspraak van de rechter was gisterochtend via de livestream te volgen. In de zaal zaten Trudy Scheele-Gertsen, haar advocaat Lisa Marie Komp en vele anderen. De rechter schetste de omstandig heden waarin Scheele-Gertsen in 1968 als ongehuwde moeder bij de Paula Stichting beviel van haar zoontje. Dat zij, maar ook veel an dere ongehuwde moeders, niet waren geïnformeerd over de mo gelijkheid zelfhun kind op te voe den. Dertienduizend tot veertien duizend moeders, die toen wer den gezien als 'gevallen vrouwen', overkwamen tussen 1956 en 1984 hetzelfde. Scheele-Gertsen hield de recht bank voor dat de Raad voor de Kinderbescherming een 'cruciale rol speelde in het dwingen van vrouwen om hun kind af te staan ter adoptie'. De ongehuwde moe ders zouden volgens de Kinderbe scherming 'niet zelf voor hun kind kunnen zorgen' zonder huis of baan. Erkenning De voorzitter van de rechtbank benadrukte hoe belangrijk erken ning voor Scheele-Gertsen zou zijn, maar zei er ook bij dat de rechtbank moest toetsen of er ju ridisch iets onrechtmatigs was ge daan door de Raad voor de Kin derbescherming. Maar omdat de staat zich beriep op verjaring, wat feitelijk juist is, kon de rechtbank niet anders dan de vordering af wijzen. Er kon ook geen oordeel worden gegeven over het feit dat de Raad voor de Kinderbescher ming juridisch 'verwijtbaar' zou hebben gehandeld. De rechtbank moest een en an- der toetsen aan de hand van de toen gangbare maatschappelijke opvattingen over kinderen en adoptie. ,,Er is geen sprake ge weest van formele dwang, maar er is wel sprake geweest van infor mele dwang vanuit huisartsen, ouders of de maatschappij, waar door de moeders niet een eigen af weging hebben kunnen maken om zelf voor hun kind te zorgen", luidde de conclusie. De rechtbank zag daarin geen rol van de Raad voor de Kinderbe scherming, maar wel voor de par ticuliere instellingen als de Paula Stichting en initiatieven om de moeders heen. Geen twijfel Niemand twijfelde aan de verha len en herinneringen van Schee- le-Gertsen, zei de rechtbank, maar deze kon vijftig jaar na dato niet oordelen wie er gelijk heeft. ,,Dus of de Raad voor de Kinderbe scherming bewust onjuistheden in het dossier van Scheele-Gert- sen heeft gezet, komt voor reke ning van Scheele-Gertsen." Vervolgens richtte de voorzitter het woord direct tot Scheele-Gert sen. ,,Het komt dus neer op een af wijzing van alle vorderingen. Als u zich daar opnieuw door in de kou gezet voelt, komt dat doordat dit een juridische afweging is die de rechtbank moet maken. We kunnen de tijd niet terugdraaien. Het is niet uw schuld dat dit zo ge lopen is. Uw stem is nooit gehoord geweest, maar het is van groot be lang dat die wel maatschappelijk gehoord wordt." Advocaat Lisa Marie Komp rea geerde uiterst teleurgesteld na de uitspraak namens Scheele-Gert- sen. Ook bij de andere moeders was er veel emotie. Dit laat vol gens Komp goed zien hoe slecht dit besluit voor het rechtsgevoel van de moeders is. ,,Maar vijf mi nuten na de uitspraak zei Trudy al dat ze vechtlust in zich voelde op komen. Zij is zo'n enorm sterke vrouw. Haar kind is afgenomen, dan voel je wat voor kracht er in je los komt." Of Scheele-Gertsen in hoger beroep gaat, is niet bekend. Britse automobilisten moeten voortaan met de 'Nederlandse greep' een autoportier openen. Volgens de BBC wordt deze verplichting zaterdag op genomen in de verkeerswet. De meeste Nederlandse automo bilisten zullen niet begrijpen wat er met de Nederlandse 'truc' wordt bedoeld, maar in het bui tenland is hij alom bekend. Voor de invoering van 'de Nederlandse greep' (Dutch Reach) is in het Verenigd Koninkrijk zelfs jaren campagne gevoerd. Het gaat erom dat uitstappende automobilisten bij het openen van het portier de hand gebruiken die het verst van de ontgrendelingshendel verwijderd is. In auto's in Nederland (waar rechts wordt gereden) is dat de rechterhand van de bestuurder en de linkerhand van de bijrijder. Op deze manier dwing je jezelf om over je schouder te kijken bij het openen van de deur. Zo krijg je automatisch beter zicht op aanstormende fietsers of andere weggebruikers. Wie straks op een andere manier zijn autodeur opent in Groot-Brittannie, riskeert een boete van 1000 pond (circa 1200 euro). In het buitenland is men ervan overtuigd dat dit een in Nederland verzonnen, uiterst handige truc is, om te voorkomen dat je met het openzwaaiende portier een fietser raakt bij het uitstappen. Nederland heeft de eer hoogst waarschijnlijk te danken aan het imago van fietsland, maar wat precies de oorsprong is van de 'Nederlandse uitvinding' valt lastig te achterhalen. Activist Dat de Britten de regel nu invoe ren, wordt toejuicht door activist Jeff Boulton. Hij verloor in 2016 zijn zoon bij een verkeersongeval. ,,Zoals de meeste mensen wisten we niets over de Nederlandse greep tot Sam om het leven kwam", verklaart hij tegenover de BBC. ,,Als we de regels 55 jaar geleden hadden aangepast toen de Nederlanders dit bedachten, zou Sam nu nog leven." Ook fietsersbond Cycling UK is blij met de aanpassing van het ver keersreglement. Deze organisatie zegt dat Britten weliswaar niet zijn gewend aan de Nederlandse greep, maar dat de methode mak kelijk te leren is en levens kan red den. Jaarlijks raken in Groot-Brit- tannië honderden fietsers gewond doordat ze tegen de geopende deur rijden van uitstappende automo bilisten. Met deze simpele truc kan dat aantal drastisch dalen. Bel gratis naar 0800 - 444 770 6 of ga naar Otolift.nl/brochure 5 jaar O**» enkel* rad Wretit <z Uw trapleuning blijft Brede kant trap blijft vrij Niet goed geld terug v Ook huur tweedehands Slechts 48 uur levertijd GO DONDERDAG 27 JANUARI 2022 Trudy Scheele-Gertsen ving bot bij rechtbank. foto jeroen jazet Phaedra Werkhoven Den Haag 'Nederlandse truc' voor Britten die uitstappen Niek Schenk Rotterdam f 1 dutchreach.org Automobilisten moeten bij het openen van het portier de hand gebruiken die het verst van de ontgrendelingshendel verwij derd is. FOTO DUTCHREACH.ORG Gratis garantie Open de camera of Google Lens op uw telefoon en scan de QR-code. KONINKLIJKE TRAPLIFTEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 15