3 27 Sahil Amar Aïssa is de smaakmaker in het nieuwe seizoen van Wie is de Mol? Hij is tv-maker, acteur en columnist en probeert de wereld een stukje beter te maken. Lukt dat ook? Als het om vaste plekken gaat, is er voor een jongere generatie weinig ruimte In zijn appartement in Amster dam-Oost laat Sahil Amar Aïssa een rood-paars notitieboekje zien. Het is zijn 'molboekje' met alle aantekeningen van het spel in Wie is de Mol?, dat hij geregeld liet rond slingeren tijdens de opnamen. Niet dat zijn tegenspelers er veel aan hadden: alles is geschreven in het Riffijns, de taal van zijn ouders. Het 22ste seizoen van het spelprogramma stelt een nog groter publiek voor aan de 29-ja- rige Aïssa, een maatschappelijk geëngageerde programmamaker bij BNNVara (Spuiten Slikken, De Racisme Kennistest, Make Holland Great Again), die naast presentator ook acteur en columnist is. ,,Ik keek het voor het laatst in 2010, denk ik. Het was een van de weinige programma's op de Nederlandse televisie die ik echt spannend vond. Maar ik vond iedereen te lief worden voor elkaar. Toen ben ik afgehaakt. Ik had wel in mijn achterhoofd: het enige voordeel van bekendheid is dat je nog eens een keer mee mag doen aan Wie is de Mol." ,,Nee! Ik dacht: heb je wel de juiste? Pas toen ik maanden later in het vliegtuig stapte voor de opnamen, en ik Glen, Everon, Fresia en Welmoed zag (zijn medekandidaten, red.), dacht ik: ja, nu gaan we knallen.'' ,,In het eerste BNNVara-programma dat ik zelf heb ontwikkeld, portretteer ik nieuwe Nederlanders die problemen in eigen land zijn ontvlucht. Denk aan drugsgeweld in Co lombia of onderdrukking in Belarus en China. Ik wil laten zien dat Nederland het spel meespeelt in de wereld, en kijkers be wust maken: waar stem je op?'' Aïssa gaat ver der met een opsomming van nieuwe projec ten, maar loopt halverwege weg. Hij duikt zijn slaapkamer in en komt terug met een rode muppet. ,,Dit is mr. Schmoopy. Hij speelt de hoofdrol in een webserie die ik met een maat ga maken. Toen er werd bezuinigd op Sesamstraat, bedacht ik het verhaal rond een muppet die in de jaren 90 helemaal de shit was en zich verloor in feesten, drank en drugs. Nu kids liever naar vloggers kijken, moet hij weer op zoek naar zijn oude zelf.'' ,,Donald Glover. Hij laat zich niet definiëren en is heel kritisch op de status quo. Hij rapt onder de naam Childish Gambino, maar maakte ook een funkalbum. Hij acteerde in de komedieserie Community en bedacht en speelde in Atlanta. Hij deed stand-up. Hij is zo fluïde als het kan. Zo wil ik ook graag zijn." Aïssa lijkt in alles te streven naar een betere wereld. Zo moest het programma Make Hol land Great Again (2019-2020) Nederland tot een iets lievere plek maken: in een ontroe rend item hielpen Aïssa en zijn collega's een weduwnaar aan het zeldzame favoriete plaatje van zijn overleden vrouw, en kijkers werden op ludieke wijze bewust gemaakt van de plasticsoep, online haatreacties en andere maatschappelijke problemen. Op sociale me dia laat Aïssa zich fel uit over alles van ra cisme tot het lot van de Oeigoeren in China. ,,Voor een deel komt dat door BNNVara, die met een progressieve agenda programma's maakt. Toen ik ooit aan de filmacademie be gon, wilde ik gewoon zorgeloos vette shit ma- ken. Als Marokkaans-Nederlands kind ben je deel van een gemarginaliseerde groep, maar dat heb je lange tijd niet door. En waarom zou ik daarmee moeten dealen? Ik wilde me daar niet door laten definiëren." ,,Naarmate je doorkrijgt hoe de verdeling is in de samenleving, word je bewuster. Later was ik vaak de enige in de ruimte met een bepaald perspectief, en je voelt dat daar vaak geen plek voor is. Nu merk ik: o, shit, ik zit op een posi tie waar mensen luisteren naar wat ik zeg." ,,Als mensen een andere kijk krijgen door een verhaal. Kijkers werden bijvoorbeeld orgaan donor na een uitzending van Make Holland Great Again, of gingen minder plastic gebrui ken.'' ,,De representatie op beeld wordt beter. En in alle jaardoelstellingen van de omroepen wordt inclusie belangrijk genoemd. Maar ik merk dat veel mensen achter de schermen vaste contracten kregen in de tijd dat dit soort thema's geen speerpunten waren. Als het om vaste plekken gaat, is er voor een jongere, pro gressieve generatie minder ruimte.'' ,,Dat zie je bijvoorbeeld aan talkshowtafels. Dan is zangeres Etta James zoveel jaar dood en denken redacteuren: welke zwarte zange ressen zullen we uitnodigen om daarover te praten? Al die redacties vissen in dezelfde poel." ,,Ja, maar de verandering is nog te marginaal. En nu ga ik speculeren: ik denk dat er een on uitgesproken weerstand is tegen verandering onder oudere tv-makers. Zij denken mis schien: als we volhouden dat onze manier van werken goed is, klopt onze kennis nog, kloppen onze connecties nog, is er nog ruimte voor ons." ,,Als een programma op zoek gaat naar een nieuwe medewerker, wordt steeds bena drukt: 'We willen ervaring, een stabiel ie mand. Zodat we zeker weten dat het goed wordt." Hij lacht en haalt demonstratief zijn schou ders op. ,,Tja, zo gaat er niets veranderen. Je kunt drie heel kundige mensen aannemen die van de Hogeschool voor de Journalistiek komen, maar een autodidacte gast uit Rotter dam-Zuid van Somalische komaf zal je heel andere inzichten geven. Die verbreedt je ho rizon. Die manier van kijken mis ik nog in de omroepwereld.'' GO DINSDAG 25 JANUARI 2022 MediaSCultuur Was je al fan van Wie is de Mol? Dan komt dat telefoontje. Sprong je een gat in de lucht? Waar ben je momenteel mee bezig? Wie zijn jouw inspiratiebronnen? Waar komt jouw engagement vandaan? Tim Igor Snijders 'O, shit, mensen luisteren naar me' Hoe veranderde dat? Wanneer zijn jouw programma's geslaagd? Je hebt eens gezegd dat je niet de enige Ma rokkaanse Nederlander wil zijn bij BNNVara; ze moeten niet denken dat ze er met jou zijn. Hoe staat het met diversiteit bij de NPO? Welke gevolgen heeft dat? Dat probleem was er tien jaar geleden ook al. Verandert er iets? Waar merk je dat aan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 27