0
Investeerder ziet brood in fietsenhandel en
Nog geen herstel te zien bij Philips, maar
concern verwacht 'sterke tweede helft'
16
Kort
Beurzen wereldwijd onderuit
De aandelenbeurzen beleefden gisteren een
bloedrode dag. Vooral de aandelen van tech-
bedrijven gingen hard onderuit. Aandelen
zijn al bijna het hele jaar uit de gratie. In
Amsterdam kreeg de AEX een forse afstraf
fing. Ten opzichte van de hoogste koers in
november vorig jaar heeft de index al meer
dan tien procent aan waarde verloren. De
grootste klappen kregen opnieuw de
techaandelen. Dat waren vorig jaar nog de
grootste winnaars, maar dit jaar laten beleg
gers ze vallen als hete aardappels. De reden
voor de koersdalingen zijn de spanningen
rond Oekraïne en de oplopende rente.
Miljoenenboete voor Apple
Apple heeft niet voldaan aan de eisen van
toezichthouder Autoriteit Consument
Markt (ACM) om meerdere betalingsme
thoden toe te laten voor datingapps. Op
meerdere punten blijft het techbedrijf in ge
breke, meent de waakhond, die daarom een
eerder opgelegde last onder dwangsom gaat
innen. Die bedraagt 5 miljoen euro per week
dat het bedrijf zich niet aan de regels houdt,
met een maximum van 50 miljoen euro. De
ACM had vorig jaar bepaald dat Apple
datingapps ook de mogelijkheid moest bie
den om andere betalingssystemen dan al
leen dat van Apple te gebruiken. Het Ameri
kaanse bedrijf kreeg daarvoor een deadline
opgelegd die ruim een week geleden afliep.
Boeing investeert in Wisk
Boeing investeert nog eens 450 miljoen dol
lar in Wisk, de ontwikkelaar van onbe
mande vliegende voertuigen die in de toe
komst als taxi kunnen worden gebruikt. Dat
heeft de Amerikaanse vliegtuigbouwer gis
teren bekendgemaakt. Wisk is eigendom
van Boeing en Kitty Hawk, het luchtvaart
bedrijfvan Google-medeoprichter Larry
Page. Wisk is een van de tientallen ontwik
kelaars van elektrische voertuigen die verti
caal kunnen opstijgen en landen. Deze krui
sing tussen een auto, helikopter en vliegtuig
staat bekend als een eVTOL. In tegenstelling
tot andere ontwikkelaars richt Wisk zich op
voertuigen die zelf kunnen vliegen.
Accell Group
Unilever
Philips
Arcelor
Mittal
Fietsenproducent Accell uit Heerenveen wordt
voor 1,6 miljard euro overgenomen door de
Amerikaanse mega-investeerder KKR. Het
bedrijf wil niet alleen in Europa, maar ook in de
VS een fabrikant van formaat worden.
Accell Group heeft merken als
Sparta en Batavus in de portefeuille.
Merken die Hollands glorie uitade
men, maar het bedrijf verkoopt in
middels verschillende fietsmerken
in meer dan tachtig landen. Met
KKR als eigenaar kan Accell verder
groeien, stellen de partijen. Ac-
cell-directeur Ton Anbeek spreekt
over een 'sprong voorwaarts' en
rept al over overnames. Accell mikt
vooral op Europa en de VS, goed
voor 80 procent van de wereld
markt.
Voor het personeel - Accell heeft
het hoofdkantoor en een fabriek in
Heerenveen - verandert er niets,
beloven de kopers. Ook de top van
het bedrijf blijft aan. Wie aandelen
van de fietsenbouwer bezit, zal nu
al tevreden zijn. De Amerikanen
willen het bedrijf zo graag hebben
dat ze een kwart meer bieden dan
de beurskoers van vorige week.
De e-bike heeft de wind mee.
Overal in Europa maken overheden
ruimte voor de e-bike als vervanger
voor de korte autorit. Dit decen
nium zal de groei onstuimig zijn,
vertelde Anbeek een jaar geleden
tegen deze krant. ,,In Europa wor
den nu 20 miljoen fietsen per jaar
gekocht waarvan 3,7 miljoen e-bi-
kes. In 2030 zijn dat volgens onze
ramingen 30 miljoen fietsen waar
van 18 miljoen e-bikes.''
Accell Group, naar eigen zeggen
de grootste e-bikefabrikant van Eu
ropa wil een fors deel van die fiet
sen verkopen. Maar de concurrentie
zit niet stil. Pon Holdings (onder
Accell
Group boekte
vorig jaar een
omzet van 1,3
miljard euro.
andere Gazelle en Urban Arrow)
kocht vorig jaar het Amerikaanse
Dorel Sports (onder andere Cann-
ondale) en is nu een fietsgigant met
een omzet van 2,5 miljard euro. Ac-
cell Group heeft een omzet van
1,3 miljard.
Met de koop van Accell krijgt
KKR een oer-Hollandse fietsenma
ker in handen. Maar aan die fietsen
is niet veel Nederlands meer.
Frames, wielen, zadels, banden,
motor, accu, ze komen voorname
lijk uit Azië. Slechts een handjevol
onderdelen is nog echt Nederlands:
de fietslampen, de kettingkast, het
slot en de snelbinders.
De fietsen worden, behalve in
Heerenveen, ook gemaakt in Duits
land, Turkije en Hongarije. In 2020
verkocht Accell ongeveer 897.000
fietsen. Er werken 3100 mensen.
KKR, dat staat voor Kohlberg Kravis
Roberts Co, is een van de grootste
investeringsmaatschappijen ter
wereld met een beheerd vermogen
Dat lukte het afgelopen jaar niet,
vooral niet door de grote proble
men met slaapapneu-apparaten.
Daarvan moeten er wereldwijd
5,2 miljoen terug naar Philips, een
mammoetoperatie waarmee het
bedrijf tot tegen het eind van dit
j aar bezig is. De kwestie nam het af
gelopen jaar een stevige hap uit de
winst. Maar het bedrijf heeft de
laatste maanden ook last van tekor
ten bij toeleveranciers en krapte in
de vrachtcapaciteit.
Philips sloot 2021 af met een
winst uit voortgezette activiteiten
van 612 miljoen euro, een jaar eer
der was dat nog bijna een miljard.
Dat blijkt uit de cijfers die Philips
gisteren presenteerde. Onderaan de
streep hield het concern in gezond
heidstechnologie dankzij de ver
koop van de tak voor huishoude
lijke apparaten afgelopen zomer
wel fors meer over: bijna 3,7 miljard
euro. Het onderdeel met Senseo's,
stofzuigers en strijkbouten ging
naar de Chinese investeerder Hill-
house Capital. Philips had beleg
gers al schrap gezet door ander
halve week geleden een omzet
waarschuwing af te geven. Het
concern heeft dan ook een niet al te
best kwartaal achter de rug. In de
maanden oktober, november en
december was sprake van 10 pro
cent minder verkopen. Over het
hele jaar kwam de omzet uit op
17,2 miljard euro. Daarmee lag die
op vergelijkbare basis 1 procent la
ger dan in 2020.
- Economieredactie
DINSDAG 25 JANUARI 2022 PC
A t
KOERSDALINGEN
BETALINGSEISEN DATING-APPS
ZELFVLIEGENDE TAXI
•25.5%
Koers fietsfabri-
kant spoot om
hoog door over
namebod.
Beleggers blij
dat dure over
namepoging is
gestaakt.
Bedrijf haalt
doelstellingen
voor 2022 mo
gelijk niet.
Vrees dat hoge
CO2-kosten
winst staalbedrijf
aantasten.
o
Accell wil
nog veel
meer
fietsen
verkopen
Ton Voermans
Heerenveen
AMSTERDAM
De omruilactie van slaapap-
neu-apparaten duurt nog maan
den, ziekenhuizen stellen instal
latie van nieuwe apparatuur uit
en er is een gebrek aan chips.
Philips heeft de komende maan
den nog last van heel wat tegen
wind. Toch denkt het concern dit
jaar weer te kunnen groeien.
Search