'vooral naar de witte jassen binnen het OMT gaan luisteren' steden hard op, terwijl het in de rest van het land betrekkelijk rustig was. Amsterdam en Rotterdam startten beide een proef met mondkapjes plicht in drukke gebieden. Het kabinet vond die proef niet in lijn met het landelijke beleid. Het RIVM meende toen nog dat mond kapjes ertoe konden leiden dat de 1,5 metermaatregel niet meer zou wor den nageleefd. Bruls was ook tegen stander van de proef, en kreeg steun van de burgemeesters van Gronin gen en Tilburg, blijkt uit vrijgegeven documenten na een Wob-verzoek. Grapperhaus 'Voortreffelijk!' appte toenmalig minister van Justitie en Veiligheid Ferd Grapperhaus naar Bruls toen die zich kritisch uitliet over mondkapjes in radioprogramma Spraakmakers. Bruls reageerde op Aboutaleb die in Nieuwsuur juist wel voor een plicht pleitte. Terugkijkend vindt Bruls die mondkapjesdiscussie een diepte punt. ,,Zeker bij een crisis is het heel pijnlijk als een burger ziet dat we met elkaar aan het ruziën zijn. Want zo lijkt dat dan.'' ,,Een andere splijtzwam was de discussie tussen burgemeesters die handhaving centraal stelden, versus degenen die aandacht vroegen voor de maatschappelijke gevolgen van de coronamaatregelen", vertelt Henri Lenferink, de langst zittende burgemeester van Nederland. De burgemeester van Leiden is vaste plaatsvervanger van Bruls in het Veiligheidsberaad. Het was ook 'een beetje Ajax-Fey- enoord', aldus Lenferink. Aboutaleb van Rotterdam was voor een strenge aanpak, zonder uitzonderingen. Halsema van Amsterdam daarente gen, maakte zich zorgen over de sociale gevolgen van de maatregelen, Waar we in het begin medebepaler waren van het beleid, zijn we nu vooral adviseur zoals eenzaamheid en leerachter- standen. ,,De meest luide stem in de Ajax-stroming was Pieter Broertjes.'' Lenferink noemt diens bijdrage 'een beetje folklore'. De Hilversumse burgemeester greep iedere gelegen heid aan om op te merken dat het wat hem betreft wel een onsje minder kon met die maatregelen. ,,Ik kom uit de journalistiek dus ik ben niet bang om mijn mening te la ten horen", reageert Pieter Broertjes met een lach. ,,Als zijinstromer heb ik de laatste twee jaar ervaren dat veel burgemeesters van origine vooral handhavers zijn" Toch wist ook Broertjes niet te voorkomen dat de vergaderingen soms verzandden in discussies op detailniveau. Op enig moment moest bijvoorbeeld de horeca op sportpar ken dicht. De burgemeesters bogen zich over de vraag of een publiek toe gankelijk restaurant op de golfbaan open mocht blijven. Een andere vraag: als terrassen gesloten zijn, mag een strandtent dan wel koffie-to-go serveren op de strandbedjes? Het ergerde burgemeesters dat ze het over die 'wetsjuristerij' moesten hebben, vertelt Lenferink. Zo kwa men ze voor hun gevoel onvoldoende toe aan belangrijker gespreksonder werpen: de maatregelen die nodig waren om de pandemie te stoppen en de boodschap die ze het kabinet wilden meegeven. Een periode van meer eenheid was vorige winter. Bij de invoering van de avondklok op 23 januari 2021 heeft bestuurlijk Nederland laten zien hoe je een crisis bestrijdt, zegt Bruls trots. ,,Met een koel hoofd, betrokkenheid, snel optreden en vooral: elkaars hand vasthouden.'' Die eensgezindheid werkte; de aanvankelijke rellen zwakten al snel af. Wat restte, waren lange en stille nachten. Maar naarmate de crisis voortduurde, ontstond bij sommige burgemeesters een gevoel van onmacht. De tweede golf ging over in de derde en de vierde. Bijna wekelijks waren er pro testen tegen de coronamaatregelen. Bovendien veranderde de bevoegd heid van het Veiligheidsberaad in december 2020. Tot dan speelde het Veiligheidsberaad een belangrijke rol bij het opstellen van de noodverorde ningen voor de coronamaatregelen. Maar door de tijdelijke coronawet, die de ministers de bevoegdheid geeft om zelfstandig crisismaatrege len te nemen, kreeg het beraad veel minder te zeggen. ,,Waar we in het begin medebepaler waren van het beleid, zijn we nu vooral adviseur", zegt Paul Depla, burgemeester van Breda. Medische experts Met de oplopende besmettingscijfers richtten premier Mark Rutte en mi nister Hugo de Jonge hun ogen steeds strakker op de medische ex perts van het Outbreak Management Team (OMT). Tot onvrede van de burgemeesters. ,,Wij vonden al vrij vroeg dat het OMT een te promi nente plaats had'', zegt Bruls. De 'witte jassen' van het OMT hebben slechts oog voor de medische crisis, vinden de burgemeesters, terwijl zij zelf lokaal vooral de sociale en eco nomische gevolgen ervaren. Het ka binet moet daarom ook andere raad gevers betrekken, vinden zij. Het Veiligheidsberaad vindt het zelf ook moeilijk om over zijn eigen schaduw heen te stappen. ,,Het bleek lastig om los te komen van de waan van de dag en naar de langetermijn- scenario's te kijken", stelde de In spectie Justitie en Veiligheid afgelo pen najaar in een evaluatie van de co rona-aanpak. ,,De korte termijn vraagt iedere keer gigantisch veel aandacht", beaamt Bruls. ,,Wij krij gen de beslissingen van het kabinet vaak heel kort van te voren te horen." Terwijl de burger vaak meer be hoefte heeft aan een medestander dan aan een handhaver. Bruls: ,,Je wordt door inwoners nog het hardste afgerekend op je burgervaderrol: een arm leggen, duiding geven aan het verdriet en er zijn voor de mensen.'' Momenteel verschuift het zwaarte punt naar de Vereniging van Neder landse Gemeenten (VNG). Zo stuur den het Veiligheidsberaad en de VNG afgelopen december een brief naar het kabinet waarin ze opriepen tot een langetermijnstrategie. Want naarmate de crisis voortduurt, lijkt 'een zekere moedeloosheid te ont staan'. ,,Het gesprek over de sociale en economische gevolgen van de co ronacrisis gaat nu in breder verband verder, zodat wij als Veiligheidsbe- raad meer ruimte krijgen om te doen waarvoor we zijn opgericht", meent Bruls. Laten de burgemeesters daarmee geen kans liggen? Depla vindt van niet. Volgens hem moet het Veilig- heidsberaad een stapje terug doen. ,,Het risico is dat het Veiligheidsbe- raad de crisis monopoliseert. Je moet niet op het Veiligheidsberaad blijven terugvallen alleen omdat dat nu een maal bekend is bij het grote publiek.' GO MAANDAG 24 JANUARI 2022 Het Veiligheidsbe- raad is trots op de wijze waarop de avondklok op 23 janu ari 2021 werd inge voerd. ,,Bestuurlijk Nederland heeft toen laten zien hoe je een crisis bestrijdt'' zegt voorzitter Bruls.'' De rellen die onder meer in Eindhoven uitbra ken, zwakten snel af. FOTO DAVE HENDRIKS - Paul Depla, burgemeester Breda Irene van den Berg en Daan Mar selis zijn lid van The Investigative Desk, een collectief van onderzoeks journalisten dat zijn werk financiert uit donaties, subsidies, cofinanciering en honoraria. Geldgevers hebben geen zeggenschap over de onderzoeken. Dit specifieke project is deels gefinan cierd met een subsidie van SIDN Fonds en Stichting Democratie en Media.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 9