Koudekerke wint trofee Kern met Pit voor speeltoestel 3 de gaten te houden, bijvoor beeld. Normaal gesproken zou een patiënt naar de poli bellen. Maar op basis van de antwoorden op vragen die de app stelt, krijg je advies over wat je moet doen. Dat advies is ge baseerd op een eerder door ons vastgesteld longaanval-behandel- plan én de gebruikte medicatie." Eerdercontact Bij een longaanval worden de klachten bij mensen met COPD in eens erger. Ze gaan bijvoorbeeld meer hoesten of krijgen het erg be nauwd. ,,We maken voor patiënten een actieplan zodat ze zelf hun klachten kunnen herkennen en tij dig actie kunnen ondernemen. Die afspraken kun je in de app zetten. Zo kun je kijken wat er is afgespro ken, welk medicijn je extra kunt ne men of wanneer je echt aan de bel moet trekken." Maar zo'n app kan de dokter toch niet vervangen? ,,Dat klopt. We ho pen twee dingen te bereiken. Aller eerst dat mensen niet wachten tot klachten verergeren. Maar dat ze op basis van wat ze voelen en wat de app hun adviseert, eerder contact opnemen met de longpoli. Als ze dat via de app doen, krijgen wij een seintje en plannen we een (telefo nisch) consult in. Het streven is dat nog op dezelfde of de volgende dag te doen." Wat de longarts ook hoopt, is dat patiënten - op termijn - zelfstandi ger worden, en niet voor onnodige controles naar het ziekenhuis hoe- ven. ,,Voor mensen met chronische longziekten en klachten zoals kortademigheid is het soms een hele toer om naar het ziekenhuis te gaan. Al zijn er ook patiënten die het ervoor over hebben, ook al is het voor een consult van tien minuten. De app vervangt niet de gewone be zoeken. En als iemand in het zie kenhuis behandeld moet worden, gebeurt dat natuurlijk ook. We zien het thuismonitoren als aanvulling." En, vult Vis aan, de app helpt mensen ook om hun medicijnen trouw in te nemen. „Sommige me dicatie is bedoeld om klachten te voorkomen. Je moet ze ook nemen als je geen klachten hebt. Maar juist dan vergeten sommigen het. Ze ne men hun inhalatiemedicijn dan pas weer als ze klachten krijgen. Dan ben je eigenlijk al te laat." lijst. Zo houdt die bij of het goed met me gaat." En ja, dat vindt ze een heel prettig idee. ,,Als het helemaal niet goed gaat, ga ik natuurlijk naar de huis arts. Maar dat komt weinig voor. De app geeft me een gevoel van veilig heid." Daar komt nog iets bij. ,,Want als er iets is, kan ik met de app bellen. Waar dat telefoontje terechtkomt? Geen idee, want ik heb het nog niet hoeven gebruiken. Gelukkig maar. Maar je weet hoe het gaat hè? Als je iets hebt en je moet in de wacht hangen bij een huisarts of het zie kenhuis... Dan kan het wel even du ren voordat je te woord wordt ge staan. Via de app is er een directe lijn naar de hulpverlening. Dat geeft me meer zelfvertrouwen. Dat je iemand kunt bereiken als er wat is." Niet uit luxe Al hoopt ze vurig dat ze de app nooit echt nodig zal hebben. ,,Al weet ik dan wel gelijk hoe die werkt", grapt ze. Of de app makke lijk in gebruik is? ,,Zeker. Er is nau welijks uitleg voor nodig. Het wijst Ik schrik niet terug voor een app, want ik ben handig genoeg met mijn smartphone zich allemaal vanzelf." Dat is fijn om te horen, reageert haar longarts Esther Vis. ,,We zijn benieuwd wat patiënten ervan gaan vin den." Sanacoach is een voorbeeld van techniek die steeds vaker wordt ingezet in de gezond heidszorg. In goed Ne derlands heet het thuismonitoring. Het betekent dat technologie je helpt om te kijken of het goed met je gaat. Zo hoefje uiteindelijk min der vaak naar het zieken huis. Dat gebeurt niet uit luxe, verdui delijkt Vis. ,,In de zorg hebben we te maken met een groeiend aantal (oudere) patiënten, die vaak ook meerdere (complexe) aandoenin gen hebben. En we moeten hen met een relatief steeds kleinere groep hulpverleners helpen." Daarom zie je steeds vaker dat patiënten din gen zelf kunnen rege len of meten. Thuis. Joke voelt zich daar prettiger en veiliger bij. „Maar dat geldt nog niet voor iedereen", weet Esther. „We bren gen de app bij al onze longpatiënten onder de aandacht, maar hij is uiteraard niet verplicht. En het ver vangt ook zeker niet de gewone zorg." Maar waarom zou je de app dan gebruiken? ,,Om je gezondheid in KOUDEKERKE Het door de gemeente Veere ont mantelde speelveldje kreeg door een inzamelingsactie van omwo nenden een nieuw speeltoestel. Kinderen kunnen schommelen, (touw)klimmen en van een glij baan af. Tussen de Braamhof en van Strijenstraat was al langer een speelveld, maar de diverse rekken waren afgeschreven en door de ge meente Veere verwijderd. Vanwege beperkt budget zette de gemeente geen nieuwe speeltoe stellen neer. Maar de buurt had nog wel behoefte aan een speelterrein- tje, wees onderzoek van drie moe ders van jonge kinderen uit. Met steun van de dorpsraad schreven Suzanne Gascoigne, Jessica Geldof en Marianne van der Heijden di verse fondsen en lokale bedrijven aan. Ook werden enkele acties, waaronder crowdfunding en statie gelddonaties, op touw gezet. Dat leidde ertoe dat twee maanden te rug een prachtig nieuw toestel op het terrein kon worden geplaatst. Naast de trofee voor Kern met Pit Zeeland krijgt de initiatiefgroep voor het speelveld ook een bedrag van 1500 euro. Met dat geld kan een wens van moeders en kroost wor den vervuld, hoopt Gascoigne. ,,Naast het grote speeltoestel heb ben we een kruiptunnel aangelegd. Een peuterglijbaan staat nog op de verlanglijst." Het zou mooi zijn als dat kleine glijbaantje al dit voorjaar tijdens een openingsfeestje in ge bruik is, droomt Suzanne voorzich tig. Het speelveldje in Koudekerke is als Zeeuwse Kern met Pit ook in de race voor de landelijke titel. Initiatiefneemsters, vaders die hielpen bij de plaatsing en een stoet gebruikers staan op het speelveld in Koudekerke bij het speeltoestel dat de trofee voor de Zeeuwse Kern met Pit verdiende. PC MAANDAG 24 JANUARI 2022 - Joke Smit Esther Vis Het Speelveld Braamhof/Van Strijenstraat in Koudekerke heeft zaterdag de trofee voor Kern met Pit Zeeland gewonnen. Buurtbewoners redden het speelveld. - René Hoonhorst Alle betrokkenen op het speelveld in Koudekerke bij het speeltoe stel dat de trofee verdiende. foto wim oving

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 23