'Mijn boek is ook horror. Dat je
denkt: ben ik even blij dat ik dat
niet heb meegemaakt'
s
Martine Bakker
o
Die horror laat zich het best illus
treren aan de hand van een sleutel
scène. Bakker heeft een aantal
optredens achter de rug als ze
wordt uitgenodigd voor een zaal
van tweehonderd man te spelen.
Het wordt haar ergste optreden
ooit. Niemand lacht, ze wordt
uitgejouwd en een kritisch stem
metje in haar hoofd slaat alle
pogingen tot humor morsdood.
Uiteindelijk wordt ze voortijdig
van het podium gehaald door de
organisatie.
Eenieder in haar plaats zou als
de sodemieter naar huis gaan. Zo
niet Martine Bakker. Ze blijft in de
zaal, slikt lijdzaam flauwe opmer
kingen van het publiek en luistert
hoe de bekende tv-persoonlijkheid
die na haar het podium betrad en
die ze niet met naam en toenaam
wil noemen, haar genadeloos
belachelijk maakt.
'Blijkbaar wilde ik toch nog beves
tiging van iemand. Van die BN'er
bijvoorbeeld. Ik heb hem na zijn
optreden zelfs nog opgezocht in
de hoop dat hij zou zeggen dat hij
me goed vond. Terwijl ik wist dat
hij dat niet vond. In de trein naar
huis heb ik alleen maar gehuild,
dat stopte ook niet meer. Ik had
zo'n groot schaamtegevoel: ieder
een had me gezien, iedereen vond
me stom. Ik dacht dat ik me nergens
meer kon vertonen, dat ik nooit
meer werk zou krijgen. Mijn
vriend zei: als je zo moet huilen,
waarom moet dit dan van jezelf?'
Inderdaad, waarom?
'Het was óók leuk. Dan was ik
ineens in Deurne, waar ik nog
nooit was geweest. En ik leerde
andere mensen kennen die ook
creatief wilden leven. Als het was afgelopen
en het was goed gegaan, dacht ik altijd: nou,
dat viel hartstikke mee, dit was leuk! En dan
ging ik weer mailen: mag ik volgende week
weer? Het was net een verslaving.'
In je boek heb je het over Man's search for
meaning van psychiater Viktor E. Frankl, over
zijn zoektocht naar de zin van het leven. Je
schrijft: 'Ik lees vaak stukjes uit dat boek als
ik wil inzien dat lijden draaglijk is als je weet
waarvoor je het doet.' Dat gaat best ver, toch?
'Het is echt een prachtig boek, maar wel heel
zwaar. Hij baseert zich op zijn ervaringen in
een concentratiekamp. Het is natuurlijk totaal
onvergelijkbaar met mijn ervaringen, maar
ik wilde toch weten hoe je vol moet houden.
Hij beschrijft dat nieuwe ervaringen het leven
zin geven. Dat vond ik er heel mooi aan. Want
wat is het hele nut van optreden? Je kunt het
ook niet doen. Maar het bracht mij genoeg:
zingeving en avontuur.'
'Er is een keer een vrouw op de eerste rij in
slaap gevallen tijdens mijn verhaal. Na afloop
zei ze me dat ik dat aan mezelf te danken had
omdat mijn stem zo monotoon was. En omdat
ik geen glitterjurk had aangetrokken, niet
mijn best had gedaan er leuk uit te zien. Maar
een van de raarste dingen die iemand ooit
zei, was: je bent geen pannenkoek, maar je
bent ook geen Doutzen Kroes. Daarna volgde
een hele theorie over dat ik een bepaald soort
lekkerheid had die vrouwen niet jaloers
maakte, maar die net lekker genoeg was,
waardoor mannen in theorie wel
met me naar bed wilden. Echt
ongelooflijk. Dat woord alleen al:
lekker.'
'Ik had net de finale van het
Leeuwarder Cabaret Festival
gewonnen en was best wel uitgeput.
Het podium is geen natuurlijke
plek voor me, optreden vraagt
veel. En het werd ook een soort
obsessie om maar beter en crea
tiever te worden en meer op te
treden. Na de finale kreeg ik steeds
de vraag of ik nog meer wilde
optreden, maar nee. Ik wilde op
het afgelopen jaar reflecteren.'
Er gebeurde meer. Ze kreeg veel
schrijftlussen, onder meer voor
de satirische nieuwssite De Speld,
ze was betrokken bij de oprichting
van de vrouwelijke variant ervan -
De Pin - en mocht meespelen met
De Speld Live op festivals en con
gressen. 'Dat bewuste jaar heeft
voor mij duidelijk gemaakt dat ik
met humor wil werken. Daarvoor
was ik zoekende: wat wil ik schrij
ven, wat wil ik maken?'
Heeft het je verder nog veranderd?
'Vroeger was ik snel geïntimideerd
door mensen die ergens heel goed
in waren. En ik vond veel dingen
heel spannend: praten voor een
groep, ergens naartoe gaan waar je
niemand kent. Dat is nu minder
omdat ik door zoveel diepe dalen
ben gegaan. Als ik nu iemand voor
het eerst ontmoet, heb ik gewoon
een leuk gesprek. Ik ben minder
perfectionistisch, ik kan dingen
eerder loslaten.'
HAAR BOEK DRAAGT ZE OP aan
haar ouders, die haar, zo schrijft
a
O
O
X
a
00
O
CL
oÖ
00
CC
LU
O
Q
h-
Uj
Uj
P
Ik kon tijdens het lezen alleen
maar denken: waarom blijft ze
daar hangen?
Wat is het vervelendste wat er is gebeurd bij
een optreden?
GEBOREN 3 juli 1986 BEROEP schrijver,
comedian, copywriter, hoofdredacteur
van De Pin WINNAAR van de jury- en
publieksprijs van het Leeuwarder Caba
retfestival 2018 SCHRIJFT voor de satiri
sche nieuwssite De Speld MOEDER van
zoon Chacha (6 maanden) BOEK Ik durf
niets maar doe alles
Na een jaar optreden stopte je
abrupt met stand-upcomedy.
Waarom?
26