'Mijn boek is ook horror. Dat je denkt: ben ik even blij dat ik dat niet heb meegemaakt' s Martine Bakker o Die horror laat zich het best illus treren aan de hand van een sleutel scène. Bakker heeft een aantal optredens achter de rug als ze wordt uitgenodigd voor een zaal van tweehonderd man te spelen. Het wordt haar ergste optreden ooit. Niemand lacht, ze wordt uitgejouwd en een kritisch stem metje in haar hoofd slaat alle pogingen tot humor morsdood. Uiteindelijk wordt ze voortijdig van het podium gehaald door de organisatie. Eenieder in haar plaats zou als de sodemieter naar huis gaan. Zo niet Martine Bakker. Ze blijft in de zaal, slikt lijdzaam flauwe opmer kingen van het publiek en luistert hoe de bekende tv-persoonlijkheid die na haar het podium betrad en die ze niet met naam en toenaam wil noemen, haar genadeloos belachelijk maakt. 'Blijkbaar wilde ik toch nog beves tiging van iemand. Van die BN'er bijvoorbeeld. Ik heb hem na zijn optreden zelfs nog opgezocht in de hoop dat hij zou zeggen dat hij me goed vond. Terwijl ik wist dat hij dat niet vond. In de trein naar huis heb ik alleen maar gehuild, dat stopte ook niet meer. Ik had zo'n groot schaamtegevoel: ieder een had me gezien, iedereen vond me stom. Ik dacht dat ik me nergens meer kon vertonen, dat ik nooit meer werk zou krijgen. Mijn vriend zei: als je zo moet huilen, waarom moet dit dan van jezelf?' Inderdaad, waarom? 'Het was óók leuk. Dan was ik ineens in Deurne, waar ik nog nooit was geweest. En ik leerde andere mensen kennen die ook creatief wilden leven. Als het was afgelopen en het was goed gegaan, dacht ik altijd: nou, dat viel hartstikke mee, dit was leuk! En dan ging ik weer mailen: mag ik volgende week weer? Het was net een verslaving.' In je boek heb je het over Man's search for meaning van psychiater Viktor E. Frankl, over zijn zoektocht naar de zin van het leven. Je schrijft: 'Ik lees vaak stukjes uit dat boek als ik wil inzien dat lijden draaglijk is als je weet waarvoor je het doet.' Dat gaat best ver, toch? 'Het is echt een prachtig boek, maar wel heel zwaar. Hij baseert zich op zijn ervaringen in een concentratiekamp. Het is natuurlijk totaal onvergelijkbaar met mijn ervaringen, maar ik wilde toch weten hoe je vol moet houden. Hij beschrijft dat nieuwe ervaringen het leven zin geven. Dat vond ik er heel mooi aan. Want wat is het hele nut van optreden? Je kunt het ook niet doen. Maar het bracht mij genoeg: zingeving en avontuur.' 'Er is een keer een vrouw op de eerste rij in slaap gevallen tijdens mijn verhaal. Na afloop zei ze me dat ik dat aan mezelf te danken had omdat mijn stem zo monotoon was. En omdat ik geen glitterjurk had aangetrokken, niet mijn best had gedaan er leuk uit te zien. Maar een van de raarste dingen die iemand ooit zei, was: je bent geen pannenkoek, maar je bent ook geen Doutzen Kroes. Daarna volgde een hele theorie over dat ik een bepaald soort lekkerheid had die vrouwen niet jaloers maakte, maar die net lekker genoeg was, waardoor mannen in theorie wel met me naar bed wilden. Echt ongelooflijk. Dat woord alleen al: lekker.' 'Ik had net de finale van het Leeuwarder Cabaret Festival gewonnen en was best wel uitgeput. Het podium is geen natuurlijke plek voor me, optreden vraagt veel. En het werd ook een soort obsessie om maar beter en crea tiever te worden en meer op te treden. Na de finale kreeg ik steeds de vraag of ik nog meer wilde optreden, maar nee. Ik wilde op het afgelopen jaar reflecteren.' Er gebeurde meer. Ze kreeg veel schrijftlussen, onder meer voor de satirische nieuwssite De Speld, ze was betrokken bij de oprichting van de vrouwelijke variant ervan - De Pin - en mocht meespelen met De Speld Live op festivals en con gressen. 'Dat bewuste jaar heeft voor mij duidelijk gemaakt dat ik met humor wil werken. Daarvoor was ik zoekende: wat wil ik schrij ven, wat wil ik maken?' Heeft het je verder nog veranderd? 'Vroeger was ik snel geïntimideerd door mensen die ergens heel goed in waren. En ik vond veel dingen heel spannend: praten voor een groep, ergens naartoe gaan waar je niemand kent. Dat is nu minder omdat ik door zoveel diepe dalen ben gegaan. Als ik nu iemand voor het eerst ontmoet, heb ik gewoon een leuk gesprek. Ik ben minder perfectionistisch, ik kan dingen eerder loslaten.' HAAR BOEK DRAAGT ZE OP aan haar ouders, die haar, zo schrijft a O O X a 00 O CL oÖ 00 CC LU O Q h- Uj Uj P Ik kon tijdens het lezen alleen maar denken: waarom blijft ze daar hangen? Wat is het vervelendste wat er is gebeurd bij een optreden? GEBOREN 3 juli 1986 BEROEP schrijver, comedian, copywriter, hoofdredacteur van De Pin WINNAAR van de jury- en publieksprijs van het Leeuwarder Caba retfestival 2018 SCHRIJFT voor de satiri sche nieuwssite De Speld MOEDER van zoon Chacha (6 maanden) BOEK Ik durf niets maar doe alles Na een jaar optreden stopte je abrupt met stand-upcomedy. Waarom? 26

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 106