Hoek wordt straks verwarmd door
buurman Dow, brede steun voor proef
De Gentsevaart oversteken is lastig en gevaarlijk, maar dat gaat veranderen
6
Kapellebrug
oversteken is een
beproeving. Dat wordt
verleden tijd. De weg
wordt helemaal
opnieuw ingericht en
veiliger gemaakt.
Een fietser wil de weg oversteken
om bij supermarkt Plus te komen.
Er ligt geen zebrapad en engelenge
duld is een vereiste: van beide kan
ten zoeven de auto's continu langs.
In een rustig ogenblik grijpt de fiet
ser haar kans en rijdt snel de twee
rijbanen over. Het is druk op de
Gentsevaart, op een gewone don
derdagmiddag. Sterker nog, het is er
altijd druk.
De Gentsevaart in Kapellebrug is
misschien wel één van de drukste
doorgaande wegen in Hulst, en een
belangrijke weg in Zeeland. De
weg, ook wel de Traverse Kapelle-
brug genoemd, is onderdeel van de
provinciale weg (N290) en vormt
de verbinding tussen de N62 en de
grens met België. Veel Hulstenaren
passeren bij Kapellebrug de lands
grens om via België in de rest van
Nederland te komen. Veel verkeer
rijdt ook langs die weg naar de
tankstations van onze zuiderburen
en de Belgen rijden richting Hulst
vanwege de supermarkten.
En dan staan er óók nog gewoon
huizen, bedrijven en winkels langs
de Gentsevaart, waarvoor fietsers
en voetgangers regelmatig de straat
moeten oversteken. Terwijl er op de
rechte weg vaak te hard gereden
wordt. In de afgelopen jaren ge
beurden er meerdere botsingen en
verkeersongelukken waarbij fiet
sers of voetgangers werden aange
reden. Het is daarom niet alleen een
drukke, maar ook een gevaarlijke
weg die, aldus de provincie, con-
structief aan het eind van zijn le
vensduur zit.
Metamorfose
Tijd voor een metamorfose, dus.
Wat gaat er gebeuren? De provincie
gaat de Gentsevaart volledig recon
strueren, in samenwerking met de
gemeente Hulst. Op de plek van de
voormalige straat komt een hele
nieuwe weg te liggen. Dat is een
flink stuk: vanafde Belgische grens
tot aan de kruising Gentse
vaart-Molenstraat, richting Clinge.
Nu ligt er nog een fietspad aan één
kant van de weg en moeten voet
gangers en fietsers de traverse in
een keer oversteken. Er ligt ook
geen doorlopend voetpad langs de
hele weg.
Daar komt verandering in door
de aanleg van fietspaden aan beide
kanten van de weg en de aanleg van
voetpaden. Ook komen er verkeer-
seilanden in het midden van de
Mogelijkheid voor
fietserstunnel ter
hoogte van de
Roskamstraat wordt
ook onderzocht
weg te liggen, zodat oversteken in
twee stappen kan. Bij de kruising
met de Molenstraat komt een
nieuwe rotonde. Ook wordt er ge-
keken naar de aansluiting van de
Gentsevaart met de Roskamstraat
en Brouwerijstraat. De herinrich
ting wordt meteen aangegrepen om
het riool te vernieuwen.
Met potlood getekend
Het is een behoorlijke klus, waar
achter de schermen al een tijdje aan
gewerkt wordt. In 2019 verscheen er
een onderzoeksrapport, waarin
stond hoe de weg het beste heraan
gelegd zou kunnen. Dat onderzoek
vormt de basis van de huidige plan
nen, waar in 2020 geld voor uitge
trokken werd door de provincie.
Het ontwerp is nu nog met potlood
getekend en wordt uitgewerkt tot
een definitieve versie. Zo wordt nog
de mogelijkheid onderzocht om
een fietserstunnel aan te leggen ter
hoogte van de Roskamstraat.
Bewoners mogen ook hun me
ning geven. Op donderdag 3 febru
ari wordt om 19.00 uur een digitale
informatiebijeenkomst gehouden,
met gedeputeerde Harry van der
Maas en wethouder Gino Depauw.
De plannen worden toegelicht aan
bewoners van de Gentsevaart en
andere belangstellenden. Aanmel
den kan via kapellebrug@zeeland.
nl. Het definitieve ontwerp en een
planning worden uiteindelijk aan
Provinciale Staten voorgelegd. Het
voorlopig verkeerskundig ontwerp
is alvast te bekijken op zeeland.nl/
kapellebrug.
HOEK
De keuze voor Hoek ligt voor de
hand met een industriële reus als
Down Chemical naast de deur.
Daarnaast bleek tijdens een bijeen
komst in oktober vorig jaar dat ook
de bewoners van het dorp wel te
porren zijn voor het proefproject.
Terneuzen wil inzetten op een
netwerk waarbij restwarmte van
industrieën als Dow en Yara wordt
omgezet naar water van zeventig
graden. Wijk voor wijk wordt aan
gesloten op het water.
Waar alternatieve manieren om
te verwarmen vaak gepaard moeten
gaan met goede isolatie, het zal mo
gelijk niet het geval zijn in Hoek.
Het is duur en niet nodig. Onder
zoekers van Quo Mare stellen dat er
restwarmte in overvloed beschik
baar is. Het netwerk gaat ook juist
uit van het afstaan van warmte aan
woningen. De industrie maakt aan
het eind weer dankbaar gebruik van
het afgekoelde water. Het scheelt
ook flink in de kosten.
En juist over de kosten waren er
nog zorgen, zo bleek woensdag
avond in de raadscommissie Omge
ving. In Rotterdam pakte een rest-
warmteproject twee zo duur uit
voor de gemeente als aanvankelijk
ingeschat. Dert Vlaander (SGP)
herinnerde de commissieleden aan
het dure Rotterdamse avontuur. ,,In
Rotterdam is het uiteindelijk goed
gekomen", stelde Lazslo van de
Voorde (PvdA) gerust. Alleen de
fractie van SociaalTerneuzen bleef
zijn bedenkingen houden. Tijdens
de raadsvergadering van 3 februari
neemt de raad een definitief be
sluit.
De Gentsevaart in
VRIJDAG 21 JANUARI 2022 VL
De Gentsevaart in Kapellebrug richting België. foto anne hana
Sophie Stockman
Kapellebrug
Het moet gek lopen wil Hoek
niet als eerste Zeeuwse kern
verwarmd worden met industri-
ele restwarmte. In de Zeeuwse
politiek is brede steun voor een
pilot.
- Guido van der Heijden
Tijdens een presentatie in oktober leek het dorp wel oren te heb
ben naar een proef met restwarmte. foto raymond de frel
Probleemweg krijgt beurt