Hoek wordt straks verwarmd door buurman Dow, brede steun voor proef De Gentsevaart oversteken is lastig en gevaarlijk, maar dat gaat veranderen 6 Kapellebrug oversteken is een beproeving. Dat wordt verleden tijd. De weg wordt helemaal opnieuw ingericht en veiliger gemaakt. Een fietser wil de weg oversteken om bij supermarkt Plus te komen. Er ligt geen zebrapad en engelenge duld is een vereiste: van beide kan ten zoeven de auto's continu langs. In een rustig ogenblik grijpt de fiet ser haar kans en rijdt snel de twee rijbanen over. Het is druk op de Gentsevaart, op een gewone don derdagmiddag. Sterker nog, het is er altijd druk. De Gentsevaart in Kapellebrug is misschien wel één van de drukste doorgaande wegen in Hulst, en een belangrijke weg in Zeeland. De weg, ook wel de Traverse Kapelle- brug genoemd, is onderdeel van de provinciale weg (N290) en vormt de verbinding tussen de N62 en de grens met België. Veel Hulstenaren passeren bij Kapellebrug de lands grens om via België in de rest van Nederland te komen. Veel verkeer rijdt ook langs die weg naar de tankstations van onze zuiderburen en de Belgen rijden richting Hulst vanwege de supermarkten. En dan staan er óók nog gewoon huizen, bedrijven en winkels langs de Gentsevaart, waarvoor fietsers en voetgangers regelmatig de straat moeten oversteken. Terwijl er op de rechte weg vaak te hard gereden wordt. In de afgelopen jaren ge beurden er meerdere botsingen en verkeersongelukken waarbij fiet sers of voetgangers werden aange reden. Het is daarom niet alleen een drukke, maar ook een gevaarlijke weg die, aldus de provincie, con- structief aan het eind van zijn le vensduur zit. Metamorfose Tijd voor een metamorfose, dus. Wat gaat er gebeuren? De provincie gaat de Gentsevaart volledig recon strueren, in samenwerking met de gemeente Hulst. Op de plek van de voormalige straat komt een hele nieuwe weg te liggen. Dat is een flink stuk: vanafde Belgische grens tot aan de kruising Gentse vaart-Molenstraat, richting Clinge. Nu ligt er nog een fietspad aan één kant van de weg en moeten voet gangers en fietsers de traverse in een keer oversteken. Er ligt ook geen doorlopend voetpad langs de hele weg. Daar komt verandering in door de aanleg van fietspaden aan beide kanten van de weg en de aanleg van voetpaden. Ook komen er verkeer- seilanden in het midden van de Mogelijkheid voor fietserstunnel ter hoogte van de Roskamstraat wordt ook onderzocht weg te liggen, zodat oversteken in twee stappen kan. Bij de kruising met de Molenstraat komt een nieuwe rotonde. Ook wordt er ge- keken naar de aansluiting van de Gentsevaart met de Roskamstraat en Brouwerijstraat. De herinrich ting wordt meteen aangegrepen om het riool te vernieuwen. Met potlood getekend Het is een behoorlijke klus, waar achter de schermen al een tijdje aan gewerkt wordt. In 2019 verscheen er een onderzoeksrapport, waarin stond hoe de weg het beste heraan gelegd zou kunnen. Dat onderzoek vormt de basis van de huidige plan nen, waar in 2020 geld voor uitge trokken werd door de provincie. Het ontwerp is nu nog met potlood getekend en wordt uitgewerkt tot een definitieve versie. Zo wordt nog de mogelijkheid onderzocht om een fietserstunnel aan te leggen ter hoogte van de Roskamstraat. Bewoners mogen ook hun me ning geven. Op donderdag 3 febru ari wordt om 19.00 uur een digitale informatiebijeenkomst gehouden, met gedeputeerde Harry van der Maas en wethouder Gino Depauw. De plannen worden toegelicht aan bewoners van de Gentsevaart en andere belangstellenden. Aanmel den kan via kapellebrug@zeeland. nl. Het definitieve ontwerp en een planning worden uiteindelijk aan Provinciale Staten voorgelegd. Het voorlopig verkeerskundig ontwerp is alvast te bekijken op zeeland.nl/ kapellebrug. HOEK De keuze voor Hoek ligt voor de hand met een industriële reus als Down Chemical naast de deur. Daarnaast bleek tijdens een bijeen komst in oktober vorig jaar dat ook de bewoners van het dorp wel te porren zijn voor het proefproject. Terneuzen wil inzetten op een netwerk waarbij restwarmte van industrieën als Dow en Yara wordt omgezet naar water van zeventig graden. Wijk voor wijk wordt aan gesloten op het water. Waar alternatieve manieren om te verwarmen vaak gepaard moeten gaan met goede isolatie, het zal mo gelijk niet het geval zijn in Hoek. Het is duur en niet nodig. Onder zoekers van Quo Mare stellen dat er restwarmte in overvloed beschik baar is. Het netwerk gaat ook juist uit van het afstaan van warmte aan woningen. De industrie maakt aan het eind weer dankbaar gebruik van het afgekoelde water. Het scheelt ook flink in de kosten. En juist over de kosten waren er nog zorgen, zo bleek woensdag avond in de raadscommissie Omge ving. In Rotterdam pakte een rest- warmteproject twee zo duur uit voor de gemeente als aanvankelijk ingeschat. Dert Vlaander (SGP) herinnerde de commissieleden aan het dure Rotterdamse avontuur. ,,In Rotterdam is het uiteindelijk goed gekomen", stelde Lazslo van de Voorde (PvdA) gerust. Alleen de fractie van SociaalTerneuzen bleef zijn bedenkingen houden. Tijdens de raadsvergadering van 3 februari neemt de raad een definitief be sluit. De Gentsevaart in VRIJDAG 21 JANUARI 2022 VL De Gentsevaart in Kapellebrug richting België. foto anne hana Sophie Stockman Kapellebrug Het moet gek lopen wil Hoek niet als eerste Zeeuwse kern verwarmd worden met industri- ele restwarmte. In de Zeeuwse politiek is brede steun voor een pilot. - Guido van der Heijden Tijdens een presentatie in oktober leek het dorp wel oren te heb ben naar een proef met restwarmte. foto raymond de frel Probleemweg krijgt beurt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 53