Quarantaine WIM HOFMAN Salar Azimi showt eigen kaviaar: een ton per potje Kunstenaars laten kunstliefhebbers aan hun trekken komen in 'bordeel' 9 n toen moesten we in qua rantaine. Eigen schuld. Hadden we maar niet moeten gaan vliegen. De vliegreis terug ging overigens goed. Negen uur deden we erover om van San Francisco naar Amsterdam te komen. Eerst was het nog licht en toen zagen we ber gen met wat sneeuw erop en bruine, onbewoonde streken zonder wegen. Een roze zon scheen op wat dikke wolken. Een stewardess kwam vra gen wat we wilden eten. Ik koos tag liatelle en kreeg ravioli met kaas roomsaus. De stewardess zag dat ik een teke ningetje had gemaakt: ,,U heeft een vliegtuigje getekend!" Ze had vroeger ook getekend. Modetekeningen. Ze had overwogen om daar verder in te gaan, maar nee, ze was stewardess ge worden. Ik gaf haar het tekeningetje en ze stopte dat in de zak van haar uniform. ,,Ik bewaar wel meer souve nirs", zei ze. ,,En dit tekeningetje gaat in mijn plakboek." Het was een kleine tekening van een nogal dik vliegtuigje met propellers aan de vleugels, misschien vijf bij vijf centi- meter, getekend met zwarte viltstift. Later kreeg ik ravioli met een kaas roomsaus. Het is een vreemd idee om een warme maaltijd te eten met een vaart van negenhonderd kilometer per uur op een hoogte van elfduizend meter. Na de maaltijd was het al tamelijk donker en iedereen probeerde te sla pen. Het werd stil in het vliegtuig. Zonder dat er een sein werd gegeven, viel iedereen in slaap. Het geronk dat je hoorde kwam van de motoren van het vliegtuig, niet van de slapende mensen. De hele reis droegen we mondkapjes, alleen bij het eten mochten ze af. Ook in de trein had den we ze op. Om van Schiphol naar Vlissingen te komen, hadden we bijna zes uur nodig. Nu moeten we ons binnen een paar dagen laten testen. Er zijn twee types. Het gaat nu om een PCR-test, waarbij ze een wattenstaafje in je keel en in je neusgaten steken. De uitslag krijg je binnen vierentwintig uur op je telefoon, als je tenminste je DigiD-code weet te herinneren of weet te vinden. We hopen natuur lijk dat de uitslag negatief is. AARDENBURG Het duurste potje kost 100.000 euro en is bekleed met diamanten en goud. ,,Maar we hebben ook goed kopere potjes voor Jan en al leman." Hij showt ons trots het duurste potje in zijn kasteel in Aardenburg, enkele kilo meters van Knokke, voorbij de Belgische grens. Een kilo gram Van Zoggel Azimi - vernoemd naar de Neder landse kunstenaar Remon Van Zoggel die hij het potje liet ontwerpen - kost 100.000 euro. ,,Maar er is vraag naar", stelt Azimi. ,,Het potje is be kleed met 24 karaat goud en 209 diamanten. Er zit onge lofelijk veel ambacht in. Be waar het als verzamelobject, oflaat er 209 ringen van sme den. Dat kan ook." Iraanse steuren Azimi is al zeven maanden bezig met de ontwikkeling ervan. ,,Ik ben iemand van het goeie, luxueuze leven. Champagne zuipen hier, champagne zuipen daar. Ka viaar hoort daarbij. Alleen heb ik nergens ter wereld echt goede kaviaar gegeten. 'Ooit maak ik hem zelf, dacht ik. En dat heb ik nu ge daan." Azimi ontwikkelde de kaviaar samen met zijn broer Sasan (35). ,,Het heeft ons bloed, zweet en tranen gekost. De kaviaar is afkom stig van Iraanse steuren, ge kweekt in China." Het is de zoveelste onder neming in hun zakenimpe- rium, dat bestaat uit drie ho tels - een vierde is in de maak - restaurants, een dranken- lijn bij Cyrus, vastgoed en hun telecombedrijf waar mee het in 2005 begon. ,,We zijn nog bezig met een cham pagne voor bij de kaviaar en een gin. Maar eerst focussen we ons op de kaviaar", aldus Azimi. „Bedoeling is om met deze kaviaar het nachtleven in te gaan. Wie dik wil doen in een dancing bestelt flessen champagne, nog vetter met Azimi erbij." Naast het potje Van Zoggel Azimi van 100.000 euro heb je nog verschillende va rianten voor 'Jan en alleman', zoals Azimi zegt. De potjes met goud bekleed, heb je vanaf 250 gram voor 30.000 euro. De gewone potjes be ginnen bij 100 euro voor 50 gram, 250 euro voor 125 gram. De kaviaar van Azimi is al te verkrijgen bij enkele restau rants in onder meer Gent, Brugge en Roeselare. - Jolien Boeckx en Rolf Bosboom Kunstenaars worden gezien als de hoeren van de samenleving, vindt Vlissinger Leon Riekwell. En aangezien sekswerkers in de huidige lockdown wel mogen werken, tovert hij kunstenaarswerkplaats KipVis in Vlissingen voor twee zondagen om tot een bordeel. Met het protest wil Riekwell aandacht vragen voor de positie van met name jonge kunstenaars. ,,Zij kunnen de baan niet op om klanten aan zich te binden. En dat terwijl de coronagelden voor die groep tot een kwart zijn teruggebracht. Ze stikken in hun creatieve arbeid, de ateliers zijn barstensvol gevuld met werk, met nieuwe gedachten die zij willen delen met het publiek. Ze heb ben het vreselijk moeilijk." KipVis is een kunstwerkplaats gele gen aan de achterzijde van de Drees- straat in de wijk Paauwenburg. Er zijn ateliers voor kunstenaars/creatieve ondernemers die werken in verschil lende disciplines, Riekwell is er daar één van. Ook is er ruimte voor gastkun- stenaars en vinden er onder normale omstandigheden regelmatig activitei ten plaats. Het bestuur van KipVis opent zondag en de week daarop de deuren als kunst bordeel. 'Sekswerk mag en het bordeel is gericht op de klanten die niet langer kunnen aanzien dat hun het dagelijks creatieve leven beperkt wordt'. Maar verwacht geen gedimd licht en dames in pikante kleding, maar zinnenprikke lend wordt het wel, belooft Riekwell. ,,Wij als kunstenaars hebben een heel divers aanbod. Het is de bedoeling dat mensen van onze creaties gaan genie ten. Er is genoeg te zien en te doen en je gaat nadien ook zeker voldaan naar huis." De actie, waar zeker 16 kunstenaars bij betrokken zijn, borduurt voort op de stunt van afgelopen woensdag. Toen knipten kappers mensen in theaterza len door heel Nederland terwijl arties ten er hun kunsten vertoonden. ,,Cul- tuur in zijn algemeenheid is een onder geschoven kind in deze crisis. Als Hugo de Jonge (oud-minister van Volksge zondheid, red) zegt dat mensen ter ver maak maar een dvd moeten opzetten, dan heb je nooit de intentie achter een theatervoorstelling begrepen of voel je niet de irritatie die een kunstwerk soms bij je kan oproepen. Langzamerhand ban je hiermee alle creativiteit uit. Ik zal mij er altijd voor blijven inzetten om te zorgen dat kunst hier niet ver dwijnt. Het is pijnlijk om te zien dat sommige massale activiteiten wel door gang kunnen vinden. Wij zien deze ac tie als een prikkelend antwoord daarop." Het kunstbordeel is zondag veilig te bezoeken tussen 12.00 en 17.00 uur. Als het aan de Vlissingse kustenaar ligt, is dat de week erop ook het geval. ,,Ik zie wel wanneer en of er boa's op de stoep staan." GO VRIJDAG 21 JANUARI 2022 De wereld van Wim Hofman, schrijver/illustrator Salar Azimi bij zijn kasteel: ,,Wie dik wil doen in een dancing, bestelt flessen champagne met een potje Azimi erbij." foto florian van eenoo photo news Voor tientallen duizenden euro's champagne leegs puiten in Monaco of Dubai: Salar Azimi (39) is niet vies van wat decadent ge drag. Gisteren lanceerde de Zeeuwse zakenman, die we kennen uit The Sky Is The Limit, een kaviaarlijn. VLISSINGEN - Wendy de Jong

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 37