Quarantaine
WIM HOFMAN
Salar Azimi showt eigen
kaviaar: een ton per potje
Kunstenaars laten kunstliefhebbers
aan hun trekken komen in 'bordeel'
9
n toen moesten we in qua
rantaine. Eigen
schuld. Hadden we maar
niet moeten gaan vliegen.
De vliegreis terug ging
overigens goed. Negen uur deden we
erover om van San Francisco naar
Amsterdam te komen. Eerst was het
nog licht en toen zagen we ber
gen met wat sneeuw erop en bruine,
onbewoonde streken zonder wegen.
Een roze zon scheen op wat dikke
wolken. Een stewardess kwam vra
gen wat we wilden eten. Ik koos tag
liatelle en kreeg ravioli met kaas
roomsaus.
De stewardess zag dat ik een teke
ningetje had gemaakt: ,,U heeft een
vliegtuigje getekend!" Ze had vroeger
ook getekend. Modetekeningen. Ze
had overwogen om daar verder in te
gaan, maar nee, ze was stewardess ge
worden. Ik gaf haar het tekeningetje
en ze stopte dat in de zak van haar
uniform. ,,Ik bewaar wel meer souve
nirs", zei ze. ,,En dit tekeningetje gaat
in mijn plakboek." Het was een
kleine tekening van een nogal
dik vliegtuigje met propellers aan de
vleugels, misschien vijf bij vijf centi-
meter, getekend met zwarte viltstift.
Later kreeg ik ravioli met een kaas
roomsaus. Het is een vreemd idee om
een warme maaltijd te eten met een
vaart van negenhonderd kilometer
per uur op een hoogte van elfduizend
meter.
Na de maaltijd was het al tamelijk
donker en iedereen probeerde te sla
pen. Het werd stil in het vliegtuig.
Zonder dat er een sein werd gegeven,
viel iedereen in slaap. Het geronk dat
je hoorde kwam van de motoren van
het vliegtuig, niet van de slapende
mensen. De hele reis droegen we
mondkapjes, alleen bij het eten
mochten ze af. Ook in de trein had
den we ze op. Om van Schiphol naar
Vlissingen te komen, hadden we
bijna zes uur nodig.
Nu moeten we ons binnen een
paar dagen laten testen. Er zijn twee
types. Het gaat nu om een PCR-test,
waarbij ze een wattenstaafje in je
keel en in je neusgaten steken. De
uitslag krijg je binnen vierentwintig
uur op je telefoon, als je tenminste je
DigiD-code weet te herinneren
of weet te vinden. We hopen natuur
lijk dat de uitslag negatief is.
AARDENBURG
Het duurste potje kost
100.000 euro en is bekleed
met diamanten en goud.
,,Maar we hebben ook goed
kopere potjes voor Jan en al
leman."
Hij showt ons trots het
duurste potje in zijn kasteel
in Aardenburg, enkele kilo
meters van Knokke, voorbij
de Belgische grens. Een kilo
gram Van Zoggel Azimi -
vernoemd naar de Neder
landse kunstenaar Remon
Van Zoggel die hij het potje
liet ontwerpen - kost 100.000
euro. ,,Maar er is vraag naar",
stelt Azimi. ,,Het potje is be
kleed met 24 karaat goud en
209 diamanten. Er zit onge
lofelijk veel ambacht in. Be
waar het als verzamelobject,
oflaat er 209 ringen van sme
den. Dat kan ook."
Iraanse steuren
Azimi is al zeven maanden
bezig met de ontwikkeling
ervan. ,,Ik ben iemand van
het goeie, luxueuze leven.
Champagne zuipen hier,
champagne zuipen daar. Ka
viaar hoort daarbij. Alleen
heb ik nergens ter wereld
echt goede kaviaar gegeten.
'Ooit maak ik hem zelf,
dacht ik. En dat heb ik nu ge
daan." Azimi ontwikkelde
de kaviaar samen met zijn
broer Sasan (35). ,,Het heeft
ons bloed, zweet en tranen
gekost. De kaviaar is afkom
stig van Iraanse steuren, ge
kweekt in China."
Het is de zoveelste onder
neming in hun zakenimpe-
rium, dat bestaat uit drie ho
tels - een vierde is in de maak
- restaurants, een dranken-
lijn bij Cyrus, vastgoed en
hun telecombedrijf waar
mee het in 2005 begon. ,,We
zijn nog bezig met een cham
pagne voor bij de kaviaar en
een gin. Maar eerst focussen
we ons op de kaviaar", aldus
Azimi. „Bedoeling is om met
deze kaviaar het nachtleven
in te gaan. Wie dik wil doen
in een dancing bestelt flessen
champagne, nog vetter met
Azimi erbij."
Naast het potje Van Zoggel
Azimi van 100.000 euro
heb je nog verschillende va
rianten voor 'Jan en alleman',
zoals Azimi zegt. De potjes
met goud bekleed, heb je
vanaf 250 gram voor 30.000
euro. De gewone potjes be
ginnen bij 100 euro voor 50
gram, 250 euro voor 125 gram.
De kaviaar van Azimi is al te
verkrijgen bij enkele restau
rants in onder meer Gent,
Brugge en Roeselare.
- Jolien Boeckx
en Rolf Bosboom
Kunstenaars worden gezien als de
hoeren van de samenleving, vindt
Vlissinger Leon Riekwell. En
aangezien sekswerkers in de
huidige lockdown wel mogen
werken, tovert hij
kunstenaarswerkplaats KipVis in
Vlissingen voor twee zondagen om
tot een bordeel.
Met het protest wil Riekwell aandacht
vragen voor de positie van met name
jonge kunstenaars. ,,Zij kunnen de baan
niet op om klanten aan zich te binden.
En dat terwijl de coronagelden voor die
groep tot een kwart zijn teruggebracht.
Ze stikken in hun creatieve arbeid, de
ateliers zijn barstensvol gevuld met
werk, met nieuwe gedachten die zij
willen delen met het publiek. Ze heb
ben het vreselijk moeilijk."
KipVis is een kunstwerkplaats gele
gen aan de achterzijde van de Drees-
straat in de wijk Paauwenburg. Er
zijn ateliers voor kunstenaars/creatieve
ondernemers die werken in verschil
lende disciplines, Riekwell is er daar
één van. Ook is er ruimte voor gastkun-
stenaars en vinden er onder normale
omstandigheden regelmatig activitei
ten plaats.
Het bestuur van KipVis opent zondag
en de week daarop de deuren als kunst
bordeel. 'Sekswerk mag en het bordeel
is gericht op de klanten die niet langer
kunnen aanzien dat hun het dagelijks
creatieve leven beperkt wordt'. Maar
verwacht geen gedimd licht en dames
in pikante kleding, maar zinnenprikke
lend wordt het wel, belooft Riekwell.
,,Wij als kunstenaars hebben een heel
divers aanbod. Het is de bedoeling dat
mensen van onze creaties gaan genie
ten. Er is genoeg te zien en te doen en je
gaat nadien ook zeker voldaan naar
huis."
De actie, waar zeker 16 kunstenaars
bij betrokken zijn, borduurt voort op de
stunt van afgelopen woensdag. Toen
knipten kappers mensen in theaterza
len door heel Nederland terwijl arties
ten er hun kunsten vertoonden. ,,Cul-
tuur in zijn algemeenheid is een onder
geschoven kind in deze crisis. Als Hugo
de Jonge (oud-minister van Volksge
zondheid, red) zegt dat mensen ter ver
maak maar een dvd moeten opzetten,
dan heb je nooit de intentie achter een
theatervoorstelling begrepen of voel je
niet de irritatie die een kunstwerk soms
bij je kan oproepen. Langzamerhand
ban je hiermee alle creativiteit uit. Ik zal
mij er altijd voor blijven inzetten om te
zorgen dat kunst hier niet ver
dwijnt. Het is pijnlijk om te zien dat
sommige massale activiteiten wel door
gang kunnen vinden. Wij zien deze ac
tie als een prikkelend antwoord
daarop."
Het kunstbordeel is zondag veilig te
bezoeken tussen 12.00 en 17.00 uur. Als
het aan de Vlissingse kustenaar ligt, is
dat de week erop ook het geval. ,,Ik zie
wel wanneer en of er boa's op de stoep
staan."
GO VRIJDAG 21 JANUARI 2022
De wereld van Wim Hofman,
schrijver/illustrator
Salar Azimi bij zijn kasteel: ,,Wie dik wil doen in een
dancing, bestelt flessen champagne met een potje
Azimi erbij." foto florian van eenoo photo news
Voor tientallen duizenden
euro's champagne leegs
puiten in Monaco of Dubai:
Salar Azimi (39) is niet
vies van wat decadent ge
drag. Gisteren lanceerde
de Zeeuwse zakenman,
die we kennen uit The Sky Is
The Limit, een kaviaarlijn.
VLISSINGEN
- Wendy de Jong