juli verplicht in nieuwe modellen
Geld besparen met
elektrische instapper
8,2
autoweek.nl/elektrisch-rijden
19
Test
LEES HET ALLEMAAL OP
de plank misslaan. De EU spreekt zelf
over een foutmarge van vijf procent
als het gaat om bijvoorbeeld de 'lees
baarheid' van de verkeersborden.
Verder vreest de Acea dat de Euro
pese overheid bij een volgende stap
zal besluiten dat het systeem hele
maal niet meer uitschakelbaar is.
Dat zou de Internationale Federatie
van Voetgangers prima vinden. Die
betreurt dat de technische commissie
heeft 'toegegeven aan het massale
lobbywerk van de autofabrikanten'.
Ook andere internationale verkeers
veiligheidsorganisaties vinden dat
ISA niet ver genoeg gaat.
Wat Veilig Verkeer Nederland
(VVN) betreft was het systeem al
veel eerder ingevoerd. ,,Te hard het
gas intrappen is al sinds onze oprich
ting de grootste boosdoener als het
gaat om verkeersveiligheid", zegt
'Niet alleen goed tegen
notoire hardrijders,
maar ook voor als je
een verkeersbord mist'
woordvoerder Rob Stomphorst. ,,De
snelheden zijn steeds verder omhoog
gegaan. Als we fietsen of lopen kun
nen we dat goed overzien, maar bij de
snelheid van e-bikes gaat het al veel
vaker mis. Bij autosnelheden is het
helemaal moeilijk inschatten wat
veilig is.
Daarom is het goed dat er techniek
komt die automobilisten onder
steunt. Niet alleen om notoire hard
rijders in te perken, maar ook om te
voorkomen dat je bijvoorbeeld een
verkeersbord mist dat waarschuwt
voor een gevaarlijke bocht.''
'Niet erg aantrekkelijk'
De Vereniging Zakelijke Rijders
denkt dat de achterban niet staat te
springen om een verdere inperking
van de vrijheid. ,,We vinden ver
keersveiligheid erg belangrijk en de
ervaring leert dat rijhulpsystemen
daaraan bijdragen'', zegt directeur
Mariska Hustings. ,,Aan de andere
kant klinkt een intelligente snel
heidsbegrenzer niet erg aantrekkelijk
als je veel zakelijke kilometers maakt.
Maar het overal beschikbaar hebben
van de maximale snelheid in de ge-
updatete kaarten is zeer positief. Dat
je het systeem kunt overrulen met
het gaspedaal en uit kunt zetten
biedt ook perspectief.''
Big Brother
Overigens is Big Brother allang in de
auto gearriveerd. Hoewel veel eigena
ren het niet beseffen, kijkt de over
heid tegenwoordig mee in hun auto.
Nieuwe auto's zijn namelijk sinds
enige tijd voorzien van een installatie
die verbruiksgegevens opslaat, om
die vervolgens naar de Europese Unie
te sturen. Dat kan niet alleen door de
data in de garage uit te lezen, maar
gebeurt ook rechtstreeks via de on-
lineverbinding van de auto.
Met dit systeem wil de EU onder
meer nieuwe gevallen van sjoemel-
software opsporen. De technologie
heet 'On Board Fuel Consumption
Monitoring' en slaat gegevens op als
brandstofverbruik, afgelegde afstand
en rijsnelheid. Alle nieuwe auto's
hebben vanaf i februari dit systeem
verplicht aan boord.
Het Duitse opinieblad Focus waar
schuwde er onlangs voor dat dit wel-
eens een eerste aanzet zou kunnen
vormen voor een nieuwe vorm van
mobiliteitsbelasting, waarbij auto
mobilisten straks per uitgestoten
gram CO2 belasting gaan betalen.
Voor 30 mille een elek
trische gezinsauto van
Volkswagen: enkele ja
ren geleden was dat
nog volstrekt ondenk
baar. De ID.3 Pure is het
instapmodel van de
nieuwe, elektrische
Volkswagen-generatie.
Voor alle duidelijkheid:
de catalogusprijzen van
Volkswagen zijn nog niet
gedaald tot de magische
grens van 30.000 euro.
De goedkoopste ID.3
Pure kost namelijk
€33.990. Maar de Neder
landse regering haalt
daar €3350 subsidie van
af. En dan rij je toch voor
€30.640 in een gloed
nieuwe, elektrische VW
met de buitenmaten van
een Golf en de interieur
ruimte van een Passat.
Degene die voorheen
op benzine of diesel reed,
moet wel wat inleveren.
Deze VW heeft nu een
maal het kleinste accu
pakket (45 kWh) en dat
leidt tot een 'officiële'
reikwijdte van 349 kilo
meter. Reken in de prak
tijk op hooguit 300 kilo
meter. Tijdens een va
kantiereis naar het zon
nige zuiden sta je dus
wel vaak bij een laadpaal.
En wie een caravan heeft,
komt bedrogen uit: die
kan deze VW namelijk
niet trekken.
Maar verder heeft de
ID.3 veel pluspunten ten
opzichte van vergelijk
bare brandstofauto's. Bij
een elektrische auto be
gint dat al bij het gemak
van een automaat. En
dankzij de elektrische
aandrijving is de interi
eurruimte verrassend
groot. Je hebt op de ach
terbank echt veel zit
ruimte, inclusief een
mooi vlakke vloer. De
bagageruimte is met 385
liter voldoende, maar
niet bijzonder.
Onhandig is het knop
je waarmee je moet kie
zen of je het voorste of
achterste zijraam wilt
bedienen. En het info
tainment ziet er met zijn
i0-inch scherm mooi uit,
maar werkt vaak te om
slachtig.
Verder valt op hoe
prettig deze VW rijdt:
stil, soepel en snel. Mede
doordat de batterijen
tussen de assen in de bo
dem zijn ingebouwd,
vertoont hij ook een
mooi neutrale weglig-
ging. En dat het accupak
ket relatief klein is, komt
het veercomfort ten
goede. Het onderstel
hoeft hierdoor net wat
minder kilo's te dragen
dan bij andere elektri
sche auto's.
/auto voor extra
testnotities
PC VRIJDAG 21 JANUARI 2022
Volkswagen ID.3 Pure (150 pk/110 kW), vanaf €33.990
De ID.3 biedt veel ruimte en rijdt prettig. Z'n rij-
bereik is met ca. 300 km vrij beperkt. fotos jan kok
- ROB STOMPHORST, VVN
Relatief lage prijs.
Prettige rij-eigen-
schappen. Veel
interieurruimte. Goede
uitrusting.
Reikwijdte valt tegen.
Bagageruimte houdt niet
over. Soms te onhandige
bediening.
Gezien de relatief lage
prijs moet je de beperkte
reikwijdte van deze elek
trische VW voor lief ne
men. Daar tegenover
staan zijn royale interi
eurruimte en goede
rijkwaliteiten. Het ge
bruiksgemak kan soms
beter.
- Niek Schenk
Kijk op de site bij
Met ISA aan boord reageert een auto voortaan zelf op een snelheidsoverschrijding. foto getty images