juli verplicht in nieuwe modellen Geld besparen met elektrische instapper 8,2 autoweek.nl/elektrisch-rijden 19 Test LEES HET ALLEMAAL OP de plank misslaan. De EU spreekt zelf over een foutmarge van vijf procent als het gaat om bijvoorbeeld de 'lees baarheid' van de verkeersborden. Verder vreest de Acea dat de Euro pese overheid bij een volgende stap zal besluiten dat het systeem hele maal niet meer uitschakelbaar is. Dat zou de Internationale Federatie van Voetgangers prima vinden. Die betreurt dat de technische commissie heeft 'toegegeven aan het massale lobbywerk van de autofabrikanten'. Ook andere internationale verkeers veiligheidsorganisaties vinden dat ISA niet ver genoeg gaat. Wat Veilig Verkeer Nederland (VVN) betreft was het systeem al veel eerder ingevoerd. ,,Te hard het gas intrappen is al sinds onze oprich ting de grootste boosdoener als het gaat om verkeersveiligheid", zegt 'Niet alleen goed tegen notoire hardrijders, maar ook voor als je een verkeersbord mist' woordvoerder Rob Stomphorst. ,,De snelheden zijn steeds verder omhoog gegaan. Als we fietsen of lopen kun nen we dat goed overzien, maar bij de snelheid van e-bikes gaat het al veel vaker mis. Bij autosnelheden is het helemaal moeilijk inschatten wat veilig is. Daarom is het goed dat er techniek komt die automobilisten onder steunt. Niet alleen om notoire hard rijders in te perken, maar ook om te voorkomen dat je bijvoorbeeld een verkeersbord mist dat waarschuwt voor een gevaarlijke bocht.'' 'Niet erg aantrekkelijk' De Vereniging Zakelijke Rijders denkt dat de achterban niet staat te springen om een verdere inperking van de vrijheid. ,,We vinden ver keersveiligheid erg belangrijk en de ervaring leert dat rijhulpsystemen daaraan bijdragen'', zegt directeur Mariska Hustings. ,,Aan de andere kant klinkt een intelligente snel heidsbegrenzer niet erg aantrekkelijk als je veel zakelijke kilometers maakt. Maar het overal beschikbaar hebben van de maximale snelheid in de ge- updatete kaarten is zeer positief. Dat je het systeem kunt overrulen met het gaspedaal en uit kunt zetten biedt ook perspectief.'' Big Brother Overigens is Big Brother allang in de auto gearriveerd. Hoewel veel eigena ren het niet beseffen, kijkt de over heid tegenwoordig mee in hun auto. Nieuwe auto's zijn namelijk sinds enige tijd voorzien van een installatie die verbruiksgegevens opslaat, om die vervolgens naar de Europese Unie te sturen. Dat kan niet alleen door de data in de garage uit te lezen, maar gebeurt ook rechtstreeks via de on- lineverbinding van de auto. Met dit systeem wil de EU onder meer nieuwe gevallen van sjoemel- software opsporen. De technologie heet 'On Board Fuel Consumption Monitoring' en slaat gegevens op als brandstofverbruik, afgelegde afstand en rijsnelheid. Alle nieuwe auto's hebben vanaf i februari dit systeem verplicht aan boord. Het Duitse opinieblad Focus waar schuwde er onlangs voor dat dit wel- eens een eerste aanzet zou kunnen vormen voor een nieuwe vorm van mobiliteitsbelasting, waarbij auto mobilisten straks per uitgestoten gram CO2 belasting gaan betalen. Voor 30 mille een elek trische gezinsauto van Volkswagen: enkele ja ren geleden was dat nog volstrekt ondenk baar. De ID.3 Pure is het instapmodel van de nieuwe, elektrische Volkswagen-generatie. Voor alle duidelijkheid: de catalogusprijzen van Volkswagen zijn nog niet gedaald tot de magische grens van 30.000 euro. De goedkoopste ID.3 Pure kost namelijk €33.990. Maar de Neder landse regering haalt daar €3350 subsidie van af. En dan rij je toch voor €30.640 in een gloed nieuwe, elektrische VW met de buitenmaten van een Golf en de interieur ruimte van een Passat. Degene die voorheen op benzine of diesel reed, moet wel wat inleveren. Deze VW heeft nu een maal het kleinste accu pakket (45 kWh) en dat leidt tot een 'officiële' reikwijdte van 349 kilo meter. Reken in de prak tijk op hooguit 300 kilo meter. Tijdens een va kantiereis naar het zon nige zuiden sta je dus wel vaak bij een laadpaal. En wie een caravan heeft, komt bedrogen uit: die kan deze VW namelijk niet trekken. Maar verder heeft de ID.3 veel pluspunten ten opzichte van vergelijk bare brandstofauto's. Bij een elektrische auto be gint dat al bij het gemak van een automaat. En dankzij de elektrische aandrijving is de interi eurruimte verrassend groot. Je hebt op de ach terbank echt veel zit ruimte, inclusief een mooi vlakke vloer. De bagageruimte is met 385 liter voldoende, maar niet bijzonder. Onhandig is het knop je waarmee je moet kie zen of je het voorste of achterste zijraam wilt bedienen. En het info tainment ziet er met zijn i0-inch scherm mooi uit, maar werkt vaak te om slachtig. Verder valt op hoe prettig deze VW rijdt: stil, soepel en snel. Mede doordat de batterijen tussen de assen in de bo dem zijn ingebouwd, vertoont hij ook een mooi neutrale weglig- ging. En dat het accupak ket relatief klein is, komt het veercomfort ten goede. Het onderstel hoeft hierdoor net wat minder kilo's te dragen dan bij andere elektri sche auto's. /auto voor extra testnotities PC VRIJDAG 21 JANUARI 2022 Volkswagen ID.3 Pure (150 pk/110 kW), vanaf €33.990 De ID.3 biedt veel ruimte en rijdt prettig. Z'n rij- bereik is met ca. 300 km vrij beperkt. fotos jan kok - ROB STOMPHORST, VVN Relatief lage prijs. Prettige rij-eigen- schappen. Veel interieurruimte. Goede uitrusting. Reikwijdte valt tegen. Bagageruimte houdt niet over. Soms te onhandige bediening. Gezien de relatief lage prijs moet je de beperkte reikwijdte van deze elek trische VW voor lief ne men. Daar tegenover staan zijn royale interi eurruimte en goede rijkwaliteiten. Het ge bruiksgemak kan soms beter. - Niek Schenk Kijk op de site bij Met ISA aan boord reageert een auto voortaan zelf op een snelheidsoverschrijding. foto getty images

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19