AUTO Snelheidscontrolesysteem en blackbox vanaf Ma Week In nieuwe auto's is vanaf 6 juli ISA verplicht: een ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box die informatie over de rit opslaat en rijfouten van de bestuurder aan de politie kan doorgeven. 18 VRAAG ANTWOORD Geldt voor hoogte koplampen geen verplichting meer? Mogen auto's zelf wel toeteren? Pas op met zo'n stekker bij je trekhaak De Europese Unie gaf des tijds geen persconferentie en zelfs een officieel pers bericht bleef uit. Maar op 12 november 2019 werd EU-Verordening 2019/2144 aange nomen. Die voorziet in een wettelijk verplichte intelligente snelheidsas sistent (ISA) voor nieuwe auto's. Deze rijhulp kan binnen de EU tot zo'n 25.000 dodelijke verkeersslacht offers en 140.000 ernstig gewonden per jaar voorkomen. De ISA moet automobilisten met zachte hand dwingen zich aan de maximumsnelheid te houden. Vanaf 6 juli dit jaar moet elke nieuw ont wikkelde auto voorzien zijn van dit waarschuwingssysteem. En vanaf juli 2024 moeten alle nieuw ver kochte voertuigen een ISA aan boord hebben. Het waarschuwingssysteem wordt gecombineerd met een black box waarin tal van andere rijgege- vens worden opgeslagen. Autoritei ten zoals politie en justitie kunnen deze data opvragen, maar alleen als zij daar een concrete aanleiding voor hebben, zoals onderzoek na een ern stig ongeval. Daarnaast worden de gegevens door de autofabrikant ge- anonimiseerd gebruikt voor analy ses over bijvoorbeeld verkeersge drag. Vraag is wel of die anonimiteit te allen tijde gewaarborgd blijft: ook verzekeraars zouden maar al te graag over de informatie beschikken. Trillend pedaal Het waarschuwingssysteem wordt ingevoerd in personenauto's, bussen en vrachtwagens en moet zeven jaar lang gratis worden aangeboden. Au to's worden er voorlopig dus niet duurder door. ISA werkt samen met bestaande hulpsystemen zoals ver keersbordherkenning, cruisecontrol, snelheidsbegrenzer en het naviga tiesysteem. Het kan de snelheidsli mieten herkennen met behulp van camerabeelden van verkeersborden en de digitale kaarten van het navi gatiesysteem. Ook geofencing is een optie: de auto herkent waar hij rijdt en weet op basis van de locatie welke limiet daar geldt. Wanneer het een overschrijding van de maximumsnelheid detec teert, stelt het systeem de bestuur der daarvan op de hoogte. Dat kan met een knipperende waarschu wing in het instrumentarium of head-up display en met een waar- schuwingstoon. Maar ook een tril lend gaspedaal kan als voelbare waarschuwing worden toegevoegd. De verordening staat zelfs toe dat het ISA-systeem uitsluitend werkt met een trillend gaspedaal, gevolgd door een verhoging van de tegen druk van het pedaal. De bestuurder moet het pedaal dan harder indruk ken om toch een hogere snelheid te bereiken. Het blijft om veiligheids redenen dus altijd mogelijk om te versnellen met het systeem, bijvoor beeld om een botsing te vermijden. Overigens is een belangrijke wij ziging ten opzichte van de eerste plannen dat het systeem ook volle dig kan worden uitgeschakeld. Maar dat kan alleen voor de duur van één rit. Start je de auto opnieuw op, dan is het automatisch weer actief. 'Borden slecht leesbaar' Over de invoering van het systeem zijn de meningen al jaren flink ver deeld. De Acea, de overkoepelende organisatie van autofabrikanten, lobbyt al sinds 2018 tegen de ISA. Die ziet een groot risico in verkeers borden die de ISA niet goed herkent, bijvoorbeeld doordat ze slecht lees baar zijn. Daardoor kan het systeem VRIJDAG 21 JANUARI 2022 PC Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Moeten koplampen van auto's niet op een bepaalde hoogte zitten? Tegenwoordig zie ik veel auto's waarvan de lichten veel lager zitten. Is dat wel toegestaan? Je kijkt er vaak overheen, wat de veiligheid niet ten goede komt. -Gerrit Kassies Dagrijverlichting is steeds na drukkelijker aanwezig in het au todesign en die lampen zitten vaak op een andere hoogte dan de gewone koplampen. Het lijkt er soms op dat zij de hoofdkoplampen zijn. Voor de hoogte én de lichtbundel van de hoofdkoplampen geldt nog steeds een bepaald minimum en maximum. Voor dagrijlichten zijn de nor men minder streng. Die zijn namelijk niet bedoeld om de bestuurder in het donker een beter zicht op de weg te geven, maar vooral om andere weg gebruikers erop te attenderen dat er een auto aan komt. Daarom is hun hoogte minder belangrijk. Zover ik de regels ken mag je niet onnodig toeteren, zelfs niet als het stoplicht op groen staat en degene voor je zit te slapen. Maar hoe zit het met auto's die op slot worden ge zet? Sommige toeteren hard zodra ze worden afgesloten. Mag dat wel? -Theo Hoefnagel Claxonneren omdat een auto mobilist niet in de gaten heeft dat het verkeerslicht op groen staat: ik heb nooit gehoord dat iemand daar een boete voor kreeg. Soms is het gewoon even nodig om te toeteren en daar is de claxon ook voor be- doeld. Als een auto claxon neert om duidelijk te maken dat hij vergrendeld is, mag dat, want uiteindelijk is dit ook als waarschuwing bedoeld. Dat is niet het geval bij claxon neren als groet of protest. Dat mag dus niet. In deze rubriek had een lezer laatst de tip om het start- stopsysteem uit te schakelen door bij auto's met trekhaak een verloopstekker in het stopcontact te steken. Reali seer je dan wel dat die stek ker ook het mistachterlicht van de auto uitschakelt. Ver der kan de verloopstekker hinderlijke corrosie veroorza ken: het contact is nooit hele maal waterdicht. Ik liet eens de verloopstekker in de win ter erin zitten: eenmaal op de camping bleek een aantal draden in het Jaeger-contact verdwenen. -Leo van Loon Dank voor uw reactie. Jan Tieben waarschuwde nog voor iets anders: 'De achteruitrij- camera wordt hierbij ook uit geschakeld.' En Martin Doest meldt: 'De autocomputer denkt dat er een aanhangwagen achter de auto hangt, waardoor ook de ach terste parkeersensoren wor den uitgeschakeld.' Te hard rijden blijft nooit meer onopgemerkt ERIK KOUWENHOVEN v\\ V&

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 18