AUTO
Snelheidscontrolesysteem en blackbox vanaf
Ma
Week
In nieuwe auto's is vanaf 6 juli ISA verplicht: een
ingrijpend waarschuwingssysteem voor te snel
rijden. Dat wordt gecombineerd met een black box
die informatie over de rit opslaat en rijfouten van
de bestuurder aan de politie kan doorgeven.
18
VRAAG ANTWOORD
Geldt voor hoogte
koplampen geen
verplichting meer?
Mogen auto's zelf
wel toeteren?
Pas op met zo'n
stekker bij je
trekhaak
De Europese Unie gaf des
tijds geen persconferentie
en zelfs een officieel pers
bericht bleef uit. Maar op
12 november 2019 werd
EU-Verordening 2019/2144 aange
nomen. Die voorziet in een wettelijk
verplichte intelligente snelheidsas
sistent (ISA) voor nieuwe auto's.
Deze rijhulp kan binnen de EU tot
zo'n 25.000 dodelijke verkeersslacht
offers en 140.000 ernstig gewonden
per jaar voorkomen.
De ISA moet automobilisten met
zachte hand dwingen zich aan de
maximumsnelheid te houden. Vanaf
6 juli dit jaar moet elke nieuw ont
wikkelde auto voorzien zijn van dit
waarschuwingssysteem. En vanaf
juli 2024 moeten alle nieuw ver
kochte voertuigen een ISA aan
boord hebben.
Het waarschuwingssysteem
wordt gecombineerd met een black
box waarin tal van andere rijgege-
vens worden opgeslagen. Autoritei
ten zoals politie en justitie kunnen
deze data opvragen, maar alleen als
zij daar een concrete aanleiding voor
hebben, zoals onderzoek na een ern
stig ongeval. Daarnaast worden de
gegevens door de autofabrikant ge-
anonimiseerd gebruikt voor analy
ses over bijvoorbeeld verkeersge
drag. Vraag is wel of die anonimiteit
te allen tijde gewaarborgd blijft: ook
verzekeraars zouden maar al te graag
over de informatie beschikken.
Trillend pedaal
Het waarschuwingssysteem wordt
ingevoerd in personenauto's, bussen
en vrachtwagens en moet zeven jaar
lang gratis worden aangeboden. Au
to's worden er voorlopig dus niet
duurder door. ISA werkt samen met
bestaande hulpsystemen zoals ver
keersbordherkenning, cruisecontrol,
snelheidsbegrenzer en het naviga
tiesysteem. Het kan de snelheidsli
mieten herkennen met behulp van
camerabeelden van verkeersborden
en de digitale kaarten van het navi
gatiesysteem. Ook geofencing is een
optie: de auto herkent waar hij rijdt
en weet op basis van de locatie
welke limiet daar geldt.
Wanneer het een overschrijding
van de maximumsnelheid detec
teert, stelt het systeem de bestuur
der daarvan op de hoogte. Dat kan
met een knipperende waarschu
wing in het instrumentarium of
head-up display en met een waar-
schuwingstoon. Maar ook een tril
lend gaspedaal kan als voelbare
waarschuwing worden toegevoegd.
De verordening staat zelfs toe dat
het ISA-systeem uitsluitend werkt
met een trillend gaspedaal, gevolgd
door een verhoging van de tegen
druk van het pedaal. De bestuurder
moet het pedaal dan harder indruk
ken om toch een hogere snelheid te
bereiken. Het blijft om veiligheids
redenen dus altijd mogelijk om te
versnellen met het systeem, bijvoor
beeld om een botsing te vermijden.
Overigens is een belangrijke wij
ziging ten opzichte van de eerste
plannen dat het systeem ook volle
dig kan worden uitgeschakeld. Maar
dat kan alleen voor de duur van één
rit. Start je de auto opnieuw op, dan
is het automatisch weer actief.
'Borden slecht leesbaar'
Over de invoering van het systeem
zijn de meningen al jaren flink ver
deeld. De Acea, de overkoepelende
organisatie van autofabrikanten,
lobbyt al sinds 2018 tegen de ISA.
Die ziet een groot risico in verkeers
borden die de ISA niet goed herkent,
bijvoorbeeld doordat ze slecht lees
baar zijn. Daardoor kan het systeem
VRIJDAG 21 JANUARI 2022
PC
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Moeten koplampen van auto's
niet op een bepaalde hoogte
zitten? Tegenwoordig zie ik
veel auto's waarvan de lichten
veel lager zitten. Is dat wel
toegestaan? Je kijkt er vaak
overheen, wat de veiligheid
niet ten goede komt.
-Gerrit Kassies
Dagrijverlichting is steeds na
drukkelijker aanwezig in het au
todesign en die lampen zitten
vaak op een andere hoogte
dan de gewone koplampen.
Het lijkt er soms op dat zij de
hoofdkoplampen zijn. Voor de
hoogte én de lichtbundel van
de hoofdkoplampen geldt nog
steeds een bepaald minimum
en maximum.
Voor dagrijlichten zijn de nor
men minder streng. Die zijn
namelijk niet bedoeld om de
bestuurder in het donker een
beter zicht op de weg te geven,
maar vooral om andere weg
gebruikers erop te attenderen
dat er een auto aan komt.
Daarom is hun hoogte minder
belangrijk.
Zover ik de regels ken mag je
niet onnodig toeteren, zelfs
niet als het stoplicht op groen
staat en degene voor je zit te
slapen. Maar hoe zit het met
auto's die op slot worden ge
zet? Sommige toeteren hard
zodra ze worden afgesloten.
Mag dat wel?
-Theo Hoefnagel
Claxonneren omdat een auto
mobilist niet in de gaten heeft
dat het verkeerslicht op groen
staat: ik heb nooit gehoord dat
iemand daar een boete voor
kreeg. Soms is het gewoon
even nodig om te toeteren en
daar is de claxon ook voor be-
doeld. Als een auto claxon
neert om duidelijk te maken dat
hij vergrendeld is, mag dat,
want uiteindelijk is dit ook als
waarschuwing bedoeld.
Dat is niet het geval bij claxon
neren als groet of protest. Dat
mag dus niet.
In deze rubriek had een lezer
laatst de tip om het start-
stopsysteem uit te schakelen
door bij auto's met trekhaak
een verloopstekker in het
stopcontact te steken. Reali
seer je dan wel dat die stek
ker ook het mistachterlicht
van de auto uitschakelt. Ver
der kan de verloopstekker
hinderlijke corrosie veroorza
ken: het contact is nooit hele
maal waterdicht. Ik liet eens
de verloopstekker in de win
ter erin zitten: eenmaal op de
camping bleek een aantal
draden in het Jaeger-contact
verdwenen. -Leo van Loon
Dank voor uw reactie. Jan
Tieben waarschuwde nog voor
iets anders: 'De achteruitrij-
camera wordt hierbij ook uit
geschakeld.'
En Martin Doest meldt: 'De
autocomputer denkt dat er een
aanhangwagen achter de auto
hangt, waardoor ook de ach
terste parkeersensoren wor
den uitgeschakeld.'
Te hard
rijden blijft
nooit meer
onopgemerkt
ERIK KOUWENHOVEN
v\\ V&