17 (SUPER)RIJK IN NEDERLAND Een select groepje Nederlanders wordt alsmaar rijker. We vergapen ons graag aan hun pracht en praal. In deze serie onderzoekt journalist Irene van den Berg de keerzijde van deze extreme rijkdom. Het gapende gat tussen arm en rijk doorklieft bijna de hele menselijke ge schiedenis. De plek waar ik met Ingrid Robeyns, hoogleraar ethiek van de instituties, heb afgespro ken, is een overblijfsel uit een tijd van extreme ongelijkheid. Het universiteitspand aan Janskerkhof 13 in Utrecht, met prachtige be schilderde zalen, was ooit eigen dom van slavenhandelaar Jan van Voorst. In 1764 liet hij 275 tot slaaf gemaakten naar Suriname ver schepen, waar ze voor zo'n 375 gulden per persoon werden ver kocht, blijkt uit historisch onder zoek. Een kwart millennium later is er nog steeds grote ongelijkheid in de wereld. Robeyns publiceerde in 2019 het pamflet Rijkdom, hoeveel ongelijkheid is nog verantwoord? Hierin stelt ze dat extreme rijk dom een gevaar vormt voor de de mocratie, omdat de superrijken hun geld gebruiken om macht te 'kopen', bijvoorbeeld door lob byisten in te zetten. Ook leggen ze een grote druk op het milieu. De CO2-voetafdruk van de rijkste 1 procent van de wereldbevolking is in 2030 zo'n dertig keer te groot, blijkt uit onderzoek van Oxfam- Novib. ,,Dat het ons mensbeeld beïn vloedt. Heel vaak wordt rijkdom gerechtvaardigd met het idee dat die rijke persoon dat heeft ver diend, bijvoorbeeld door hard te werken of creatief te zijn. Maar weet je, bij rijkdom komt ook een grote dosis geluk kijken: waar ben je geboren? Welke aangeboren talenten heb je? Heb je bepaalde aangeboren ziektes? Als we zou den erkennen dat toeval een grote rol speelt bij rijkdom, net als de bijdrage van andere mensen, dan zouden rijken begrijpen dat ze een morele plicht naar de samen leving hebben." Hoe krijg je de Jeff Bezossen van deze wereld aan hun verstand ge peuterd dat ze netjes met hun personeel moeten omgaan, en belasting moeten betalen? ,,Ik denk dat rijke mensen meer zouden waarderen hoe fortuinlijk ze zijn als er meer interactie zou zijn tussen verschillende sociale lagen. Ik ben ervan overtuigd dat ze dan minder vaak belasting zou- Het gaat om de discussie: wanneer zeggen we tegen mensen 'het is genoeg' den ontwijken en zich meer zou den inzetten voor de minder be deelden. Vroeger was de kerk een plek waar alle sociale lagen sa menkwamen. Ook tijdens de dienstplicht kwamen mensen samen, maar die is afgeschaft." ,,Het gaat mij in eerste instantie om de discussie: wanneer zeggen we tegen mensen: het is genoeg zo? Nog meer geld helpt jou niet om je leven beter te maken. En je moet ook realistisch zijn, met een rijkdomsgrens help je niet meteen alle extreme rijkdom uit de we reld. We hebben in Nederland een armoedegrens, maar er is nog steeds armoede. Je zou kun nen zeggen: het uitbannen van ar moede is een ideaal. Wat mij be treft zou het uitbannen van ex treme rijkdom ook een ideaal moeten zijn." Robeyns onderzocht vorig jaar hoe Nederlanders aankijken tegen zo'n rijkdomsgrens. Uit een enquête on der 2561 personen bleek dat de grens tussen rijk en té rijk voor de Nederlander op 2,2 miljoen euro ligt. Toch gaven maar liefst vier op de vijf ondervraagden ook aan dat die rijkdom niet hoeft te worden beteugeld door de overheid. U heeft een vurig betoog geschre ven over de risico's van extreme rijkdom. Vindt u het niet teleur stellend dat 80 procent vindt dat de overheid niet moet ingrijpen? ,,Nee, het interessantst vond ik dat 96 procent van de respondenten aangaf te vinden dat je te rijk künt zijn. Of de overheid dan moet in grijpen, is een andere vraag. Er zijn allerlei redenen waarom mensen vinden dat de overheid niet moet ingrijpen. Bijvoorbeeld omdat ze de overheid niet vertrouwen of omdat ze vrijheid heel belangrijk vinden." ,,Er zijn goede argumenten om een maximum te stellen aan wat je mag ontvangen aan erfenissen en schenkingen. Alleen denk ik niet dat dat gaat gebeuren, omdat erf- belasting de meest gehate belas ting is. Daarom moet de politiek zich eerst richten op maatregelen die wel haalbaar zijn, zoals het sluiten van belastingparadijzen. Zolang er geen goede internatio nale afspraken over het belasten van kapitaal zijn, kun je nooit een rijkdomsgrens stellen." ,,Het economisch systeem dat we nu hebben, is geen zuiver kapita lisme. We hebben nu een vorm die slechter is: de overheid geeft de sterkste spelers binnen het sys teem nog meer macht. Het idee achter kapitalisme is dat de econo mie het sterkst is als er geen mo nopolies zijn en geen machtscon centratie. Maar dat is precies wat we nu wel zien: de grote bedrij ven kunnen dreigen: als jullie be paalde belastingmaatregelen door voeren, zijn we weg. En de politiek blijkt daar ontvankelijk voor. Jij en ik hebben die macht niet." GO DONDERDAG 20 JANUARI 2022 'Het uitbannen van extreme rijkdom is een mooi ideaal' Irene van den Berg Wat is volgens u het belangrijkste argument om kritisch te zijn op extreme rijkdom? Hoogleraar Ingrid Robeyns: „Overheid geeft de sterkste spelers nog meer macht.'' FOTO ERIK VAN 'T WOUD - Ingrid Robeyns hoogleraar Als oplossing voor extreme rijk dom stelt u voor een maximum te stellen aan rijkdom, middels een rijkdomsgrens. Gaat dat niet wat ver? Aan wat voor soort maatregelen denkt u bij een rijkdomsgrens? Is extreme rijkdom niet inherent aan het kapitalisme?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 17