4
In de storm rond de misstanden bij The Voice, blijft
één iemand muisstil: John de Mol. Hield hij zijn in
opspraak geraakte zwager de hand boven het hoofd?
Profiel van een succesondernemer die alles bepaalt
en wiens macht anderen angst inboezemt.
PROFIEL
tie hebben, doen er alles aan om die
te behouden. ,,Het is een angstcul
tuur die van boven naar beneden sij
pelt", zegt een oud-medewerker.
,,Naar boven likken en naar beneden
trappen."
Een ander: ,,Binnen het bedrijf be
ginnen alle zinnen met: John zegt
dit, John wil dat. Hij is de enige die de
beslissingen neemt. Iedereen krijgt
huiswerk. Dan moet je aan zijn bu
reau komen, en zegt John wat er
moet gebeuren. Die jingle moet an
ders, de week erop moet je die aange
past hebben naar Johns wens. Ik
vond het frustrerend. Zit je daar met
allemaal kundige en ervaren mensen,
die niets mogen en niets durven."
Dave Minneboo, nu programmadi
recteur van Q-Music en daarvoor in
die rol werkzaam bij het Talpa-on
derdeel Radio 538, ondervond het
aan den lijve, vertelde hij in een eer
der interview met deze krant. ,,John
bemoeide zich steeds vaker met de
tails. Dan had ik Edwin Evers een
vrije dag gegeven en belde hij op om
te vragen waarom ik dat niet met
John de Mol
is de spin in
het web met
om zich heen
een aantal
getrouwen.
Hij bemoeit
zich met alle
details.
hem had overlegd. Dat irriteerde me
steeds meer. Terwijl we op dat mo
ment het hoogste marktaandeel ooit
scoorden.''
Winnen, winnen, winnen: John de
Mol heeft er alles voor over. Biograaf
Mark Koster, journalist bij Quote,
komt met een in zijn ogen veelzeg
gende anekdote: ,,Linda de Mol ver
telde over een potje Risk dat ze ooit
speelden. John zei tegen Linda: 'Ik val
j ou niet aan in Australië, dan laat jij
me met rust in Afrika'. Linda, de
brave borst, deed dat dan, maar wat
gebeurde er? Drie zetten later den
derde hij Australië binnen met zijn
legers. 'We hebben niet afgesproken
hoe lang ik niet mocht aanvallen.'"
Erik de Zwart spreekt van een 'ma
nipulatieve, intimiderende manier
van leidinggeven en sfeer waarin ge
werkt wordt'. ,,De Mols wil is wet.
Natuurlijk, dat mag hij, omdat hij de
eigenaar is. Hij is de baas, hij speelt
graag de baas, maar dan moet je niet
vreemd opkijken als mensen vertrek
ken. Hij loopt mensen voor de voeten
die daardoor hun werk niet naar be-
Sander van Mersbergen
Dennis Jansen
Hilversum
De anekdotes over
het micromanage-
ment van John de
Mol zijn talrijk. De
muziekvolgorde in
The Voice? De Mol
heeft er een me
ning over. De letters in de nieuws-
balk van TV 538? Als John ze te groot
vindt, dan worden ze kleiner. Een
nieuwe jingle? De Mol moet 'm accor
deren. ,,Soms vraag je je af waar John
de Mol de tijd vandaan haalt, maar hij
ziet alles", zegt een oud-medewerker.
Als er een item is dat hem niet zint
in Shownieuws dan hangt hij dezelfde
avond nog aan de telefoon met de
hoofdredacteur."
Ook bij The Voice is John niet die
grote baas die op hoofdlijnen stuurt,
integendeel. Jarenlang was hij zeer
dominant aanwezig in de opname
studio's. Bij de repetities en live
shows gaf hij iedereen aanwijzingen.
Ook bij andere Talpa-programma's
heeft hij die gewoonte, weten insi
ders.
Het aan het obsessieve grenzende
fanatisme van De Mol leidt tot klate
rend succes. Een aantal van de tv-for
mats die aan zijn brein ontsproten,
zijn ongekend succesvol. Program
ma's als The Voice en Big Brother zijn
wereldwijd bekend. Het levert De
Mol een fortuin op van meer dan 2
miljard euro.
Driemaal werd
hij uitgeroepen
tot Omroepman
van het Jaar. In
2013 won hij een
Emmy Award
voor The Voice.
Keerzijde
Een keerzijde is
er ook. Mede
werkers vertellen over een verstik
kend werkklimaat, waarin iedereen
naar de pijpen van de grote baas
danst, angst regeert en waarin het al
tijd afwachten is met welk been De
Mol uit bed is gestapt. ,,Zijn humeur
is vaak niet best, maar er zijn uit
schieters naar beneden", zegt een an
dere oud-medewerker. ,,Dan waar
schuwt iedereen elkaar. Pas maar op.
Staat hij een meisje op de werkvloer
uit te foeteren, omdat de koffie te
koud is."
Veel (oud-)Talpa-medewerkers
willen hun verhaal alleen anoniem
doen, uit angst voor de gevolgen voor
hun carrière. Wie het lang wil vol
houden in Hilversum en Aalsmeer,
kan beter geen ruzie hebben met De
Mol, redeneren ze. Wat ook een rol
speelt, is dat de tv-wereld van losse
contracten aan elkaar hangt. Ontslag
bescherming is er amper, mensen
werken op projectbasis. Als het sei
zoen van een programma erop zit,
moet je op zoek naar de volgende op
dracht. Medewerkers zijn daardoor
sneller geneigd om in het gevlei te
komen bij sleutelfiguren.
Erik de Zwart werkte in twee ver
schillende periodes voor John de Mol:
als radio-dj en televisiepresentator
bij de TROS (1984-1986) en als radio
directeur van Talpa Radio Internatio
nal tussen 2003 en 2006. Hij praat wel
met naam en toenaam.
Ook De Zwart maakte mee dat
mensen uitgescholden werden. ,,Een
voorbeeld: voor de opnames van The
Voice was John in gesprek met kandi
daten of de regie. Twee man in de zaal
stonden te praten, John ontstak in
woede. Ze moesten, zei hij, 'hun kop
houden want ze waren aan het werk'.
Terwijl het gewoon twee geluids
technici waren, die óók aan het werk
waren. Van welke planeet kom je
dan? Ik heb hem wel eens gevraagd:
Waarom geefje mensen nooit com
plimenten? Zijn antwoord: dat kost te
veel tijd."
Afgeblaft
Dat mensen op de werkvloer regel
matig worden afgeblaft, is 'algemeen
bekend', zeggen oud-medewerkers.
,,Als je niet meegaat met de manier
van werken van John de Mol heb je
een probleem. Er zijn diverse voor
beelden van
mensen die
prima hun werk
deden, maar om
dat ze ageerden
tegen John de
Mol buiten vlo
gen."
,,Iedereen is op
zijn hoede voor
De Mol, 100 pro
cent", zegt een
oud-medewerker van de inmiddels
grotendeels gesneuvelde nieuwspoot
van Talpa. ,,Iedereen weet dat John
kan ingrijpen als hij ontevreden is.
Daar wordt onderling over gespro
ken. Mensen zijn echt bezig om hem
te pleasen."
De Zwart, die De Mol al sinds mid
den jaren 80 kent, spreekt van 'een
angstcultuur'. ,,Iedereen is bang voor
hem. Als John de Mol de werkvloer
oploopt, klikt het personeel met de
hakken. Bang voor de grote baas. Ga
je er tegenin, dan is het exit voor je. Ik
was in mijn tijd drukker met het per
soneel beschermen dan het leiden
van een radiotak. Op het moment dat
hij het beter ziet ofjou als een bedrei
ging ziet, dan moet je weg."
Veel mensen die eenmaal een posi-
Hetiseen
angstcultuur. Naar
boven likken en naar
beneden trappen
WOENSDAG 19 JANUARI 2022 GO
t John
ILLUSTRATIE
MARK REIJNTJENS