4 In de storm rond de misstanden bij The Voice, blijft één iemand muisstil: John de Mol. Hield hij zijn in opspraak geraakte zwager de hand boven het hoofd? Profiel van een succesondernemer die alles bepaalt en wiens macht anderen angst inboezemt. PROFIEL tie hebben, doen er alles aan om die te behouden. ,,Het is een angstcul tuur die van boven naar beneden sij pelt", zegt een oud-medewerker. ,,Naar boven likken en naar beneden trappen." Een ander: ,,Binnen het bedrijf be ginnen alle zinnen met: John zegt dit, John wil dat. Hij is de enige die de beslissingen neemt. Iedereen krijgt huiswerk. Dan moet je aan zijn bu reau komen, en zegt John wat er moet gebeuren. Die jingle moet an ders, de week erop moet je die aange past hebben naar Johns wens. Ik vond het frustrerend. Zit je daar met allemaal kundige en ervaren mensen, die niets mogen en niets durven." Dave Minneboo, nu programmadi recteur van Q-Music en daarvoor in die rol werkzaam bij het Talpa-on derdeel Radio 538, ondervond het aan den lijve, vertelde hij in een eer der interview met deze krant. ,,John bemoeide zich steeds vaker met de tails. Dan had ik Edwin Evers een vrije dag gegeven en belde hij op om te vragen waarom ik dat niet met John de Mol is de spin in het web met om zich heen een aantal getrouwen. Hij bemoeit zich met alle details. hem had overlegd. Dat irriteerde me steeds meer. Terwijl we op dat mo ment het hoogste marktaandeel ooit scoorden.'' Winnen, winnen, winnen: John de Mol heeft er alles voor over. Biograaf Mark Koster, journalist bij Quote, komt met een in zijn ogen veelzeg gende anekdote: ,,Linda de Mol ver telde over een potje Risk dat ze ooit speelden. John zei tegen Linda: 'Ik val j ou niet aan in Australië, dan laat jij me met rust in Afrika'. Linda, de brave borst, deed dat dan, maar wat gebeurde er? Drie zetten later den derde hij Australië binnen met zijn legers. 'We hebben niet afgesproken hoe lang ik niet mocht aanvallen.'" Erik de Zwart spreekt van een 'ma nipulatieve, intimiderende manier van leidinggeven en sfeer waarin ge werkt wordt'. ,,De Mols wil is wet. Natuurlijk, dat mag hij, omdat hij de eigenaar is. Hij is de baas, hij speelt graag de baas, maar dan moet je niet vreemd opkijken als mensen vertrek ken. Hij loopt mensen voor de voeten die daardoor hun werk niet naar be- Sander van Mersbergen Dennis Jansen Hilversum De anekdotes over het micromanage- ment van John de Mol zijn talrijk. De muziekvolgorde in The Voice? De Mol heeft er een me ning over. De letters in de nieuws- balk van TV 538? Als John ze te groot vindt, dan worden ze kleiner. Een nieuwe jingle? De Mol moet 'm accor deren. ,,Soms vraag je je af waar John de Mol de tijd vandaan haalt, maar hij ziet alles", zegt een oud-medewerker. Als er een item is dat hem niet zint in Shownieuws dan hangt hij dezelfde avond nog aan de telefoon met de hoofdredacteur." Ook bij The Voice is John niet die grote baas die op hoofdlijnen stuurt, integendeel. Jarenlang was hij zeer dominant aanwezig in de opname studio's. Bij de repetities en live shows gaf hij iedereen aanwijzingen. Ook bij andere Talpa-programma's heeft hij die gewoonte, weten insi ders. Het aan het obsessieve grenzende fanatisme van De Mol leidt tot klate rend succes. Een aantal van de tv-for mats die aan zijn brein ontsproten, zijn ongekend succesvol. Program ma's als The Voice en Big Brother zijn wereldwijd bekend. Het levert De Mol een fortuin op van meer dan 2 miljard euro. Driemaal werd hij uitgeroepen tot Omroepman van het Jaar. In 2013 won hij een Emmy Award voor The Voice. Keerzijde Een keerzijde is er ook. Mede werkers vertellen over een verstik kend werkklimaat, waarin iedereen naar de pijpen van de grote baas danst, angst regeert en waarin het al tijd afwachten is met welk been De Mol uit bed is gestapt. ,,Zijn humeur is vaak niet best, maar er zijn uit schieters naar beneden", zegt een an dere oud-medewerker. ,,Dan waar schuwt iedereen elkaar. Pas maar op. Staat hij een meisje op de werkvloer uit te foeteren, omdat de koffie te koud is." Veel (oud-)Talpa-medewerkers willen hun verhaal alleen anoniem doen, uit angst voor de gevolgen voor hun carrière. Wie het lang wil vol houden in Hilversum en Aalsmeer, kan beter geen ruzie hebben met De Mol, redeneren ze. Wat ook een rol speelt, is dat de tv-wereld van losse contracten aan elkaar hangt. Ontslag bescherming is er amper, mensen werken op projectbasis. Als het sei zoen van een programma erop zit, moet je op zoek naar de volgende op dracht. Medewerkers zijn daardoor sneller geneigd om in het gevlei te komen bij sleutelfiguren. Erik de Zwart werkte in twee ver schillende periodes voor John de Mol: als radio-dj en televisiepresentator bij de TROS (1984-1986) en als radio directeur van Talpa Radio Internatio nal tussen 2003 en 2006. Hij praat wel met naam en toenaam. Ook De Zwart maakte mee dat mensen uitgescholden werden. ,,Een voorbeeld: voor de opnames van The Voice was John in gesprek met kandi daten of de regie. Twee man in de zaal stonden te praten, John ontstak in woede. Ze moesten, zei hij, 'hun kop houden want ze waren aan het werk'. Terwijl het gewoon twee geluids technici waren, die óók aan het werk waren. Van welke planeet kom je dan? Ik heb hem wel eens gevraagd: Waarom geefje mensen nooit com plimenten? Zijn antwoord: dat kost te veel tijd." Afgeblaft Dat mensen op de werkvloer regel matig worden afgeblaft, is 'algemeen bekend', zeggen oud-medewerkers. ,,Als je niet meegaat met de manier van werken van John de Mol heb je een probleem. Er zijn diverse voor beelden van mensen die prima hun werk deden, maar om dat ze ageerden tegen John de Mol buiten vlo gen." ,,Iedereen is op zijn hoede voor De Mol, 100 pro cent", zegt een oud-medewerker van de inmiddels grotendeels gesneuvelde nieuwspoot van Talpa. ,,Iedereen weet dat John kan ingrijpen als hij ontevreden is. Daar wordt onderling over gespro ken. Mensen zijn echt bezig om hem te pleasen." De Zwart, die De Mol al sinds mid den jaren 80 kent, spreekt van 'een angstcultuur'. ,,Iedereen is bang voor hem. Als John de Mol de werkvloer oploopt, klikt het personeel met de hakken. Bang voor de grote baas. Ga je er tegenin, dan is het exit voor je. Ik was in mijn tijd drukker met het per soneel beschermen dan het leiden van een radiotak. Op het moment dat hij het beter ziet ofjou als een bedrei ging ziet, dan moet je weg." Veel mensen die eenmaal een posi- Hetiseen angstcultuur. Naar boven likken en naar beneden trappen WOENSDAG 19 JANUARI 2022 GO t John ILLUSTRATIE MARK REIJNTJENS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 4