GROEN
ORANJE
ROOD
vijand erkennen dat het virus voor
lopig niet weg is.
Met het aantreden van het
nieuwe kabinet en de langetermijn-
visie op het coronabeleid die de re
gering binnenkort presenteert, is
volgens de CCS de tijd rijp voor een
eigen plan. Daarin bepleit de sector:
kom tot voorspelbare en inzichte
lijke coronamaatregelen, een route
kaart waarin wordt aangegeven bij
welke coronasignaalwaarden ver
scherpingen of versoepelingen in
werking treden en welke steunpak-
ketten aan elke fase gekoppeld zijn.
De taskforce komt in het plan met
een conceptroutekaart, waarin de
situatie wordt onderverdeeld in de
risiconiveau's groen (normaal), geel
(waakzaam), oranje (zorgelijk, de
huidige situatie) en rood (zeer zor
gelijk). Die risiconiveau's moeten
gebaseerd zijn op informatie van de
rijksoverheid, RIVM en veiligheids
regio's en 'een betrouwbare voor
speller van de druk op de gezond
heidszorg' zijn. De basis onder het
plan zijn de zogeheten fieldlab-
onderzoeken van vorig jaar.
Bij een normale situatie kan het pu
bliek onbeperkt naar binnenzalen,
locaties als musea, monumenten en
presentatie-instellingen en buitenlo
caties zoals festivalterreinen en open
luchtmusea, net als voor de corona
crisis. Dus geen mondkapjes, QR-
codes en 1,5 meter afstand houden.
Verschuift het risiconiveau naar geel
(waakzaam), dan hebben binnenza
len zoals theaters en bioscopen de
keuze: vragen ze bezoekers naar een
coronatoegangsbewijs (CTB, waaruit
blijkt dat ze gevaccineerd, genezen of
getest zijn), dan gelden geen beper
kingen. Verlenen ze toegang zonder
CTB, dan moeten bezoekers mini
maal 1,5 meter afstand houden. Door
stroom- en buitenlocaties krijgen
nog geen beperkingen bij dit risiconi
veau.
Zorgelijk is volgens de taskforce het
huidige risiconiveau, gelet op de
zorgdruk. Zou de cultuursector weer
open mogen, dan krijgen binnenza
len volgens dit plan drie opties. Als
toegang wordt verleend met een ge
certificeerde negatieve test (maxi
maal 24 uur voor het einde van het
evenement afgenomen), dan zijn er
geen gedragsbeperkingen. Wordt het
CTB gebruikt, dan moet het publiek
zitten en mag maximaal 75 procent
van de zaalcapaciteit worden benut.
Immers, ook gevaccineerde mensen
kunnen het virus overdragen. Wordt
er niet naar een negatief testresultaat
of een CTB gevraagd, dan moet het
publiek mondkapjes dragen, zitten en
1,5 meter afstand houden. Voor door-
stroomlocaties geldt bij dit risiconi
veau dat alleen toegang met een CTB
kan worden verleend.
Evenementen (en musea) in de bui
tenlucht krijgen ook drie opties: geen
beperkingen bij een negatief testre
sultaat, 1,5 meter afstand met het toe
gangsbewijs en zonder CTB ook nog
eens het dragen van het een mond
kapje.
Ook als de druk op de zorg ernstig is,
kan de cultuursector volgens zichzelf
dus open blijven. Alle instellingen en
bedrijven uit de branche krijgen dan
twee keuzes. Ze vragen bezoekers of
om een negatieve test, of om een CTB.
Bij een negatieve test gelden nergens
gedragsbeperkingen, kiest een bin
nenzaal voor een CTB, dan moet het
publiek blijven zitten op minimaal
anderhalve meter afstand van elkaar
We hebben
het idee
dat de
nieuwe
staats
secretaris
voorons
wil
knokken
en blijven de mondkapjes op tijdens
de voorstelling of het concert. De
1,5 meter afstand en het mondkapje
gelden ook voor de doorstroomloca-
ties en buitenevenementen.
Jeroen Bartelse: ,,De reactie op de
pandemie moet niet zijn: we sluiten
de cultuursector. Maar wel: hoe kun
nen we veilig openblijven, hoe ernstig
de situatie ook is. Dat dit veilig kan,
blijkt wel uit alle fieldlabonderzoe-
ken, waarvan het Songfestival in Rot
terdam het grootste was.''
Vorig jaar organiseerde de evene
mentenbranche, met hulp van de
overheid en wetenschappers, 29 con
certen, sportwedstrijden en theater
voorstellingen. Van de 130.000 bezoe
kers aan deze evenementen testten
naderhand slechts 104 mensen posi
tief op het coronavirus.
Vorig jaar juni waren er flinke pro
blemen rond de controles van de
QR-codes. Soms waren ze gebrekkig,
er was een storing bij de uitvoerings
organisatie en natuurlijk ook nog het
debacle rond Dansen met Janssen.
Bartelse erkent dat het slagen van dit
plan staat of valt met controles op
testbewijzen en het CTB.
,,Boven alles wil ik wil niets liever
dan dat iedereen die hier rondloopt,
publiek, medewerkers, artiesten, vei
lig is. Dat heeft cultuursector de afge
lopen maanden ook bewezen, blijkt
uit onderzoeken. Er is veel handha
ving en er zijn geen uitbraken bekend.
Maar dat het volgens ons kan, bete
kent niet dat we onze zin ook krijgen,
dat begrijpen wij ook wel. Wij hebben
echt het idee dat de nieuwe staatsse
cretaris van Cultuur, Gunay Uslu,
voor ons wil knokken. Ze was pas drie
dagen aan de slag en toen liep ze hier
al rond in TivoliVredenburg, om le
den van onze taskforce te ontmoeten.
Aan haar zal het niet liggen, maar alle
bewindspersonen knokken nu na
tuurlijk voor hun sectoren. Wij reke
nen er op dat de beleidsbepalers met
dit plan aan de slag gaan.''
G Jeroen Bartelse, directeur
van muziekcentrum Tivoli-
Vredenburg. Artisten als
zangeres S10 (boven) staan te
popelen om weer te spelen.
FOTO'S ERIK VAN T WOUD, ANP