GROEN ORANJE ROOD vijand erkennen dat het virus voor lopig niet weg is. Met het aantreden van het nieuwe kabinet en de langetermijn- visie op het coronabeleid die de re gering binnenkort presenteert, is volgens de CCS de tijd rijp voor een eigen plan. Daarin bepleit de sector: kom tot voorspelbare en inzichte lijke coronamaatregelen, een route kaart waarin wordt aangegeven bij welke coronasignaalwaarden ver scherpingen of versoepelingen in werking treden en welke steunpak- ketten aan elke fase gekoppeld zijn. De taskforce komt in het plan met een conceptroutekaart, waarin de situatie wordt onderverdeeld in de risiconiveau's groen (normaal), geel (waakzaam), oranje (zorgelijk, de huidige situatie) en rood (zeer zor gelijk). Die risiconiveau's moeten gebaseerd zijn op informatie van de rijksoverheid, RIVM en veiligheids regio's en 'een betrouwbare voor speller van de druk op de gezond heidszorg' zijn. De basis onder het plan zijn de zogeheten fieldlab- onderzoeken van vorig jaar. Bij een normale situatie kan het pu bliek onbeperkt naar binnenzalen, locaties als musea, monumenten en presentatie-instellingen en buitenlo caties zoals festivalterreinen en open luchtmusea, net als voor de corona crisis. Dus geen mondkapjes, QR- codes en 1,5 meter afstand houden. Verschuift het risiconiveau naar geel (waakzaam), dan hebben binnenza len zoals theaters en bioscopen de keuze: vragen ze bezoekers naar een coronatoegangsbewijs (CTB, waaruit blijkt dat ze gevaccineerd, genezen of getest zijn), dan gelden geen beper kingen. Verlenen ze toegang zonder CTB, dan moeten bezoekers mini maal 1,5 meter afstand houden. Door stroom- en buitenlocaties krijgen nog geen beperkingen bij dit risiconi veau. Zorgelijk is volgens de taskforce het huidige risiconiveau, gelet op de zorgdruk. Zou de cultuursector weer open mogen, dan krijgen binnenza len volgens dit plan drie opties. Als toegang wordt verleend met een ge certificeerde negatieve test (maxi maal 24 uur voor het einde van het evenement afgenomen), dan zijn er geen gedragsbeperkingen. Wordt het CTB gebruikt, dan moet het publiek zitten en mag maximaal 75 procent van de zaalcapaciteit worden benut. Immers, ook gevaccineerde mensen kunnen het virus overdragen. Wordt er niet naar een negatief testresultaat of een CTB gevraagd, dan moet het publiek mondkapjes dragen, zitten en 1,5 meter afstand houden. Voor door- stroomlocaties geldt bij dit risiconi veau dat alleen toegang met een CTB kan worden verleend. Evenementen (en musea) in de bui tenlucht krijgen ook drie opties: geen beperkingen bij een negatief testre sultaat, 1,5 meter afstand met het toe gangsbewijs en zonder CTB ook nog eens het dragen van het een mond kapje. Ook als de druk op de zorg ernstig is, kan de cultuursector volgens zichzelf dus open blijven. Alle instellingen en bedrijven uit de branche krijgen dan twee keuzes. Ze vragen bezoekers of om een negatieve test, of om een CTB. Bij een negatieve test gelden nergens gedragsbeperkingen, kiest een bin nenzaal voor een CTB, dan moet het publiek blijven zitten op minimaal anderhalve meter afstand van elkaar We hebben het idee dat de nieuwe staats secretaris voorons wil knokken en blijven de mondkapjes op tijdens de voorstelling of het concert. De 1,5 meter afstand en het mondkapje gelden ook voor de doorstroomloca- ties en buitenevenementen. Jeroen Bartelse: ,,De reactie op de pandemie moet niet zijn: we sluiten de cultuursector. Maar wel: hoe kun nen we veilig openblijven, hoe ernstig de situatie ook is. Dat dit veilig kan, blijkt wel uit alle fieldlabonderzoe- ken, waarvan het Songfestival in Rot terdam het grootste was.'' Vorig jaar organiseerde de evene mentenbranche, met hulp van de overheid en wetenschappers, 29 con certen, sportwedstrijden en theater voorstellingen. Van de 130.000 bezoe kers aan deze evenementen testten naderhand slechts 104 mensen posi tief op het coronavirus. Vorig jaar juni waren er flinke pro blemen rond de controles van de QR-codes. Soms waren ze gebrekkig, er was een storing bij de uitvoerings organisatie en natuurlijk ook nog het debacle rond Dansen met Janssen. Bartelse erkent dat het slagen van dit plan staat of valt met controles op testbewijzen en het CTB. ,,Boven alles wil ik wil niets liever dan dat iedereen die hier rondloopt, publiek, medewerkers, artiesten, vei lig is. Dat heeft cultuursector de afge lopen maanden ook bewezen, blijkt uit onderzoeken. Er is veel handha ving en er zijn geen uitbraken bekend. Maar dat het volgens ons kan, bete kent niet dat we onze zin ook krijgen, dat begrijpen wij ook wel. Wij hebben echt het idee dat de nieuwe staatsse cretaris van Cultuur, Gunay Uslu, voor ons wil knokken. Ze was pas drie dagen aan de slag en toen liep ze hier al rond in TivoliVredenburg, om le den van onze taskforce te ontmoeten. Aan haar zal het niet liggen, maar alle bewindspersonen knokken nu na tuurlijk voor hun sectoren. Wij reke nen er op dat de beleidsbepalers met dit plan aan de slag gaan.'' G Jeroen Bartelse, directeur van muziekcentrum Tivoli- Vredenburg. Artisten als zangeres S10 (boven) staan te popelen om weer te spelen. FOTO'S ERIK VAN T WOUD, ANP

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 27