Laf dat pa John
zich verschuilt
Ook bij honderdduizend coronabesmettingen
per dag wil de cultuursector openblijven. Op
de dag dat in theaters actie wordt gevoerd,
presenteert de culturele sector een plan aan
de politiek.
De reactie
moet zijn:
hoe kunnen
we veilig
openblijven,
hoe ernstig
de situatie
ook is
CORONASLUITING PLAN TASKFORCE CULTUURSECTOR
Ik heb een kwestie voor u. Stel, het levenswerk
van uw vader staat op het punt van instorten,
doordat hij jarenlang bewust een oogje heeft
dichtgeknepen terwijl zijn zwager jonge vrouwen
lastigviel op het werk. We kunnen zelfs van een
doofpot spreken.
Omdat uw vader op dit moment vakantie viert -
laten we voor het gemak aannemen in zijn eigen
villa in Portugal - belt u hem op. Wat vraagt u aan
hem? A. ,,Hé pap, wat een toestand, maar hoe is het
weer daar? B. Hoi pap, was het gezellig kip piri piri
eten op het strand met de buurtjes Ronald Koeman
en Louis van Gaal? C. Pap, wist je dit en waarom heb
je die lul de behanger in 2016 geen schop onder zijn
kont gegeven toen dit bekend werd, maar heb je hem
gewoon nog jaren zijn gang laten gaan in The Voice?
Het lijkt een open deur, maar bij de familie De Mol
is het dat dus niet, opmerkelijk genoeg. Dat werd
maandag glashelder in het verhaal van Johnny de
Mol in zijn programma HLF8, waarin hij optrad als
vooruitgeschoven pion van zijn vader John en tante
Linda in het Voice-schandaal. Eerst las hij een emoti
onele verklaring voor, waarin hij zei dat hij te dicht
bij stond om objectief te kunnen reageren op het
hele gebeuren. Het was een verademing, dat iemand
dat gewoon eens openlijk toegaf. Dat zouden een
paar 'deskundigen' in Boulevard en Shownieuws ook
eens moeten doen.
Maar daarna werd het rap bizarre tv, omdat Johnny
zich aan zijn eigen talkshowtafel liet interviewen
door Catherine Keyl. Hij nam ferm afstand van het
gedrag van 'aangewaaide oom' Jeroen Rietbergen.
'Klootzak', 'lul de behanger'. Geen woord Portugees.
Prima. Maar daarna werden de antwoorden diffuser
en kon je duidelijk merken dat de advocaten van
Talpa meeluisterden.
De cultuursector, ook na
de recente versoepelin
gen nog altijd op slot,
wil onder voorwaarden
heropenen en open
blijven, ook als het aantal nieuwe co
ronabesmettingen nog verder stijgt.
Dat is één van de belangrijkste pun
ten uit het plan 'Open de poorten:
cultuur in tijden van corona' dat de
taskforce Culturele en Creatieve Sec
tor (CCS) vandaag aan politiek Den
Haag presenteert. Gisteren werden
ondanks een storing ruim 30.000 be
smettingen genoteerd.
In tal van theaters wordt vandaag
actie gevoerd, op initiatief van caba
retiers Sanne Wallis de Vries en Die-
derik Ebbinge, onder de noemer
Kapsalon Theater. Zij bedachten dat
theaters zich voor één dag om kun
nen toveren tot een kapsalon, omdat
die sinds zaterdag wel weer open
mogen. Het besluit van burgemees
ters om de actie niet te gedogen, ne
men ze voor kennisgeving aan, aldus
de initiatiefnemers.
,,Ik heb veel waardering voor de
overheid, ga er maar aanstaan om
een crisis als corona te leiden'', be
gint Jeroen Bartelse, algemeen direc
teur van het Utrechtse muziekcen-
trum TivoliVredenburg, namens de
taskforce Culturele en Creatieve Sec
tor. ,,We staan dankzij de ruime
steunpakketten als sector ook nog
overeind, al hebben artiesten en
zzp'ers het enorm lastig. Maar aan het
huidige heropeningsbeleid kunnen
we geen touw vastknopen. Het is ont
luisterend dat alle winkels wel weer
open zijn, maar wij nog niet. Het
moet geen wedstrijd tussen sectoren
worden, maar deze beslissing is ook
niet goed uitgelegd en voelt daardoor
extra onrechtvaardig."
De vorige minister van Cultuur,
Ingrid van Engelshoven, riep in de
eerste week van de coronacrisis de
sector op zich te verenigen. Dat heb
ben musea, concertzalen, theaters,
filmhuizen, bioscopen, monumen
ten, presentatie-instellingen, (pop)
podia, cultuurcentra, hun branche
verenigingen en vakbonden gedaan
in de Taskforce CCS. Bartelse: ,,We
zijn bij elkaar gaan zitten om te kij
ken hoe we samen door de crisis te
kunnen slaan. We zijn de schade gaan
berekenen, hebben een ticketregeling
bedacht onder de noemer 'Bewaar je
ticket, geniet later' en praten veelvul
dig met de politiek.''
Dat laatste gaat nu dus over herope
nen van de cultuursector en het lan-
getermijnperspectief, nu vriend en
Jan Rot
mag door
TELEVISIE
Dragon's
Den terug
Ja, hij had zijn vader gebeld. En ja, hij ging er wel
van uit dat zijn vader als grote baas van het gedrag
van Jeroen op de hoogte was. Maar hoe zijn vader het
dan in 2016 heeft opgelost 'met de dame' (welke
dame precies?) in kwestie, dat wist hij dan niet.
Waarbij Catherine die ene cruciale vraag helaas niet
stelde: wat heb je dan gevraagd toen je je vader belde
van het weekend?
Bovendien was het een raar antwoord, want als we
één ding zeker weten, is het dat de kwestie in 2016
niét netjes is opgelost. De zaak is onder het tapijt ge
veegd en Rietbergen mocht gewoon lekker piano
blijven spelen in The Voice. En doorgaan met zijn
geile praatjes en groomingpraktijken, die uitmond
den in betasting. Kijk het interview met twee van
zijn slachtoffers terug bij Beau en je mond valt open
over de geraffineerdheid en doortraptheid van zijn
werkwijze.
kan het dat een controlfreak als John de Mol, die zich
in zijn shows met de kleinste details bemoeit, rustig
in het buitenland blijft zitten, terwijl in Nederland
zijn bedrijf, zijn reputatie en zijn familie zó onder
vuur liggen? Geen kip piri piri kan zo goed zijn, dat
je je als mediatycoon als een laffe hond daarachter
verschuilt.
'Trots dat ik tot de
laatste dag dit vol
heb weten te
houden'
Quote van de dag
m
- Jeroen Bartelse,
TivoliVredenburg
WOENSDAG 19 JANUARI 2022 GO
'Altijd veilig
openblijven,
het kan'
SLIMSTE MENS
Muzikant Jan
Rot knokt zich
door de finale-
week van De
slimste mens.
Deze week ont
snapte hij twee
keer op het nip
pertje aan een
uitschakeling.
Het was een van
Rots laatste
wensen om mee
te doen. Hij is
ongeneeslijk
ziek.
Kijkcijferhit Dra
gons' Den keert
in het voorjaar
terug. Niet bij
WNL, maar bij
streamings-
dienst Viaplay.
Het programma
krijgt twee
nieuwe gezich
ten: Bas Witvoet
en Manon van
Essen (foto).
Jeroen Schmale
Nog een vraag die me sinds HLF8 niet loslaat: hoe
-Dave Roelvink blikt
terug op zijn deelname in
Special Forces VIPS.