halen' Het geheime vakje in de bank Waarvan akte 21 Bij beide dochters bespeur ik niets van spijt of verdriet een barbiepop. Ook mag je van een duur product over het algemeen meer verwachten dan van een goed kopere variant. ,,Als je een paar dure sneakers koopt en ze gaan binnen twee maan den kapot, kun je zeker een beroep doen op garantie'', legt Spierenburg uit. „In de meeste gevallen zal de verkoper je nieuwe geven of ze repa reren. Als het pas na acht maanden is, zal een verkoper zeggen dat het niet vreemd is dat schoenen slijten als je er al die maanden dagelijks op loopt. Een wasmachine daarentegen hoort zeker vijfjaar mee te gaan. Als die eerder naar de knoppen gaat, maar wel buiten de fabrieksgarantie van één of twee jaar, zul je sneller garantie krijgen. Misschien moet je wel een beetje meebetalen aan repa ratie, omdat je er toch enkele jaren gebruik van hebt kunnen maken. Maar de kans is groter dat een win kelier met je meedenkt.'' Om een indicatie te geven van de levensduur van verschillende pro ducten heeft Uneto-VNI, de onder nemersorganisatie voor de installa tiebranche en de technische detail handel, onderzoek gedaan naar de gemiddelde gebruiksduur van een aantal apparaten, zoals televisies, laptops en wasmachines. De tabel is te vinden op technieknederland.nl. 4 Is garantie bijkopen verstandig? Vaak kun je in de winkel ex tra garantie op een product kopen. Het voordeel is dat je duide lijkheid hebt dat het product is ver zekerd tegen schade. Maar soms zijn producten ook al verzekerd door een inboedel- of reisverzekering en be taal je dus voor iets waar je toch al recht op hebt. Zeker in de eerste pe riode, als ook de wettelijke garantie nog geldt. Het hangt af van het soort product of het zinvol is om hier ge bruik van te maken. 5 Bij wie klop je aan voor een kapot product? De verkoper is aansprakelijk voor de verkochte producten, dus daar moet je aankloppen. Binnen de eerdergenoemde zes maanden zul je over het algemeen garantie krijgen, maar ook als een product na die ter mijn kapotgaat, wil dat niet zeggen dat je niks krijgt. ,,Het is een grijs ge bied, er zijn geen kant-en-klare regels'', zegt Spierenburg. ,,Het is niet altijd gemakkelijk om je gelijk te halen.'' In theorie is garantie goed ge regeld, maar in praktijk geldt dat niet altijd. Doe dus altijd onderzoek naar de verkoper, zeker als het om een grote, belangrijke aankoop gaat. Bij een betrouwbare verkoper is garantie goed geregeld. Kom je er niet uit? Op de site consuwijzer.nl van de Autoriteit Consument Markt staan voor beeldbrieven om de verkoper schrif telijk om een oplossing te vragen. Bij de ACM ConsuWijzer kwamen vorig jaar ongeveer 1100 klachten binnen over problemen met garantie. Vooral op het gebied van elektronica, wo ning- inrichting en keukenappara- tuur gaat het weleens mis. 'Doe altijd onderzoek naar de verkoper, zeker als het om een grote aankoop gaat' Mocht je er dan nog niet uitko men, kun je vervolgens naar de geschillencommissie stappen (degeschillencommissie.nl). Die behandelt jaarlijks 5000 tot 6000 klachten, vooral over energie, tele com, reizen en meer algemeen on line winkels. Overigens kost het wel 25 tot 125 euro om een geschil aan hangig maken. 6 Hoe werkt dat bij online winkels? Online is het volgens Spie renburg vaak nog iets lasti ger om je recht te krijgen. ,,Een webwinkel is makkelijker gestart dan een gewone winkel. Niet elke webwinkelier kent de regels. Daar bij communiceert het soms wat moeilijker.'' Ook kopen via platforms, waar je iets koopt dat geleverd wordt door een andere leverancier, kan soms problemen opleveren. ,,We hebben een keer bemiddeld bij iemand die via Bol.com een televisie had ge kocht bij een derde partij'', geeft Spierenburg als voorbeeld. „De tele visie bleek bestemd voor Oost-Eu ropa en werkte niet in Nederland. Maar de leverancier wilde de televi sie niet terugnemen omdat die, tij dens het testen en proberen aan te sluiten, meer dan zes uur had aan gestaan. Dat is onzin, want alles wat je online koopt, mag je binnen 14 dagen retourneren. Bol wilde zich er niet mee be moeien, maar dat vonden wij te makkelijk. De klant bestelde de tv immers via de site Bol.com, kreeg bevestiging en een rekening van Bol. Alles wekte de indruk dat de klant iets bij Bol kocht. Als het dan misgaat, vinden wij dat het plat form ook aansprakelijk is. Uiteinde lijk heeft Bol de verkoper aange sproken en die heeft de tv toch te ruggenomen.'' oeder is overleden. Dat zat er al een tijdje aan te komen. Ze was op leef tijd, geestelijk en lichamelijk ziek en woonde al enkele maanden in een verpleeghuis. Sindsdien stond haar woning leeg. Haar zus had de sleutel en hield een oogje in het zeil. Ze gaf de planten water, haalde de post uit de brievenbus en ging af en toe met de stofzuiger en plumeau door het huis. Moeder, die al jaren alleenstaand was, had geen contact meer met haar twee dochters. Toen ze nog thuis woonde, kwam de jongste dochter nog wel- eens langs. Zelf zonder vaste woon- of verblijf plaats gebruikte ze moeders adres als postadres. Haar oudste dochter heeft het bij moeder ver prutst toen ze, na het overlijden van vader, diens erfdeel opeiste. Een onzinnige actie, want vanwege het wettelijke langstlevende principe kon ze dat pas opeisen na het overlijden van de langstlevende ouder. Maar er kwam een advocaat aan te pas en er werd gedreigd met rechtszaken. Het leidde tot niets, zo als te verwachten was, maar voor moeder was het over: ik hoefjou nooit meer te zien. Het zette moeder ertoe aan een testament op te stellen. Daarin benoemde ze haar twee nichtjes als erfgenamen, zonder overigens haar dochters te onterven. Maar de nichtjes weigeren de erfenis. Ze willen geen gedonder met hun nich ten. Aan wie de erfenis nu terug valt. Veel te verhapstukken valt er niet. De eigen woning van moe der zucht onder een hoge hypo theek en de opbrengst van het huis is bij verkoop amper ge noeg om de hypotheekschuld te voldoen. Moeders spaar potje - met daarin ook het erfdeel van vader - is nage noeg leeg. Na aftrek van alle kosten blijft er een paar duizend euro over. belangrijks tussen. druk over gemaakt, belangrijk. Maar iets is beter dan niets vinden de dochters, bij wie ik overigens niets van verdriet of spijt bespeur over het overlij den van hun moeder. De jongste dochter wil weten: hoe zit het met haar post die op moeders adres is bezorgd? Kan ze die krij gen? Misschien zit er iets Maanden heeft ze zich er niet nu is die post kennelijk opeens Op haar verzoek speur ik het huis door. Post van de dochter kan ik nergens vinden. Zou moeder die hebben weggegooid? Moeders zus kan zich ook geen post voor haar nicht herinneren. Maar dan herinnert ze zich het geheime vakje dat moeder in haar bank heeft laten maken. Daar stopte ze haar eigen post om die te onttrekken aan de altijd spiedende ogen van de jongste dochter. De zus klapt de zitting van de bank open en daar is dat geheime vakje. Met post voor de dochter. Wat brieven van instanties en reclame. En een stembiljet voor verkiezingen die al lang zijn ge weest. GO WOENSDAG 19 JANUARI 2022 ILLUSTRATIE EDO DRAAIJER. - GERARD SPIERENBURG, CONSUMENTENBOND Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling. c Vanwege beroepsgeheim zijn geen namen ver meld. Reageren? akte@dpgmedia.nl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 21