Zelfrijdende robots door het stof 'Het is niet altijd gemakkelijk om je gelijk te GOEIE KOOP Werkt een nieuw product niet naar ver wachting? Of is het snel kapot? Vaak heb je recht op garantie, maar je moet er wel zelf achteraan. Hoe zit het ook alweer met de garantieregels? Nieuwe regels EU 20 ROBOTSTOFZUIGERS Neato D8 ca. €560 Dyson 360 Heurist ca. €800 Roomba iRobot j7+ ca. €888 O Nieuwe stof- zuigerzakken zijn verborgen kosten. ARWEN KLEYNGELD €cU). ls consument moet je stevig in je schoenen staan om te krijgen waar je recht op hebt'', zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. Zelf heeft hij ook de nodige ervaring met garantie claimen. ,,Zo had ik voor mijn keu kenramen aan de straatkant mooie jaloezieën op maat laten maken bij een speciaalzaak. Een tijdje geleden merkte ik dat ze minder goed open en dicht gingen. Ze bleken kapot en reparatie zou mij 150 euro kosten. De winkel wilde mij ervoor laten op draaien, maar daar was ik het niet mee eens. Als ik goedkope jaloezieën bij een doe-het-zelfwinkel zou hebben ge kocht, had ik het niet gek gevonden dat ze snel kapotgingen. Maar dit is een duur kwaliteitsproduct. Ik heb dus geprotesteerd bij de winkel en gedreigd met negatieve recensies op social media. Toen gingen ze over stag. De jaloezieën zijn gemaakt en werken weer prima. Garantie krijgen buiten de normale termijn is vaak lastig, maar ik adviseer iedereen om de discussie aan te gaan.'' Je hebt recht op een goed product en hoort vervanging, reparatie of geld terug te krijgen als het buiten jouw schuld om kapotgaat. Maar hoe lang je dat recht hebt is vaak onderwerp van discussie. Hoe zit dat precies? Welke garantie heb je? Er zijn drie soorten garantie. De wettelijke garantie bepaalt dat jij recht hebt op een goed product dat werkt zoals het zou moeten. Als dat niet zo is, heb je recht op reparatie, een nieuw product of teruggave van je geld. Er is geen termijn voor. Garantie geldt als je product eerder stuk gaat dan je mag verwachten bij normaal gebruik. De fabrieksgarantie is een aanvul- ling op de wettelijke garantie. Vaak geven fabrikanten bijvoorbeeld een bijkomende garantie van twee jaar op een product of een onderdeel daarvan, om aan te geven dat de kwa liteit goed is. Soms gelden wel aan vullende voorwaarden, zoals de eis voor normaal gebruik. Dat is natuur lijk een vaag begrip, dat in de kleine lettertjes nader wordt omschreven. De verkopersgarantie tot slot is een garantie die de leverancier geeft bo venop de wettelijke garantie. Verko pers kunnen zich daarmee onder scheiden van hun concurrenten. 2 Wanneer kun je er aanspraak op maken? Garantie geldt alleen als iets kapotgaat buiten jouw schuld. Dat is logisch. Als je je telefoon laat vallen en het scherm breekt, valt dat niet onder garantie. Maar als je tele foon het niet meer doet, zonder dat je er iets geks mee hebt gedaan, heb je wel recht op reparatie of een nieuwe telefoon. ,,De bewijslast ligt het eer ste half jaar bij de verkoper, daarna draait het om'', zegt Spierenburg. Die eerste zes maanden heb je dus eigenlijk altijd recht op reparatie of een nieuw product, behalve als de verkoper kan aantonen dat je de schade zelf hebt veroorzaakt. ,,Een niet werkende telefoon wordt vaak veroorzaakt door waterschade. Daarom zit in elke telefoon een ver klikker, die verkleurt als de telefoon in aanraking komt met water. Zo kan een verkoper schuld aantonen. Maar meestal zul je gelijk krijgen bij een kapot product.'' 3 Hoe lang heb je er recht op? Aan garantie is geen wette lijke termijn gekoppeld, om dat het ene product langer meegaat dan het andere. Een wasmachine is bijvoorbeeld niet te vergelijken met WOENSDAG 19 JANUARI 2022 GO Doe de vertrouwde stofzuiger niet definitief de deur uit, want sommige hoeken en kieren blijven voor een robotstof zuiger buiten bereik. En is de vloer bezaaid met sokken en snoeren? Eerst opruimen dan. In kabelspaghetti kan een robot zich hopeloos vast draaien. Vooral goedkope modellen hebben geen enorm lange of sterke adem. Dan zijn de sessies kort voor dat de accu opgeladen moet worden of is de zuigkracht zo slap dat er nog van alles blijft liggen. Duurder is dus meestal ook beter; ook qua navigatiekunst brengen modellen uit de topklasse de ruimte slimmer in kaart en laten ze zich minder door objecten als drempels of stoelpoten belemmeren. O Groot vuil- reservoir. O Brede borstel. O Laag qua hoogte, dus komt ook onder veel meubilair. O Door de ken merkende D-vorm goed voor hoeken en plinten. O Maakt overtuigend schoon op harde onder gronden. O Minder indrukwek kend resultaat op tapijt. O Navigeert niet altijd bijs ter intelligent. O Fraai en com pact design. O Oplaadstation kost weinig ruimte. O Komt goed in hoeken. O Krachtige zuigkracht, maakt overtui gend schoon. O Duidelijke, gebruikers vriendelijke app. O Het stofbakje O Leegt inhoud automatisch in stortbak. O Laadstation is niet kolos saal. O Navigeert slim, met zelflerend vermogen. O Gaat met een boogje om notoire probleemge- zit vrij snel vol. O Door zijn hoogte (12 centimeter) zijn lage banken en bedden vaak onbegonnen werk. vallen als kabels. O Uitstekende app met veel mogelijkheden. O Laag bij de grond. O Prijzigparade- paardje. Niet goed, geld terug? A In de loop van 2022 verandert de wetgeving. De ter mijn dat de bewijs last voor het kapot- gaan van een product bij de ver koper ligt, gaat van zes naar twaalf maanden. De garantie geldt voor alle producten en wordt uitgebreid naar digitale pro ducten, zoals een film of e-book, en producten met een digitale component, zoals een slimme thermostaat, streamingdiensten, een online game of een cloud-opslag- dienst. Aanbieders zijn ook verplicht om updates te leveren. Het gaat om Euro pese regels die de nationale overheden nog in hun wet- en regelgeving moeten opnemen en die voor alle verkopers en producenten in de EU gelden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 20