O
Franse minister van Financiën: 'Europa is
verlost van vrekken en geldverspillers'
16
blokker
Kort
Veel bellers bij schuldhulplijn
Het aantal mensen dat belt naar 0800-8115,
het telefoonnummer voor hulp bij geldzor
gen, groeit. Dat meldt de Nederlandse
Schuldhulproute (NSR), een initiatief waar
bij bedrijven en overheden zijn aangesloten
om mensen zoveel mogelijk uit de schulden
te houden. Afgelopen jaar ging het in totaal
om bijna 7600 bellers. Vrijwel elke maand
waren er meer telefoontjes dan de maand
ervoor. Toch is het lastig om conclusies te
trekken. De lijn bestaat sinds september
2020. Onder de bellers waren veel onderne
mers die door de coronamaatregelen een
deel van hun werk verloren.
iH m
Drukte nog niet als vanouds
Winkelstraten waren het afgelopen week
end nog beduidend leger dan op 'normale'
zaterdag- en zondagmiddagen. Niet-essen-
tiële winkels mochten na een wekenlange
sluiting weer tot 17.00 uur open. Deson
danks bleef het aantal klanten steken op on
geveer de helft van de aantallen op week-
enddagen in 2019, het laatste jaar voor de
coronapandemie. Volgens Bureau RMC, dat
het aantal voorbijgangers in winkelgebieden
in tientallen steden bijhoudt, was er wel een
duidelijk effect van de heropening. Op za
terdag waren er 49 procent meer mensen in
de winkelstraten dan een jaar eerder. Zon
dag waren dat er 45 procent meer. In de
voorgaande weekends was het veel rustiger.
Albert Blokker overleden
Zakenman Albert Blokker, telg uit de Blok
ker-familie, is vrijdag op 76-jarige leeftijd
overleden. Hij was één van de eigenaars en
bestuurders van de winkelketen, die door
zijn grootvader Jacob Blokker werd opge
richt. Albert 'Ab' Blokker had tot april 2014
de leiding. Daarna bleef hij nog een tijdlang
in de raad van commissarissen zitten. Onder
leiding van Albert en zijn in 2011 overleden
broer Jaap groeide het bedrijf uit tot een
concern met ketens als Leen Bakker, Xenos,
Marskramer en Intertoys. Albert en Jaap
Blokker stonden ook in de lijst van 500 rijk
ste Nederlanders van Quote. Volgens Quote
bezat Albert in 2020 1 miljard euro.
Flow Traders
JustEat
Takeaway
analist.
Heineken
Arcelor
Mittal
TREND
KAMPEERWAGEN STREEFT CARAVAN BIJNA VOORBIJ
De verkoop van nieuwe en tweedehands campers was nog nooit
zo hoog als afgelopen jaar. Ook in Nederland steekt de camper de
caravan naar de kroon. ,,Met een camper ben je vrij."
ederland volgt
de trend die in
andere Europese
landen al tien
jaar aan de gang
is. Alleen in ons
land, Denemar
ken en het Verenigd Koninkrijk
wint de caravan het bij de nieuw-
verkoop nog van de camper. Maar
in andere landen heeft de kam
peerauto definitief de slag gewon
nen.
In Duitsland werden in 2021
82.000 campers verkocht en
'slechts' 26.000 caravans. Frank
rijk: 30.000 nieuwe campers te
genover 7500 nieuwe caravans.
,,Het heeft in die landen vijftien
jaar geduurd voordat de camper de
overhand kreeg. Het verandert ook
in Nederland, maar dat zal niet
heel snel gebeuren. We zijn ge
wend aan auto's met een trekhaak
en een caravan. Een caravan is
meestal ruimer. En misschien zijn
we ook wel iets te zuinig voor een
camper die toch snel drie keer
duurder is dan een caravan'', zegt
Hans Louwers van Kampeer Ca-
Als je nu bij een dealer
binnenstapt, is de
levertijd pas ergens in
2023
ravan Industrie, KCI, de branche
organisatie van fabrikanten en im
porteurs.
Maar de trend is onmiskenbaar.
In Nederland nam het totaal aantal
caravans sinds 2015 met 40.000
exemplaren af tot 417.000 stuks.
Het aantal campers schoot om
hoog van 93.000 stuks in 2015 tot
160.000 nu.
Louwers: ,,Die camper geeft het
gevoel van vrijheid. Je bent zelf
standig. Met de accu's en grote wa
tertanks aan boord kun je wel een
paar dagen zonder camping. Bij
een tussenstop draai je je bestuur
dersstoel om en je kunt koffie zet
ten.''
In de twee coronajaren kwamen
er 15.000 campers per jaar bij. Daar
zitten heel veel importcampers bij,
vorig jaar ruim tienduizend stuks.
,,Huurcampers van een paar jaar
oud uit Duitsland die door Neder
landse dealers worden gekocht om
aan de enorme vraag te voldoen.
Als je nu bij een dealer binnen
stapt en een camper bestelt naar je
eigen smaak, dan is de levertijd pas
ergens in 2023.''
Le Maire, die een onderhoud had
met zijn nieuwe collega's Sigrid
Kaag en Christian Lindner
(Duitsland), sprak van 'een ach
terhaalde discussie' en 'Brusselse
mythes'. Nederland komt met een
fors investeringsplan, zo vatte hij
het gesprek samen met Kaag, en
zoekt nu zelf ook een evenwicht
tussen investeringen (voor digita
lisering en de energietransitie als
onderdeel van het klimaatbeleid)
en schuldreductie. Le Maire: ,,De
logica is nu heel anders."
Schuldreductie
Omgekeerd beseffen zuidelijke
landen dat schuldreductie nodig
is om voorbereid te zijn 'op een
nieuwe crisis over vijf of tien jaar'.
En iedereen beseft dat wilde be
zuinigingen zoals destijds opge
legd aan Griekenland, die de eco
nomie en werkgelegenheid naar
de filistijnen helpen, niet meer
kunnen. Le Maire: ,,De echte
kwestie is het tempo waarin je
schulden afbouwt." Nieuwe te
kortafspraken en een nieuwe eco
nomische aanpak staan hoog op
de Franse voorzitterschapsagenda.
De EU-ministers wijdden giste
ren ook een eerste discussie aan
de invoering van een minimum
op de winstbelasting van 15 pro
cent voor multinationals met een
jaaromzet van meer dan 750 mil
joen. Le Maire wil een akkoord 'in
de komende weken' en invoering
per 1 januari 2023.
WOENSDAG 19 JANUARI 2022 GO
,Oe'
Omz
GELDPROBLEMEN
WINKELSTRATEN
WINKELTYCOON
Beurshandelaar
profiteert van
schommelende
beurskoersen.
Aandeel kreeg
adviesverhoging
-2,7%
Nieuwe cao kon
beleggers niet
bekoren.
Metaalproducen
ten luiden nood
klok over hoge
energieprijzen.
o
Campergekte
woedt nu ook
in Nederland
|pJPPVH ..JUppp,
ö-r - ~V r
-- -
o - - ■- - -
- O J- -
- .0
Ton Voermans
Amsterdam
- Hans Louwers, KCI
BRUSSEL
Europa kent geen vrekken en
geldverspillers meer. Noord en
Zuid zitten volledig op één lijn
en willen allebei én investeren
én schulden afbouwen. Dat zegt
de Franse minister Bruno Le
Maire, die dit halfjaar het maan
delijkse overleg van de EU-mi-
nisters van Financiën voorzit.
- Frans Boogaard
-