Het wordt tijd dat oppositie zich niet
als circus gaat gedragen
stipreizen.nl/formule-1
StlP
'EU-regel voor truckers
zorgt voor tonnen extra
CO2-uitstoot per dag'
±Z
4 5 DAGEN
INBEGREPEN
6
OZCAN AKYOL
GO TO THE MAX MET STIP!
i2-
J
BOEK SNEL
WANT
VOL VOL!
S
DID© 088-70 70 600
Of we in Nederland inder
daad met een nieuwe be
stuurscultuur hebben te
maken, zal de komende dagen
worden getoetst tijdens het debat
over de regeringsverklaring.
Daarin zullen veel ogen gericht
zijn op de minister-president en
diens bereidheid om naar
de klachten van de oppositie te
luisteren.
Twee zaken zijn al duidelijk: er
gaan kanttekeningen geplaatst
worden bij de doelen van de flinke
uitgaven én de vraag leeft of het
verstandig is om met zoveel mil
jarden te smijten, na een lange pe-
r» ij'
riode van bezuinigingen. Dat zijn
op zich legitieme vragen.
Maar als het om de nieuwe be
stuurscultuur gaat, inmiddels een
woord waarmee gretig wordt ge
smeten bij alles wat niet deugt, zal
de echte verandering niet alleen
van de ministersploeg en alle
staatssecretarissen moeten komen.
In het afgelopen decennium
ontspoorden dergelijke bijeen
komsten veel te vaak door een on
willige en sensatiebeluste opposi
tie die met van tevoren inge
stuurde oneliners slechts één doel
had: trending topic op Twitter
worden en, veel liever nog, het
journaal halen. Als ik met mensen
van nieuwsredacties praat, is dui
delijk dat zij de vreemde capriolen
in de Tweede Kamer niet meer
gaan belonen met zendtijd op
televisie. Dat is een goed begin.
Maar we zijn er nog niet.
Wie nu al roept dat
regering moet
aftreden, neemt
politiek niet serieus
Iedereen weet dat politieke bewe
gingen hun eigen persbureau spe
len en genoeg hebben aan één
quasi-bijdehante interruptie, om
die tegelijkertijd te laten filmen
door een partijgenoot en daarna
trots te verspreiden op sociale-
mediakanalen, met het doel om de
onderbuik van de eigen achterban
verder te bespelen.
Maar als de nood in het land, op
verschillende dossiers, oprecht en
intrinsiek wordt gevoeld, is het
tijd dat de oppositie zich niet als
circus gaat gedragen, maar daad
werkelijk met sterke inhoudelijke
verweren komt.
Wie vandaag en morgen domme
zaken begint te roepen, bijvoor
beeld over het onmiddellijk moe
ten aftreden van de nieuwe rege
ring, of het terugdraaien van alle
besluiten, neemt de politiek hele
maal niet serieus en veel erger: de
eigen achterban ook niet. Een
nieuwe bestuurscultuur houdt
ook in dat de overheid geduchte
en constructieve tegenstand krijgt
van parlementariërs. Als die laat
ste groep zich als een mislukt
cabaretgezelschap gedraagt, mag
ze later ook niet klagen over het
armoedige bestuur in dit land.
Een nieuwe regel van de EU
heeft tot gevolg dat bij de
Nederlandse grens iedere dag
307.000 kilo extra CO2 wordt
uitgestoten, doordat truckers
worden verplicht te stoppen
om een nieuwe landcode in de
tachograaf in te voeren.
Ton Voermans
Den Haag
Dat zegt Transport Logistiek
Nederland. Vanaf 2 februari moe
ten alle trucks in heel de EU bij ie
dere grensovergang stoppen, de
landcode veranderen en dan mo
gen ze pas doorrijden. Volgens de
brancheorganisatie kost dat tijd
én brandstof. Voordat de vracht
wagen weer 80 km/uur rijdt,
heeft-ie 3,2 kilo CO2 uitgestoten.
TLN heeft becijferd dat het alleen
al bij de Nederlands grens om
96.000 vrachtwagens per dag gaat.
,,Dus 307.000 kilo extra CO2 per
dag. Evenveel als de jaarlijkse uit
stoot van vijftien huishoudens'',
zegt Bart van Pagée van TLN.
Volgens Milieu Centraal is de
gemiddelde uitstoot van een ge
zin 20.000 kilo CO2 per jaar, inclu
sief auto en vliegvakantie. Wie
daarmee rekent, komt uit op een
jaaruitstoot door de tachograafre-
gel die gelijk is aan de CO2-pro-
ductie van een dorp van 5475 hui
zen, en dat is enkel de klimaat-
schade aan de Nederlands grens.
De transportorganisatie be
grijpt er niks van. ,,Dit staat haaks
op de duurzaamheidsdoelstellin
gen van de transportsector, maar
ook van de EU zelf: in 2030 wil die
55 procent minder CO2 uitstoten.''
De verplichting is onderdeel
van nieuwe regels voor de trans
portsector. Vanaf 2 februari wordt
de tachograaf ook gebruikt om
vast te leggen in welk land een
chauffeur rijdt. Handhavers kun
nen zo beter controleren of de
truckers wel op de juiste manier
worden beloond. Er is één pro
bleem waar de EU geen rekening
mee heeft gehouden. De tacho
graaf registreert alleen tijd en
snelheid, maar niet de locatie. Gps
komt pas bij de volgende genera
tie tachografen, vanaf 2023.
,,Chaos en gevaarlijke situaties'',
voorziet TLN. ,,Als alle chauffeurs
zich echt aan de nieuwe regels
houden, gaan zij mogelijk ook stil
staan op de vluchtstrook.'' TLN
wil dat regels zo aangepast wor
den dat de trucker pas van land
code hoeft te wisselen als hij toch
al moet stoppen vanwege bijvoor
beeld de verplichte rusttijd.
SÉ
JTb"y nu v-a-
zie stipreizen.nl/fl-barcelona
Vliegreis per Transavia vanaf Amsterdam,
Eindhoven of Rotterdam
Transfers luchthaven - hotel v.v.
Transfers naar/van het circuit op zaterdag
en zondag
3 of 4 nachten verblijf in 4* hotel inclusief
ontbijt diner
Nederlandssprekende reisbegeleiding
Entreekaart Staanplaatsen, Upgrade
mogelijk naar de G-Tribune
Vertrek 19 of 20 mei 2022
V reizen enl.
V5Ï' wP
DINSDAG 18 JANUARI 2022 GO
Y @OzcanAkyol
Zaterdag 21 mei ben je getuige van de training en kwalificatie en op
zondag 22 mei van dé race. Tijdens deze dagen kun je genieten van
diverse activiteiten op het circuit en daarnaast van de bewegingsvrijheid
op de staanplaatsen van het Circuit de Barcelona-Catalunya. Doordat
er meerdere plekken zijn met staanplaatsen kun je zelf kiezen of je zicht
wilt hebben op de snelle stukken of juist op de langzame bochten waar
er voldoende inhaalmogelljkheden zijn. Het is bekend wie daar altijd zijn
kansen pakt! Wij bieden de reis aan inclusief algemene staanplaatsen.
Ookditjaarishet weer mogelijk een upgrade te boeken naar de populaire
G-Tribune, ook wel de officieuze oranje tribune. Vlieg donderdag 19 mei
of vrijdag 20 mei naar Barcelona. Je vliegt rechtstreeks per Transavia
en verblijft 3 of 4 nachten in een uitstekend 4-sterren hotel nabij hef
strand aan de Costa Brava. Ontbijten diner zijn inclusief. Je kunt op je vrije
dag op eigen gelegenheid een dagje naar het prachtige Barcelona en zo je
Formule 1 weekend goed combineren met een citytrip. Boek snel dit 4- of
5-daagse arrangement en wees getuige van een unieke belevenis op het
prachtige Circuit de Catalunya.
BELANGRIJK. Let op: Voor deze reis kan het zijn dat je volledig gevaccineerd moet te zijn i.v.m. vereisten van de lokale autoriteiten in Spanje
het circuit. Niet inbegrepen o.a.: Verzekeringen, overige maaltijden/drankjes en excursies.
voorraden zijn een momentopname, dus deze kunnen dagelijks variëren. Op onze website vindt u de juiste prijzen en kortingen. Op deze reizen zijn de ANVR reizigersvoorwaarden van toepassing. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.