Het wordt tijd dat oppositie zich niet als circus gaat gedragen stipreizen.nl/formule-1 StlP 'EU-regel voor truckers zorgt voor tonnen extra CO2-uitstoot per dag' ±Z 4 5 DAGEN INBEGREPEN 6 OZCAN AKYOL GO TO THE MAX MET STIP! i2- J BOEK SNEL WANT VOL VOL! S DID© 088-70 70 600 Of we in Nederland inder daad met een nieuwe be stuurscultuur hebben te maken, zal de komende dagen worden getoetst tijdens het debat over de regeringsverklaring. Daarin zullen veel ogen gericht zijn op de minister-president en diens bereidheid om naar de klachten van de oppositie te luisteren. Twee zaken zijn al duidelijk: er gaan kanttekeningen geplaatst worden bij de doelen van de flinke uitgaven én de vraag leeft of het verstandig is om met zoveel mil jarden te smijten, na een lange pe- r» ij' riode van bezuinigingen. Dat zijn op zich legitieme vragen. Maar als het om de nieuwe be stuurscultuur gaat, inmiddels een woord waarmee gretig wordt ge smeten bij alles wat niet deugt, zal de echte verandering niet alleen van de ministersploeg en alle staatssecretarissen moeten komen. In het afgelopen decennium ontspoorden dergelijke bijeen komsten veel te vaak door een on willige en sensatiebeluste opposi tie die met van tevoren inge stuurde oneliners slechts één doel had: trending topic op Twitter worden en, veel liever nog, het journaal halen. Als ik met mensen van nieuwsredacties praat, is dui delijk dat zij de vreemde capriolen in de Tweede Kamer niet meer gaan belonen met zendtijd op televisie. Dat is een goed begin. Maar we zijn er nog niet. Wie nu al roept dat regering moet aftreden, neemt politiek niet serieus Iedereen weet dat politieke bewe gingen hun eigen persbureau spe len en genoeg hebben aan één quasi-bijdehante interruptie, om die tegelijkertijd te laten filmen door een partijgenoot en daarna trots te verspreiden op sociale- mediakanalen, met het doel om de onderbuik van de eigen achterban verder te bespelen. Maar als de nood in het land, op verschillende dossiers, oprecht en intrinsiek wordt gevoeld, is het tijd dat de oppositie zich niet als circus gaat gedragen, maar daad werkelijk met sterke inhoudelijke verweren komt. Wie vandaag en morgen domme zaken begint te roepen, bijvoor beeld over het onmiddellijk moe ten aftreden van de nieuwe rege ring, of het terugdraaien van alle besluiten, neemt de politiek hele maal niet serieus en veel erger: de eigen achterban ook niet. Een nieuwe bestuurscultuur houdt ook in dat de overheid geduchte en constructieve tegenstand krijgt van parlementariërs. Als die laat ste groep zich als een mislukt cabaretgezelschap gedraagt, mag ze later ook niet klagen over het armoedige bestuur in dit land. Een nieuwe regel van de EU heeft tot gevolg dat bij de Nederlandse grens iedere dag 307.000 kilo extra CO2 wordt uitgestoten, doordat truckers worden verplicht te stoppen om een nieuwe landcode in de tachograaf in te voeren. Ton Voermans Den Haag Dat zegt Transport Logistiek Nederland. Vanaf 2 februari moe ten alle trucks in heel de EU bij ie dere grensovergang stoppen, de landcode veranderen en dan mo gen ze pas doorrijden. Volgens de brancheorganisatie kost dat tijd én brandstof. Voordat de vracht wagen weer 80 km/uur rijdt, heeft-ie 3,2 kilo CO2 uitgestoten. TLN heeft becijferd dat het alleen al bij de Nederlands grens om 96.000 vrachtwagens per dag gaat. ,,Dus 307.000 kilo extra CO2 per dag. Evenveel als de jaarlijkse uit stoot van vijftien huishoudens'', zegt Bart van Pagée van TLN. Volgens Milieu Centraal is de gemiddelde uitstoot van een ge zin 20.000 kilo CO2 per jaar, inclu sief auto en vliegvakantie. Wie daarmee rekent, komt uit op een jaaruitstoot door de tachograafre- gel die gelijk is aan de CO2-pro- ductie van een dorp van 5475 hui zen, en dat is enkel de klimaat- schade aan de Nederlands grens. De transportorganisatie be grijpt er niks van. ,,Dit staat haaks op de duurzaamheidsdoelstellin gen van de transportsector, maar ook van de EU zelf: in 2030 wil die 55 procent minder CO2 uitstoten.'' De verplichting is onderdeel van nieuwe regels voor de trans portsector. Vanaf 2 februari wordt de tachograaf ook gebruikt om vast te leggen in welk land een chauffeur rijdt. Handhavers kun nen zo beter controleren of de truckers wel op de juiste manier worden beloond. Er is één pro bleem waar de EU geen rekening mee heeft gehouden. De tacho graaf registreert alleen tijd en snelheid, maar niet de locatie. Gps komt pas bij de volgende genera tie tachografen, vanaf 2023. ,,Chaos en gevaarlijke situaties'', voorziet TLN. ,,Als alle chauffeurs zich echt aan de nieuwe regels houden, gaan zij mogelijk ook stil staan op de vluchtstrook.'' TLN wil dat regels zo aangepast wor den dat de trucker pas van land code hoeft te wisselen als hij toch al moet stoppen vanwege bijvoor beeld de verplichte rusttijd. SÉ JTb"y nu v-a- zie stipreizen.nl/fl-barcelona Vliegreis per Transavia vanaf Amsterdam, Eindhoven of Rotterdam Transfers luchthaven - hotel v.v. Transfers naar/van het circuit op zaterdag en zondag 3 of 4 nachten verblijf in 4* hotel inclusief ontbijt diner Nederlandssprekende reisbegeleiding Entreekaart Staanplaatsen, Upgrade mogelijk naar de G-Tribune Vertrek 19 of 20 mei 2022 V reizen enl. V5Ï' wP DINSDAG 18 JANUARI 2022 GO Y @OzcanAkyol Zaterdag 21 mei ben je getuige van de training en kwalificatie en op zondag 22 mei van dé race. Tijdens deze dagen kun je genieten van diverse activiteiten op het circuit en daarnaast van de bewegingsvrijheid op de staanplaatsen van het Circuit de Barcelona-Catalunya. Doordat er meerdere plekken zijn met staanplaatsen kun je zelf kiezen of je zicht wilt hebben op de snelle stukken of juist op de langzame bochten waar er voldoende inhaalmogelljkheden zijn. Het is bekend wie daar altijd zijn kansen pakt! Wij bieden de reis aan inclusief algemene staanplaatsen. Ookditjaarishet weer mogelijk een upgrade te boeken naar de populaire G-Tribune, ook wel de officieuze oranje tribune. Vlieg donderdag 19 mei of vrijdag 20 mei naar Barcelona. Je vliegt rechtstreeks per Transavia en verblijft 3 of 4 nachten in een uitstekend 4-sterren hotel nabij hef strand aan de Costa Brava. Ontbijten diner zijn inclusief. Je kunt op je vrije dag op eigen gelegenheid een dagje naar het prachtige Barcelona en zo je Formule 1 weekend goed combineren met een citytrip. Boek snel dit 4- of 5-daagse arrangement en wees getuige van een unieke belevenis op het prachtige Circuit de Catalunya. BELANGRIJK. Let op: Voor deze reis kan het zijn dat je volledig gevaccineerd moet te zijn i.v.m. vereisten van de lokale autoriteiten in Spanje het circuit. Niet inbegrepen o.a.: Verzekeringen, overige maaltijden/drankjes en excursies. voorraden zijn een momentopname, dus deze kunnen dagelijks variëren. Op onze website vindt u de juiste prijzen en kortingen. Op deze reizen zijn de ANVR reizigersvoorwaarden van toepassing. Drukfouten en prijswijzigingen voorbehouden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 6