Met deze smaakvolle alcoholvrije drankjes kom je Dry January li 22 k) Swingende 0.0 speciaalbieren, cocktails zonder promillage, maar ook groentesappen en siropen. Alcoholvrij wordt steeds lekkerder en serieuzer. De keuze is tegenwoordig reuze. ANNEMART VAN RHEE Een jaar of zes, zeven geleden stond je er op een feestje verlo ren bij als je besloot die avond niet te drinken, weet trendspe cialist Vincent van Dijk. Je was niet alleen in de minderheid, je werd ook raar aangekeken. ,,Je kreeg vragen of je medicijnen gebruikte, of dat je mis schien ziek of zwanger was. Je stond een beetje voor lul met een cola of spa blauw.'' En zie nu: ,,Niemand vindt het meer vreemd als je vrijwillig niet drinkt'', schetst Van Dijk. ,,Mensen zijn bezig met hun lichaam, gezondheid, met be wust eten en drinken. Corona en de lockdowns hebben die trend versneld: mensen willen fitter zijn en er zijn min der gelegenheden om compleet los te gaan. Aan de andere kant verwacht ik dat de groep die voor een complete Dry January gaat, slinkt: het is al zo saai, dus blijven we regelmatig een drankje in schenken.'' Het aanbod van sexy, smaakvolle en Instagrammable 0.0-drankjes is tegen woordig gigantisch. Alleen wijn, en ze ker rode, blijft een zorgenkindje, meent Harold Hamersma, wijnspecialist van deze krant. ,,De verkoop is de afgelopen tijd weliswaar met 50 procent gestegen, maar de kwaliteit is bijna altijd om te huilen en nauwelijks geschikt voor menselijke consumptie. Ik ben niet te gen alcoholvrije wijn, maar wel tegen vieze alcoholvrije wijn. Ik zal nooit vrij willig een glas bestellen.'' Gelukkig zijn er zat 0.0-alternatieven en andere alcoholvrije drankjes die wél door de beugel kunnen. Alcoholvrije spirits Het alcoholvrije merk Seedlip heeft een enorme trend gezet met zijn gedistil leerde dranken met citrussmaken, van mediterrane sinaasappel en bloedsi- naasappel tot mandarijn, citroen, citroengras en gember. Ook andere par tijen storten zich op deze markt. Zoals Lyre's, dat spirits heeft geïntroduceerd met exotische namen als Pink London, Dark Cane en Orange Sec. Ook makke lijk mixbaar en een sieraad voor je dranktrolley: de fles bourbon Kentucky 74 en het gemberconcentraat Gimber. De prijzen benaderen die van origineel gedistilleerd: vanaf 25 euro en meer. Ready to drink De ready to drink-markt, met voorge- mixte cocktails, groeit volgens trend specialist Van Dijk enorm. ,,Daar zitten veel 0.0-cocktails en -mixen bij. Dit waren aanvankelijk vooral alcoholvrije varianten van bekende drankjes, zoals gin-tonic, negroni en spritz. Nu ont staan er juist nieuwe en originele sma ken. Denk aan Avec met jalapeno en bloedsinaasappel of Greenbar met lavendelbitters en soda.'' We staan open voor nieuwe smaken en er komen dank- zij de globalisering steeds meer smaken en dranken uit Afrika en Azië bij. Slow juices In plaats van het alcoholvrije alternatief van een bestaand drankje of fruitsappen die barsten van de suiker, gaan we 's middags en 's avonds meer groente sappen drinken. Al dan niet met krui den. Denk aan de rauw geperste slow juices - met onder meer combinaties van zeekraal, spinazie, bieten, gember en rabarber - van onder meer Sapje, Frecious en de Rotterdamse onderne mer Sapman Sam, die met een bakfiets thuisbezorgt. Mensen hebben geen zin om zelf te persen en nemen steeds vaker een abonnement op sappen, die ook in bevroren toestand aan huis worden afgeleverd. 'Er ontstaan nieuwe en originele smaken, zoals Avec met jalapeno en bloedsinaasappel' ZATERDAG 15 JANUARI 2022 GO BLIJ MET ALCOHOLVRIJ - VINCENT VAN DIJK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 70