voor schoonmaak Wat zegt de wetenschap Ritme herkennen gaat nog wel, erop dansen is stuk moeilijker Eureka! Leren hoe je moet lesgeven Je moet een beweging wel op tijd inzetten 19 Categorieën Gevaar 128 mln 900.000 34.000 meeste ruimteschroot bevindt'', aldus Tim Flohrer, de directeur van ESA's Space Debris Office. Als je het probleem wilt oplos sen, moet je het eerst goed zicht baar maken. Veiligheid is het grootste goed. Vorig jaar werd Rusland overla den met kritiek toen het met een test van een antisatellietraket de bemanning van het ruimtesta tion ISS in groot gevaar bracht. Nasa-bestuurders noemde de ac tie schandalig, roekeloos en ge wetenloos. De raket, afgeschoten vanaf de aarde, deed wat hij moest doen: hij blies de afge schreven satelliet op. De kunst maan verkruimelde in honderd duizenden stukjes. Een van de grotere stukken ging richting ISS; de bemanning moest schui len in de Sojoez-ruimtecapsule die eraan vastzat. Sta je eindelijk weer eens met je partner op de dansvloer, gaat hij of zij nog voor het einde van het eerste nummer op je teen staan. Waarom is het voor veel mensen zo moeilijk om ritme te houden? Het is een veelgestelde vraag aan cognitief neurowetenschapper Fleur Bouwer: ,,Waarom is mijn geliefde geen danswonder?" Bou wer is afgestudeerd aan het con servatorium én in de psychologie en onderzoekt voor de Universiteit van Amsterdam hoe maatgevoel werkt in de hersenen (www.am- sterdammusiclab.nl). Die maat is belangrijk om te kunnen dansen. Bouwer: ,,De maat, of de beat, is de regelmaat in het ritme waarop je kunt meetik- ken. Je kunt bijvoorbeeld testen of mensen de maat kunnen horen door ze muziek voor te schotelen met piepjes óp ofjuist naast de maat. Dan blijkt dat verreweg de meeste mensen het verschil goed horen.'' In tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten, heeft de meerderheid dus een heel aar dig maatgevoel. Je brein verwerkt de maat in muziek als een trilling, legt Bou wer uit: ,,Ons brein zit er vol mee, namelijk in de vorm van kleine elektrische signalen. Daarmee communiceren hersencellen en die hebben de neiging om dat met regelmatige tussenpozen te doen. Als twee trillende systemen met elkaar in contact zijn, kunnen ze zich aan elkaar aanpassen zodat ze uiteindelijk synchroon lopen. Je brein doet dit ook met de beat: de hersengolven in je brein gaan ge lijk lopen met de maat in de mu ziek. Als dat gebeurt, kunnen we voorspellen wanneer de volgende beat komt.'' Als zo veel mensen een redelijk maatgevoel hebben en ons brein die trillingen redelijk kan herken nen, waarom zijn dan vaak die zelfde mensen een houten Klaas op de dansvloer? Bouwer legt uit: ,,Als je wil meebewegen op ritme, moet je een beweging op tijd in zetten. Denk maar eens aan klap pen op de maat. Je moet de bewe ging precies zo timen dat je han den op het juiste moment op el kaar slaan, zodat de klap precies tegelijk met de volgende beat is." Je kunt het ritme dan nog zo goed horen, maar als het niet lukt om met de juiste snelheid en op het juiste moment een beweging in te zetten, gaat het alsnog fout. Dat vereist best wat motorische coör dinatie, en niet iedereen is daar even sterk in. Dus wil je beter worden in dan sen: oefen de theorie (door naar veel verschillende ritmes te luiste ren help je je brein de maat te le ren herkennen), maar vergeet vooral de praktijk niet: zorg dat je ook daadwerkelijk de dansvloer opgaat en train jezelf om op het juiste moment de moves te maken. Kijk op de site bij /wetenschap Wekelijks vertelt een wetenschapper over haar eurekamoment. Deze keer Sui Lin Goei (57), lector Leraren en Lerarenopleiders in Inclusieve Leeromgevingen bij Hogeschool Windesheim. ,,Ik denk dat er naast het onderwijs geen sector te vinden is waar mensen zó betrokken zijn en zo'n in trinsieke motivatie heb ben om met kinderen te werken. Om ze iets bij te brengen, in alle soorten en maten. Van een kleuter in het speciaal onderwijs tot een zesdeklasser op het gymnasium. Wat do centen bindt, is betekenis volheid, waar je ook bent ter wereld. Ik beleefde mijn groot ste moment van inzicht in 2013; ik werkte in Sin gapore. Ik liep mee op een school en werd daar voor het eerst geconfronteerd met het fenomeen lesson study. Ik zag hoe de och- tendploegleraren in de lunchpauze de middag- ploegleraren ontmoette en in kleine teams hun leerlingen bespraken. Dat ging met een precisie en motivatie die ik niet kende. Het raakte me hoe nauwkeurig en doel gericht zij te werk gingen, leerlingobservaties be spraken en hun les bijstel den. Steeds met evenveel motivatie en warmte voor de kwetsbare kinderen. Bij lesson study komt het erop neer dat leraren sa men een onderzoeksles ontwerpen, waarbij ze het leren en de leeractivitei ten van hun leerlingen zo veel mogelijk proberen te voorspellen. Een van de teamleden voert de les uit en de rest van het team observeert de leerlingen. Leraren durven zo te ex perimenteren en vergro ten hun professionaliteit, leerlingen krijgen interes santere lessen. Deze aan pak leidt tot beter onder wijs doordat je kijkt naar wat het kind echt nodig heeft. Terug in Nederland ben ik deze aanpak van sa men werken aan het ont werpen van lessen gaan uitproberen op scholen, heb ik met twee collega's het eerste Nederlandsta lige lesson study-boek ge schreven en hebben we het consortium Lesson- StudyNL opgericht." - Jim Jansen GO ZATERDAG 15 JANUARI 2022 Universiteit van Nederland Verloren gereedschappen Grote afgesto ten delen van raketten 1 cm 1 tot 10 cm 10 cm .r - Brokje ruimteafval - (snelheid: 10 km PER SECONDE) is gevaar voor operationele satellieten ai - '»-« LU cc cc S 55 MERLE RUIJGROK Wetenschap wordt gemaakt in samenwerking met NGWSCiGntiSt en met U

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 67