7 Nederland is best calvinistisch. Men hangt hier niet snel zijn eigen afbeelding op, zoals dat in de Gouden Eeuw wel gebruikelijk was het klooster in Hilversum, waar later de studio van de EO is gekomen, stond zijn atelier. De frater was een begrip in het Gooi, en een ontzettend leuke man. Aan hem heb ik heel veel gehad; hij leerde mij kijken, op de klassieke manier. Stillevens schilderen, opgezette dieren, dat soort din gen.'' ,,Nederland is best calvinistisch. Men hangt hier niet snel zijn eigen afbeel ding op, zoals dat in de Gouden Eeuw wel gebruikelijk was om je status aan te geven. De meeste portretopdrachten zijn bedoeld als geschenk, vaak bij een afscheid. Een klein doek kost zo'n 4500 euro, voor een driekwart portret betaal je rond de 10.000 euro. Dat is dan exclu sief lijst. Ik ben nu begonnen aan een portret van een heel gezin, op een doek van 2 bij 1,25 meter. Dan betaal je uiter aard navenant. Dat maakt het dan wel- licht toch weer een statussymbool, want je moet dat geld wel hebben. Het is een tijdro vend proces en ik gebruik de beste materia len. Het mooiste linnen, olieverven van Oud Holland, dat vrij veel pigment heeft, Rembrandt en buitenlandse merken als Lefranc Bourgeois en Winsor Newton.'' ,,Sommige kunstenaars beginnen bij een detail, werken dat helemaal uit en vullen zo gaandeweg het doek. Zo werk ik niet. Ik zet gelijk de contouren neer en bouw het werk in lagen op. Over het witte doek breng ik eerst een grondlaag aan in licht sepia. Daarna zet ik het portret op in sepia met wit, alsofje met bruine houtskool een schets maakt. Dan komt de eerste kleurfase en vervolgens vul ik het met elke nieuwe laag verder in. Ik zet de lichte en donkere stukken steeds dikker aan, werk kleurac centen uit. In de laatste fase komen de de tails. Het gaat soms om heel kleine dingen, zoals een neus die toch een millimeter lan ger is: dat wat een portret gelijkend maakt en karakter geeft. Tussendoor moet het steeds drogen. Als laatste breng ik een dunne harsvernis aan, zoals die ook bij res tauratieprojecten wordt gebruikt. Glim mend vernis vind ik niet zo prettig. Ge middeld doe ik er zo'n drie maanden over. Vandaar dat ik bijna altijd aan meerdere portretten tegelijk werk.'' ,,Uitgeleerd ben ik nooit. Je blijft je altijd ontwikkelen. Vroeger schilderde ik veel los ser, grover. Door de jaren heen ben ik steeds fijner gaan werken, steeds realistischer. Maar het zijn geen fotorealistische portret ten: ik probeer er een ziel in te leggen. Dat kan eigenlijk alleen als je de persoon ge sproken hebt, hebt zien bewegen, een bé- tje hebt kunnen doorgronden. Het portret van koning Willem-Alexander, in opdracht van de Rotterdamse burgemeester Abouta- leb, was daarom een uitdaging. Ik moest dat maken op basis van foto's, ik kon hem niet ontmoeten. Het hangt in de Collegezaal van het Rotterdamse Stadhuis.'' ,,Dat is, als de eerste schets op het doek staat. Bepaalde kenmerkende lijnen zet ik daarop sterk aan. Mensen schrikken dan nogal eens. Gelukkig is het eindresultaat tot nu toe altijd goed. Balkenende was heel blij met zijn portret, weet ik nog. Als de gepor tretteerde zichzelf erin herkent, als hij zegt: 'Ja, dat ben ik': dan ben ik tevreden.'' GO ZATERDAG 15 JANUARI 2022 Het lijkt mij persoonlijk wat onge makkelijk, een portret van jezelf aan de muur. Richard van Klooster in zijn atelier in Veere: „Eind jaren 70 waren alle musea wit en was iedereen het erover eens: ge schilderde portretten waren iets van vroeger, dat was geweest. Gelukkig is de klassiek figuratieve stijl weer hele maal terug.'' foto dirk-jan gjeltema Kunt u iets zeggen over uw werkwijze? Het lijkt me best spannend als de gepor tretteerde het doek voor het eerst ziet.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 55