Richard van Klooster, klassiek schilder Paspoort 6 Eind jaren 70 wees de Rietveld Academie Richard van Klooster nog af: te klassiek. Op portretten en clair-obscur zat niemand te wachten. Maar de tijden zijn veranderd. Ik herinner me dat we naar een geblakerde paal moesten kijken en vertellen wat we er in zagen ONDINE VAN DER VLEUTEN Geen verfspatje te zien in het ate lier van Richard van Klooster, in zijn monumentale thuis aan de Markt in Veere. Onder de grote schildersezel, waarop een portret in wording, ligt een zwart vloerkleed. Ook dat: vlekkeloos. In een hoek van de kamer, naast een antieke mahoniehouten kast, rollen por tretlinnen. Op een trolley naast de schilderse zel staan schildersbenodigdheden ordelijk ge rangschikt: brandschone kwasten, een glazen schilderspalet, tubes olieverf, mediums en ter pentijn. Tegen de muren staan en hangen eer dere olieverven en reproducties daarvan - Bal kenende, koning Willem-Alexander, Van den Ende. Labradoodle Fien ligt als een decorstuk opgerold op een poef. Ernaast een met koeien- huid beklede chaise longue van Le Corbusier, van waaraf de schilder, terwijl op de achter grond zacht een requiemmis van Fauré of Mo zart klinkt, op zijn gemak de werken in wor ding kan bestuderen: wat ontbreekt er nog om het portret helemaal af te maken? ,,Ik maak mijn kwasten altijd helemaal schoon. Dat vloerkleed is gelukkig synthe tisch. Als ik iets mors, poets ik het direct weg. En als het te vies wordt, moet het weg. Ik ben nogal perfectionistisch, moet ik toegeven.'' ,,De klassiek figuratieve stijl is gelukkig weer helemaal terug. Vier jaar geleden heb ik mijn communicatiebureau verkocht. Ik leef nu van en voor de kunst, zoals ik altijd heb gewild. Eind jaren 70 werd ik nog afgewezen bij de Rietveld Academie omdat ze me veel te klas siek vonden. In die tijd waren alle musea wit en was iedereen het erover eens: geschilderde portretten waren iets van vroeger, dat was ge weest. Gelukkig werd ik wel aangenomen bij de Academie voor Beeldende Kunsten in Rot terdam. Met zes tienen. Daar ben ik niet lang gebleven. Ik dacht er mijn techniek te kunnen aanscherpen, maar ik bleek verder te zijn dan veel van mijn leraren. Bovendien draaide des tijds alles om het proces. Conceptuele kunst, daar kon ik zelf niks mee. Ik herinner me dat we naar een geblakerde paal moesten kijken en vertellen wat we erin zagen. Dat lag me niet.'' ,,Het breekpunt was die keer dat ik een beeld had opgehangen en de docent volhield dat een beeld per se op de grond moest staan. Toen ben ik maar vertrokken. Later kwam ik hem nog eens tegen. Hij vroeg me waarom ik ge stopt was. Ik antwoordde: 'Jij was de druppel die de emmer deed overlopen.' Dat vond hij heel erg, weet ik nog. Hij zei: 'Wat jammer, want je hebt ongelooflijk veel talent.' Maar ja, in die tijd was figuratieve kunst nu eenmaal not done.'' ,,Nee, het zit niet in de familie. Mijn opa en oma hadden in Hilversum een comestibles- zaak. Je mocht geen kruidenierwinkel zeggen. Als ik vroeg: wat is dan het verschil, zei mijn oma: 'Wij verkopen fijne vleeswaren'. Mijn va der was ambtenaar, mijn moeder huisvrouw. Zij waren niet zozeer met kunst bezig, wel met algemene ontwikkeling en sport. Ik heb op hoog niveau gezwommen en ben nog Nederlands jeugdkampioen geweest." ,,Dat tekenen was echt iets van mij. Ik was altijd met creatieve dingen bezig. Teke nen, maar ook muziek. Mijn vader gafme een keer een sigarenkistje. Hij had me net een racebaan en auto's gegeven, maar daar keek ik niet naar om: ik speelde met het si garenkistje en had aan mijn fantasie ge noeg. Ook frappant: oudere mensen heb ben me altijd gefascineerd. Hun uiterlijk, hun verhalen, hun wijsheid. Ik ging altijd bij de ouderen zitten. 'Ga toch buiten spe len', zeiden ze dan.'' ,,Een paar jaar geleden vond ik in mijn ouderlijk huis nog een paar olieverfschilde rijen van toen ik een jaar of elfwas. Teke nen en schilderen deed ik al vanaf mijn achtste. Dan vroeg ik mijn opa of oma om voor me te poseren. Een collega van mijn vader zag eens een tekening en merkte me teen op dat ik talent had. Hij heeft mij toen de basisbeginselen bijgebracht. Vanaf mijn veertiende heb ik zes jaar lang les gekregen van frater Beatus Nijs. Achterin de tuin van ZATERDAG 'Willem-Alexander moest ik schilderen van een foto, dat was een uitdaging' Wel heel erg netjes hier, voor een atelier. Zelfs de kwasten zijn smetteloos. U heeft de afgelopen jaren nogal wat eervolle opdrachten gehad. Koning Willem-Alexander, Jan Peter Balkenende, Joop van den Ende, Maartje van Wegen, Ivo Opstelten, Louis van Dijk. In november vorig jaar, als winnaar van Sterren op het Doek, Jan Terlouw. En dat alles in olieverf en clair-obscur. Dat is nog eens wat anders dan een selfie met een filtertje er overheen. Waar heeft u dan wel leren schilderen? Heeft u het van uw ouders meegekregen? Richard van Klooster zag in 1960 het levens licht in Hilversum. Een opleiding aan de Acade mie voor Beeldende Kunsten in Rotterdam brak hij voortijdig af, omdat die gericht was op ab stract werk terwijl Van Klooster een passie voor de figuratieve kunst heeft. Hij ontwikkelde zich verder als autodidact en verdiende onder tussen zijn brood als grafisch ontwerper en la ter met zijn communicatiebureau Fronttaal. Met de herwaardering van ambachtelijke, figuratieve kunst kwam het werk van Van Klooster in de belangstelling te staan. In 2021 werden twee van zijn werken uitgekozen voor de expositie van De Nederlandse Portretprijs, in november mocht Van Klooster Jan Terlouw schilderen voor Sterren op het Doek. De schilder woont in Veere samen met de van oorsprong Vlissingse fotograaf Jan Luijk en labradoodle Fien.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 54