Van de Velde Auto's breidt flink uit: 'Grootste deel wordt straks gebruikt als showroom' Aanleg oostelijk deel stroomsnelweg vertraagd, oplevering blijft half2023 Lachgascilinders gevonden in garage bij woning Borsele handhaaft subsidie 6 Speeltuinen in de gemeente Borsele kunnen opgelucht ademhalen. Er wordt niet gekort op de subsidie. En ook het Landschapspark Borsele blijft voorlopig buiten schot. Borsele moet bezuinigen en daar horen pijnlijke keuzes bij. B en W in Borsele stelden aan de gemeen teraad voor om de subsidie aan de vijftien speeltuinclubs te verlagen van 61.000 euro naar 41.000 euro. Maar daar willen raadsleden niet aan meedoen. Ze wezen donderdag tijdens een raadsvergadering op het belang van spelen voor kinderen, de speeltuinen als ontmoetingsplaats en de inzet van vrijwilligers, die mogelijk ontmoedigd raken als nóg We zijn al in gesprek met de toeristische sector. Maar er liggen ook al afspraken meer zelf moeten doen. Alleen de VVD vond het voorstel uiteindelijk acceptabel. In hetzelfde voorstel stonden meer bezuinigingsopties. Het idee van B en W om nu ook 20.000 euro te bezuinigen op Stichting Land schapspark Borsele viel ook niet goed. Via het Landschapspark wordt Borsele gepromoot bij toeris ten. De stichting wordt gefinan cierd door de gemeenten en onder nemers samen. Een meerderheid van de raad stemde in met een voorstel van CDA en SGP/CU om eerst te kijken of er - bijvoorbeeld via subsidies - op een andere ma nier geld binnen te halen is voor het Landschapspark. Verder wordt met recreatie-ondernemers gesproken over het eerder invoeren van toeris tenbelasting. Die staat nu voor 2025 gepland. De inkomsten uit die be lasting zouden dan ook in de plaats van een bezuiniging kunnen ko men. Wethouder Arno Witkam maande wel tot wat voorzichtig heid. ,,We zijn al in gesprek met de toeristische sector. Maar er liggen, via een convenant, ook gewoon af spraken over hoe we het tot 2025 gaan doen. Ondernemers dragen nu per jaar 24.000 euro bij. Die af spraken kunnen we niet eenzijdig opzeggen. Het is dus niet vanzelf sprekend dat het zomaar lukt om volgend jaar dingen al anders te doen." Witkam wees er daarnaast op dat het lastig wordt om de voor gestelde bezuiniging volledig te vervangen door inkomsten uit de toeristenbelasting. ,,In dat geval moet de belasting 1,80 tot 1,90 euro per nacht worden. Terwijl we 1,50 euro hebben afgesproken." Een meerderheid van de raad kon zich wél vinden in het afbouwen van de subsidie voor de Stoomtrein Goes-Borsele (SGB) met 10.000 euro per jaar. LPB en OPA wilden dat bedrag zelfs verdubbelen, en te gelijkertijd B en W oproepen om de subsidieverdeling aan de SGB te 'heronderhandelen'. ,,Wij betalen nu 40 procent en Goes 60 procent. Terwijl Goes véél meer profijt heeft van de SGB, omdat daar het begin- en eindpunt is en er een prachtige collectie treinen staat. Ons percen tage kan best omlaag." Dat voorstel haalde het niet. Wie wel eens met de trein door Kapelle reist kan het haast niet zijn ontgaan: Het ruim veertig jaar oude Van de Velde Auto's is flink aan het uitbreiden. Sinds september gebeurt er van alles aan de Stationssingel in Ka- pelle. Gebouwen die nog stam den uit de tijd van de oude vei ling zijn gesloopt, en naast het ge bouw van Van de Velde verrijst inmiddels een flink stuk nieuw bouw. Het familiebedrijf blijft in het dorp en breidt stevig uit. En dat is tegen de trend in van autobedrij ven die juist naar bedrijventerrei nen verhuizen. ,,We bouwen nu ongeveer duizend vierkante me- ter tegen het bestaande pand aan", vertelt Arno van de Velde. ,,Dat wordt straks voor het groot ste deel gebruikt als showroom." Arno is de tweede generatie in het bedrijf. Zijn vader Piet begon de onderneming ruim veertig jaar geleden, in 1979, in Kruinin- gen. Vanaf 1982 zit het bedrijf in Kapelle. ,,We zitten nu in een overgang naar een volgende ge neratie", geeft Van de Velde aan. ,,Ik heb het van mijn vader en moeder overgenomen. Mijn va der is nog wel actief binnen het bedrijf, maar gaandeweg neem ik het steeds meer over.'' Verjonging De verjonging van het autobe drijf is volgens Van de Velde één van de belangrijkste redenen voor de uitbreiding. Hij moet immers vooruit kijken en is dan ook blij dat er in Kapelle toekomst is voor zijn bedrijf. Want de meeste au tobedrijven verdwijnen naar grote bedrijventerreinen aan de rand van dorpen of steden. ,,Het is een unieke situatie. En de ge meente heeft prima meege werkt." De nieuwe aanbouw wordt dus vooral showroom. Maar Van de Velde kan ook nog wel wat ruimte gebruiken voor andere doeleinden. ,,Daarbij kun je den ken aan opslag voor winterban- den, het showroomklaar maken van auto's en laadpalen." Boven dien komen er drie volledig nieuwe wasboxen bij op het ter rein. TenneT woordvoerder Sander de Schepper schetst dat er uiteindelijk 207 wintrackpylonen geplaatst worden op 107 mastlocaties. Aan- nemer BAM Infra werkt samen met mastenbouwer Valmont hard aan het deeltracé 1, het stuk van Bors- sele naar hoogspanningsstation Willem-Annapolder bij Kapelle. Er staan al volop masten op dat tracé. Aannemerscombinatie Switch neemt het oostelijk deel voor zijn rekening, samen met mastenbou- wer VDL. Dit tracé 2 gaat van Wil lem-Annapolder naar Rilland Op dat oostelijke tracé staan nog geen complete masten van VDL. Van de 55 mastlocaties op het tracé van die aannemer zijn negen fun deringen nu klaar, de rest is in aan leg. De eerste complete mast van tracé 2 zal er begin maart staan, vlakbij Kapelle. Dat Switch wat achterloopt op BAM was deels ingecalculeerd, legt De Schepper uit. ,,Op het smalste stukj e Beveland heb je al snel te ma ken met verzilting van de bodem." De betonnen voeten van de masten worden aangelegd in bouwkuipen van drie a vier meter diep. Die moe ten tijdens de bouw droog staan. De Schepper vertrouwt erop dat Switch en VDL weer gaan inlopen op de planning. De oplevering van de hele stroomsnelweg staat nog steeds gepland voor midden 2023. - Arie Westeneng Op dit adres is een nachtwinkel ingeschreven. De cilinders zijn dezelfde avond nog afgevoerd. Dat maakte de gemeente gisteren bekend. Gebruik van lachgas geeft een sterke roes, maar is schadelijk voor de gezondheid. Daarom wil burgemeester Sij- bers er streng tegen optreden. ,,Het is belangrijk dat we onze in- woners beschermen tegen de ge zondheidsrisico's die recreatief gebruik met zich meebrengt en wijzen op de gevaren. Lachgas is geen speelgoed. Lachgas is geen middel dat alleen in grote steden gevonden wordt; ook op Tholen wordt het gebruikt." Het verbieden van de verkoop én het gebruik van lachgas leeft al een tijd in veel gemeenten. Verkoop, handel, bezit en ge bruik van lachgas zijn niet straf baar. De opslag van stoffen onder druk is wel aan regels gebonden. ZATERDAG 15 JANUARI 2022 PM Speeltuinen blijven toch buiten schot KAPELLE Martijn de Koning Heinkenszand Arno Witkam, wethouder - Willem Adriaansens RILLAND Tussen Rilland en Kapelle lijkt de aanleg van de 380kV-lijn wel heel traag te gaan, vergeleken met de andere delen van traject Borssele-Rilland. Waar elders al volop hoogspanningsmasten staan, is het oostelijk stuk, tus sen Kapelle en Rilland nog vrij van masten. Toch handhaaft TenneT de verwachting midden 2023 de hele 380kV-lijn te kun nen opleveren. THOLEN Toezichthouders van de ge meente Tholen hebben woens dag tijdens een controle met de politie 65 lachgascilinders aangetroffen in een garage bij een woning in Tholen. - Luc Oggel Arno (links) en Piet van de Velde voor hun nieuwbouw. foto johan van der heijden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 34