Van de Velde Auto's breidt flink uit: 'Grootste
deel wordt straks gebruikt als showroom'
Aanleg oostelijk deel stroomsnelweg
vertraagd, oplevering blijft half2023
Lachgascilinders gevonden
in garage bij woning
Borsele handhaaft subsidie
6
Speeltuinen in de gemeente
Borsele kunnen opgelucht
ademhalen. Er wordt niet
gekort op de subsidie. En ook
het Landschapspark Borsele
blijft voorlopig buiten schot.
Borsele moet bezuinigen en daar
horen pijnlijke keuzes bij. B en W
in Borsele stelden aan de gemeen
teraad voor om de subsidie aan de
vijftien speeltuinclubs te verlagen
van 61.000 euro naar 41.000 euro.
Maar daar willen raadsleden niet
aan meedoen. Ze wezen donderdag
tijdens een raadsvergadering op het
belang van spelen voor kinderen, de
speeltuinen als ontmoetingsplaats
en de inzet van vrijwilligers, die
mogelijk ontmoedigd raken als nóg
We zijn al in gesprek
met de toeristische
sector. Maar er liggen
ook al afspraken
meer zelf moeten doen. Alleen de
VVD vond het voorstel uiteindelijk
acceptabel.
In hetzelfde voorstel stonden
meer bezuinigingsopties. Het idee
van B en W om nu ook 20.000 euro
te bezuinigen op Stichting Land
schapspark Borsele viel ook niet
goed. Via het Landschapspark
wordt Borsele gepromoot bij toeris
ten. De stichting wordt gefinan
cierd door de gemeenten en onder
nemers samen. Een meerderheid
van de raad stemde in met een
voorstel van CDA en SGP/CU om
eerst te kijken of er - bijvoorbeeld
via subsidies - op een andere ma
nier geld binnen te halen is voor het
Landschapspark. Verder wordt met
recreatie-ondernemers gesproken
over het eerder invoeren van toeris
tenbelasting. Die staat nu voor 2025
gepland. De inkomsten uit die be
lasting zouden dan ook in de plaats
van een bezuiniging kunnen ko
men.
Wethouder Arno Witkam
maande wel tot wat voorzichtig
heid. ,,We zijn al in gesprek met de
toeristische sector. Maar er liggen,
via een convenant, ook gewoon af
spraken over hoe we het tot 2025
gaan doen. Ondernemers dragen
nu per jaar 24.000 euro bij. Die af
spraken kunnen we niet eenzijdig
opzeggen. Het is dus niet vanzelf
sprekend dat het zomaar lukt om
volgend jaar dingen al anders te
doen." Witkam wees er daarnaast
op dat het lastig wordt om de voor
gestelde bezuiniging volledig te
vervangen door inkomsten uit de
toeristenbelasting. ,,In dat geval
moet de belasting 1,80 tot 1,90 euro
per nacht worden. Terwijl we 1,50
euro hebben afgesproken."
Een meerderheid van de raad kon
zich wél vinden in het afbouwen
van de subsidie voor de Stoomtrein
Goes-Borsele (SGB) met 10.000
euro per jaar. LPB en OPA wilden
dat bedrag zelfs verdubbelen, en te
gelijkertijd B en W oproepen om de
subsidieverdeling aan de SGB te
'heronderhandelen'. ,,Wij betalen
nu 40 procent en Goes 60 procent.
Terwijl Goes véél meer profijt heeft
van de SGB, omdat daar het begin-
en eindpunt is en er een prachtige
collectie treinen staat. Ons percen
tage kan best omlaag." Dat voorstel
haalde het niet.
Wie wel eens met de trein
door Kapelle reist kan het
haast niet zijn ontgaan: Het
ruim veertig jaar oude Van de
Velde Auto's is flink aan het
uitbreiden.
Sinds september gebeurt er van
alles aan de Stationssingel in Ka-
pelle. Gebouwen die nog stam
den uit de tijd van de oude vei
ling zijn gesloopt, en naast het ge
bouw van Van de Velde verrijst
inmiddels een flink stuk nieuw
bouw.
Het familiebedrijf blijft in het
dorp en breidt stevig uit. En dat is
tegen de trend in van autobedrij
ven die juist naar bedrijventerrei
nen verhuizen. ,,We bouwen nu
ongeveer duizend vierkante me-
ter tegen het bestaande pand
aan", vertelt Arno van de Velde.
,,Dat wordt straks voor het groot
ste deel gebruikt als showroom."
Arno is de tweede generatie in
het bedrijf. Zijn vader Piet begon
de onderneming ruim veertig
jaar geleden, in 1979, in Kruinin-
gen. Vanaf 1982 zit het bedrijf in
Kapelle. ,,We zitten nu in een
overgang naar een volgende ge
neratie", geeft Van de Velde aan.
,,Ik heb het van mijn vader en
moeder overgenomen. Mijn va
der is nog wel actief binnen het
bedrijf, maar gaandeweg neem ik
het steeds meer over.''
Verjonging
De verjonging van het autobe
drijf is volgens Van de Velde één
van de belangrijkste redenen voor
de uitbreiding. Hij moet immers
vooruit kijken en is dan ook blij
dat er in Kapelle toekomst is voor
zijn bedrijf. Want de meeste au
tobedrijven verdwijnen naar
grote bedrijventerreinen aan de
rand van dorpen of steden. ,,Het
is een unieke situatie. En de ge
meente heeft prima meege
werkt."
De nieuwe aanbouw wordt dus
vooral showroom. Maar Van de
Velde kan ook nog wel wat
ruimte gebruiken voor andere
doeleinden. ,,Daarbij kun je den
ken aan opslag voor winterban-
den, het showroomklaar maken
van auto's en laadpalen." Boven
dien komen er drie volledig
nieuwe wasboxen bij op het ter
rein.
TenneT woordvoerder Sander de
Schepper schetst dat er uiteindelijk
207 wintrackpylonen geplaatst
worden op 107 mastlocaties. Aan-
nemer BAM Infra werkt samen met
mastenbouwer Valmont hard aan
het deeltracé 1, het stuk van Bors-
sele naar hoogspanningsstation
Willem-Annapolder bij Kapelle. Er
staan al volop masten op dat tracé.
Aannemerscombinatie Switch
neemt het oostelijk deel voor zijn
rekening, samen met mastenbou-
wer VDL. Dit tracé 2 gaat van Wil
lem-Annapolder naar Rilland
Op dat oostelijke tracé staan nog
geen complete masten van VDL.
Van de 55 mastlocaties op het tracé
van die aannemer zijn negen fun
deringen nu klaar, de rest is in aan
leg. De eerste complete mast van
tracé 2 zal er begin maart staan,
vlakbij Kapelle.
Dat Switch wat achterloopt op
BAM was deels ingecalculeerd, legt
De Schepper uit. ,,Op het smalste
stukj e Beveland heb je al snel te ma
ken met verzilting van de bodem."
De betonnen voeten van de masten
worden aangelegd in bouwkuipen
van drie a vier meter diep. Die moe
ten tijdens de bouw droog staan.
De Schepper vertrouwt erop dat
Switch en VDL weer gaan inlopen
op de planning. De oplevering van
de hele stroomsnelweg staat nog
steeds gepland voor midden 2023.
- Arie Westeneng
Op dit adres is een nachtwinkel
ingeschreven. De cilinders zijn
dezelfde avond nog afgevoerd.
Dat maakte de gemeente gisteren
bekend. Gebruik van lachgas
geeft een sterke roes, maar is
schadelijk voor de gezondheid.
Daarom wil burgemeester Sij-
bers er streng tegen optreden.
,,Het is belangrijk dat we onze in-
woners beschermen tegen de ge
zondheidsrisico's die recreatief
gebruik met zich meebrengt en
wijzen op de gevaren. Lachgas is
geen speelgoed. Lachgas is geen
middel dat alleen in grote steden
gevonden wordt; ook op Tholen
wordt het gebruikt."
Het verbieden van de verkoop
én het gebruik van lachgas leeft
al een tijd in veel gemeenten.
Verkoop, handel, bezit en ge
bruik van lachgas zijn niet straf
baar. De opslag van stoffen onder
druk is wel aan regels gebonden.
ZATERDAG 15 JANUARI 2022 PM
Speeltuinen
blijven toch
buiten schot
KAPELLE
Martijn de Koning
Heinkenszand
Arno Witkam, wethouder
- Willem Adriaansens
RILLAND
Tussen Rilland en Kapelle lijkt
de aanleg van de 380kV-lijn wel
heel traag te gaan, vergeleken
met de andere delen van traject
Borssele-Rilland. Waar elders al
volop hoogspanningsmasten
staan, is het oostelijk stuk, tus
sen Kapelle en Rilland nog vrij
van masten. Toch handhaaft
TenneT de verwachting midden
2023 de hele 380kV-lijn te kun
nen opleveren.
THOLEN
Toezichthouders van de ge
meente Tholen hebben woens
dag tijdens een controle met
de politie 65 lachgascilinders
aangetroffen in een garage bij
een woning in Tholen.
- Luc Oggel
Arno (links) en Piet van de Velde voor hun nieuwbouw. foto johan van der heijden