l Westerscheldetunnel klimt iets uit het coronadal 3 afval per jaar van 260 naar 24 kilo gaan. Bovendien daalt de CO2-uit- stoot. Om de wasbare luier te pro moten, krijgen jonge ouders voort aan een informatiefolder over was- bare luiers bij het traditionele ge boortepakketje van de gemeente. Proefpakket Tholen ging Borsele een paar jaar geleden al voor. In 2018 promootte die gemeente, als tweede in Neder land, actief het gebruik van was- bare luiers om de afvalberg te ver kleinen. Wie dat wilde, kon een proefpakket krijgen met diverse soorten luiers en kreeg 30 procent van de kosten van een luierpakket vergoed. Het werd geen succes, weet de Thoolse Lieke van Dijk te vertellen. ,,Je hebt goede begelei ding nodig en daar ontbrak het aan. Er zijn veel soorten wasbare luiers en niet elke luier past bij elk kind." Van Dijk is een van de consulen ten van wasbare luiers die in Zeel and actief is. Ze werkt voor nappys. nl, een webshop die tientallen mer ken luiers verkoopt. ,,Ik krijg steeds meer vragen", aldus Van Dijk. Haar j ongste van drie loopt nog in de lui ers, ook de tweeling van vijf is er mee opgegroeid. ,,Ze zijn zo leuk te genwoordig! Allemaal grappige motiefjes en kleurtjes. Mijn dochter heeft duidelijk haar voorkeuren. Als de nachtluier niet naar haar zin is, zegt ze gewoon: die wil ik niet aan." Bij kinderdagverblijfvilla Valen- tijn in Middelburg krijgen de kin deren alleen nog wasbare luiers aan, zegt leidinggevende Michelle Blansjaar. ,,Aan het eind van de dag gaan ze in een gewone luier weer naar huis." Ook haar peuter van 1,5 jaar loopt in wasbare luiers rond. ,,Heel veel van onze klanten geven Kindjes zijn sneller zindelijk, als ze voelen dat de luier nat is aan dat dat een belangrijke overwe ging was om voor ons te kiezen. Hier in Zeeland merken we nog niet direct dat andere kinderdag verblijven interesse hebben, maar wel vanuit het oosten van het land. Op verzoek van gemeenten daar hebben we een online presentatie bijgewoond en onze ervaringen ge deeld. Het scheelt per kind kilo's af val. Bovendien zijn de kindjes snel ler zindelijk, als ze voelen dat de luier nat is. En in mijn ervaring is er ook minder luieruitslag." val: plastic en metalen verpak kingsafval en drankkartons. Dat wordt samen met het restafval afge voerd als PMD+. Bij de Diftar-ge- meenten en gemeenten die laag-frequent inzamelen, moet je het afval als burger zelf thuis apart houden en wegbrengen of wordt het apart opgehaald. Bij de naschei- dingsgemeenten mag alles samen met het restafval naar de installatie van de afvalverwerker in Rotter dam en wordt het daar gescheiden." Eén ding hebben ze gemeen: ,,Ze willen dat de luiers eruit gaan. Want die belandden allemaal in de verbrandingsinstallatie en tellen mee met de restafval-stroom. Ter wijl landelijk het streven is, die stroom te verminderen." Kees Weststrate, wethouder van afval in Borsele, berekende wat dit specifieke afvalprobleem voor zijn gemeente betekent. Borsele heeft zo'n 460 kinderen in de leeftijd van 0 tot 2 jaar. Elk kind produceert zo'n 260 kilo luiers per jaar. Dat is als je alles bij elkaar op gaat tellen onge veer 120.00 kilo ofwel 1700 contai ners vol poepluiers in een jaar. Weststrate zou graag zien dat ou ders overstappen op wasbare luiers: daarmee zou de hoeveelheid luier- Begin 2021 zat Nederland nog in een lockdown, inclusiefavondklok. Zo dra er versoepelingen kwamen, nam het gebruik van de tunnel toe. Schoenmakers wijst op de maan den juli en september die de top tien van drukste maanden in de ge schiedenis van de Westerschelde- tunnel zijn beland. In beide maan- den passeerden ruim 670.000 voer tuigen de tolpoortjes. Het absolute record werd geboekt in oktober 2019 met ruim 716.000 passages. De tunneldirecteur schrijft de twee beste maanden vooral toe aan toeristisch verkeer. ,,Er gingen vo rig jaar zomer meer mensen op va kantie in het binnenland. Dat zien wij terug in de cijfers." Wat ook hielp, is dat het vrachtverkeer tij dens de pandemie is blijven rijden. Het nam in 2021 ook toe, met een absolute piek op woensdag 1 de cember toen ruim 3500 vrachtwa gens de tunnel namen. Over het hele jaar werden zo'n 700.000 vrachtwagens geregistreerd. Volgens Schoenmakers hangt dat samen met het economisch herstel in 2021. De industrie en andere be drijven in en rond het havengebied van North Sea Port presteerden bo ven verwachting goed. „Logistiek en transport zijn dan ook gewoon doorgegaan. Vrachtwagens bleven rijden." Een andere oorzaak voor de toegenomen passages is dat on danks de lockdowns minder men sen thuis werkten dan in 2020. Het aantal passages had de 7 mil joen kunnen overschrijden, als er eind november geen nieuwe coro namaatregelen en in december geen harde lockdown waren inge voerd. Hoewel het koffiedik kijken blijft, verwacht Schoenmakers niet dat de WST het record van 2019 zal Het vrachtverkeer bleef in 2021 tijdens de pandemie rijden halen. In dat jaar werden ruim 7,7 miljoen passages genoteerd. Het geslonken gebruik van de tunnel sinds 2019 betekent dat de inkomsten zijn teruggelopen. Schoenmakers: ,,Als je 10 procent lager zit dan in je topjaar lever je op jaarbasis rond de 3 miljoen euro in." Vorig jaar kreeg de provincie, die ei genaar is van de Westerscheldetun- nel, compensatie voor gederfde in komsten in 2020. Het is de vraag of ze dat voor 2021 ook zal krijgen. Tolvrij Op korte termijn wordt de Wester- scheldetunnel niet gratis. De tol verdwijnt op zijn vroegst in 2030. Dan wordt de kilometerheffing (betalen naar gebruik) ingevoerd, staat in het regeerakkoord. Partijen in de Kamer hebben zich achter een tolvrije tunnel geschaard. Alleen in Zeeland was gehoopt dat dat in 2025 beklonken zou zijn. PC ZATERDAG 15 JANUARI 2022 berg stinkende luiers Michelle Blansjaar met zoon Benjamin, die net een frisse luier heeft mogen uitkiezen. foto dirk-jan gjeltema - Michelle Blansjaar, Kinderdagverblijf Villa Valentijn BORSSELE De Westerscheldetunnel (WST) klimt voorzichtig uit het dal na de coronadip van 2020. Het aan tal tolpassages steeg afgelopen jaar met 370.000 tot ruim 6,9 miljoen. Directeur Harald Schoenmakers: ,,Zodra de lock- down werd opgeheven, zagen we een behoorlijk herstel." - Harald Schoenmakers, directeur Westerscheldetunnel - Frank Balkenende

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 31