l
Westerscheldetunnel klimt iets uit het coronadal
3
afval per jaar van 260 naar 24 kilo
gaan. Bovendien daalt de CO2-uit-
stoot. Om de wasbare luier te pro
moten, krijgen jonge ouders voort
aan een informatiefolder over was-
bare luiers bij het traditionele ge
boortepakketje van de gemeente.
Proefpakket
Tholen ging Borsele een paar jaar
geleden al voor. In 2018 promootte
die gemeente, als tweede in Neder
land, actief het gebruik van was-
bare luiers om de afvalberg te ver
kleinen. Wie dat wilde, kon een
proefpakket krijgen met diverse
soorten luiers en kreeg 30 procent
van de kosten van een luierpakket
vergoed. Het werd geen succes,
weet de Thoolse Lieke van Dijk te
vertellen. ,,Je hebt goede begelei
ding nodig en daar ontbrak het aan.
Er zijn veel soorten wasbare luiers
en niet elke luier past bij elk kind."
Van Dijk is een van de consulen
ten van wasbare luiers die in Zeel
and actief is. Ze werkt voor nappys.
nl, een webshop die tientallen mer
ken luiers verkoopt. ,,Ik krijg steeds
meer vragen", aldus Van Dijk. Haar
j ongste van drie loopt nog in de lui
ers, ook de tweeling van vijf is er
mee opgegroeid. ,,Ze zijn zo leuk te
genwoordig! Allemaal grappige
motiefjes en kleurtjes. Mijn dochter
heeft duidelijk haar voorkeuren. Als
de nachtluier niet naar haar zin is,
zegt ze gewoon: die wil ik niet aan."
Bij kinderdagverblijfvilla Valen-
tijn in Middelburg krijgen de kin
deren alleen nog wasbare luiers
aan, zegt leidinggevende Michelle
Blansjaar. ,,Aan het eind van de dag
gaan ze in een gewone luier weer
naar huis." Ook haar peuter van 1,5
jaar loopt in wasbare luiers rond.
,,Heel veel van onze klanten geven
Kindjes zijn sneller
zindelijk, als ze
voelen dat de luier
nat is
aan dat dat een belangrijke overwe
ging was om voor ons te kiezen.
Hier in Zeeland merken we nog
niet direct dat andere kinderdag
verblijven interesse hebben, maar
wel vanuit het oosten van het land.
Op verzoek van gemeenten daar
hebben we een online presentatie
bijgewoond en onze ervaringen ge
deeld. Het scheelt per kind kilo's af
val. Bovendien zijn de kindjes snel
ler zindelijk, als ze voelen dat de
luier nat is. En in mijn ervaring is er
ook minder luieruitslag."
val: plastic en metalen verpak
kingsafval en drankkartons. Dat
wordt samen met het restafval afge
voerd als PMD+. Bij de Diftar-ge-
meenten en gemeenten die
laag-frequent inzamelen, moet je
het afval als burger zelf thuis apart
houden en wegbrengen of wordt
het apart opgehaald. Bij de naschei-
dingsgemeenten mag alles samen
met het restafval naar de installatie
van de afvalverwerker in Rotter
dam en wordt het daar gescheiden."
Eén ding hebben ze gemeen: ,,Ze
willen dat de luiers eruit gaan.
Want die belandden allemaal in de
verbrandingsinstallatie en tellen
mee met de restafval-stroom. Ter
wijl landelijk het streven is, die
stroom te verminderen."
Kees Weststrate, wethouder van
afval in Borsele, berekende wat dit
specifieke afvalprobleem voor zijn
gemeente betekent. Borsele heeft
zo'n 460 kinderen in de leeftijd van
0 tot 2 jaar. Elk kind produceert zo'n
260 kilo luiers per jaar. Dat is als je
alles bij elkaar op gaat tellen onge
veer 120.00 kilo ofwel 1700 contai
ners vol poepluiers in een jaar.
Weststrate zou graag zien dat ou
ders overstappen op wasbare luiers:
daarmee zou de hoeveelheid luier-
Begin 2021 zat Nederland nog in een
lockdown, inclusiefavondklok. Zo
dra er versoepelingen kwamen,
nam het gebruik van de tunnel toe.
Schoenmakers wijst op de maan
den juli en september die de top
tien van drukste maanden in de ge
schiedenis van de Westerschelde-
tunnel zijn beland. In beide maan-
den passeerden ruim 670.000 voer
tuigen de tolpoortjes. Het absolute
record werd geboekt in oktober
2019 met ruim 716.000 passages.
De tunneldirecteur schrijft de
twee beste maanden vooral toe aan
toeristisch verkeer. ,,Er gingen vo
rig jaar zomer meer mensen op va
kantie in het binnenland. Dat zien
wij terug in de cijfers." Wat ook
hielp, is dat het vrachtverkeer tij
dens de pandemie is blijven rijden.
Het nam in 2021 ook toe, met een
absolute piek op woensdag 1 de
cember toen ruim 3500 vrachtwa
gens de tunnel namen. Over het
hele jaar werden zo'n 700.000
vrachtwagens geregistreerd.
Volgens Schoenmakers hangt dat
samen met het economisch herstel
in 2021. De industrie en andere be
drijven in en rond het havengebied
van North Sea Port presteerden bo
ven verwachting goed. „Logistiek
en transport zijn dan ook gewoon
doorgegaan. Vrachtwagens bleven
rijden." Een andere oorzaak voor de
toegenomen passages is dat on
danks de lockdowns minder men
sen thuis werkten dan in 2020.
Het aantal passages had de 7 mil
joen kunnen overschrijden, als er
eind november geen nieuwe coro
namaatregelen en in december
geen harde lockdown waren inge
voerd. Hoewel het koffiedik kijken
blijft, verwacht Schoenmakers niet
dat de WST het record van 2019 zal
Het vrachtverkeer
bleef in 2021 tijdens
de pandemie rijden
halen. In dat jaar werden ruim 7,7
miljoen passages genoteerd.
Het geslonken gebruik van de
tunnel sinds 2019 betekent dat de
inkomsten zijn teruggelopen.
Schoenmakers: ,,Als je 10 procent
lager zit dan in je topjaar lever je op
jaarbasis rond de 3 miljoen euro in."
Vorig jaar kreeg de provincie, die ei
genaar is van de Westerscheldetun-
nel, compensatie voor gederfde in
komsten in 2020. Het is de vraag of
ze dat voor 2021 ook zal krijgen.
Tolvrij
Op korte termijn wordt de Wester-
scheldetunnel niet gratis. De tol
verdwijnt op zijn vroegst in 2030.
Dan wordt de kilometerheffing
(betalen naar gebruik) ingevoerd,
staat in het regeerakkoord. Partijen
in de Kamer hebben zich achter een
tolvrije tunnel geschaard. Alleen in
Zeeland was gehoopt dat dat in 2025
beklonken zou zijn.
PC ZATERDAG 15 JANUARI 2022
berg stinkende luiers
Michelle Blansjaar met zoon Benjamin, die net een frisse luier
heeft mogen uitkiezen. foto dirk-jan gjeltema
- Michelle Blansjaar,
Kinderdagverblijf Villa Valentijn
BORSSELE
De Westerscheldetunnel (WST)
klimt voorzichtig uit het dal na
de coronadip van 2020. Het aan
tal tolpassages steeg afgelopen
jaar met 370.000 tot ruim 6,9
miljoen. Directeur Harald
Schoenmakers: ,,Zodra de lock-
down werd opgeheven, zagen
we een behoorlijk herstel."
- Harald Schoenmakers,
directeur Westerscheldetunnel
- Frank Balkenende