'Steek coronasteun liever in omscholing' Staking legt brouwerijen Heinekenconcern plat aan de leiband leggen 15 euro aan kosten wordt geschrapt terwijl de investeringen juist worden verdubbeld. Het plan slaagt dubbel en dwars, ook om dat de vakbonden bereid zijn mee te werken. Dat leidt tot scheve ogen in Franse kringen omdat het oor spronkelijk twee maal zo grote Air France zichtbaar bij het kleine zusje achterblijft. De fi nanciële zelfstandigheid van KLM wordt in sommige Franse kringen aangedragen als dé re den dat het minder gaat met Air France; diens problemen zou den zijn opgelost als geld en ac tiviteiten van KLM naar Frank rijk worden overgeheveld. 3 Is dat een probleem? Air France-KLM heeft de afgelopen jaren meermaals geprobeerd de Nederlandse dochter aan de leiband te leggen. Van een - mislukte - poging tot een 'greep' in de KLM-kas, tot het inpalmen van dochter Transavia, overhevelen van hoofdkantoor-, onderhouds- en it-functies, tot stappen om cru ciale besluitvorming in het ver volg vanuit Parijs te regelen. In 2017 roept Elbers in deze krant het moederbedrijf zelfs op 'te stoppen met het fijnslijpen van de organisatie'. „Steeds weer plannen bedenken om onderde len in elkaar te schuiven, helpt het bedrijf niet verder.'' Tegelijkertijd is Elbers stee vast de eerste die aanstipt hoe belangrijk de combine met Frankrijk is, hoe zeer de samen werking mee heeft geholpen om wereldwijde groei voor elkaar te krijgen. ,,De discussie is hele maal niet dat KLM van Air France af moet of andersom. De samenwerking heeft ons veel gebracht, het brengt ons veel en maakt ons sterk." 4 Wat is er nu anders? Sinds de komst van Benja min Smith in 2018 als top man van Air France-KLM, ligt verdere integratie als nooit tevo ren op tafel. Dat er tussen Smith en Elbers een verstandshuwelijk bestaat, is een understatement. De Ca nadees voert vlak na zijn komst een maandenlang gevecht over de herbenoeming van de eigen zinnige Elbers, in de hoop zo de touwtjes te kunnen aanhalen. Uiteindelijk buigt Smith voor druk uit Nederland, waar perso neel en politiek de barricades opgaan voor hun topman. ,,De steun die hij in Nederland kreeg, is indrukwekkend", erkent de Canadees. ,,Dat overkomt niet veel ceo's in de luchtvaart." Ook nu is KLM-personeel een actie begonnen om het vertrek van Elbers tegen te gaan en worden collega's gevraagd een petitie te tekenen. Het is de vraag of het deze keer gaat helpen. De invloed van Smith is ondertussen gegroeid, hij wist verregaande concessies over zekerheden los te krijgen. De recente ingrijpende keuze van het moederbedrijf voor honderd Airbustoestellen voor 'Boeingmaatschappij' KLM is daar mede een uitvloeisel van. 5 Dreigt er een nieuwe machtsstrijd? Die kans is zeker aanwezig. Op Elbers' voorganger Camiel Eurlings na - die destijds op voorspraak van de Fransen de overstap van minister naar luchtvaartmaatschappij maakte - zijn alle recente ceo's uit KLM zelf voortgekomen. Dat is op dit moment dubbel belangrijk vanwege de lange weg die de maatschappij uit de coronacrisis te gaan heeft. Een buitenstaander die zich maan den moet inwerken, past daar niet bij. Of de raad van commissaris sen van KLM het na het debacle Eurlings nog eens aandurft ie mand van buiten de luchtvaart naar voren te schuiven, is on waarschijnlijk. Maar over ie mand van buiten KLM is het laatste woord niet gezegd. Immers, tot de komst van Benjamin Smith kwamen toplui van Air France-KLM steevast uit de eigen Franse (nooit Neder landse) boezem. Ook in Frank rijk moest flink worden gemas seerd om de Canadees geaccep teerd te krijgen, waarbij diens ruime luchtvaartervaring een doorslaggevende rol speelde. In tegenstelling tot de laatste benoemingen bij KLM zit 'Pa rijs' ook nadrukkelijker dan ooit aan tafel. Smith heeft een com missarisfunctie bij KLM uit de machtsstrijd met Elbers ge sleept, waardoor er getalsmatig nu meer 'Fransen' (5) dan Ne derlanders (4) in de KLM-raad van commissarissen zitten. Het vroegtijdige aangekon digde vertrek van KLM-topman Pieter Elbers is daar waarschijn lijk een eerste gevolg van. mW v -\P Er is vooralsnog weinig uitgeko men van de verwachting dat de co ronacrisis Nederland in een reces sie zou storten en de werkloosheid hoog zou oplopen. De economie is sneller dan verwacht hersteld en de vooruitzichten zijn best goed. Zo waren er niet eerder meer vacatures dan werklozen. En inmiddels ligt het aantal faillissementen op een historisch laag niveau, meldde het Centraal Bureau voor de Statistiek. De coronasteun heeft geholpen, zeggen experts. Maar veel econo men zien de steun eerder als boos doener: deze verstoort de economie en houdt bedrijven overeind die ei genlijk niet levensvatbaar zijn. Arnoud Boot, hoogleraar onder nemingsfinanciering aan de Uni versiteit van Amsterdam, is een van hen. Hij betwist niet dat er nood- steun moet zijn voor getroffen be drijven bij een lockdown, maar hij vindt het niet kunnen dat een deel van de (horeca)bedrijven nu al bij na twee jaar overeind worden ge houden. Boot: ,,Als de steun al bij het be gin van de zomer was afge bouwd, dan hadden die bedrijven en mensen andere keuzes kunnen maken en hadden zij aan de slag kunnen gaan in sectoren en bij be drijven waar de krapte groot is.'' Wat hem betreft moet de coro- nasteun zo snel mogelijk stoppen als de beperkende coronamaatrege- len worden gestaakt. ,,Is het erg als faillissementen stijgen? Het men selijk leed is groot. Maar er staan weer nieuwe ondernemers op.'' Die mening deelt Raymond Gra- dus, hoogleraar bestuur en econo mie aan de Vrije Universiteit Am sterdam. De coronasteun was voor de korte klap te rechtvaardigen, maar die is er niet voor de lange adem. De negatieve gevolgen wor den volgens hem steeds manifester, zegt hij wijzend op de afname van faillissementen. Ook wijst hij erop dat er meer dan 300.000 openstaande vacatures zijn en minstens 100.000 werkenden loonsteun krijgen. ,,Ik wil niet zeg gen dat zij meteen allemaal elders kunnen werken, maar de steun ver stoort wel de dynamiek op de ar beidsmarkt.'' De steun verstoort wel de dynamiek op de arbeidsmarkt Volgens voorman Piet Fortuin van CNV is het onzin om te denken dat met stopzetting van de coronasteun de personeelskrapte kan worden bestreden. Volgens hem kunnen horecamedewerkers of winkelper soneel niet allemaal een-op-een aan de slag als zorgmedewerker, onderwijzer of installatiemonteur. Daar is scholing en langtermijn- planning voor nodig. Gradus heeft daar vaker voor ge pleit. ,,Mocht er nog een lockdown komen, dan kan de overheid veel beter geld steken in omscholing." Volgens FNV-bestuurder Niels Suijker hadden zich vrijdagochtend vroeg al zo'n 250 werknemers als stakers ingeschreven. Later op de dag, toen andere ploegen op het werk verschenen, kwamen daar nog andere bij. De actie duurde in totaal 24 uur. Komende week zal er van maandagmiddag tot en met donderdagmiddag nogmaals wor den gestaakt, kondigt Suijker aan. Een woordvoerder van Heineken weet niet precies hoeveel stakers er gisteren waren. Volgens hem is de productie uit veiligheidsoverwe gingen stilgelegd. Tot lege bier schappen in de supermarkt zal de actie sowieso niet leiden want van dat bier bestaan grote voorraden, geeft de woordvoerder aan. Als brouwerijen tijdelijk stilliggen, kan dat alleen de levering aan de horeca raken, maar dat probleem speelt nu niet omdat de horeca vanwege de coronamaatregelen gesloten is. Aanleiding voor de staking is het vastlopen van de onderhandelin gen over een nieuwe cao. FNV vindt dat Heineken zijn personeel pro beert afte schepen met een magere loonsverhoging. De voorgestelde loonsverhoging zou lager zijn dan de inflatie. Ook miste de bond in het bod van de brouwer een goede regeling om eerder te kunnen stop pen met werken en een hogere reis kostenvergoeding. Heineken had al aangegeven de staking voorbarig te vinden. Het bedrijf wil naar eigen zeggen juist met FNV in gesprek blijven. De bond onderhandelt met Heineken over drie verschillende cao's, voor het hoofdkantoor, voor de commer ciële tak en voor de brouwerijen. De staking vindt alleen plaats bij de brouwerijen. Onder deze cao vallen rond de 1300 werknemers. GO ZATERDAG 15 JANUARI 2022 Al eerder kwam KLM-personeel op voor de belangen van hun topman Pieter Elbers (foto onder). foto's afp en jean-pierre jans Medewerkers die met loonsteun aan het werk worden gehouden, kunnen beter aan de slag in sec toren en bij bedrijven die klem- zitten met personeel. Volgens experts kan de loonsteun beter naar omscholing. Natasja de Groot Amsterdam - Arnoud Boot, hoogleraar ondernemingsfinanciering UvA Honderden medewerkers van Heineken staken sinds gisteren voor een betere cao. Daarom heeft Heineken de productie stilgelegd bij de brouwerijen in Den Bosch en Zoeterwoude. Ook bij frisdrankfabrikant Vru- mona in Bunnik, onderdeel van het bierconcern, wordt er ge staakt. ANP Amsterdam KL/VI WEEDS AIRFRAWCE WEEDS KLM

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 15