Bij veel werkgevers is
het in Nederland goed
toeven als werkloze
O
Air France wil al jaren zusje KLM
14
COLUMN
Anne-Marije Buckens
ijn collega en ik zijn
uitgenodigd bij het Mi
nisterie van Defensie.
In de auto op weg naar de kazerne
maken we ons druk over hoe we
de luitenant-kolonel met wie we
de afspraak hebben, moeten aan
spreken. Bij de slagboom komen
we erachter dat we bij de oprit
voor legertrucks staan. We kun
nen vanuit onze bedrijfsauto niet
bij de knop van de intercom. Gê
nant.
We horen de portier naar de lui
tenant-kolonel bellen en hem met
'Overste' aanspreken. 'Geldt dat
ook voor ons?', vraag ik mijn col
lega. 'Of is dat alleen voor defen-
sielieden?'
Eenmaal binnen komt de luite
nant-kolonel met ferme tred op
ons af. 'Willen jullie koffie?', bul
dert hij door de gang. 'Daar staat
het apparaat!', wijst hij ons. Het
was een test, ik weet het zeker. Ik
mocht hem gelijk.
We krijgen de opdracht om tien
burgermedewerkers aan een
nieuwe baan te helpen. Om ver
schillende redenen zijn ze niet
meer nodig op hun oude werkplek.
Soms omdat hun werk is ingehaald
door de tijd. Soms omdat ze niet
meer naar verwachting functio
neerden.
Het duurt niet lang voordat het
begint te wringen. Bij veel werk
gevers in Nederland is het name
lijk goed toeven als werkloze. Door
alle regelingen zou je bijna verge
ten dat je geen werk hebt. Wat dat
onze gezamenlijke geldpot kost,
wil je niet te lang bij stilstaan.
De een is zijn vakantiehuis op
Ameland aan het opknappen en de
ander is druk met zijn kleinkinde
ren.
We worden onderdeel van de
dans om de waarheid. Want dat je
zo opgaat in je fotografiecursus dat
je helemaal geen tijd hebt voor een
nieuwe baan, dat mag niet in de
terugkoppeling komen natuurlijk.
Tegenstrijdiger in arbeidsethos
had ik het niet kunnen treffen.
Na een halfjaar duwen en trek
ken is het tijd voor de eindevalu
atie. Terug naar de kazerne, gelijk
de goede slagboom dit keer. De
luitenant-kolonel spreken we in-
middels bij zijn voornaam aan.
Terwijl ik door het raam colon
nes soldaten voorbij zie marche
ren, komt een van de boventalli
gen binnen voor zijn eindgesprek.
Hij begint af te geven op wat er
niet deugde aan de manier waarop
hij boventallig is verklaard, maar
dat weet de luitenant-kolonel in
de kiem te smoren. Vervolgens lag
het niet slagen van zijn loopbaan
traject aan de tussendeur op ons
kantoor en de vervelende mede
cursist bij een van de workshops.
Als op datzelfde moment iemand
de ramen van het kantoortje be
gint te zemen, denk ik even dat ik
in Bananasplit zit.
Terwijl er nog wat valse feiten
worden opgetrommeld, denk ik
aan de bijstandsmoeder die ik eer
der die dag sprak. Door ziekte en
andere pech was zij in de finan-
Woede welt in mij op.
'Schaamteloos!', zeg
ik tot mijn schrik met
tranen in mijn ogen
ciële problemen geraakt. Ze kon
zich geen winterjas voor haar kin
deren veroorloven en at al een paar
avonden boterhammen met pin
dakaas.
De woede welt in mij op.
'Schaamteloos!', zeg ik tot mijn
schrik met tranen in mijn ogen. 'Je
zo opstellen terwijl er mensen zijn
die geen winterjas voor hun kin
deren kunnen veroorloven.' Die
slagboom heb ik vandaag voor het
laatst gezien, dacht ik. Eenmaal te
rug bij mijn auto zie ik een Face-
book-pushbericht oppoppen.
Overste wil vrienden worden.
Philips
Basic
Fit
Adyen
Alfen
Onverwachts moet KLM-topman Pieter Eibers
vertrekken bij de luchtvaartmaatschappij waar
hij dertig jaar werkte. KLM-personeel is een
actie begonnen om het vertrek tegen te gaan.
1 Waarom gaat Elbers weg?
Dat is niet helemaal duidelijk.
Volgens een mistige verklaring
hebben de KLM-commissarissen
in overleg met de 51-jarige Elbers
besloten niet voor een derde ter
mijn van vier jaar te gaan. Dat be
sluit is op zich al opvallend, maar
vooral de timing, zeventien maan
den voordat de termijn van de top
man afloopt, is verrassend.
Formeel is dat om in alle rust te
zoeken naar een opvolger en die in
te werken, maar dat lijkt een drog
reden; capabele opvolgers genoeg.
KLM is bij uitstek een organisatie
die haar eigen kroonprinsen
'kweekt'.
De timing on
dergraaft ook El
bers' cruciale rol bij
het herstel van KLM
uit de coronacrisis.
Weliswaar draait de
onder de topman in
gezette ingrijpende sa
nering, kostenbespa
ringsoperatie en het
herstelplan op volle toe
ren, er zitten nog wel wat
adders onder het gras. Zo laat een
onvermijdelijke herkapitalisatie
van de in 2020 door de overheid
verleende noodkredieten - en ga
ranties daarvoor - nog altijd op
zich wachten.
2 Hoe belangrijk is Pieter
Elbers voor KLM?
Elbers is het boegbeeld van
het KLM-wonder: een luchtvaart
maatschappij zonder noemens
waardige thuismarkt die interna
tionaal vol meedraait met de aller
grootste spelers. Natuurlijk bouwt
hij daarbij voort op het werk van
voorgangers. ,,Het is net als in de
sport'', zegt hij in 2019 tegen deze
krant. ,,Omhoog klimmen is één,
aan de top blijven is moeilijker."
Elbers, die in 2014 een KLM in
moeilijkheden erft, weet het be
drijf razendsnel uit het slop te
trekken met een vijfjarenplan
waarbij honderden banen
verdwijnen en 700 miljoen
ZATERDAG 15 JANUARI 2022 GO
Y @annemarije50
c Reageren?
anne-marije@dpgmedia.nl
Columnist Anne-Marije Buckens
(33) heeft ruim tien jaar een bedrijf
waarmee ze 50-plussers aan werk
helpt. Ze schrijft over de mensen
die ze ontmoette en aan werk heeft
geholpen.
O
Technologiereus
wint opnieuw
terrein na
enorme koersval.
Aandeel omhoog
nu sportscholen
weer
open mogen.
Betalings
verwerker ver
liest door nieuwe
nervositeit.
-125%
Beleggers
ongerust na in
vestering in
laadpalenmaker.
o
Vertrek van
Pieter Eibers
lijkt opmaat
voor nieuwe
machtsstrijd
Herman Stil
Amstelveen
rlisffirWtaDi'K'wWl