Bij veel werkgevers is het in Nederland goed toeven als werkloze O Air France wil al jaren zusje KLM 14 COLUMN Anne-Marije Buckens ijn collega en ik zijn uitgenodigd bij het Mi nisterie van Defensie. In de auto op weg naar de kazerne maken we ons druk over hoe we de luitenant-kolonel met wie we de afspraak hebben, moeten aan spreken. Bij de slagboom komen we erachter dat we bij de oprit voor legertrucks staan. We kun nen vanuit onze bedrijfsauto niet bij de knop van de intercom. Gê nant. We horen de portier naar de lui tenant-kolonel bellen en hem met 'Overste' aanspreken. 'Geldt dat ook voor ons?', vraag ik mijn col lega. 'Of is dat alleen voor defen- sielieden?' Eenmaal binnen komt de luite nant-kolonel met ferme tred op ons af. 'Willen jullie koffie?', bul dert hij door de gang. 'Daar staat het apparaat!', wijst hij ons. Het was een test, ik weet het zeker. Ik mocht hem gelijk. We krijgen de opdracht om tien burgermedewerkers aan een nieuwe baan te helpen. Om ver schillende redenen zijn ze niet meer nodig op hun oude werkplek. Soms omdat hun werk is ingehaald door de tijd. Soms omdat ze niet meer naar verwachting functio neerden. Het duurt niet lang voordat het begint te wringen. Bij veel werk gevers in Nederland is het name lijk goed toeven als werkloze. Door alle regelingen zou je bijna verge ten dat je geen werk hebt. Wat dat onze gezamenlijke geldpot kost, wil je niet te lang bij stilstaan. De een is zijn vakantiehuis op Ameland aan het opknappen en de ander is druk met zijn kleinkinde ren. We worden onderdeel van de dans om de waarheid. Want dat je zo opgaat in je fotografiecursus dat je helemaal geen tijd hebt voor een nieuwe baan, dat mag niet in de terugkoppeling komen natuurlijk. Tegenstrijdiger in arbeidsethos had ik het niet kunnen treffen. Na een halfjaar duwen en trek ken is het tijd voor de eindevalu atie. Terug naar de kazerne, gelijk de goede slagboom dit keer. De luitenant-kolonel spreken we in- middels bij zijn voornaam aan. Terwijl ik door het raam colon nes soldaten voorbij zie marche ren, komt een van de boventalli gen binnen voor zijn eindgesprek. Hij begint af te geven op wat er niet deugde aan de manier waarop hij boventallig is verklaard, maar dat weet de luitenant-kolonel in de kiem te smoren. Vervolgens lag het niet slagen van zijn loopbaan traject aan de tussendeur op ons kantoor en de vervelende mede cursist bij een van de workshops. Als op datzelfde moment iemand de ramen van het kantoortje be gint te zemen, denk ik even dat ik in Bananasplit zit. Terwijl er nog wat valse feiten worden opgetrommeld, denk ik aan de bijstandsmoeder die ik eer der die dag sprak. Door ziekte en andere pech was zij in de finan- Woede welt in mij op. 'Schaamteloos!', zeg ik tot mijn schrik met tranen in mijn ogen ciële problemen geraakt. Ze kon zich geen winterjas voor haar kin deren veroorloven en at al een paar avonden boterhammen met pin dakaas. De woede welt in mij op. 'Schaamteloos!', zeg ik tot mijn schrik met tranen in mijn ogen. 'Je zo opstellen terwijl er mensen zijn die geen winterjas voor hun kin deren kunnen veroorloven.' Die slagboom heb ik vandaag voor het laatst gezien, dacht ik. Eenmaal te rug bij mijn auto zie ik een Face- book-pushbericht oppoppen. Overste wil vrienden worden. Philips Basic Fit Adyen Alfen Onverwachts moet KLM-topman Pieter Eibers vertrekken bij de luchtvaartmaatschappij waar hij dertig jaar werkte. KLM-personeel is een actie begonnen om het vertrek tegen te gaan. 1 Waarom gaat Elbers weg? Dat is niet helemaal duidelijk. Volgens een mistige verklaring hebben de KLM-commissarissen in overleg met de 51-jarige Elbers besloten niet voor een derde ter mijn van vier jaar te gaan. Dat be sluit is op zich al opvallend, maar vooral de timing, zeventien maan den voordat de termijn van de top man afloopt, is verrassend. Formeel is dat om in alle rust te zoeken naar een opvolger en die in te werken, maar dat lijkt een drog reden; capabele opvolgers genoeg. KLM is bij uitstek een organisatie die haar eigen kroonprinsen 'kweekt'. De timing on dergraaft ook El bers' cruciale rol bij het herstel van KLM uit de coronacrisis. Weliswaar draait de onder de topman in gezette ingrijpende sa nering, kostenbespa ringsoperatie en het herstelplan op volle toe ren, er zitten nog wel wat adders onder het gras. Zo laat een onvermijdelijke herkapitalisatie van de in 2020 door de overheid verleende noodkredieten - en ga ranties daarvoor - nog altijd op zich wachten. 2 Hoe belangrijk is Pieter Elbers voor KLM? Elbers is het boegbeeld van het KLM-wonder: een luchtvaart maatschappij zonder noemens waardige thuismarkt die interna tionaal vol meedraait met de aller grootste spelers. Natuurlijk bouwt hij daarbij voort op het werk van voorgangers. ,,Het is net als in de sport'', zegt hij in 2019 tegen deze krant. ,,Omhoog klimmen is één, aan de top blijven is moeilijker." Elbers, die in 2014 een KLM in moeilijkheden erft, weet het be drijf razendsnel uit het slop te trekken met een vijfjarenplan waarbij honderden banen verdwijnen en 700 miljoen ZATERDAG 15 JANUARI 2022 GO Y @annemarije50 c Reageren? anne-marije@dpgmedia.nl Columnist Anne-Marije Buckens (33) heeft ruim tien jaar een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze schrijft over de mensen die ze ontmoette en aan werk heeft geholpen. O Technologiereus wint opnieuw terrein na enorme koersval. Aandeel omhoog nu sportscholen weer open mogen. Betalings verwerker ver liest door nieuwe nervositeit. -125% Beleggers ongerust na in vestering in laadpalenmaker. o Vertrek van Pieter Eibers lijkt opmaat voor nieuwe machtsstrijd Herman Stil Amstelveen rlisffirWtaDi'K'wWl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 14