op de toekomst
De goedkoopste
blijkt de slechtste
4,7
19
Test
Al over twee jaar zullen er elektrische auto's te
koop zijn die op een volle batterijlading meer dan
duizend liilniiieief Ver komen' Mercedes-Benz
neemt het voortouw met een nieuwe generatie
auto's die in 2024 het levenslicht ziet.
Dacia heeft geprobeerd
de goedkoopste eiektri-
sche auto te maken. De
Spring is inderdaad de
goedkoopste, maar ver
der blijkt er van aiies
mis mee te zijn.
De conclusie na de Eu-
roNCAP-botsproeven
was onlangs keihard:
deze nieuwe Dacia
brengt zijn inzittenden
in gevaar doordat hij ze
veel te weinig bescher
ming biedt bij een bot
sing. Bezuinigen op de
veiligheid is een dood
zonde, juist omdat de
consument daar in de
showroom niets van ziet
of merkt.
De Spring oogt hart
stikke leuk, stoer en ori
gineel, maar je merkt al
gauw dat er op de bouw-
kwaliteit is bespaard. Zo
is zijn elektrische aan
drijving rumoerig, dat
maak je bij een elektri
sche auto niet vaak mee.
De testauto laat ook flink
de rijwind en soms zelfs
wat piep- en kraakgelui-
den horen. De motor van
de (enkele!) ruitenwisser
voor de voorruit blijkt
eveneens rumoerig.
Ander ongemak: de
Spring biedt geen vijf,
maar vier zitplaatsen. En
hebben andere elektri
sche auto's een start-
knop, bij deze draai je
nog gewoon een contact
sleutel in het startslot.
De automaat bedien je
met een op zichzelf han
dige draaiknop. Maar die
mist een P-stand, waar
door je hem bij het par
keren in Neutraal moet
zetten en de handrem
moet aantrekken.
Tijdens het rijden valt
vooral op hoe traag de
Spring is. Zo'n beetje alle
concurrenten, of ze nou
op benzine of elektrici-
teit rijden, zijn sneller.
Verder valt de precisie
van de besturing tegen
en hetzelfde geldt voor
de zijwindgevoeligheid.
Maar het veercomfort en
de wegligging zijn weer
wel acceptabel.
Tijdens deze test
kwam de Spring met
volle batterijen amper
150 kilometer ver: op
nieuw een tegenvaller.
Hierdoor blijft zijn inzet
baarheid beperkt tot
stadsverkeer. Is er dan
helemaal geen goed
nieuws? Jawel, de zit
ruimte valt mee, zelfs op
de achterbank. En de ba
gageruimte is groter dan
verwacht. Bovendien
werkt het simpele info
tainment duidelijk en
doeltreffend: minder is
soms beter. - NiekSchenk
minder dan 100 kWh groot. De elek
trische aandrijflijn werkt met een
spanning van meer dan 900 volt. Dat
is zelfs meer dan de 800 volt die Por
sche, Audi en Hyundai/Kia momen
teel toepassen, terwijl de meeste
merken, waaronder BMW, nog altijd
met 400 volt werken. Verder hebben
de ingenieurs innovaties doorgevoerd
in het koelsysteem van het batterij
pakket. Het resultaat is een extreem
efficiënt energieverbruik: minder
dan 10 kWh per 100 kilometer. Bo
vendien zorgen superdunne zonne
panelen in het dak ervoor dat de auto
maximaal 25 kilometer ver komt op
uitsluitend zonne-energie.
Formule 1
Het conceptmodel EQXX verraadt
dat een extreem grote actieradius ook
uitsluitend haalbaar is met een ex
treem goed gestroomlijnde auto: de
zogenaamde weerstandscoëfficient
(CW) bedraagt slecht 0,17 en dat is
een record. Ook zijn er banden met
heel lage rolweerstand gebruikt. Ver
der is er alles aan gedaan om het ge-
wicht zo laag mogelijk te houden. In
de carrosserie is aluminium toege
past. Het zogenaamde subframe van
het onderstel is eveneens uitzonder
lijk licht van gewicht en in feite een
kopie van het subframe zoals dat in
de Formule 1-auto van Lewis Hamil
ton wordt toegepast. De EQXX weegt
1750 kg; dat is bijzonder weinig voor
een elektrische auto van dit formaat
en al helemaal voor een auto met een
dergelijke actieradius.
Ook in de computers en software
zijn belangrijke innovaties te zien,
vooral bedoeld om het stroomver
bruik te beperken. Het grote aantal
computers van de moderne auto is in
de EQXX teruggebracht tot slechts
vier. Bovendien worden veel compu
terfuncties in een slaapstand ge
bracht als ze even niet nodig zijn.
Kunstmatige intelligentie speelt hier
een grote rol. Ook de toegepaste
beeldschermen verbruiken veel min
der stroom dan voorheen. Sterker
nog, alles is teruggebracht tot één
flinterdun, hightech beeldscherm dat
volledig in het oppervlak van het
dashboard is geïntegreerd en dus niet
langer als een apart beeldscherm in
de auto wordt geplaatst.
Statement
De nieuwe elektrische Mercedes-
generatie onderstreept dat de water
stofauto uit beeld raakt. Jarenlang
propageerden fabrikanten als Hyun
dai, Toyota, BMW en ook Mercedes
die als meest levensvatbare alterna
tief. Vooral omdat daarmee een gro
tere actieradius kan worden bereikt
en sneller kan worden getankt in ver
gelijking met een elektrische auto.
Maar vorig jaar maakte Daimler, het
moederbedrijf van Mercedes, al be
kend de ontwikkeling en verkoop
van waterstof-personenauto's te zul
len staken.
De meeste fabrikanten zien water
stof nu hooguit nog als optie voor
vrachtauto's. De EQXX maakt duide
lijk dat Mercedes inderdaad afscheid
heeft genomen van de door een
brandstofcel gevoede waterstofperso
nenauto. ,,Dit is geen showcar, maar
een statement", zegt Schafer dan ook.
,,Hiermee willen we laten zien hoe
wij komende jaren de grenzen van
het elektrisch rijden verleggen.'' Al
zullen niet alle kopers behoefte heb
ben aan een auto met ruim duizend
kilometer rijbereik. ,,We gaan daarom
ook versies uitbrengen die minder
ver komen en goedkoper zijn.''
Toch meent Schafer dat een groot
rijbereik essentieel is voor de door
braak van de elektrische auto. ,,Veel
mensen zijn nu nog bang voor lege
batterijen en lang wachten bij een
laadpaal. Als die al te vinden is. Want
het laadnetwerk is bij lange na nog
niet vergelijkbaar met het huidige
netwerk van tankstations. Ik ver
wacht niet dat daar voor 2030 veran
dering in komt.''
GO VRIJDAG 14 JANUARI 2022
Dacia Spring (44 pk/33 kW), vanaf €18.550
De elektrische Spring schiet op veel punten
tekort. Achterin is piek voor twee. foto's bart hoogveld
De allergoedkoop
ste elektrische
auto. Goede basisuitrus
ting. Veel bagageruimte.
Slechte botsproef-
score. Erg traag.
Veel te beperkt rijbereik.
Slechts vier zitplaatsen.
De Spring blijkt voor
Dacia een brug te ver.
Hij ziet er leuk uit, is
best ruim en vooral
goedkoop, maar verder
is er veel mis mee. Droe
vig dat dit merk zijn
zorgvuidig opgebouwde
imago van 'waar voor je
geld' hiermee te grabbel
gooit.
Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities
Onder andere een nieuw soort batterij helpt Mercedes' conceptmodei
EQXX aan een rijbereik van meer dan duizend kilometer.