op de toekomst De goedkoopste blijkt de slechtste 4,7 19 Test Al over twee jaar zullen er elektrische auto's te koop zijn die op een volle batterijlading meer dan duizend liilniiieief Ver komen' Mercedes-Benz neemt het voortouw met een nieuwe generatie auto's die in 2024 het levenslicht ziet. Dacia heeft geprobeerd de goedkoopste eiektri- sche auto te maken. De Spring is inderdaad de goedkoopste, maar ver der blijkt er van aiies mis mee te zijn. De conclusie na de Eu- roNCAP-botsproeven was onlangs keihard: deze nieuwe Dacia brengt zijn inzittenden in gevaar doordat hij ze veel te weinig bescher ming biedt bij een bot sing. Bezuinigen op de veiligheid is een dood zonde, juist omdat de consument daar in de showroom niets van ziet of merkt. De Spring oogt hart stikke leuk, stoer en ori gineel, maar je merkt al gauw dat er op de bouw- kwaliteit is bespaard. Zo is zijn elektrische aan drijving rumoerig, dat maak je bij een elektri sche auto niet vaak mee. De testauto laat ook flink de rijwind en soms zelfs wat piep- en kraakgelui- den horen. De motor van de (enkele!) ruitenwisser voor de voorruit blijkt eveneens rumoerig. Ander ongemak: de Spring biedt geen vijf, maar vier zitplaatsen. En hebben andere elektri sche auto's een start- knop, bij deze draai je nog gewoon een contact sleutel in het startslot. De automaat bedien je met een op zichzelf han dige draaiknop. Maar die mist een P-stand, waar door je hem bij het par keren in Neutraal moet zetten en de handrem moet aantrekken. Tijdens het rijden valt vooral op hoe traag de Spring is. Zo'n beetje alle concurrenten, of ze nou op benzine of elektrici- teit rijden, zijn sneller. Verder valt de precisie van de besturing tegen en hetzelfde geldt voor de zijwindgevoeligheid. Maar het veercomfort en de wegligging zijn weer wel acceptabel. Tijdens deze test kwam de Spring met volle batterijen amper 150 kilometer ver: op nieuw een tegenvaller. Hierdoor blijft zijn inzet baarheid beperkt tot stadsverkeer. Is er dan helemaal geen goed nieuws? Jawel, de zit ruimte valt mee, zelfs op de achterbank. En de ba gageruimte is groter dan verwacht. Bovendien werkt het simpele info tainment duidelijk en doeltreffend: minder is soms beter. - NiekSchenk minder dan 100 kWh groot. De elek trische aandrijflijn werkt met een spanning van meer dan 900 volt. Dat is zelfs meer dan de 800 volt die Por sche, Audi en Hyundai/Kia momen teel toepassen, terwijl de meeste merken, waaronder BMW, nog altijd met 400 volt werken. Verder hebben de ingenieurs innovaties doorgevoerd in het koelsysteem van het batterij pakket. Het resultaat is een extreem efficiënt energieverbruik: minder dan 10 kWh per 100 kilometer. Bo vendien zorgen superdunne zonne panelen in het dak ervoor dat de auto maximaal 25 kilometer ver komt op uitsluitend zonne-energie. Formule 1 Het conceptmodel EQXX verraadt dat een extreem grote actieradius ook uitsluitend haalbaar is met een ex treem goed gestroomlijnde auto: de zogenaamde weerstandscoëfficient (CW) bedraagt slecht 0,17 en dat is een record. Ook zijn er banden met heel lage rolweerstand gebruikt. Ver der is er alles aan gedaan om het ge- wicht zo laag mogelijk te houden. In de carrosserie is aluminium toege past. Het zogenaamde subframe van het onderstel is eveneens uitzonder lijk licht van gewicht en in feite een kopie van het subframe zoals dat in de Formule 1-auto van Lewis Hamil ton wordt toegepast. De EQXX weegt 1750 kg; dat is bijzonder weinig voor een elektrische auto van dit formaat en al helemaal voor een auto met een dergelijke actieradius. Ook in de computers en software zijn belangrijke innovaties te zien, vooral bedoeld om het stroomver bruik te beperken. Het grote aantal computers van de moderne auto is in de EQXX teruggebracht tot slechts vier. Bovendien worden veel compu terfuncties in een slaapstand ge bracht als ze even niet nodig zijn. Kunstmatige intelligentie speelt hier een grote rol. Ook de toegepaste beeldschermen verbruiken veel min der stroom dan voorheen. Sterker nog, alles is teruggebracht tot één flinterdun, hightech beeldscherm dat volledig in het oppervlak van het dashboard is geïntegreerd en dus niet langer als een apart beeldscherm in de auto wordt geplaatst. Statement De nieuwe elektrische Mercedes- generatie onderstreept dat de water stofauto uit beeld raakt. Jarenlang propageerden fabrikanten als Hyun dai, Toyota, BMW en ook Mercedes die als meest levensvatbare alterna tief. Vooral omdat daarmee een gro tere actieradius kan worden bereikt en sneller kan worden getankt in ver gelijking met een elektrische auto. Maar vorig jaar maakte Daimler, het moederbedrijf van Mercedes, al be kend de ontwikkeling en verkoop van waterstof-personenauto's te zul len staken. De meeste fabrikanten zien water stof nu hooguit nog als optie voor vrachtauto's. De EQXX maakt duide lijk dat Mercedes inderdaad afscheid heeft genomen van de door een brandstofcel gevoede waterstofperso nenauto. ,,Dit is geen showcar, maar een statement", zegt Schafer dan ook. ,,Hiermee willen we laten zien hoe wij komende jaren de grenzen van het elektrisch rijden verleggen.'' Al zullen niet alle kopers behoefte heb ben aan een auto met ruim duizend kilometer rijbereik. ,,We gaan daarom ook versies uitbrengen die minder ver komen en goedkoper zijn.'' Toch meent Schafer dat een groot rijbereik essentieel is voor de door braak van de elektrische auto. ,,Veel mensen zijn nu nog bang voor lege batterijen en lang wachten bij een laadpaal. Als die al te vinden is. Want het laadnetwerk is bij lange na nog niet vergelijkbaar met het huidige netwerk van tankstations. Ik ver wacht niet dat daar voor 2030 veran dering in komt.'' GO VRIJDAG 14 JANUARI 2022 Dacia Spring (44 pk/33 kW), vanaf €18.550 De elektrische Spring schiet op veel punten tekort. Achterin is piek voor twee. foto's bart hoogveld De allergoedkoop ste elektrische auto. Goede basisuitrus ting. Veel bagageruimte. Slechte botsproef- score. Erg traag. Veel te beperkt rijbereik. Slechts vier zitplaatsen. De Spring blijkt voor Dacia een brug te ver. Hij ziet er leuk uit, is best ruim en vooral goedkoop, maar verder is er veel mis mee. Droe vig dat dit merk zijn zorgvuidig opgebouwde imago van 'waar voor je geld' hiermee te grabbel gooit. Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities Onder andere een nieuw soort batterij helpt Mercedes' conceptmodei EQXX aan een rijbereik van meer dan duizend kilometer.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19