Europa wil geen fusie bij bouwers
O
O
O
lil
c Sterk verlaagde prijs bij supermarkt wekt grote
16
Kort
Eibers vertrekt bij KLM
Pieter Elbers vertrekt volgend jaar als baas
van luchtvaartmaatschappij KLM. De raad
van commissarissen van KLM zegt dat 'in
goed overleg' is besloten Eibers niet voor
een derde termijn op te laten gaan. Zijn hui
dige termijn loopt in mei 2023 af. Door de
vroege bekendmaking kan de zoektocht
naar een opvolger tijdig beginnen. Elbers
zegt in een summiere reactie zich tot het
einde van zijn termijn volop te zullen blij
ven inzetten. 'Ik ben bijzonder trots op dit
bedrijf en zijn geweldige medewerkers. In
deze hectische en moeilijke tijden blijven zij
de kracht van KLM', zo valt te lezen.
Veel ondernemers gestopt
Veel ondernemers zijn in december gestopt
met hun bedrijf. Volgens de Kamer van
Koophandel (KvK) stopten met name on
dernemingen in de land- en tuinbouw.
Daarbij zou kunnen meespelen dat in deze
sector al lange tijd sprake is van onzekerheid
voor ondernemers en dat zo aan het einde
van het jaar dan een natuurlijk moment is
om te stoppen. Dat zegt hoogleraar bedrijfs
economie aan de Radboud Universiteit Joris
Knoben in een toelichting op de maande
lijkse trendrapportage van KvK. Daarin staat
dat vorige maand 30 procent meer van dit
soort bedrijven stopten vergeleken met de
zelfde periode een jaar eerder.
GEVANGENIS VOOR TOPVROUW
Uitspraak nog uitgesteld
Elizabeth Holmes, de voormalig topvrouw
van het Amerikaanse bloedtestbedrijf The-
ranos, hoeft de komende maanden nog niet
de cel in. Ze werd onlangs schuldig bevon
den aan fraude, waardoor ze een gevange
nisstraf van maximaal twintig jaar riskeert.
Maar een rechter heeft besloten dat de zit
ting over de bestraffing van de gevallen za
kenvrouw pas in september volgt. Holmes
werd eerder deze maand door een Ameri
kaanse jury schuldig bevonden aan vier van
de elf aanklachten in de fraudezaak tegen
haar. De jury achtte deels bewezen dat Hol
mes investeerders voor honderden miljoe
nen dollars heeft opgelicht.
Besi
Philips
Intertrust
Randstad
Daewoo Shipbuilding Marine
Engineering en Hyundai Heavy In
dustries Holdings bouwen allebei
tankers die enorme hoeveelheden
LNG (vloeibaar gemaakt aardgas)
de hele wereld rondvaren. Veel van
die schepen worden gekocht door
Europese reders. ,,De fusie zou heb
ben geleid tot minder aanbieders
en hogere prijzen voor dit soort
schepen. Dat is de reden voor het
verbod", aldus Mededingingscom-
missaris Margrethe Vestager, vol
gens wie uiteindelijk ook de Euro
pese energiegebruiker de dupe had
kunnen worden. Die had de meer
prijs van de supertankers terug
kunnen vinden in zijn energiereke
ning. Van deze mammoetschepen,
die bij een temperatuur van min
260 graden hoeveelheden gas van
meer dan 145.000 kubieke meter in
één keer vervoeren, wordt bijna de
helft in Europa afgezet. De wereld
markt is goed voor 40 miljard euro.
De diensten van Vestager trok
ken een paar jaar voor hun onder
zoek uit. In die tijd zagen ze dat het
marktaandeel van de beide werven
ook autonoom al groeide, en dat er
na hun samengaan maar één be
langrijke concurrent zou overblij
ven. Volgens de Commissie speelt
mee dat de markt zo gespecialiseerd
is en zoveel kapitaal vereist, dat ze
voor nieuwe spelers praktisch on
toegankelijk is. Blijkbaar deden de
twee bedrijven ook niet al te veel
moeite om de Commissie alterna
tieve oplossingen aan te reiken, te
gemoetkomend aan haar belang
rijkste bezwaren. Hyundai kwam
zelfs meerdere malen zo laat met
door Brussel gevraagde informatie
dat Vestager moest schuiven met
Een Franse supermarkt biedt
baguettes aan tegen afbraakprijzen.
Om de consument tegemoet te
komen, maar ook omdat het goede
reclame oplevert.
cent duurder wordt
De Franse supermarkt
keten Leclerc werpt
zich steeds vaker op
als degene die op de
kleintjes let. Een paar
maanden geleden kwam de keten
met een stunt door tijdelijk ben
zine te gaan verkopen tegen kost
prijs.
Nu komt Leclerc met een spec
taculaire stokbroodaanbieding: de
Franse baguette kost de komende
vier maanden nog maar 29 cent in
de supermarkt. Bij de Franse bak
ker ligt de prij s van een stokbrood
gemiddeld rond de 90 cent: drie
keer zo hoog dus.
In 2018 ontpopte Leclerc zich
ook al eens als straatvechter. De
concurrerende supermarkten van
Intermarché gaven toen 70 pro
cent korting op potten Nutella.
Dat was zo'n 'succes' dat het zelfs
tot opstootjes in de winkels
leidde. Leclerc besloot daarna de
prijs van Nutella in zijn winkels
met 80 procent te verlagen.
In 2019 besloot Leclerc de prij
zen van maar liefst 4.600 produc
ten in de schappen te verlagen.
Daarbij werd een grootse re
clamecampagne gevoerd
met de leus 'wij vech
ten tegen koop
krachtverlies'.
Die motivatie zou
nu ook weer spelen
bij de stokbroodstunt.
,,De baguette is een sym
bolisch product, je meet er zo de
inflatie aan af', legde topman Mi-
chel-Édouard Leclerc op de Franse
televisie uit. „Wij garanderen een
prijs op laag niveau."
Ook in Frankrijk is er volop de
bat en ongerustheid over de stij
gende prijzen van dagelijkse pro
ducten. De inflatie ligt lager dan
het Europees gemiddelde, maar
veel Fransen beklagen zich.
Extra klanten
Elektriciteit en brandstoffen zijn
fors duurder geworden, net als bij
voorbeeld graan en boter. Daar
door verhoogden flink wat Franse
bakkers de afgelopen maanden al
hun prijzen voor baguettes en
croissants.
In dat klimaat hopen de su
permarkten van Leclerc
extra klan
ten te
lokken
met hun
stok
broodstunt
Maar de
actie
i Het bedrijf wees
er ook op dat een
stokbrood slechts 1
als de graanprijs 30
procent stijgt
leidde tot woedende reacties van
boeren en bakkers, die de 29 cent
afdeden als 'demagogisch'. Zij zeg
gen dat hun kosten voor tarwe en
salarissen juist stijgen. „Leclerc
draait ons de nek om'', schreven ze
in een gemeenschappelijke verkla
ring.
VRIJDAG 14 JANUARI 2022 GO
AFSCHEID IN GOED OVERLEG
VOORAL LAND- EN TUINBOUW
IA
Aandeel profi
teert van goede
resultaten chip
fabrikant TSMC.
Koopjesjagers
zetten koers ho
ger na verlies
woensdag.
Omzet onder
druk door perso
neelsverloop bij
trustkantoor.
Uitzender kreeg
adviesverlaging
analist.
Fransen ruziën over
BRUSSEL
Twee Zuid-Koreaanse reuzen op
het vlak van de LNG-tankerbouw
mogen van Europa niet met el
kaar fuseren. Hun markt is zo
gespecialiseerd en zijzelf zijn zo
groot, dat ze door samengaan
de volledige wereldmarkt zou
den domineren en de belangen
van Europese reders ernstig
zouden schaden.
Wereldwijd wordt voor 40 mil
jard euro aan Liquid Natural Gas,
afgekort LNG, verhandeld.
o
c
Frank Renout
Parijs
ILLUSTRATIE MARK REIJNTJENS