Europa wil geen fusie bij bouwers O O O lil c Sterk verlaagde prijs bij supermarkt wekt grote 16 Kort Eibers vertrekt bij KLM Pieter Elbers vertrekt volgend jaar als baas van luchtvaartmaatschappij KLM. De raad van commissarissen van KLM zegt dat 'in goed overleg' is besloten Eibers niet voor een derde termijn op te laten gaan. Zijn hui dige termijn loopt in mei 2023 af. Door de vroege bekendmaking kan de zoektocht naar een opvolger tijdig beginnen. Elbers zegt in een summiere reactie zich tot het einde van zijn termijn volop te zullen blij ven inzetten. 'Ik ben bijzonder trots op dit bedrijf en zijn geweldige medewerkers. In deze hectische en moeilijke tijden blijven zij de kracht van KLM', zo valt te lezen. Veel ondernemers gestopt Veel ondernemers zijn in december gestopt met hun bedrijf. Volgens de Kamer van Koophandel (KvK) stopten met name on dernemingen in de land- en tuinbouw. Daarbij zou kunnen meespelen dat in deze sector al lange tijd sprake is van onzekerheid voor ondernemers en dat zo aan het einde van het jaar dan een natuurlijk moment is om te stoppen. Dat zegt hoogleraar bedrijfs economie aan de Radboud Universiteit Joris Knoben in een toelichting op de maande lijkse trendrapportage van KvK. Daarin staat dat vorige maand 30 procent meer van dit soort bedrijven stopten vergeleken met de zelfde periode een jaar eerder. GEVANGENIS VOOR TOPVROUW Uitspraak nog uitgesteld Elizabeth Holmes, de voormalig topvrouw van het Amerikaanse bloedtestbedrijf The- ranos, hoeft de komende maanden nog niet de cel in. Ze werd onlangs schuldig bevon den aan fraude, waardoor ze een gevange nisstraf van maximaal twintig jaar riskeert. Maar een rechter heeft besloten dat de zit ting over de bestraffing van de gevallen za kenvrouw pas in september volgt. Holmes werd eerder deze maand door een Ameri kaanse jury schuldig bevonden aan vier van de elf aanklachten in de fraudezaak tegen haar. De jury achtte deels bewezen dat Hol mes investeerders voor honderden miljoe nen dollars heeft opgelicht. Besi Philips Intertrust Randstad Daewoo Shipbuilding Marine Engineering en Hyundai Heavy In dustries Holdings bouwen allebei tankers die enorme hoeveelheden LNG (vloeibaar gemaakt aardgas) de hele wereld rondvaren. Veel van die schepen worden gekocht door Europese reders. ,,De fusie zou heb ben geleid tot minder aanbieders en hogere prijzen voor dit soort schepen. Dat is de reden voor het verbod", aldus Mededingingscom- missaris Margrethe Vestager, vol gens wie uiteindelijk ook de Euro pese energiegebruiker de dupe had kunnen worden. Die had de meer prijs van de supertankers terug kunnen vinden in zijn energiereke ning. Van deze mammoetschepen, die bij een temperatuur van min 260 graden hoeveelheden gas van meer dan 145.000 kubieke meter in één keer vervoeren, wordt bijna de helft in Europa afgezet. De wereld markt is goed voor 40 miljard euro. De diensten van Vestager trok ken een paar jaar voor hun onder zoek uit. In die tijd zagen ze dat het marktaandeel van de beide werven ook autonoom al groeide, en dat er na hun samengaan maar één be langrijke concurrent zou overblij ven. Volgens de Commissie speelt mee dat de markt zo gespecialiseerd is en zoveel kapitaal vereist, dat ze voor nieuwe spelers praktisch on toegankelijk is. Blijkbaar deden de twee bedrijven ook niet al te veel moeite om de Commissie alterna tieve oplossingen aan te reiken, te gemoetkomend aan haar belang rijkste bezwaren. Hyundai kwam zelfs meerdere malen zo laat met door Brussel gevraagde informatie dat Vestager moest schuiven met Een Franse supermarkt biedt baguettes aan tegen afbraakprijzen. Om de consument tegemoet te komen, maar ook omdat het goede reclame oplevert. cent duurder wordt De Franse supermarkt keten Leclerc werpt zich steeds vaker op als degene die op de kleintjes let. Een paar maanden geleden kwam de keten met een stunt door tijdelijk ben zine te gaan verkopen tegen kost prijs. Nu komt Leclerc met een spec taculaire stokbroodaanbieding: de Franse baguette kost de komende vier maanden nog maar 29 cent in de supermarkt. Bij de Franse bak ker ligt de prij s van een stokbrood gemiddeld rond de 90 cent: drie keer zo hoog dus. In 2018 ontpopte Leclerc zich ook al eens als straatvechter. De concurrerende supermarkten van Intermarché gaven toen 70 pro cent korting op potten Nutella. Dat was zo'n 'succes' dat het zelfs tot opstootjes in de winkels leidde. Leclerc besloot daarna de prijs van Nutella in zijn winkels met 80 procent te verlagen. In 2019 besloot Leclerc de prij zen van maar liefst 4.600 produc ten in de schappen te verlagen. Daarbij werd een grootse re clamecampagne gevoerd met de leus 'wij vech ten tegen koop krachtverlies'. Die motivatie zou nu ook weer spelen bij de stokbroodstunt. ,,De baguette is een sym bolisch product, je meet er zo de inflatie aan af', legde topman Mi- chel-Édouard Leclerc op de Franse televisie uit. „Wij garanderen een prijs op laag niveau." Ook in Frankrijk is er volop de bat en ongerustheid over de stij gende prijzen van dagelijkse pro ducten. De inflatie ligt lager dan het Europees gemiddelde, maar veel Fransen beklagen zich. Extra klanten Elektriciteit en brandstoffen zijn fors duurder geworden, net als bij voorbeeld graan en boter. Daar door verhoogden flink wat Franse bakkers de afgelopen maanden al hun prijzen voor baguettes en croissants. In dat klimaat hopen de su permarkten van Leclerc extra klan ten te lokken met hun stok broodstunt Maar de actie i Het bedrijf wees er ook op dat een stokbrood slechts 1 als de graanprijs 30 procent stijgt leidde tot woedende reacties van boeren en bakkers, die de 29 cent afdeden als 'demagogisch'. Zij zeg gen dat hun kosten voor tarwe en salarissen juist stijgen. „Leclerc draait ons de nek om'', schreven ze in een gemeenschappelijke verkla ring. VRIJDAG 14 JANUARI 2022 GO AFSCHEID IN GOED OVERLEG VOORAL LAND- EN TUINBOUW IA Aandeel profi teert van goede resultaten chip fabrikant TSMC. Koopjesjagers zetten koers ho ger na verlies woensdag. Omzet onder druk door perso neelsverloop bij trustkantoor. Uitzender kreeg adviesverlaging analist. Fransen ruziën over BRUSSEL Twee Zuid-Koreaanse reuzen op het vlak van de LNG-tankerbouw mogen van Europa niet met el kaar fuseren. Hun markt is zo gespecialiseerd en zijzelf zijn zo groot, dat ze door samengaan de volledige wereldmarkt zou den domineren en de belangen van Europese reders ernstig zouden schaden. Wereldwijd wordt voor 40 mil jard euro aan Liquid Natural Gas, afgekort LNG, verhandeld. o c Frank Renout Parijs ILLUSTRATIE MARK REIJNTJENS

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 16