H H 13 2012 al achterstanden en kan senongelijkheid te lijf. Het Rijk, gemeente, scholen, corporaties, zorginstellingen en politie werken samen om schoolprestaties, maar ook kansen op het gebied van werk en wonen te vergroten. Op schoolniveau betekent het onder meer dat leerlingen in basis- en voortgezet onderwijs extra uren krijgen, een verlengde schooldag dus. Dat zijn niet alleen schoolvakken, maar ook bijvoor beeld sport, cultuur en techniek. Idee is dat leerlingen voor wie het niet vanzelfsprekend is dat ze lid worden van een sport- of teken club of naar een museum gaan, ta lenten bij zichzelf ontdekken. Astrid Kroos, programmamana ger School Zorg bij het NPRZ: ,,De meeste scholen zijn blij met de extra ondersteuning. En we zijn ervan overtuigd dat die extra uren zich uitbetalen.'' Dat laatste was onder meer te zien in de verbe terde Cito-scores van leerlingen van groep 8. Helaas: de laatste drie jaar lopen die scores juist weer terug. Het vermoeden is dat de oplopende lerarentekorten en de lockdowns spelbreker zijn. Om de trend van oplopende lerarentekorten om te buigen pleit NPRZ al langer voor zwaardere wapens. ,,Wij willen gedifferenti eerde bonussen voor leraren op binnenstadsscholen. Op zulke scholen heb je andere, of meer vaardigheden nodig: orde houden is lastiger, omgaan met thuispro- blematiek, hoge in- en uitstroom van kinderen die de taal nauwe lijks spreken, daar mag wat ons betreft iets tegenover staan.'' De smeekbede is deels verhoord: leerkrachten van scholen 'die te maken hebben met veel uitda gende leerlingen' krijgen de komende twee jaar een toelage van 5 tot 8 procent op hun salaris. Tegelijk zoekt NPRZ op crea tieve manieren naar extra handen. Zo worden hbo-studenten van de Hogeschool Rotterdam in het programma 'Mentoren op Zuid' gekoppeld aan leerlingen van de basischool of voortgezet onder wijs. De studenten fungeren als 'mentor' van een kind en helpen bij huiswerk en het wegwerken van taal- en rekenachterstanden. Middenschool Zeker na de confronterende tv- serie Klassen, waaruit bleek hoe schrijnend de situatie is voor veel binnenstadskinderen op kleur rijke scholen, staat het bestrijden van kansenongelijkheid ook landelijk gezien weer extra in de belangstelling. Met extra financi- ele steun, meer aandacht voor voorschoolse educatie, verlengde schooldagen en goedbedoelde particuliere initiatieven wordt gepoogd het tij te keren. Allemaal leuk en aardig, denkt Hans Orelio, interim-directeur op SBO Merlijn in Den Haag maar het is niet genoeg om de grote onder liggende problemen van witte en zwarte wijken, de segregatie van kansarm en kansrijk, op te lossen. Hij werkte onder meer op achter- standscholen in Rotterdam en Den Haag, maar ook op witte scholen, waar bijna alle kinderen een havo-vwo-advies scoorden. Orelio: ,,Dertig jaar geleden waren Leraren op binnen- stadsscholen moeten bonussen krijgen we in Rotterdam-Zuid al bezig met achterstanden bestrijden, destijds vooral gericht op taal. Ook toen konden we met extra geld de klassen verkleinen. Dat leverde - behalve voor een groep vooral Turkse en Marokkaanse kinderen die het economisch beter kregen - ook niet op wat we ervan hadden verwacht. De verschillen zijn nog steeds gigantisch; veel witte kin deren zien in hun schoolloopbaan niemand van kleur. En in een Een middenschool zou kwetsbare kinderen een betere kans kunnen geven kleurrijke wijk als Transvaal, waar ik ook werkte, hoef je juist helemaal geen Nederlands te pra ten. De verloskundige, de bakker, de slager en de uitvaartverzorger: iedereen spreekt Turks.'' Orelio pleit net als veel van zijn binnenstadscollega's voor een rigoureuze ommezwaai. ,,Ik denk dat ons huidige onderwijssys teem gewoon niet voor iedereen geschikt is, zéker niet voor kinde ren die beginnen met een achter stand. Door het creëren van een middenschool tussen het basis- en voortgezet onderwijs zou je kwetsbare kinderen beter in posi tie kunnen brengen.'' Op zo'n middenschool zou het kind zich drie of vier jaar lang verder kun nen ontwikkelen. Dan is inmid dels wel duidelijk wat het (bin- nenstads)kind écht in z'n mars heeft. Schoolkeuze later Zo'n middenschool zou voor iedereen goed zijn, vindt ook Gerard van Vliet van de Haagse Jeroenschool. In Nederland moet je al op je 11de of 12de voor het vo kiezen, een keuze die in veel ge vallen je toekomst bepaalt. Daar mee doe je alle laatbloeiers ern stig tekort, vindt hij. ,,Kijk maar naar de internationale ranglijsten: in de best presterende onderwijs landen maken kinderen op hun 15de of 16de hun schoolkeuze." Aan de andere kant, zegt Van Vliet, is het ook niet goed om je te gedragen naar lage verwachtin gen. Hij weigert het woord 'ach- terstandsschool' te gebruiken ('kleurrijk klinkt zoveel beter') en is allergisch voor gehuil dat alles en iedereen kansarm is als je in een 'moeilijke' wijk woont. Want ja, de wereld is ongelijk. Van Vliet: ,,Natuurijk, het maakt uit ofje in Sierra Leone, in de Schilderswijk of in de rijke Haagse Vogelwijk wordt geboren. Maar als wij ons onderwijs don ders goed op orde hebben, als wij als school optimisme uitstralen, als kinderen en ouders zich wel kom en veilig voelen, als we rust en regelmaat bieden en een om geving creëren waarin het kind tot leren komt, dan kan iedereen kansrijk worden.'' Dat geldt ook voor Agnieska. Als het pauze is, en haar klasgeno ten hun broodblik tevoorschijn halen, schuifelt ze onzeker rich ting juf, terwijl ze haar allerliefste glimlach laat zien. ,,O juf, ik ben een beetje dom. Heb weer geen brood bij me. Mag ik iets uit het laatje?'' *Agnieska is niet haar echte naam. Leo van Marrewijk is journalist en parttime leerkracht op een binnen- stadsschool. perikelen als slechte huisvesting, onderhuur en gezondheid zijn veel ouders de weg in hulpverle ners- en welzijnsland al kwijt voor ze 'm gevonden hebben. Dus is het volgens Van Vliet praktisch om alle professionals die een relatie hebben met het opgroeiende kind onder één dak te hebben. Extra uren Alle grote steden gaan de strijd aan met kansenongelijkheid. Rotterdam-Zuid gaat onder de vlag van Nationaal Programma Rotterdam Zuid (NPRZ) sinds GO DONDERDAG 13 JANUARI 2022 - Astrid Kroos, Nationaal Programma Rotterdam Zuid 8,5 mld extra NPO-budget voor het dempen van kansenongelijk heid in het onderwijs H van het budget van een 'kwetsbare' basisschool kan bestaan uit 'achterstandsgeld' - Hans Orelio, interim-directeur SBO Merlijn, Den Haag G Lerarentekort en corona in het onderwijs, mogelijk een taal achterstand en tal van andere problemen thuis. Het is de kunst voor veel jongeren - en misschien ook deze jonge held in het Haagse Wijkpark Transvaal - het hoofd niet te laten hangen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 61