12 ACHTERGROND GELIJKE START In de ideale wereld is onderwijs 'de grote gelijkmaker': ieder kind moet kunnen uitgroeien tot een gelukkige, economisch succesvolle volwassene. Toch lukt dat steeds minder goed in Nederland. Waarom? En ook: hoe moet het dan wel? gnieska* (9) is een vrolijke meid. Behulp zaam, onder nemend, geinig koppie. Toch gaat het niet goed op school. Als dochter van Poolse arbeidsmigranten is ze sinds haar 4de in Nederland, en ondanks een taalachterstand praat ze honderduit, met een aandoen lijk Haags/Pools accent. Thuis spreken ze Pools; haar alleen staande moeder vertrekt iedere ochtend om zes uur met een busje naar haar werk in het Westland. De kinderen, 6, 9 en 11, zorgen zelf dat ze met gevuld broodblik om half negen op school staan. Althans, in theorie. De praktijk is dat Agnieska nogal eens een tram mist. En zonder eten op school verschijnt. Jufs noodrant soen - ontbijtkoeken en 'gezonde' repen in een laatje - biedt dan uitkomst. Aan het slaaptekort van Agnieska, de slechte huisvesting, de psychische problemen van moeder en het feit dat het 'te duur' en 'gedoe' voor mama is om aan de grootste wens van Agnieska (lid worden van de voetbalclub) te vol doen, kan de juf weinig doen. Monster Kansenongelijkheid is een veel koppig monster, weet directeur Gerard van Vliet van de Haagse Jeroenschool, een kleurrijke basis school in Spoorwijk, een wijk met veel arbeidsmigranten. Zijn school scoort bijna maximaal (39,7 op de 40) op de 'achterstandsscore'. Een school die hoog scoort, krijgt extra geld van het Rijk én van de ge meente Den Haag. Daar komen nog onder meer de gelden bij om corona-achterstanden te bestrij den (Nationaal Programma Onderwijs, de 'NPO-gelden'). Van Vliet: ,,Grof gezegd is een derde deel van ons schoolbudget 'achter- standsgeld': we zitten als kleur rijke school nou eenmaal in een ingewikkeld gebied.'' Het betekent ook dat een witte school met veel hoogopgeleide Zet je een minkukel voor de klas, dan heb je nog niks aan al die miljoenen ouders een derde minder budget heeft vergeleken met de Jeroen school. Of dat eerlijk is? En of het helpt, al dat extra geld? Daar heeft Van Vliet wel ideeën over. Simpel gesteld: er is geld zat, maar een enorm tekort aan - professionele - handjes. Van Vliet: ,,We kampen momenteel met twee onderwijs- rampen, corona en het lerarente kort.'' Op zijn school zijn al vanaf augustus drie fulltime vacatures die maar niet vervuld raken. Van Vliet: ,,En in zeven groepen geven leerkrachten les die 'anders bevoegd' zijn.'' Voor alle duidelijk heid: 'anders bevoegd' betekent dat degenen die lesgeven geen pabo-diploma hebben, maar bijvoorbeeld onderwijsassistent, zij-instromer-in-opleiding of pabostudent zijn. Kleinere klassen Het lerarentekort in het basison derwijs is niet exclusief Haags of binnenstedelijk. Wel is de nood in de binnensteden het grootst: in Den Haag bedraagt het huidige tekort 16 procent, in Amsterdam 15,3 procent en in Rotterdam 13,2 procent, terwijl het landelijk gemiddelde 8,5 procent bedraagt (cijfers december 2021). Met de extra gelden kan Van Vliet wel andere dingen doen om zijn kinderen kansrijker te maken. ,,Wij hebben nu kleine klassen met gemiddeld zo'n 21 leerlingen. Uit alle internationale onderzoe ken blijkt: kleinere klassen zijn het meest efficiënte instrument om tot betere leerprestaties te ko men.'' Immers, de leerkracht heeft dan meer tijd om leerlingen indi vidueel te helpen. Disclaimer van Van Vliet: dan moeten het wel kwalitatief goede leraren zijn. ,,Al krijgen we er nóg 6 miljoen euro bij: als je een minkukel voor de klas zet, heb je er nog niks aan.'' Het extra geld voor 'kwetsbare scholen' geeft nog meer mogelijk heden. Dankzij die financiële steun haalt Van Vliet steeds meer specialisten in huis: logopedist, ouderconsulent, schoolmaat- schappelijk werker, ergotherapeut en psycholoog. Een heel bewuste keuze, zegt hij. Een van de grootste uitdagingen in binnensteden is, zeker bij nieuwkomers, het betrekken van ouders bij de opvoeding van hun kind. Van Vliet: ,,Dat veroordeel ik niet, het is een gegeven. Veel men sen hebben heel andere proble men aan hun hoofd dan hun kind helpen met huiswerk of 's avonds een boekje voorlezen.'' En door taalproblemen in combinatie met DONDERDAG 13 JANUARI 2022 GO oe kansri k ben je in een kleurrijke TEKST LEO VAN MARREWIJK FOTO DAVID ROZING/HH - Gerard van Vliet, directeur Jeroenschool, Den Haag

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 60