Op je 12de een elektrische auto bouwen c Onverwachte schooltypes 8 Technasium in Amsterdam Eitje pellen Op het gebied van samenwerken heb ik al bijgeleerd Robot DONDERDAG 13 JANUARI 2022 GO TEKST THEO PAIJMANS FOTO'S KOEN VERHEIJDEN Niet alleen technische vaardigheden tellen op het Ir. Lely Lyceum. Ook creatief nadenken en samenwerken doen ertoe. De eerste opdracht heeft Darice Djoemena (12) al afgerond, zegt ze. ,,Ik heb samen met drie anderen een elektrische auto gemaakt. Van aluminium. Met een duurzame motor, waardoor hij ook min der CO2 uitstoot. En er kunnen zes of zeven mensen in." Zo, dat klinkt goed. Toch loopt in de woor den van Darice de droom een tikkeltje vooruit op de werkelijkheid. Op het Ir. Lely Lyceum in Amsterdam staat namelijk haar fraaie proto type, een object van 20 bij 20 centimeter. Van aluminium, en als het ooit een echte straatauto wordt zal hij weinig CO2 uitstoten en zullen er zes of zeven mensen in passen. Darice weet dan ook wat ze later wil: ,,Een eigen bedrijf, met elektrische auto's.'' Aurora wordt de naam voor haar merk. Darice is vwo-leerling. Ze krijgt extra lessen op het technasium, een onderwijsvorm die sinds vier jaar beschikbaar is op het Ir. Lely Lyceum, op initia tief van conrector Erik Jan Baaijens en Jantine Ouwen- dijk, coördinator van het technasi- um-onderwijs. ,,In totaal 225 leerlin gen volgen deze lessen, ongeveer een kwart van het totaal'', zegt Ou- wendijk. Er zijn inmiddels iets meer dan hon derd technasia in Nederland, allemaal aangesloten bij Stichting Technasium. Een school mag zich pas tech- nasium noemen met een speciaal toegekend predicaat. Elk jaar wordt getoetst of de school het predicaat mag houden. Ouwendijk: „Vanaf de havo kunnen leerlin gen kiezen voor technasium-onderwijs. Het vak Onderzoek en Ontwerpen staat centraal; leerlingen werken daarbij in teamverband aan technische opdrachten.'' Die zijn geïnspireerd op de praktijk, legt zij uit. Een oplossing verzinnen voor een ge bouw dat te weinig regenwater opvangt, bij voorbeeld. ,,Of het ontwikkelen van een hulp middel voor een eenarmige man die zelf een eitje wil pellen.'' Het gaat niet alleen om technische vaar digheden, zegt Baaijens: ,,Minstens zo be langrijk zijn andere competenties. Leren zelf contact op te nemen met bedrijven en vak experts, maar ook creatief nadenken, samen werken, presenteren, netwerken. Als ze naar een hbo of universiteit gaan, hebben ze een grote voorsprong.'' - Darice Djoemena, leerling Darice vindt dat ze al veel heeft bijgeleerd. ,,Op het gebied van samenwerken bijvoor beeld. Ik heb zelf voor het technasium geko zen, want ik wilde nieuwe dingen proberen. Ik zou wel een eigen robot willen bouwen, maar dat komt nog wel.''

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 56