Op je 12de een elektrische auto bouwen
c Onverwachte schooltypes
8
Technasium in Amsterdam
Eitje pellen
Op het
gebied van
samenwerken
heb ik al
bijgeleerd
Robot
DONDERDAG 13 JANUARI 2022 GO
TEKST THEO PAIJMANS FOTO'S KOEN VERHEIJDEN
Niet alleen technische vaardigheden
tellen op het Ir. Lely Lyceum. Ook creatief
nadenken en samenwerken doen ertoe.
De eerste opdracht heeft
Darice Djoemena (12) al
afgerond, zegt ze. ,,Ik heb
samen met drie anderen een
elektrische auto gemaakt. Van
aluminium. Met een duurzame
motor, waardoor hij ook min
der CO2 uitstoot. En er kunnen zes of zeven
mensen in."
Zo, dat klinkt goed. Toch loopt in de woor
den van Darice de droom een tikkeltje vooruit
op de werkelijkheid. Op het Ir. Lely Lyceum in
Amsterdam staat namelijk haar fraaie proto
type, een object van 20 bij 20 centimeter.
Van aluminium, en als het ooit een echte
straatauto wordt zal hij weinig CO2 uitstoten
en zullen er zes of zeven mensen in passen.
Darice weet dan ook wat ze later wil: ,,Een
eigen bedrijf, met elektrische auto's.'' Aurora
wordt de naam voor haar merk.
Darice is vwo-leerling. Ze krijgt extra lessen
op het technasium, een onderwijsvorm die
sinds vier jaar beschikbaar is op het Ir. Lely
Lyceum, op initia
tief van conrector
Erik Jan Baaijens
en Jantine Ouwen-
dijk, coördinator
van het technasi-
um-onderwijs. ,,In
totaal 225 leerlin
gen volgen deze
lessen, ongeveer
een kwart van het
totaal'', zegt Ou-
wendijk.
Er zijn inmiddels
iets meer dan hon
derd technasia in
Nederland, allemaal aangesloten bij Stichting
Technasium. Een school mag zich pas tech-
nasium noemen met een speciaal toegekend
predicaat. Elk jaar wordt getoetst of de
school het predicaat mag houden.
Ouwendijk: „Vanaf de havo kunnen leerlin
gen kiezen voor technasium-onderwijs. Het
vak Onderzoek en Ontwerpen staat centraal;
leerlingen werken daarbij in teamverband aan
technische opdrachten.''
Die zijn geïnspireerd op de praktijk, legt zij
uit. Een oplossing verzinnen voor een ge
bouw dat te weinig regenwater opvangt, bij
voorbeeld. ,,Of het ontwikkelen van een hulp
middel voor een eenarmige man die zelf een
eitje wil pellen.''
Het gaat niet alleen om technische vaar
digheden, zegt Baaijens: ,,Minstens zo be
langrijk zijn andere competenties. Leren zelf
contact op te nemen met bedrijven en vak
experts, maar ook creatief nadenken, samen
werken, presenteren, netwerken. Als ze naar
een hbo of universiteit gaan, hebben ze een
grote voorsprong.''
- Darice Djoemena,
leerling
Darice vindt dat ze al veel heeft bijgeleerd.
,,Op het gebied van samenwerken bijvoor
beeld. Ik heb zelf voor het technasium geko
zen, want ik wilde nieuwe dingen proberen.
Ik zou wel een eigen robot willen bouwen,
maar dat komt nog wel.''