Amerikaanse rederij heeft oogje op haven van Tholen 7 c PvdA en GroenLinks krijgen weinig bijval voor plan lokaal vuurwerkverbod i i .-•> In Goes moesten de afgelopen jaarwisseling veel afvalbakken het weer ontgelden. foto camile schelstraete De schade rondom oud en nieuw was weer groot in Goes. Het moet maar eens klaar zijn vinden PvdA en GroenLinks. Ze willen een lokaal vuurwerkverbod. Rob Paardekam Goes De twee partijen krij gen echter weinig bij val. Als het om dat verbod gaat, althans. Dat het de spuigaten uitloopt met de jaarlijkse vuur- werkschade, daar zijn alle fracties in de Goese gemeenteraad het over eens. Onder meer vuilnisbak ken moesten het weer ontgelden. ,,Ik heb gezien dat een afValbak compleet was opengereten", zegt CDA'er Frans van de Knaap. ,,Ei- genlijk noem ik het geen vuur werk, waarmee ze dat doen. Dat zijn illegale bommen." De schade aan gemeentelijke eigendommen bedroeg dit jaar bijna 34.000 euro. GroenLinks en PvdA willen van burgemeester en wethouders we ten wat ze in de toekomst gaan doen om dergelijke toestanden te voorkomen. De twee fracties plei ten voor een permanent lokaal vuurwerkverbod. ,,Maar we willen niet alleen iets verbieden", zegt PvdA-raadslid Wouter van der Pijl. ,,De gemeente moet voor een mooi alternatief zorgen, bijvoor beeld een licht- of droneshow." Preventieve sfeer De twee linkse partijen zeggen zich te realiseren dat enkel het af kondigen van een verbod weinig zoden aan de dijk zet. Dat bleek wel uit het landelijke verbod tij dens de afgelopen twee jaarwisse lingen. ,,Er zal meer gehandhaafd moeten worden en ook in de pre ventieve sfeer moeten we iets doen", zegt Van der Pijl. ,,Mis- schien kunnen buurtwerkers daarin een rol spelen." André Al- ting (GL) roept op tot creativiteit. „Sommige gemeenten plakken prijskaartjes op vuilnisbakken, om potentiële vernielers bewust te maken van hoeveel zo'n bak kost. Maar je kunt ook zeggen: 'Als de schade dit jaar onder de 10.000 euro blijft, gaan we van die andere 20.000 euro iets leuks voor de jon geren doen.' Het is zomaar een ge dachte." Een lokaal vuurwerkver bod gaat andere fracties te ver. De meesten vinden, als ze al vóór een verbod zijn, dat zoiets landelijk moet worden geregeld. ,,Zo'n verbod instellen is niet moeilijk, maar hoe gaan we het handhaven?", vraagt Johnny Lu- kasse (SGP/CU) zich af. Hij ziet net als onder meer CDA en D66 meer in bewustwording en voor lichting. ,,Vóór er sprake kan zijn van een permanent verbod, moet eerst dat traject worden doorlo pen", vindt Saskia Verheij (D66). ,,Vuurwerk patsboem verbieden is niet te handhaven en werkt ave rechts. De gemeente moet ook al ternatieven bieden, bijvoorbeeld een professionele vuurwerkshow De gemeente moet een alternatief bieden, zoals een vuurwerkshow - Saskia Verheij, D66 of gecontroleerde vreugdevuren." Nieuw Goes (NG) en de Partij voor Goes (PvG) zien in plaats van een verbod meer in het uitbreiden van vuurwerkvrije zones. De twee partijen denken dat er op het ge bied van handhaving nog wat te winnen valt. Stan Meulblok (PvG) constateert dat parkeren gratis is rondom de jaarwisseling. De handhavers die zich daar niet mee bezig hoeven te houden, kunnen volgens hem wellicht worden in gezet op plekken waar vuurwerk- overlast wordt verwacht. Vincent Mareels (NG) wijst erop dat een meerderheid van de ge meenteraad enige tijd geleden te gen een flinke uitbreiding van het aantal boa's stemde. ,,Dat is in deze kwestie een gemiste kans, want handhaving is hier cruciaal." Siervuurwerk De VVD is tegen een verbod. ,,Wij zien meer in een lik-op-stukbeleid waarbij de kosten worden verhaald op de daders", zegt Stan Jasperse. De politie moet dan volgens hem wel meer handhaven. Een algeheel verbod gaat ook het CDA te ver. ,,Ja, als je die bommen als vuurwerk be schouwd, dan ben ik voor een ver bod", zegt Frans van der Knaap. ,,Maar er is ook altijd prachtig sier vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Door ook die mooie traditie te ver bieden, los je het probleem niet op." THOLEN Rederij Amawaterways heeft se rieuze interesse om Tholen aan te doen met zijn riviercruise schepen. Als proef meert deze morgen al zo'n schip aan. De proefvaart maakt onderdeel uit van het al langer lopende onder zoek naar mogelijkheden om Tho len als bestemming op te nemen bij riviercruisereizen. De gemeente wil dat graag, zodat er meer toeris ten komen. De contacten met Ama- waterways zijn nog pril, benadrukt Frank Hommel. ,,Maar er hangt ie mand aan de hengel en die moeten we binnenhalen." Desondanks is de interesse van Amerikaanse bedrijf serieus. De re- der heeft een vloot van 23 schepen en vaart ook in zuidelijk Afrika, Egypte en andere Europese landen. Maar doet óók Middelburg en Veere aan op weg naar België. En ook voor Tholen liggen er kansen, legt Hom mel uit. Hij doelt op de gunstige lig ging op de vaarroute Rotter dam-Antwerpen/Gent die in veel vaarprogramma's voorkomt. ,,We hebben al langer de ambitie om ri viercruises naar hier te halen. De markt groeit en is er een gebrek aan aanmeerplaatsen. Door riviercrui ses aan te trekken kan een impuls gegeven worden aan de lokale eco nomie en toeristische sector." Om de boel te verkennen en te kijken of aanleggen praktisch wel haalbaar is, wordt morgen een proefvaart vanuit Willemstad ge maakt. Daar ligt nu een schip van Amawaterways. Het schip zal in Tholen overigens niet letterlijk 'in' de haven aanmeren, maar de vluchthaven daar voor het keer- middel biedt uitkomst. Overigens is ook de overzijde van de haven, aan de kant van de oesterputten, in beeld voor eventuele aanlegplaats. Daar zou dan wel een nieuwe stei ger moeten worden aangelegd. Vanaf 2023 Hommel hoopt dat de gesprekken leiden tot goed nieuws, maar is wel voorzichtig. ,,We staan nog aan het begin van de inhoudelijke gesprek- Er hangt iemand aan de hengel, die moeten we binnenhalen - Frank Hommel, wethouder gemeente Tholen ken. En ofdat leidt tot resultaat, we ten we nog niet." Zeven jaar gele den was er eveneens een (andere) reder die interesse had om in Tho- len aan te meren, maar dat liep toen op niets uit. Wel peilde de ge meente destijds al de meningen van omwonenden en betrokken or- ganisaties. ,,Die waren toen over wegend positief", zegt Hommel. Maar mochten de gesprekken met Amawaterways de goede kant op gaan, dan zal de gemeente we derom eerst in de omgeving te rade gaan. Hommel schat in dat schepen vanaf 2023 kunnen aanmeren. Amawaterways is overigens niet de enige reder die iets met Tholen heeft. Het Noord-Hollandse Boat Bike Tours, dat fietsvaarvakanties verzorgt, gebruikt de stad al als aan legplaats. Per schip komen maxi maal veertig passagiers mee. Zij zijn volgens Hommel geïnteresseerd om Tholen vaker aan te doen. - Michiel Bouwman BE WOENSDAG 12 JANUARI 2022 'Verbod werkt juist averechts'

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 52