Amerikaanse rederij heeft oogje op haven van Tholen
7
c PvdA en GroenLinks krijgen weinig bijval voor plan lokaal vuurwerkverbod
i i .-•>
In Goes moesten de afgelopen jaarwisseling veel afvalbakken het weer ontgelden. foto camile schelstraete
De schade rondom oud en
nieuw was weer groot in Goes.
Het moet maar eens klaar zijn
vinden PvdA en GroenLinks.
Ze willen een lokaal
vuurwerkverbod.
Rob Paardekam
Goes
De twee partijen krij
gen echter weinig bij
val. Als het om dat
verbod gaat, althans.
Dat het de spuigaten
uitloopt met de jaarlijkse vuur-
werkschade, daar zijn alle fracties
in de Goese gemeenteraad het
over eens. Onder meer vuilnisbak
ken moesten het weer ontgelden.
,,Ik heb gezien dat een afValbak
compleet was opengereten", zegt
CDA'er Frans van de Knaap. ,,Ei-
genlijk noem ik het geen vuur
werk, waarmee ze dat doen. Dat
zijn illegale bommen." De schade
aan gemeentelijke eigendommen
bedroeg dit jaar bijna 34.000 euro.
GroenLinks en PvdA willen van
burgemeester en wethouders we
ten wat ze in de toekomst gaan
doen om dergelijke toestanden te
voorkomen. De twee fracties plei
ten voor een permanent lokaal
vuurwerkverbod. ,,Maar we willen
niet alleen iets verbieden", zegt
PvdA-raadslid Wouter van der
Pijl. ,,De gemeente moet voor een
mooi alternatief zorgen, bijvoor
beeld een licht- of droneshow."
Preventieve sfeer
De twee linkse partijen zeggen
zich te realiseren dat enkel het af
kondigen van een verbod weinig
zoden aan de dijk zet. Dat bleek
wel uit het landelijke verbod tij
dens de afgelopen twee jaarwisse
lingen. ,,Er zal meer gehandhaafd
moeten worden en ook in de pre
ventieve sfeer moeten we iets
doen", zegt Van der Pijl. ,,Mis-
schien kunnen buurtwerkers
daarin een rol spelen." André Al-
ting (GL) roept op tot creativiteit.
„Sommige gemeenten plakken
prijskaartjes op vuilnisbakken, om
potentiële vernielers bewust te
maken van hoeveel zo'n bak kost.
Maar je kunt ook zeggen: 'Als de
schade dit jaar onder de 10.000
euro blijft, gaan we van die andere
20.000 euro iets leuks voor de jon
geren doen.' Het is zomaar een ge
dachte." Een lokaal vuurwerkver
bod gaat andere fracties te ver. De
meesten vinden, als ze al vóór een
verbod zijn, dat zoiets landelijk
moet worden geregeld.
,,Zo'n verbod instellen is niet
moeilijk, maar hoe gaan we het
handhaven?", vraagt Johnny Lu-
kasse (SGP/CU) zich af. Hij ziet
net als onder meer CDA en D66
meer in bewustwording en voor
lichting. ,,Vóór er sprake kan zijn
van een permanent verbod, moet
eerst dat traject worden doorlo
pen", vindt Saskia Verheij (D66).
,,Vuurwerk patsboem verbieden is
niet te handhaven en werkt ave
rechts. De gemeente moet ook al
ternatieven bieden, bijvoorbeeld
een professionele vuurwerkshow
De gemeente moet
een alternatief
bieden, zoals een
vuurwerkshow
- Saskia Verheij, D66
of gecontroleerde vreugdevuren."
Nieuw Goes (NG) en de Partij
voor Goes (PvG) zien in plaats van
een verbod meer in het uitbreiden
van vuurwerkvrije zones. De twee
partijen denken dat er op het ge
bied van handhaving nog wat te
winnen valt. Stan Meulblok (PvG)
constateert dat parkeren gratis is
rondom de jaarwisseling. De
handhavers die zich daar niet mee
bezig hoeven te houden, kunnen
volgens hem wellicht worden in
gezet op plekken waar vuurwerk-
overlast wordt verwacht.
Vincent Mareels (NG) wijst erop
dat een meerderheid van de ge
meenteraad enige tijd geleden te
gen een flinke uitbreiding van het
aantal boa's stemde. ,,Dat is in
deze kwestie een gemiste kans,
want handhaving is hier cruciaal."
Siervuurwerk
De VVD is tegen een verbod. ,,Wij
zien meer in een lik-op-stukbeleid
waarbij de kosten worden verhaald
op de daders", zegt Stan Jasperse.
De politie moet dan volgens hem
wel meer handhaven. Een algeheel
verbod gaat ook het CDA te ver. ,,Ja,
als je die bommen als vuurwerk be
schouwd, dan ben ik voor een ver
bod", zegt Frans van der Knaap.
,,Maar er is ook altijd prachtig sier
vuurwerk tijdens de jaarwisseling.
Door ook die mooie traditie te ver
bieden, los je het probleem niet op."
THOLEN
Rederij Amawaterways heeft se
rieuze interesse om Tholen aan
te doen met zijn riviercruise
schepen. Als proef meert deze
morgen al zo'n schip aan.
De proefvaart maakt onderdeel uit
van het al langer lopende onder
zoek naar mogelijkheden om Tho
len als bestemming op te nemen bij
riviercruisereizen. De gemeente
wil dat graag, zodat er meer toeris
ten komen. De contacten met Ama-
waterways zijn nog pril, benadrukt
Frank Hommel. ,,Maar er hangt ie
mand aan de hengel en die moeten
we binnenhalen."
Desondanks is de interesse van
Amerikaanse bedrijf serieus. De re-
der heeft een vloot van 23 schepen
en vaart ook in zuidelijk Afrika,
Egypte en andere Europese landen.
Maar doet óók Middelburg en Veere
aan op weg naar België. En ook voor
Tholen liggen er kansen, legt Hom
mel uit. Hij doelt op de gunstige lig
ging op de vaarroute Rotter
dam-Antwerpen/Gent die in veel
vaarprogramma's voorkomt. ,,We
hebben al langer de ambitie om ri
viercruises naar hier te halen. De
markt groeit en is er een gebrek aan
aanmeerplaatsen. Door riviercrui
ses aan te trekken kan een impuls
gegeven worden aan de lokale eco
nomie en toeristische sector."
Om de boel te verkennen en te
kijken of aanleggen praktisch wel
haalbaar is, wordt morgen een
proefvaart vanuit Willemstad ge
maakt. Daar ligt nu een schip van
Amawaterways. Het schip zal in
Tholen overigens niet letterlijk 'in'
de haven aanmeren, maar de
vluchthaven daar voor het keer-
middel biedt uitkomst. Overigens
is ook de overzijde van de haven,
aan de kant van de oesterputten, in
beeld voor eventuele aanlegplaats.
Daar zou dan wel een nieuwe stei
ger moeten worden aangelegd.
Vanaf 2023
Hommel hoopt dat de gesprekken
leiden tot goed nieuws, maar is wel
voorzichtig. ,,We staan nog aan het
begin van de inhoudelijke gesprek-
Er hangt iemand aan
de hengel, die moeten
we binnenhalen
- Frank Hommel, wethouder
gemeente Tholen
ken. En ofdat leidt tot resultaat, we
ten we nog niet." Zeven jaar gele
den was er eveneens een (andere)
reder die interesse had om in Tho-
len aan te meren, maar dat liep toen
op niets uit. Wel peilde de ge
meente destijds al de meningen
van omwonenden en betrokken or-
ganisaties. ,,Die waren toen over
wegend positief", zegt Hommel.
Maar mochten de gesprekken met
Amawaterways de goede kant op
gaan, dan zal de gemeente we
derom eerst in de omgeving te rade
gaan. Hommel schat in dat schepen
vanaf 2023 kunnen aanmeren.
Amawaterways is overigens niet
de enige reder die iets met Tholen
heeft. Het Noord-Hollandse Boat
Bike Tours, dat fietsvaarvakanties
verzorgt, gebruikt de stad al als aan
legplaats. Per schip komen maxi
maal veertig passagiers mee. Zij zijn
volgens Hommel geïnteresseerd
om Tholen vaker aan te doen.
- Michiel Bouwman
BE WOENSDAG 12 JANUARI 2022
'Verbod werkt juist averechts'