Fitness Fitaal voert actie voor snelle heropening sportsector Provincie komt scholieren iets tegemoet in reiskosten I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl woensdag 12 januari 2022 VLISSINGEN FOTO DIRK-JAN GJELTEMA Sporters van Fitness Fitaal in Vlissingen hebben gisteren ge pleit voor heropening van de sportsector. Ze vormden een lang lint langs het Kanaal door Walcheren. In Den Haag kwa men experts en prominenten uit de sportsector samen. Ze willen dat de sportsector weer open gaat. Fitness Fitaal hield als enige sportschool een actie in Zeeland. Sinds de lockdown hebben 400 leden van de Vlis- singse school het lidmaatschap stopgezet. Bij een langere slui- ting denkt het bedrijf het einde van de maand niet te halen. Zie ook PZC.nl/video Eis 5 jaar tegen straatracer Inge Caljouw kwam om bij aanrijding Bij Jumbo-Visma is alles 'next level' Milan Vader thuis bij zwart-geel G Scholieren vormen de grootste groep gebruikers van het openbaar vervoer in Zeeland. FOTO Zeeuwse leerlingen die in Middelharnis naar school gaan krijgen compensatie voor de gestegen kosten van de bus. De hogere kosten komen door een nieuw tarievensysteem. Theo Giele Middelburg Dit systeem, Zeeland Voordeel, werd op 2 mei vorig jaar ingevoerd. Het is gunstig voor mensen die vaak gebruik maken van de bus en lange ritten maken. Hoe meer je reist, hoe meer korting je opbouwt. De bedoeling is de bus aantrekkelij ker te maken voor mensen die bij voorbeeld met de auto naar hun werk gaan. Voor wie een korte rit maakt of af en toe de bus gebruikt, is het juist duurder geworden. Scholieren vormen de grootste groep gebruikers van het openbaar vervoer in Zeeland. Maar het voor deel voor veelgebruikers geldt al leen voor de Zeeuwse buslijnen. Er rijdt wel een Zeeuwse scholieren bus naar Middelharnis op het Zuid-Hollandse Goeree-Overflak- kee, maar de Zeeuwse leerlingen maken ook gebruik van de Zuid-Hollandse buslijn 436. Dat doen ze op momenten dat de Zeeuwse scholierenbus niet goed aansluit op hun lestijden. Zuid-Hollandse bus Tot die invoering van Zeeland Voordeel konden ze via hun Zeeuwse abonnement gebruik ma ken van lijn 436. Maar die abonne menten zijn met de invoering van Zeeland Voordeel afgeschaft en nu betalen ze het volle pond in de Zuid-Hollandse bus. Omdat lijn 436 geen Zeeuwse lijn is, tellen deze ritten ook niet mee bij het op bouwen van korting bij Zeeland Voordeel. Dit stelt het dagelijks pro- C Tot de invoering van Zeeland Voordeel konden scholieren via hun Zeeuwse abonnement gebruik maken van lijn 436. Nu niet meer vinciebestuur vast nadat er acht maanden ervaring is opgedaan met het nieuwe tarievensysteem. De provincie Zeeland wil de scholieren compenseren voor de meerkosten door het gebruik van de Zuid-Hollandse buslijn 436. Maar de provincie wil daarnaast dat de dienstregeling van de Zeeuwse scholierenlijn naar Middelharnis beter past bij de schooltijden, zodat leerlingen niet of minder zijn aan gewezen op lijn 436. ,,Daarbij doen scholen een oproep aan leerlingen om huiswerk mee te nemen naar school om zo tijd (voor of na de les sen) te overbruggen en daardoor wel te kunnen reizen met de Zeeuwse scholierenlijnen", aldus Gedeputeerde Staten. „Daarnaast komt er een beperkte compensatie regeling voor scholieren die daar naast toch nog gebruik maken van buslijn 436. Deze regeling wordt in overleg met de scholen uitgewerkt en via de scholen uitgevoerd." Het nadeel dat de Zeeuwse leer lingen van de school in Middelhar- nis hebben bij het uitwerken van Zeeland Voordeel heeft 'niet vol doende aandacht gekregen', erken nen GS. Het aantal overige reacties over de nieuwe tarieven bleef be perkt, schrijft het provinciebestuur. Fiets De klachten over duurdere korte ritten waren al voorzien bij het ma ken van de plannen. ,,Het betreft immers relatief korte afstanden waarop de bus niet langer de con currentie aangaat met de fiets", al dus het provinciebestuur. Mede door de grote invloed van de coro namaatregelen op het openbaar vervoer is het volgens GS nu nog te vroeg om een oordeel over de effec ten van Zeeland Voordeel te vellen. De invoering van het systeem was midden in de eerste lockdown. De provincie wil bij gemeenten nogmaals het 'Minima Product Zeeland' onder de aandacht bren gen. Dat is tegelijk met de invoering van Zeeland Voordeel ingevoerd. Het doel van het 'Minima Product Zeeland' is het betaalbaar houden van het openbaar vervoer voor mensen met een laag inkomen. Dit 'product' kan via de gemeenten worden verkregen. Zeeland CZEELAND3 C ZEELAND 11 Compensatie voor busrit

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 33