•*-»- •- 9 Reactie Gereformeerde Gemeenten in Nederland Strijd voor erkenning van het religieus traumasyndroom - I dere was ik alles kwijt. Niet alleen het contact met thuis werd verbro ken. Alle familieleden lieten me in de steek. Van mensen uit de kerk heb ik nooit meer iets gehoord. Plotseling was ik ontzettend een zaam." Marieke werd wakker in een we reld die ze nauwelijks kende. Wat ze mooi vond, wat ze goed kon: ze wist het niet. Ze wist niet eens wie ze was. ,,Je hoort een liedje op de radio. Iedereen kent het, maar jij hebt geen idee. Dat soort dingen heb je de hele dag. Als je dan ook nog eens geleerd hebt dat de wereld buiten de kerk slecht is en je hebt niet geleerd om emoties te tonen, dan kun je je misschien voorstellen hoe moeilijk ik het heb gehad." Afkeurende gedachten Ook over zichzelf had ze tijdens haar eigen opvoeding niets dan af keurende gedachten opgebouwd. Zoals lotgenote en schrijfster Franca Treur het omschrijft in haar bestseller Dorsvloer vol confetti, die ook gaat over het opgroeien in een bevindelijk gereformeerd gezin: 'Ze zijn gewend om eigenwaarde te zien als een gebrek aan nederig heid.' Met andere woorden: beeld je maar niets in, je bent toch alleen maar tot slechte dingen in staat. Marieke: ,,Ik was bijna paranoïde fvjo' - 'V-A - opgevoed tegenover de 'normale' wereld en ik vertrouwde niemand, inclusief mezelf. Met die bagage moest ik zelf een leven opbouwen." Jaren later - Marieke had toen mondjesmaat contact met haar fa milie - scheidde ze. ,,Toen ik het mijn moeder vertelde, legde ze twee handen op mijn schouders. 'Jij belandt op de onderste plek in de hel', zei ze. Alsof er een vloek over me werd uitgesproken." Het was de opmaat voor diepere ellende. Marieke liep helemaal vast. Eerst kwam de burn-out. ,,Als ik in bed rechtop ging zitten, werd het al zwart voor mijn ogen. Ik had aller lei fysieke klachten, belandde zelfs in het ziekenhuis. De arts zei dat ik de weerstand had van een kanker patiënt." Na de burn-out kwam de depressie. ,,Ik heb heel, heel diep gezeten." Uiteindelijk zocht ze hulp. Na omzwervingen vond ze Ik was bijna paranoïde opgevoed tegenover de 'normale' wereld. Ik vertrouwde niemand, inclusief mezelf iemand die haar begreep en die haar - het kostte jaren vol bloed zweet en tranen - leerde om patro nen in haar hoofd te doorbreken. ,,Zomaar een klein voorbeeld. Als ik een ander bed wilde kopen, was het van: Ik heb het helemaal niet nodig, ik heb toch al een bed? Het is duur, waarom ben ik dat waard? Enzo voorts. Dat is geen leven. Ik was al tijd maar hard voor mezelf, had me- zelfaangeleerd dat ik iedereen te leurstelde. Omdat ik nooit bevesti ging had gehad dat ik iets goed deed." Enorm boos Ook voor emoties kwam er einde lijk, en met horten en stoten, ruimte. ,,Of ik boos ben geweest? Wat dacht je? Ik ben enorm boos geweest. Op mezelf, op mijn ou ders, mijn familie, mensen uit de kerk. Op iedereen. Omdat ik boven de 30 was, en compleet in puin lag door mijn jeugd, daar zoveel last van had." Maar het werd beter. De euforie die ze voelde toen ze alleen een huis kocht, in de woonkamer stond en besefte dat ze de muren oranje kon verven, of paars, of groen, wat ze maar wilde, die was buitengewoon. ,,Juist dan realiseer je je hoe verschrikkelijk onvrijheid is." Sinds een halfjaartje is ze 'ont slagen' van psychologische hulp. Ze kent haar valkuilen, kan haar ge voelens bespreekbaar maken en re guleren. Het besef dat er misschien duizenden jonge meisjes zijn zoals zij ooit was, vindt ze heel erg. ,,Al weet ik ook dat je het zelf pas erg gaat vinden als je de ruimte hebt om na te denken, vragen te stellen, andere dingen te voelen." Ze komt nog altijd bij haar ouders. Dan doet ze een rok aan. ,,Maar mijn kortere haar kan ik niet meer veran deren, en mijn oorbellen houd ik meestal ook in. Ik ben blij dat ik weer oké contact heb met mijn va der en moeder. Al zijn heel veel ge spreksonderwerpen nog altijd ver boden terrein." Haar ouders hebben haar niet bewust willen beschadi gen, dat besef is er inmiddels. Blijk baar wisten en konden ze niet an ders. Terugkijken doet Marieke lie ver niet te veel meer. ,,Je hebt nu je leven, dat probeer ik mezelf altijd voor te houden. Elke dag dat je be zig blijft met je verleden, is weer een dag minder om te leven." Hulp GO DINSDAG 11 JANUARI 2022 w. S:n G Marieke: ,,Van de ene dag op de andere was ik al les kwijt. Alle fa milieleden lieten me in de steek.'' FOTO KOEN VERHEIJDEN 'f—- vVr+3 <f- V Vlii Marieke is een gefingeerde naam. Haar echte naam is bij de redactie bekend. Namens de Gereformeerde Ge meenten in Nederland (GGIN) laat Jan Dekker weten het ver haal van Marieke 'met stijgende verbazing' te hebben gelezen. ,,Ook al ken ik haar niet en al hoor ik haar verhaal nu maar van één kant, toch voel ik plaatsver vangende schaamte als ik zie hoe haar omgeving, zowel in het ge zin als in de kerk, allerlei signalen heeft gemist.'' Dekker: ,,Dit is zeker niet het alge mene beeld van de jongeren en gezinnen in onze kerk.'' Onbedoeld kunnen ouders te ver gaan in het bieden van een warm nest, stelt Dekker, voorzitter van het deputaatschap psychosociale Onder meer met het onlineplat- form Dogmavrij, waar lotgenoten hun verhaal doen en informatie kunnen vinden, probeert Inge Bosscha meer aandacht te krij gen voor de problemen waar kerkverlaters mee te maken kun nen krijgen. Ze pleit voor erken ning van het religieus traumasyn droom (RTS), een psychologisch klachtenbeeld dat werd beschre ven door de Amerikaanse psycho loog Marlene Winell. RTS, dat niet als psychische stoor nis te boek staat, wordt door Winell als volgt omschreven: 'De conditie die wordt ervaren door mensen die worstelen met het loslaten van een autoritaire, dogmatische religie en die met schade van indoctrinatie te maken krijgen. Ze gaan door een fase van het uiteenvallen van een persoonlijk, betekenisvol geloof en/ of zich losmaken van een begelei dende gemeenschap en levensstijl.' RTS overlapt volgens Bosscha, die zelf ook uit een hechte kerkge meenschap stapte, op een aantal terreinen met een posttraumati sche stressstoornis (PTSS). ,,Maar RTS is veel meer. Het kan gaan om identiteitscrises, problemen met lo yaliteit, eenzaamheid, rouwproces sen, geestelijke mishandeling." Veel mensen die met dit soort pro blemen kampen, hebben moeite om goede psychologische hulp te vinden, merkt Bosscha. „Hulpverle ners zonder christelijke achter grond beseffen vaak niet hoe groot de impact van religie kan zijn, en gelovige hulpverleners kunnen de neiging hebben om iemands klach ten te bagatelliseren." Dogmavrij heeft een lijst met een beperkt aantal hulpverleners dat ervaring heeft met het klachten beeld. ,,We zouden graag zien dat deze problematiek bij meer psy chologen bekend wordt, te veel mensen kunnen geen geschikte hulp vinden die wordt vergoed. Er is vooral behoefte aan ex-gelovige ggz-psychologen." Officiële cijfers zijn er niet, maar Bosscha denkt dat er in Nederland vele duizenden mensen zijn die lijden aan RTS-ge- relateerde klachten. hulp bij de GGIN. ,,Dan wordt een warm nest verstikkend. Binnen ons kerkverband worden er om die re den allerlei activiteiten georgani seerd rond het thema opvoeden. Wij willen er alles aan doen om te voorkomen dat een jongere niet zou durven aankloppen bij de ker kelijke gemeente. Maar als ik afga op het verhaal van Marieke, is de drempel daar helaas toch te hoog geweest.'' Dekker bevestigt dat binnen de GGIN wordt geloofd dat elk mens zondig is en geneigd tot het slechte. ,,Maar dat betekent niet dat een mens zich waardeloos moet voelen. En dat mag niet het enige geluid zijn. We leren ook dat er een weg tot behoud is, een weg van verlossing."

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 9