Webshop Ochama trapt af in Nederland 17 korting NU IN DE WINKEL OF BESTEL OP LOSSEBLADEN.NL/AGENDA De jaren ervoor lag dit percentage vaak niet boven de 1 procent. Vooral de eerste én de laatste maanden van 2021 was er sprake van een stijging. De boodschap pen werden in die periodes ruim 5 procent duurder. Dat geldt voor zo'n beetje alle producten. Sommige fabrikanten van le vensmiddelen willen volgens de supermarkten profiteren van de hoge inflatie door hogere prijzen voor hun producten te vragen dan noodzakelijk. Om welke produ centen het gaat, willen de supers liever niet zeggen. Ze zijn volop in onderhandeling over de nieuwe prijzen van hun A-merken. ,,Ik weet zeker dat ze extra marge pro beren te vangen, sommige prijzen liggen beduidend hoger dan wat de markt en het inflatieniveau aangeven. Een deel kunnen we zelf verwerken, maar het houdt een keer op. We kunnen dit niet onbegrensd doorberekenen aan onze klanten'', vertelt Ton van Veen, financieel topman van Jumbo. Mochten de gesprekken tot niks leiden, dan kunnen de verhoogde prijzen volgens hem leiden tot een tijdelijke boycot van bepaalde producten. In België is het al zover. De afge lopen weken kwam het tot een botsing tussen de Belgische su permarktketen Colruyt en voe dingsreuzen Ferrero en Monde- lez. Tientallen producten van hun merken Nutella, Milka en Lu ver dwenen uit de schappen. Ook marktleider Albert Heijn zegt te merken dat grotere leve ranciers van A-merken dit jaar in derdaad extra prijsverhogingen willen doorvoeren. ,,Dat willen we zoveel mogelijk voorkomen.'' Koos Gardebroek, landbou weconoom bij de Wageningen Universiteit, voorspelde eerder al dat een gemiddeld huishouden op jaarbasis honderden euro's extra kwijt zal zijn. Supermarkten ont komen er niet langer aan om een fors deel van de extra kosten door te berekenen aan de consument. Om een klein beetje zicht te krijgen op die prijsontwikkelin gen, nemen we zelf ook de proef op de som. Het is niet ons doel om compleet te zijn, maar we willen een kleine indicatie geven van wat er momenteel gebeurt in de markt en wat de gevolgen zijn voor de klanten. We hebben een vast lijstj e gemaakt van tien pro ducten, in principe allemaal A-merken, want dat is de eerlijk ste vergelijking en dat verklaart ook waarom we niet bij Aldi of Lidl winkelen, waar voornamelijk huismerken worden verkocht. Onze boodschappentour langs de supermarkten leert dat we aan de kassa van Albert Heijn het meeste moeten afrekenen: 25,67 euro, gevolgd door Plus (25,01 euro). Het goedkoopst zijn we uit bij Jumbo, daar betalen we voor onze tien producten plus tas 23,44 euro. Bij Jumbo is bijna elk pro duct in ons mandje goedkoper, Plus en AH hanteren veel dezelfde prijzen. Conclusie: Het geel van Jumbo wint duidelijk van AH- blauw en Plus-groen. Wéér een internetwinkel? Dat is toch niets bijzonders? Nee, behalve als het om het Chinese JD.com gaat en dat is het moederbedrijf van Ochama. JD.com is enorm. Na Ali baba en Amazon is JD de derde grootste e-retailer ter wereld. Het bedrijf heeft een beurs waarde van 95 miljard euro en telt naar eigen zeggen 550 miljoen ac tieve klanten. Een enorme speler dus, die vist in de vijver van de su permarkten, maar ook concurrent wordt van Amazon, Bol.com en ei genlijk elke andere webwinkel. Het assortiment is heel breed, van elektronica tot Lego, van pe daalemmers tot yogabroeken, van vers fruit tot blenders, en van bu reaus tot Iglo-diepvriesproducten. ,,Food en non-food is ongeveer 50/50'', zegt directeur Mark den Butter van Ochama. Er komen - om te beginnen - vier afhaalwinkels in Nederland. Rot terdam en Leiden zijn al open. Utrecht en Amsterdam-Diemen volgen binnen een paar weken. Wie voor 11.00 uur bestelt, kan zijn spul len dezelfde dag na 15.00 uur afha len bij het pick-uppoint, belooft het bedrijf. JD.com investeert fors in hightech, zoals robots, bezorgdro- nes en magazijnen waar de bestel lingen door karretjes en grijparmen verzameld worden. Zo werkt het ook in het distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs. In de pick-upwinkels gaan na het scannen van een QR-code even eens robots aan het werk om de be stelling via een lopende band aan de klant te overhandigen. Er komt geen mens aan te pas. Binnen twee minuten heb je de bestelling, be looft Den Butter. Het personeel moet vooral 'service' verlenen. GO DINSDAG 11 JANUARI 2022 Verslaggever Sanne Schel- faut winkelt. foto's arie kievit 2517 Aan de kassa van Albert Heijn moest voor de tien producten het meeste worden afgerekend: 25,67 euro. De Chinese webwinkel Ochama is officieel van start gegaan in Nederland. De kruising tussen een onlinesupermarkt en waren huis richt zich vooral op millen- nials en gezinnen. Ton Voermans Leiden

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 17